Eroon tuttipullosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan :
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan :

Vieras
Oletteko saaneet pysymään maitotuotteiden määrän siinä 6 dl/päivä kun olette lopettaneet maidon antamisen tuttipullosta? Meillä tyttö nyt vähän yli 1v. ja ajattelin että olisi hyvä aika luopua tuttipullosta (tutin käytön lopetti jo 10 kk).

Teen aamu- ja iltapuuron maitoon ja tyttö syö myös lähes joka päivä välipalana maustamatonta jogurttia (+hedelmäsosetta, marjoja tms.). Olen antanut aina puoli purkkia/päivä eli onkos se purkki nyt 2 dl eli 1 dl per päivä. Ennen joi ruuan kanssa aina vettä. Nyt olen tehnyt niin että olen laittanut maitoa nokkamukiin aina 1 dl ruuan kanssa ja sen mitä ei nokkamukista juo, olen kaatanut tuttipulloon ja juottanut siitä. Saattaa juoda ruuan kanssa 20-40 ml maksimissaan. Ei siis juonut myöskään vettä koskaan paljoa eli ei johdu siitä että ei joisi maitoa nokkamukista, mutta ei vaan ruuan kanssa tarvitse enempää. Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa ja oletteko sitten vaan juottaneet nokkamukista sen mitä juo?

Illalla tyttö on saanut puuron päälle vielä velliä (senkin siis tuttipullosta). Olen ajatellut että jos ei tulisi niin nopeasti nälkä kun heräilee muutenkin edelleen öisin. Tosin en tiedä onko tuolla vellillä mitään vaikutusta... Mites teillä muilla, syötättekö vaan iltapuuron ja sillä pärjää aamuun vai miten? Kuinka suuria määriä lapsellenne muuten syö ilta- ja aamupuuroa?

Meillä myös sama "ongelma" vuoden ikäisen lapsen kanssa. Syö illalla puuron (reilu ½ dl hiutaleita, n. 1dl nestettä + sosetta/kiisseliä) ja sitten vielä nukkumaanmennessä pullollisen velliä. Olen miettinyt myös ihan samaa, eli tästä iltapullosta pitäisi varmaan pikkuhiljaa ruveta irrottautumaan. Muuten lapsi juo ihan tavan lasista, mutta määrät ovat aika pieniä. Olen ainakin itse ajatellut että kun puurot keittää maitoon ja välipalaksi antaa jugurttia/ viiliä ja aina ruualla sen pienen tilkan maitoa + raejuustoa tulee se välttämätön maidon määrä päivässä varmaan jo täyteen. Näin ollen sen iltavellin voisi jo jättää pois, mutta tuntuu jotenkin että en viitsi sitä jättää pois kun lapsi sen kuitenkin juo. Iltapuuron yhteyteen en minäkään voi tätä juomaa siirtää, koska silloin ei joisi kuin murto-osan tästä määrästä. Muutenkin tuntuu että lisääntyisikö ne yöheräilyt (joita meilläkin valitettavasti on) entisestään jos ei saisi juoda nukkumaanmennessä.
No tästä sepustuksesta ei varmaan ollut sinulle mitään apua. Halusin vaan tulla kertomaan että ihan saman asian kanssa painiskellaan täälläkin. Ei kai se muu auta kun joku ilta testata kuinka nukkumaan meno ja yö sujuu ilman pulloa. Tsemmpiä sulle ja tule kertomaan kuinka kävi jos päätät kokeilla ennen meitä =)

Meillä myös poika pian 1v ja tilanne vieläkin "hankalampi", kun pojalla on maitoallergia eikä saa siis maitoa muualta kuin maitokorvikkeesta. Lisäksi meillä ei juo ollenkaan vielä mukista/nokkamukista vaan kaikki maito menee pullosta. Maitoa juo joka aterian jälkeen n. 1 dl. Jossakin vaiheessa pitäis pullo vaihtaa mukiin (yritetty on varmaan tuosta 8 kk iästä alkaen mutta tosi huonolla menestyksellä) mutta ollaan siirretty vaihtoa kun muutenkin ollut painon ja pituuden kehityksen kanssa ongelmia ja pelännyt et jos ei sit tuota maitoakaan juo niin ollaan kohta pulassa.

