Eroon SSRI-lääkkeestä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uhjklhjkljk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uhjklhjkljk

Vieras
Hyviä vinkkejä miten pääsen eroon SSRI-lääkkeestä? Jouduin aloittamaan ne kun erosin pitkästä suhteesta. Sitten oli muutakin hirveää draamaa, olin ihan rikki.

Mutta nyt olen lukenut ja huomannut lääkkeiden sivuvaikutukset. Lisäksi saan paniikkikohtauksia, jos otan täyden annoksen.
Pienellä annoksella ok. Mutta jos lopetan lääkkeen kokonaan en nuku ja pikkuhiljaa kaikki muuttuu aivan mustaksi mielessäni.

Kellään kokemuksia? Jotain vinkkejä miten pääsisin pikkuhiljaa eroon.

Uudetaan lääkäriin ja lääkkeen vaihto jos ei sovi. Itsellä ollut monta vuotta venlafaxin joka oli parempi kun citalopram esmes. Nyt jo päässyt eroon lääkkeistä, mutta aikaa se vie. Tsemppiä!

Kävin terapiassa, josta ei mielestäni ollut hyötyä yhtään. + kallista, ei rahaa.
Mutta jos syyt ottaa lääkettä oli ero ym. Niin eikö ongelmien lievennyttyä tämänkin lääkkeen pystyisi lopettamaan. Ehkä.
En usko että vaihto auttaa, koska noin muuten lääke on ollut kuin unelma. Alkujaankin auttoi parin tunnin päästä, valtava ahdistus katosi, oli hieman pöllyinen olo joka sitten lievittyi.

Tiesittekö että ssri lääke estää ihastumisen, serotoniini taso pysyy koko ajan tasaisena. Ihastumista ei tapahdu. En halua että tunne-elämä on sellaista. Lisäksi aiheuttavat riippuvuutta.

Kaikki vaihtoehdot on huonoja.

ei missään nimessä saa omin päin lopettaa tai yhtäkkiä lopettaa. Ne lopetetaan asteittain. Mitä merkkiä syöt? Itse olen syönyt pahaan paniikkihäiriöön/masennukseen jo 9 vuotta cipralexia. Hyvin siedetty lääke, mutta en ole voinut lopettaa lääkkeitä kun palaa oireet aina takaisin muutaman kuukauden päästä vähentämisestä/lopettamisesta... Mene lääkäriin ja keskustele. Lääke voidaan vaihtaakin tai lopettaa lääkärin avulla.

Mulla on SSRI lääkitys eikä se oo mun tunne-elämää tasannu muulta osinkuin lievittäny panikkia ja ahdistusta. Oli aivan pelastus mulle, olisin varmaan pöpiläs ilman sitä.

Mutta ehkä ei sit vaan sovi sulle. Mulla on aiemminkin ollu lääkitys ja vuoden käytön jälkeen lopetin samalla lailla pikkuhiljaa ku kuinka lääkitys aloitettiinkin eikä ollu mitään ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ei omin päin;28755601:
ei missään nimessä saa omin päin lopettaa tai yhtäkkiä lopettaa. Ne lopetetaan asteittain. Mitä merkkiä syöt? Itse olen syönyt pahaan paniikkihäiriöön/masennukseen jo 9 vuotta cipralexia. Hyvin siedetty lääke, mutta en ole voinut lopettaa lääkkeitä kun palaa oireet aina takaisin muutaman kuukauden päästä vähentämisestä/lopettamisesta... Mene lääkäriin ja keskustele. Lääke voidaan vaihtaakin tai lopettaa lääkärin avulla.

Sama lääke minullakin ja olen kyllä tykännyt muuten. Ehkä sitten jatkan vaan näin. Puolikas tabletti on kuitenkin aika vähän

Se kannattaa. Suositellaan yleensä puolen vuoden oireetonta jaksoa, jonka jälkeen voi alkaa lääkärin luvalla lopettelemaan lääkettä (esim. kokonaisesta tabletista puoliskaan -> puoliskaa 2vko/kuukausi -> tarvittaessa vielä 1/4 tablettia 2vko/kuukausi). Eli sitten kun tuntuu siltä että haluat lopettaa, mene lääkäriin ja sitä kautta asia eteenpäin. Itse lopettaminen saattaa vain tehdä hallaa.

Yhteistyössä