Ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ElinaLa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ElinaLa

Vieras
Hei!
Avioeropalstalla on hiljaista ja olen saanut siellä pari kurjaa kommenttia. Kopioin tähän sinne kirjoittamani viestit. Kommentoikaa vapaasti ja asiallisesti!

"Olen 33-vuotias nainen ja olen eroamassa vuotta vanhemmasta avomiehestäni. Asumme yhdessä miehen asunnossa. Yhteistä taivalta on kertynyt vain 2 vuotta, mutta pahalta tämä tuntuu silti. Olemme olleet kovin tosissamme suhteessa.

Eron syytä on vaikea eritellä lyhyesti. Olemme käyneet terapiassa puimassa asioitamme. Siellä selvisi, että kiintymyssuhteemme ovat erilaiset: mies on pelokas ja minä turvaton. Tämä tarkoittaa meillä käytännössä sitä, että vaikeissa tilanteissa mies vetäytyy ja minä hyökkään. Viimeinen pisara oli se, että pari viikkoa sitten halusin saada miehen puhumaan tulevaisuudesta ja uhkasin erolla. Se sai miehen päättämään, että hän ei halua enää jatkaa. Mies on myös alivastuullinen, mikä vaikuttaa minuun niin, että minä alan suorittaa. Välillä emme ole pystyneet puhumaan lainkaan, minä olen ollut aivan uupunut pitäessäni kotia ja suhdetta pystyssä ja kumpikin on ollut ahdistunut. Olen ollut suhteessa tosi yksin, vaikka alussa olimme sitä mieltä, että tämä on hyvä juttu ja haluamme naimisiin ja lapsia.

Vaikka mies teki päätöksen, minä olen helpottunut ja surullinen. Olen muuttamassa nyt omaan kotiin ja mies on luvannut auttaa. Olemme sopineet ottavamme yhteyttä jossain vaiheessa, jos siltä alkaa tuntua. Haluaisin kovasti saada asiat vielä toimimaan. Aion elokuussa käydä terapeutillamme puimassa asioita."

"Minulla ja miehellä on sellainen tilanne, että jotkut vanhat käytösmallit (jo aiemmista parisuhteista tuttuja...) tulevat välillä päälle, niistä kerroinkin ylempänä, ja siksi elämä on välillä vuoristorataa. Kuitenkin tykkäämme toisistamme valtavasti ja olemme hyvin samankaltaisia ihmisiä Alussa kaikki oli helppoa ja kevyttä, mutta myöhemmin "putosimme" vanhoihin kaavoihin.

Aloitimme terapian, mikä on kesken. Itse asiassa olemme juuri tulleet ongelman ytimeen, mistä johtuen olen pettynyt, että a. itse reagoin ja b. mies vastaa siihen alkamalla muuttaa tavaroitani. Jotenkin luulen, että nämä vahvat tunteet liittyvät terapiaan. Molemmat ymmärtävät, että asiat ovat olleet huonosti, mutta vastuuta omasta käytöksestä olen ottamassa vain minä. Olen alkanut pehmetä ja avautua, näyttää olevani haavoittuvainen. Ehkä tästä johtuen mies on suostunut käymään terapiassa, vaikka asumme eri osoitteissa. Hän on nyt kaksi vikkoa hokenut, että hän on aivan umikujassa meidän suhteemme. Mikään viestini ei ole mennyt läpi. Silti eilen hän lupasi, että toteutamme erään teraputin luomaa kaavaa, missä yritetään päästä eroon vanhoista tooimitamalleista ja samalla luodaan vanhasta suhteesta uutta. Mies ei luota asiaan kauheasti, mutta sanoi, että haluaisi meidän voivan olla onnellisia.

