Ero vanhempain/ hoitovapaalla, miten raha-asiat järjestyvät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surulllinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surulllinen

Vieras
Eroan avomiehestäni. En välttämättä tänään enkä ensi viikolla, mutta heti kun saan asiani järjestettyä jotenkin. Muuten pärjään asian kanssa, mutta meillä on 7 kk vauva ja olen siis nyt vanhempainvapaalla ja toukokuussa alkaa hoitovapaa, jolloin tuloni tippuvat.

Onkohan minulla mitään mahdollisuutta saada asuntolainaa tällaisessa tilanteessa? Minulla on vakituinen työpaikka kyllä, mutta halusin/haluan hoitaa lapsen kotona 3-vuotiaaksi saakka. Onkohan se mitenkään mahdollista taloudellisesti?

Asumme omakotitalossa, jonka omistamme puoliksi. Mies joko ostaa minut ulos tai talo laitetaan myyntiin. Pitäisikö odottaa kunnes minulla on rahat talokaupoista ja miettiä sitten asumisjärjestelyt? Ottaisinko vuokra-asunnon pariksi vuodeksi ja hakisin vasta sitten omaa asuntolainaa, kun olen palannut töihin ja palkka juoksee?

En ole hyväpalkkainen, vuositulot n. 30 tonnia brutto, mutta kyllä minä sillä itseni ja lapsen elätän.
Talosta voisi jäädä käteen lainanmaksun jälkeen 60-80 tonnia, riippuen tietysti minkä arvoiseksi tämä arvioidaan (tehty isot remontit ostamisen jälkeen) ja millä hinnalla menee kaupaksi. Minun osuuteni tuosta olisi puolet, eli 30-40 tonnia.

Jos meillä ei olisi lasta, en olisi näin huolissani.

Suosittelen, että vasta talokauppojen jälkeen mietit nuo asumiskuviot ns. pysyviksi. Aloita vuokralla ja katsot sitten, mihin rahkeet riittää. Ja tietysti kannattaa kysyä pankista kuinka helposti lainaa saisit.

En usko, että sulla mitään hätään tulee olemaan. Päivä kerrallaan! Tsemppiä! :)

Mä suosittelisin menemään ensin vuokralle ja ostamaan asunnon vasta kun palaat töihin. Kotihoidontuki on 314€ kuussa + mahdollinen hoitolisä + mahdollinen kuntalisä. Joten sillä ei paljon lainoja lyhennellä :( Meilläkin minä saan vain tuon pelkän 314€ miinus verot = 250€ kuussa, niin ainoastaan miehen tulot mahdollistavat kotona olemisen kunnes lapsi on 3v. Toki tulet varmasti saamaan elatustuen mieheltäsi, mutta senkin saaminen ottaa käytännössä varmasti aikaa, ennen kuin asiat saadaan sovittua. Talosta saat osuutesi vasta kun se saadaan myytyä (ellei miehesi osta sinua ulos talosta). Aika mahdottomalta kuitenkin kuulostaa yhtälö. Yh kotihoidontuella + uusi talolaina...

[QUOTE="lumihiutale";23316420]Suosittelen, että vasta talokauppojen jälkeen mietit nuo asumiskuviot ns. pysyviksi. Aloita vuokralla ja katsot sitten, mihin rahkeet riittää. Ja tietysti kannattaa kysyä pankista kuinka helposti lainaa saisit.

En usko, että sulla mitään hätään tulee olemaan. Päivä kerrallaan! Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Mutta pitäisiköhän minun odottaa sitä vuokralle menemistäkin niin kauan että saan rahat talosta? Vuokraako kukaan hoitovapaalla olevalle asuntoa? Ja miten ihmeessä rahani riittävät vuokraan?

Kai me tuon miehen kanssa saman katon alla voidaan olla vielä hetken aikaa, kun ei ole mitään väkivaltaa tai alkoholin käyttöä ongelmana.

no minä asuin kahdestaan vauvan kanssa ja sain hoitotuen ja asumistuen,mies maksoi elarit.
Sossusta en saanut mitään,mutta ehkä sinä saat jos on esim iso vuokra.
Palasimme miehen kanssa kyllä lopulta yhteen,mutta hyvin pärjäsin :)
Kyllä aina jotenkin pärjää!

[QUOTE="Surullinen";23316463]Mutta pitäisiköhän minun odottaa sitä vuokralle menemistäkin niin kauan että saan rahat talosta? Vuokraako kukaan hoitovapaalla olevalle asuntoa? Ja miten ihmeessä rahani riittävät vuokraan?

Kai me tuon miehen kanssa saman katon alla voidaan olla vielä hetken aikaa, kun ei ole mitään väkivaltaa tai alkoholin käyttöä ongelmana.[/QUOTE]

No jos ei rahat riitä vuokraan niin ei ne silloin riitä lainanlyhennyksiinkään. Ja jos ajattelet, että kukaan ei vuokraa hoitovapaalla olevalle asuntoa, niin ei mielestäni ole realistista kuvitella, että yksikään pankki silloin myöntäisi asuntolainaakaan...Jos käännyt kaupunkisi sosiaaliviranomaisten puoleen, niin he auttavat sinua saamaan kaupungilta vuokra-asunnon.

[QUOTE="www";23316523]No jos ei rahat riitä vuokraan niin ei ne silloin riitä lainanlyhennyksiinkään. Ja jos ajattelet, että kukaan ei vuokraa hoitovapaalla olevalle asuntoa, niin ei mielestäni ole realistista kuvitella, että yksikään pankki silloin myöntäisi asuntolainaakaan...Jos käännyt kaupunkisi sosiaaliviranomaisten puoleen, niin he auttavat sinua saamaan kaupungilta vuokra-asunnon.[/QUOTE]

Niin siis tarkoitin tilannetta ennen talon myyntiä.
Eli ennen talon myyntiä rahani ei taida riittää vuokraan millään ts. minun on odotettava että saan rahat talosta. Kyllä minä sitten sillä 30-40 tonnilla itselleni vuokra-asunnon saan pariksi vuodeksi.

Hei,

eri tilanne , olen alunperin yksinhuoltajana - ihan alkumilleistä :)

Vuositulot mulla himpun alle 50 000 - nykykämppä noin 75% maksettu,
olin saanut pankistani (ja myös kilpailevasta pankista asiakkuuden ja lainaa) lisälainaa ollessani äityslomalla/hoitovapaalla - kun harkitsin asunnonvaihtoa.
Tosin hoitovapaani oli vain 4 kk - ja taisin jo osata sanoa sen lainaa neuvotellessani.
Asia oli aika selvä - sinällään äitysloma tai hoitovapaa ei ole syy evätä lainaa.
Vaan se maksukyky.

Ja vielä -
omistusasunnostahan asumistukea voi myös saada korkomenoihin+yhtiövastikkeeseen. Ei lyhennysosuuteen ... Jännästi myös taloyhtiön laina-osuus kai luetaan 'menoksi' eli sen voi laskea myös mahdolliseen asumitukilaskelmaan.

Parempoi olisi jos lähtisit vuokralle ja antaisit miehesi pitää ne rahat niin voisitte olla väleissä vielä tuon riidan jälkeenkin, sehän se on enemmän siihen koppiin tehnykin kuin sinä

Yhteistyössä