Eronneet, yksinhuoltajuus vai yhteishuoltajuus kumpi teillä on ja toimiiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä molempien lasten kohdalla yhteishuoltajuus ja se ei oikeastaan toimi, tosin ei mitään ongelmiakaan ole ainakaan vielä ilmennyt. Meillä minä olen se, joka lasten asiat hoidan ja päätän, ex näkee lapsiaan kun hälle sopii, elikkä jokusen kuukauden välein. Nuorempaan lapseen ei edes suhdetta ole, ovat toisilleen oikeastaan tuntemattomia.
Me emme keskustele lasten asioista, minä en tiedä miten lapsella menee exän luona ja exää ei kiinnosta pätkääkään lapset asiat täällä, vaikka näkee niin harvoin.
Jossain suhteessa yksinhuoltajuus olisi parempi.

Toisaalta mitä se hyödyttäisi vaikka sulla olisi yksinhuoltajuus? Mutta toisaalta jos siihen nuorempaan lapseen ei ole edes suhdetta niin ei kai yhteishuoltajuudessa silleen järkeäkään ole. Työtähän se vaan teettää jos joutuu hankkimaan toisen vanhemman allekirjoituksen kaikenmaailman lappusiin.

Itelläni on yksinhuoltajuus, tosin en olekaan eronnut eikä yhteishuoltajuutta ole koskaan ollutkaan niin en ole varmaan oikea henkilö vastaamaan.

Meillä yhteishuoltajuus, isänsä tapaa lapsia joka toinen vkonloppu la-su. Päätökset ja lasten asiat hoidan yksin, mutta se ei haittaa. Aluksi oli todella vaikeaa sopeutua olemaan lapsista erossa senkin verran, mutta pakosta siihen on joutunut sopeutua... Ilmeisesti ap:n ex ei oo pahemmin kiinnostunut lapsistaan :( Hakeudu vaikka psykologille tai perheasiainkeskukseen juttelemaan jos se helpottaisi sun oloa

Yhteishuoltajuus,jota tosin eksän nykyinen avovaimo koittaa parhaansa mukaan sotkea!
Aluksi kaikki mätti,mitenkään ei voitu puhua lasten asioista,ei sopia mitään asioita-mutta sitten eksä heräsi:helevetti,ne on hänenkin lapsiaan..Nyt voidaan puhua asioita niiden oikeilla nimillä,sopia nuoremman kuntoutuskyydityksistä(ne kyllä hälle jää koska mulla ei ole autoa,ei kuskia)ja muustakin.

• Tykkää
Reactions: Kesä-ukko
Meillä on yhteishuoltajuus. Exä kokee ettei sillä ois mitään virkaa lapsensa elämässä jos hakisin yksinhuoltajuutta. Alkuun oli tapaamisten kanssa hankaluuksia (exä perui lyhyellä varoitusajalla turhan usein), mutta kun saatiin tapaamiset sovittua uusiks niin nyt on pitänyt sopimukset hyvin ja homma toimii.

Olen totaali yyhoo biologisten tytärteni suhteen. Olisi ollut ihan sula mahdottomuus ajatella mtään muuta vaihtoehtoa. Toimii hyvin, koska en tarvitse keneltäkään muulta mitään allekirjoituksia tai yhteydenottoa, jotta asiat rullaavat. Esikoisen isä asui ja oli töissä toisessa maassa, toisessa maanosassa eron aikaan, joten huoltajuus oli minun automaattisesti. Kuopuksen isä taas alkoi vaellella lasta odottaessani ja on hyvin vaikeaa saada allekirjoitus henkilöltä, joka on milloin Saudeissa, Egyptissä, Mauritaniassa tai missä milloinkin. Itse suostui siihen, että olen lapsen ainut huoltaja.

ei ole mitään virallista huoltajuutta, sovitaan itse, lähes yhtä paljon lapsi ollut isänsä kanssa kuin minun kanssa, ja vähän lapsen fiiliksiäkin kuunnellaan, että jos ikävöi tosi kovin niin sitten tulee kotiin/jos on kotona ja ikävöi hirveästi isää niin sitte isä luultavasti sinä päivänä hakee lapsen ittelleen.

ja ny exä on tajunnut että lapsen on tärkeä saada pitää yhteyttä puhelimellakin siihen toiseen,se helpottaa ikävää.

Yhteishuoltajuus. Lapset (2 poikaa 3v kaksoset) ovat isällään pari-kolme päivää viikossa. Ainut mikä ärsyttää, että isä luulee että kaikki päivämäärät ja ajat sopii kyselemättä minulle, hän ei kuitenkaan ole edes töissä, minä opiskelen. Parannusta siihen suuntaan on kyllä tullu, että ihan pystytään neuvottelemaan. Muuten meillä on lasten isän kanssa hyvät välit sen myrskyisän erovaiheen jälkeen ja saatetaan retkeillä tms koko perhe vaikkei yhdessä ollakaan.

Yhteishuoltajuus, lapset 3-v ja 5-v. On toiminut (yllättävän) hyvin. Erosta 8kk.
Lapset ovat isällä joka toinen viikonloppu pe-illasta su-iltaan. Ja viikolla yhden tai kaksi yötä.
Koen että isää kiinnostaa lasten asiat, yhdessä päätetään asioista ja hoidetaan, esim. tänään isä käyttää lapsen hammastarkastuksessa jne.