Mies on siis ollut nyt yli kaksi viikkoa vihainen minulle. Se alkaa tuntua todella pahalta. Alkuun hän ei suostunut puhumaan, sitten hän halusi puhua kaikesta muusta kuin suhteesta ja jos suhde tuli puheeksi, hän otti täysin luovuttaneen asenteen tyyliin "ei ole ulospääsyä". Nyt hän on apinanraivolla pakannut kamojani (jouduin sanomaan, että _kaikkea_ ei tarvitse viedä heti, vaan sen verran että koen olevani kotona. Loput voi viedä muuttokuormalla jos niikseen tulee). Seuraava vaihe on ollut kärsimättömyys. Hän ei jaksa minua yhtään, huokailee ja tuhahtelee, vastaa lyhyesti ihan asiallisiin kysymyksiin, eikä suostu sanomaan, mikä ärsyttää. Hän ei sitä itsekään tiedä. Nyt hän on alkanut elää eri rytmissä kuin minä, eli hän tuijottaa tietokoneen ruutua voidakseen välttää kontaktia kanssani, ja hän menee nukkumaan 3-4 välillä yöllä. Nukkuu pitkään (olemme lomalla) ja pakkaa valveillaoloaikanni. Esimerkki ärsytyksestä on se, että kun kysyn jotain, hän vastaa jotain epämääräistä. Kun kysyn ollakseni varma siitä, mistä puhutaan, hän vaan tarkoittavansa juuri tuota, että kaikki on niin VAIKEAA.

Eilen kuitenkin tapahtui jotain, mikä on saanut minut miettimään, että tässä on kyse miehen omista tunteista. Kysyin, miksi kaikki tavarani pitää siirtää noin maanisella voimalla pois alta. Mies vastasi, että hän haluaa tilanteen rauhoittuvan. Kiinnostavaa tässä on se, että minä olen koko ajan aivan rauhallinen kun taas mies reagoi kaikin mahdollisin tavoin. Kaikki mitä minä sanon on väärin. Eli jotenkin hänen tunteistaan on kyse, kun halutaan tilanne rauhoittumaan."

"Sain itseni rauhoitettua eilen illalla. Mies haki etäisyyttä menemällä tietokoneen ääreen koko illaksi ja yöksi. Annoin niin tapahtua, lähdin ulkoilemaan, kävin nukkumaan, heräsin ja jätin hänet sänkyyn nukkumaan. Söin aamiaista, pakkasin tavaroita, luin kirjaa, tein listaa tarvitsemistani asioista ja laitan nyt ruokaa meille molemmilla. En ole yrittänyt puhua mistään enkä häirinnyt miestä. Hyväksyn, että eroon muuttaminen on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto.

Mies on suostunut pariterapiaan pitkällisten keskustelujen tuloksena. Hän itse ehdotti sitä, että muutamme erilleen mutta noudatamme tiettyjä ohjeita (teemme töitä itsemme kanssa ja käymme terapiassa). Aluksi hän ei halunnut mitään, ollessaan tosi vihainen, mutta nyt hän on oma-aloitteisesti sitä mieltä, että voisimme jatkaa asian käsittelyä. Ja hän sanoi eilen, että haluaisi meidän onnistuvan, vaikka kaikki tuntuu olevan umpikujassa.

Olen tosiaan hirveän haavoittuvassa tilassa, aivan oikea johtopäätös. Kun sattuu olen sellainen, että se näkyy minusta. Ja mies on sanonut, että se on huonoin puoleni. Että maailma on ihan pois paikaltaan, kun minä olen loukkaantunut. Eikä minua pysty silloin lähestymään. Yritän rauhoittaa itseäni."

