Eroon tuttipullosta, pian 2-vuotias.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bravia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"bravia"

Vieras
Meillä on tuttipullosta luopuminen edessä. Tilanne on siis se, että lapsi juo pullosta joka yö jopa 500ml maitoa. Kyse on lehmänmaitoallergisesta lapsesta, jota imetein 1v2kk saakka, erityiskorvikkeita tms ei saanut siis ennen sitä ollenkaan.
Kun lopetin imetyksen, lähti lapsen paino laskuun, ei suostunut siis juomaan korviketta, jota koitin antaa nokkamukista, taikamukista, pillillä yms. Minua painostettiin sairaalasta aloittamaan imetyskin uudelleen tämän vuoksi. Neuvola kuitenkin ohjeisti, että lapsi pitää opettaa tuttipullolle. Noh, opetimme lapsen pullolle, jonka avulla lopulta korvike alkoi uppoamaan.

Ennen pulloon siirtymistä olin saanut lopetettua yöimetyksen. Samoihin aikoihin kun imetys loppui, lapsi kuitenkin alkoi myös vähentämään kiinteitä ruokia jostain syystä. Kun paino oli tippunut noin kilon, käskettiin aloittaa korvikkeen anto myös öisin. Olin niin väsynyt, että tottelin vain mitä 'viisaammat' sairaalasta ja neuvolasta sanoivat. (tähän väliin huomautettakoon, että lapsi ei ole nukkunut ikinä kokonaista yötä, ei edes silloin kun ei saanut öisin maitoa)

Nyt ollaan siis tässä. Lapsi on kaksivuotias ja juo maitoa pullosta (päivin ja öin) ja me haluamme siitä nyt eroon. Varsinkin yöjuominen rasittaa todella paljon hampaita ja muutenkin kaksivuotias on oman järkeni mukaan ihan tarpeeksi vanha pullosta luopumaan.

Muutama asia minua kuitenkin askarruttaa:
-Kuinka monta yötä teillä on itketty pullon perään? (mikä on vielä normaalia?)
-Kannattaako meidän ensin tehdä niin, että annamme pullosta vettä vai lopetetaanko koko pullotouhu 'seinään'?

Nää mietityttää erityisesti siksi, että me pidettiin unikoulua lapselle 11viikkoa. Sairaalan unikouluttaja vain käski jatkaa sinnikkäästi. Lopulta perhekerhossa tapaamamme lastenlääkäri käski lopettaa unikoulun välittömästi, koska niin pitkään jatkunut huudattaminen öisin vahingoittaa lapsen henkistä kehitystä. Näin jälkeen päin ajatellen tuo olikin ihan idioottimaista.

Vertaistukea ja vinkkejä kiitos :)

Lopettakaa koko pullotouhu seinään.
Mä suosittelen että pyydät lasta itse heittämään pullon roskiin, näin tehtiin meillä tutin kanssa.
Sitten jos lapsi kysyy pulloa niin muistutat että hän itse heitti sen sinne roskiin ja että nyt voi juoda lasista.

Aika hurjalta kuulostaa toi teidän unikoulu! Rankkaa on ollut niin lapsella kuin vanhemmillakin :halaus:

Vaikea sanoa kun meillä ei koskaan suostunut juomaan mitään pullosta. Nesteen voit antaa muutenkin, niin ei tarvitse pelätä saako tarpeeksi ravintoa. Muki, nokkamuki? Meillä poika juo usein pillivellin aamulla tai illalla, vaikka on jo 2,5v. Öisin ei aprivuotias enää ruokaa (=maitoa) todellakaan tarvitse. Kertakaikkiaan vaan tsemppaatte ja asennoidutte niin, että nyt loppuu. Jos yöllä huutaa, niin tarjoat vettä mukista ja sitten takaisin petiin. Helppoa ei tule olemaan, mutta älä jätä kesken. Joskus riittää pari yötä, juuri koskaan ei taida viikkoa pidempään mennä jos olette johdonmukaisia!

Antakaa vaikka nokakmukista ennen nukkumaanmenoa lämmintä maitoa/kaakaota, jonak jälken hampaiden pesu ja nukkumaan. Yöllä kun herää, suosittelen tuota ns tassuhoitoa, meill ätoimi kun 9kk vanha piti vieroittaa pullosta ja tutista, eli kun lapsi alkaa huutaa, menet vaan laskemaan takaisin sänkyynä (vaikka sen 1,5h ajan mitä minä tein) ja kun suostuu jäämään makuulleen pidät kättä pepun/selän päällä että lapsi tietää ettei ole yksin. Ja joka pieneen huutamiseen EI kannata reagoida, kantsii kattoa jos lapsi nukahtaakin itse:)

Pelkäsin itse turhaan tuttipullosta vieroitusta, helpommin meni kuin luulin. Meillä oli vaikea saada lasta opetettua juomaan muusta kuin pullosta ja siksi meilläkin melkein pari vuotiaaksi meni ennenkuin jätettiin pois. Nokkamukilla, tavallisella mukilla, pillillä ym. harjoiteltiin kovasti etukäteen, vaikka tuttipullokin oli vielä käytössä. Täytyyhän sitä juotavaa jotenkin saada menemään.
Kun lapsi oli päiväunilla leikkasin tuttipulloista tuttiosat saksilla rikki ja kun lapsi heräsi näytin pullot ja sanoin että näitä on käytetty niin paljon, että menneet rikki. Yhdessä vietiin roskiin ja oikeastaan se olikin sitten siinä. Ei huutanut perään, kun tiesi niiden olevan rikki. Tämä toimi meillä, mutta ei välttämättä kaikilla. Ruokamäärät muuten kasvoivat, kun maidon juonti väheni.

Yhteistyössä