Kaikilla lapsilla eri isä :(

Ihan yksi ja sama isä molemmilla lapsille :)
Viimeksi marraskuun loppupuolella olen lasten isästä jotain kuullut, tai no tulihan sieltä lapsille joulukortti, että en minä tätä oikein yhteishuoltajuudeksi osaa sanoa, yksinhuoltajana minä pääosin itseäni pidän vaikka paperilla meillä yhteishuoltajuuskin on. Toisaalta enhän minä tässä mitään menetä. Nyt kun exälle vielä syntyy uusi lapsi uudessa suhteessa, niin saa nähdä väheneekö tapaamiset entisestään.

No mä olen tälläinen paheksuttava nainen, jolla on lapsia kahdelle (!) eri miehelle. Esikoisesta aikoinaan tehtiin yhdessä päätös, että yksinhuoltajuus on mulla. Isää ei silloin lapsi paljon kiinnostanut. Olihan se helppoa, kun kaikki asiat sain yksin päättää ja hoitaa esim koulu- ja pankkiasiat ilman toisen allekirjoituksen metsästystä tai paikalle vaatimista. Myöhemmin ollaan muutettu huoltajuus yhteishuoltajuudeksi ja lapsi jopa asuu puolet ajastaan isällään.

Nuorempien isän kanssa meillä on yhteishuoltajuus. Toistaiseksi ei mitään haittaa, mutta eipä lapsilla ole esim omaa pankkitiliä tai passia. Olen asioiden järjestämistä pitkittänyt, kun tarviin sen toisen allekirjotuksen ja kun sitä tulen pyytämään, pitää mun tehdä myös tiliä siitä, miksi, kuka, koska, miten, jne... Näiden nuorten isää ei lapset kiinnosta, paitsi jos voi omaa kuvaansa muiden silmissä sillä kiillottaa :/ Siksi olisi minusta helpompaa ja jollainlailla oikeutettua, että mulla ois yksinhuoltajuus, yksinhän mä näistä lapsista huolehdin.

Yhteishuoltajuus kahdesta lapsesta. Huoltajuus ja tapaamiset ovat kaksi eri asiaa eikä niitä kannata sotkea toisiinsa. Lisäksi olisi kiva kuulla, mitä ne kaikenmaailman paperit, joihin tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus? Itse olenlleni on tullut tähän mennessä vastaan vain päivähoiyosopimukset.

[QUOTE="heluna";27914692]ei ole mitään virallista huoltajuutta, sovitaan itse, lähes yhtä paljon lapsi ollut isänsä kanssa kuin minun kanssa, ja vähän lapsen fiiliksiäkin kuunnellaan, että jos ikävöi tosi kovin niin sitten tulee kotiin/jos on kotona ja ikävöi hirveästi isää niin sitte isä luultavasti sinä päivänä hakee lapsen ittelleen.

ja ny exä on tajunnut että lapsen on tärkeä saada pitää yhteyttä puhelimellakin siihen toiseen,se helpottaa ikävää.[/QUOTE]

kai sillä lapsella sentään yksi huoltaja on?

Meillä yhteishuoltajuus ja hankalaa on. Passeja oli vaikea saada. Pankkiin ei lähtisi millään, että saataisiin vanhemmalle lapselle tili. Asiasta ollaan nyt väännetty kohta kolme viikkoa. Vanhempi lapsi on erityislapsi ja isä sitä mieltä, että ei mitään vikaa ja sillä perusteella evää useita psykologikäyntejä/testejä jne. Lista olis loputon.

Yhteishuoltajuus on, ja toimii asioiden hoidon kannalta ihan hyvin. Isä hankkii passia, käyttää lekurissa, hoitaa harrastuksiin kuljetukset yms. Ei siis ole pelkästään viikonloppuisä siinä mielessä. Tosin teini ei halua enää isänsä luo kovin usein, noin 2-4 vrk/kk, mutta näkevät toisiaan viikolla kyllä esim. harrastusten myötä monena päivänä.
Tosin tässä on sellainen juttu, että isälle kyllä kelpais vallan mainiosti sekin, että näkis about kerran kuussa, ja hoitelis suhdetta lapseen puhelimella....

Yhteishuoltajuus, ei toiminut aluksi. Nyt vuosi erosta ja uudet kumppanit niin jotenkuten elämä toimii. Lastenvalvojakäyntejä muutamia takana, tietyt pelisäännöt ja yhteydenpito minimiin niin elämä alkaa helpottaa.

[QUOTE="vieras";27919064]Yhteishuoltajuus kahdesta lapsesta. Huoltajuus ja tapaamiset ovat kaksi eri asiaa eikä niitä kannata sotkea toisiinsa. Lisäksi olisi kiva kuulla, mitä ne kaikenmaailman paperit, joihin tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitus? Itse olenlleni on tullut tähän mennessä vastaan vain päivähoiyosopimukset.[/QUOTE]

Ei meillä päivähoitosopimuksiin mitään isän allekirjoitusta ole tarvinnut, olen siihen kyllä laittanut, että meillä on yhteishuoltajuus, mutta en ole niihin papereihin edes exän puhelinnumeroa laittanut, kun ei ne sillä mitään tee. Passin hankinta on sellainen asia, missä olen tarvinnut exän allekirjoituksen ja toinen oli tilin avaaminen kuopukselle.

Yhteistyössä