"Tänään on tapahtunut tällaista. Olen antanut yhä miehen olla aivan rauhassa. Tein ruokaa, luin kirjaa ja lähdin ottamaan aurinkoa. En ole sanonut mitään, kerroin vain aina kun olen lähdössä jonnekin. Mies on tänään yrittänyt ottaa kontaktia. Hän kysyi, haluanko tiettyä jälkiruokaa (mitä en halunnut), poltinko käteni pahasti (se paloi vähän ruokaa laittaessani), oliko ulkona liian pilvistä jne. Lisäksi hän on mennyt makuuhuoneeseen makaamaan ja lukemaan kirjaa, kun minä olen mennyt siihen. Luulen, että hän olisi halunnut olla minua lähellä. Sovin kaikessa rauhassa viimeisistä tavaroiden vienneistä ja tein ruokaa meille molemmille, mutta muuten olen pysynyt pois miehen tieltä. En oikein itsekään tiedä, mitä haluan. Mies on ollut tosi kurja minua kohtaan ja olen loukkaantunut. Ehkä haluan uuden miehen, joka ei ole niin sisäänpäinkääntynyt. Elämää on kuitenkin vielä (toivottavasti) paljon edessä ja ihmisiä menee ja tulee. En halua epätoivoisesti ripustautua kehenkään. Olen ajatellut jatkaa samaa rataa ja katsella, tuleeko mieheltä suorempia lähestymisyrityksiä. Olen niille avoin, mutta muuten annan asioiden olla. Mitä mieltä olette?"

Luettu on.
Tuli tuosta jälleen mieleen, että nainen sittenkin tahtoisi miehen olevan perheenpää. Koska jos mies ei ota oikein vastuullista asemaa, niin nainen ei oikein ole tyytyväinen siihenkään tilanteeseen. Minä ainakin olen aina ollut sitä mieltä, että miehen tulee ottaa se vastuu perheestää ja olla turvana ja tukena vaimolleen, sekä rakastaa häntä.

Kyllä parisuhde on vaikeata? kun luki tuon ap. tekstin. Kumpikaan ei ole tyytyväinen. Ja sitten mies on suutuksissa, kun nainen yrittää jotenkin hoitaa suhdetta ja käydään pariterapiassa vielä? Varmasti on monia perhetragedioita. Itse ollut mieheni kanssa 28v. Ja siihen mahtuu kaikenlaista. Olen kai naississi, joka kestää mitä vaan. Ei toista voi muuttaa, vaikka yrittäisi jotenkin miehen päätä kääntää puhumalla asiasta tai ongelmasta. Ollaan riidelty vaikka kuin rajusti. Mutta ei mies ole ainakaan mykkäkoulua pitänyt. Minä olen ehkä pari tuntia. Eikä ne riidat ole kivoja koskaan. Mutta mies on sanonut, että mitäs sitten jos ollaan eri mieltä. Ei kai sitä ensimmäiseksi pidä erota. Täytyy sitä kestää riidellä kuin myös antaa hellyyttä? Sitten tietää millainen toinen on. Eihän vakava yhteenotto merkitse aina eroa. Tottakai tulee pahasti sanottua toisille, varsinkin kun riita menee joskus överiksi. Ja kaduttaa jälkeenpäin, kun tuli kaikkea sanotuksi. Mutta jos mieheni sanoo tökerösti, niin sanon takaisin samanlailla. En anna tuumaakaan periksi siinä, että mies saisi minua loukata.

Kuinkahan paljon teille terapiassa painotettiin, että se on vaikeaa, hankalaa, raskasta ja samaa kuin tonkisi tunkiota joka alkaa haisemaan tosi pahalle? Te käytte myös keskustelua itsenne kanssa, jolloin reaktiot ovat mitä milloinkin ja osa jopa ennalta arvaamattomia.Siksi tilannettanne voisi verrata roolileikkiin, josta on naamiot riisuttu ja olette kipeän alasti tai hyvin haavoittuvia kuten itse itseäsi kuvailit. Joten riidatkin ovat verisiä, koska te varmasti olette molemmat käveleviä pommeja joihin ei passaa tulitikulla edes osoittaa.

Jos te osaisitte ottaa kumpikin etäisyyttä, kenties lähteä mieluisaan paikkaan muutamaksi päiväksi lomalle yksin tai kaksin, niin saisitte siten tahoillanne aikaa ajatella tilanteen myönteisiä puolia sekä näkemään metsän puilta.

Teidän ei kannata päättää juuri nyt yhtään mitään mikä koskee suhdettanne, koska jos olette joutuneet repimään haavat auki on hyvin hankala ontua vielä mihinkään suuntaan.

Terapeutti sanoi, että tulee olemaan hankalaa, mutta näin vaikeaksi hän ei sitä kyllä kuvannut. Mies sanoo, ettei halua puhua asiasta nyt kun tilanne on päällä. Hän on ikäänkuin osin luovuttanut, eikä ole edes varma, haluaako hän enää terapiaan. Sen näkee kuulemma jonkin ajan kuluttua, kun asiat vähän rauhoittuvat. Viimeiset 1,5 vuotta ovat hänen mielestään menneet "päin persettä", eikä hän jaksa enää. Hän ei pysty kuvittelemaan meitä onnellisina, se on ongelma. Hänen on myös vaikea nähdä meissä mitään hyvää, kaikki on vain negaa ja huonoa. Ehkä asiat ovat sitten niin, ja minä typeränä haihattelen ihan muuta. Aiemmin miehen mielestä kaikki on mennyt niin, että riidan jälkeen ollaan itsestäänselvästi jatkettu. Mutta ei enää. Hän ei näe mitään hyvä koko asiassa.

Mies sanoo, että järjellä hän pystyy ajattelemaan, että meissä on paljon hyvää, mutta tunne ei riitä kuvittelemaan että niin olisi. Hän haluaa miettiä asioita rauhassa. Minä olen ihan väsynyt. En saa vastuksia, vaikka yritän kysellä mieheltä. Lähinnä vaan väsymme toisiimme. Kysyn, kannattaako terpiaan mennä ja meihin uskoa, jos toisella on tuo asenne. Mitä ajattelette siitä?

Tottakai kannattaa mennä kun kerran alkuun on päästy. Ei tuo kovin normaalilta kuulosta tuo miehen käytös. Ei varmaan muitakaan vaihtoehtoja ole, jos siitä on halu parantua.
Mutta ei teidänkään siitä asiasta kannata liian paljon kysellä häneltä. Meiltä täältä voi kyllä kysellä. Aina meistä jokin henkilö jaksaa vastata.

Olemme siis jo käyneet terapiassa, mutta kuten edellä käy ilmi, se on tuonut miehen mieleen vain kaikki vikamme. Olen ihan umpikujassa...Yritän olla painostamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ElinaLa:
Olemme siis jo käyneet terapiassa, mutta kuten edellä käy ilmi, se on tuonut miehen mieleen vain kaikki vikamme. Olen ihan umpikujassa...Yritän olla painostamatta.

Hyvää huomenta.

Mutta jos prossiin kuuluukin, että ne viat löydetään ensin. Kun ne on tunnistettu, niin senjälkeen niitä voi yrittää korjata tai oppia elämään niiden kanssa. Jos kaikesta huolimatta olette sitä mieltä, että rakastatte tuota miestä, niin kyllä silloin kannattaa käydä terapia loppuunasti. Voihan sen päätöksen tehdä myöhemminkin, jaksatteko elää hänen kanssaan. Terapiasta löytää varmasti monia asioita, joita voi hyödyntää jatkossa, vaikka liitto ei juuri tuon henkilön kanssa jatkuisikaan.
Mikään oppi ei ojaan kaada.

On opittava löytämään turvaa omasta itsestä ja kuulosteltava niitä omia haluja. Olen itsekin niin paljon reagoinut miehen toimiin. "TUnne-elämys" kuten mies kutsuu näitä ja se on hyvin negatiivinen ilmaisu hänelle. Jos sisällä on suuri hätä, ei pysty ajattelemaan järkevästi, muutenkin enemmän järkeä kuin tunnetta suosittelen itsellenikin.

Joskus on hyvä analysoida ja tutkia, toisaalta se vie yhä syvemmälle ja avaa miljoona mahdollista totuutta, mies tuntee niin ja näin, ja onko se totta. Pitäisi tehdä ratkaisuja enemmän omista lähtökohdista ja joskus vaan lakata pohtimasta, että pää saa levätä. Rentoutuminen on kullanarvoista.

Yritä rakentaa elämääsi hetkiä, jolloin et ajattele miestä, leivo vaikka tai tee jotain muuta mitä et ole pitkään aikaan tehnyt. Rakenna pieniä saarekkeita, joissa sinulla on lomaa huolistasi... että jaksaisit. Aurinkoista päivää!

Kiitos kun huolehditte. Muutan omaan kotiin huomenna. Olo on helpottunut. Mies avautui eilen yöllä, hän haluaisi jatkaa, mutta ei tiedä miten. Olemme päättäneet ttöstää asioita erillään. Sanoin aamulla, että minun pitää ensin löytää itseni ja ne asiat, mistä oikeasti tykkään. Vasta sen jälkeen voidaan käydä terapiassa puhumassa meidän ongelmistamme. Iso ongelma on ollut se, että minulle ei ole ollut kotonamme tilaa. Mies on laistanut vastuustaan jne. Nyt minulla on oma tupa ja oma lupa ja yritän kuulostella, miltä elämä ihan yksin, itsestä tykkäämällä tuntuu. Kun olemme vapautuneita, meillä on hyvä olla miehen kanssa.

"Kun olemme vapautuneita, meillä on hyvä olla miehen kanssa."

Kun vielä olin aviossa, hoin usein "vapaudu hengisesti." Ajoin autolla ja hoin mantrana sanaa "avioliittoterapia."

Mies ei suostunut terapiaan ja hyvä ettei suostunut. Erosta on nyt vuosikymmen aikaa.
Voin nykyään erittäin hyvin ja mies on uudessa avioliitossa. Hän on käynyt terapiassa ja monenlaisissa hoidoissa.

Vuosien jälkeen olen ihmeissäni miten olen voinut elää tuossa liitossa. Sitä samaa
ihmettelevät aikuiset lapsemme. Kuulin aikoinaan äänen "Herra korjaa" kysellessäni hädissäni miten meille käy. Hyvin meille kävi. Saviastia meni rikki, mutta tilalle tuli uusi ja paljon ehyempi astia.

Kuulkaa, minulle tapahtuu tällaista. Juttelin eilen miehen kanssa. Hän ei halua puhua suhteestamme mitään, joten keskustelimme siitä, miten kumpikin aikaansa lomalla aikoo viettää. Mies mainitsi menevänsä ehkä pitkälle pyöräretkelle. Olin aivan huuli pyöreänä! Olen tähän asti kertonut pitäväni liikunnasta ja pyöräilystä, eikä mies ole innostunut pätkääkään! Sitten ihan yhtäkkiä minussa tapahtui jotain. Aloin katsella edessäni olevaa, miehen hahmoon pukeutunutta, teiniä. Poikaa, joka kapinoi minua vastaan heittäytymällä tietämättömäksi ja välinpitämättömäksi. Miksi kummassa minua vastaan tarvitsee tapella? Mitä minä olen tehnyt ansaitakaseni tällaista? Kuulkaa, minäpä kerron: EN NIIN MITÄÄN. Olen yrittänyt ymmärtää jotain, mikä on arvojeni vastaista. Tajusin juuri, että hyvänen aika! Ei minua tässä huvita olla yhtään sen enempää. Olen kaunis vaalea nainen, minulla on pian kaksi korkeakoulututkintoa ja hyvä työ, olen iloinen, sosiaalinen ja lahjakas, tämän lisäksi olen tasapainoinen ja vahvakin. Olen halunnut ihanan parisuhteen, missä ollaan lähellä toista ja tehdään molemmin puolin hyvää, missä vallitsee täysi vapaus, kunnioitus, uskollisuus ja paljon rakkautta. Ei minua kuulkaa enää kiinnosta olla keskenkasvuisen kapinoitsijan holhoojana. Lähden omaan kotiini, sellainenkin minulla on, ja annan piupaut kakaralle.

hmm.. jossain määrin tunnistan itseäni miehessäsi (tai "teinissäsi"). Varsinkin tuo viimeisen viestisi viittaus kapinointiin sinua vastaan, sitä olen huomannut itsekin harrastavani. Vaikka oma suhteeni on tuore, olen nyt ensimmäistä kertaa alkanut ns. testaamaan rajojani - joka on samanlaista kuin teini-ikäisen kapina vanhempiaan kohtaan.

Olen myös välttelevää tyyppiä (tutustuin termiin vasta lähiaikoina), joten tavallaan pystyn sieluni silmin ymmärtämään miehesi ajatusmallia. Itse en ole täysin päässyt yli kapinavaiheestani tai kylmästä isäsuhteestani, vaikka järjellä tiedostan kaiken sen. Parisuhteessa minuun ainakin toimii suora puhe, minkäänlaista (turhanpäiväistä) paskaa minun taholtani ei tule sietää. Neuvoni sinulle on, että elä omaa elämääsi, nauti siitä ja anna miehesi selvittää ongelmansa itsekseen. Jos ja kun hän (ja sinä) löydät ns. sisäisen rauhan, niin voittehan kokeilla suhteenne toimivuutta uudelta pohjalta.

Uskon kuitenkin siihen, että muutos on mahdollista. Omien käyttäytymismallien tiedostaminen ja niiden käsitteleminen on ainakin jossain määrin minulla auttanut, elän nyt ihan eri tavalla tyydyttävämpää parisuhdetta kuin edellisessä suhteessa.. En enää heittäydy tunteiden vietäväksi vaan pysähdyn hetkeksi miettimään miksi reagoin niin kun teen.. ja sekin on jo auttanut paljon. Mutta vieläkin kun tunnen itseni haavoittuvaiseksi, on vaan helpompi sulkea toinen totaalisesti ulos ajatuksistani ja elämästäni :/

Kiitos sinulle! Olen tällä hetkellä kurkkuani myöten täynnä miestä. Hän on minusta ikäänkuin ajanut meidät tähän pisteeseen. Hän ei näe minussa hyviä puoliani tai ei ainakaan myönnä sitä. Arvatkaa millaista on ollut elää yli vuosi niin, etten ole kuullut hänen kertovan tykkäävänsä minusta tai että olen hänestä nätti? En tarvitse isoja korulauseita, mutta olen jotenkin joutunut miehen omien ongelmien piirittämäksi. lopulta olo kävi niin pahaksi, että uhkailin erolla ja se räjäytti pankin.

Olen nyt muuttamassa omaan kotiin. Miten tästä eteenpäin? Olemme sopineet tapaavamme 2 viikon kuluttua kun tilanne on vähän laskeutunut. Voiko tuossa ajassa saada ajatuksia yhtään selviksi?

Minusta kuulostaa siltä, että sinä olet saanut jo asiat selviksi itsesi kanssa, etkä enää mokoman pojan klopin kanssa alennu vehtaamaan. Toivottavasti voit hyvin ja saat elämääsi arvoisesi tasapainoisen rakkauden.

Joo, minusta tuntuu hassulta, että on näin vapautunut olo. Ei tarvitse yrittää mitään. Tällaista pitäisi varmaan olla parisuhteessa muutenkin, asioiden pitäisi olla helppoja ja kevyitä. Meillä ei ole ollut mitään todella hyvää, minusta mies on ollut muutenkin estynyt ihminen. En tiedä, voihan olla että olen nyt sydänjuuria myöten loukkaantunut ja parin viikon breikki tekee terää. Ehkä silloin näen jo jotain hyvääkin.