Meillä kävi ihmeen kivuttomasti tuttipullon pois jättäminen.Se tapahtui kerralla (ei siis mitään iltapullojakaan,vaan kokonaan pois) 1,5-vuotiaana.Eka päivänä välillä kun joi nokkamukista,vilkuili tiskipöytään päin,että missähän se tuttipullo...mut ei muuta,edes illalla.Eli meillä juo nokkamukista maitoa aamu- ja iltapuuron yhteydessä(joskus puuro korvataan jogurtilla) sekä kahdella aterialla.Maidon menekki on vähentynyt,mutta pysyy siinä n.0,5l päivässä.Ja jogurtit ja juustot päälle.Parasta tässä oli se,että neitin olemattomat ruokahalut parani myös kertaheitolla.Ja samalla kun ruokahalu parani,heräsi myös kiinnostus syödä itse!Se onnistuukin jo ihmeen hyvin.Mutta meillä siis täytti aikaisemmin vatsansa maidolla eikä ruoka oikein maistunut.

1-vuotias on toisaalta aika pieni, en hätäilisi sitä pullosta luopumista.

Mutta toisaalta juttelin juuri yhden ystäväni kanssa lastemme ruokailuista, ja totesimme että yksikään lapsistamme (n=5) ei koskaan ole syönyt vauvana suositusten mukaan, ja ovat olleet siitä huolimatta terveitä. Osa on juonut paljon vähemmän maitoa, kukaan ei ole syönyt "riittävästi" (eli 2-3rkl/vrk) lihaa, vieläkään ei toteudu 5 ateriaa per päivä.

Ei niitä kannata tuijottaa orjallisesti niitä suosituksia, toisinaan ruokaa menee enemmän ja toisinaan vähemmän. Länsimaissa ruoan tuputtaminen on suurempi ongelma kuin aliravitsemus. Jos silti olet huolissasi kalkin saannista, anna vaikka tabletteja.

Meilläkin mietitään samaa; 8 kuukautisesta olen yrittänyt opettaa nokkamukia tai hörppäämistä mukista, mutta ei kun ei. Poika nyt vuoden. Tuttipullo on ainoa mistä juominen onnistuu. Pullosta juo noin 150 ml. kerralla, nokkamukista hyvä kun 30 ml. Huoooohh.. Missä iässä voisi yrittää opettaa pillillä juomista? Sekään ei vielä onnistu.

Joo pillilläkin meidän vauva on juonut jo 5-kuisesta. Anna tetrasta jotain hyvää, puserra vähän niin hiffaa kyllä kohta sen imemisen. Älkää hirttäkö mua, isoveli 8v. sen opetti..

Kannattaa muistaa, että se imemisen tarve on vielä suuri alle vuoden ikäisellä. Sen jälkeenkin lapsi maistelee maailmaa ja laittaa leluja suuhunsa. Jos tuttipullosta saa vierotettua kivuttomasti, niin OK, mutta voihan siitä pullosta vierottaa myöhemminkin tai ainakin pitää huolen, että lapsella on tutti ettei käy niin, että peukalo lipsahtaa suuhun. Siitä vierottaminen on tosi vaikeaa.

MLL:n Hampaidenhoito-ohjeesta lainattua:" Imemisentarve vähenee huomattavasti tai häviää jopa kokonaan jo ennen vuoden ikää. Siirtyminen mukiin tai nokkamukiin käy helpoiten tässä vaiheessa."

Se että lapsi tutkii maailmaa suullaan, ei liity imemisentarpeeseen, vaan siihen että suun tuntoaisti on pienellä hyvin herkkä. Mitä pidemmälle vieroitusta venyttää, sitä vaikeampaa se on, sillä 2-vuotias muistaa pullon paljon kauemmin, kuin 10 kk vanha .

Meillä on 11kk vanha tyttö. Juo kyllä ihan mielellään mukista ja nokkamukista, mutta määrät ovat minimaalisia. Tuttipullosta menee maitoa paljon enemmän. Meillä syödään yöllä vielä 2 kertaa ja yösyötöt on kyllä aika mahdottomia suorittaa nokkamukia käyttäen; hirveä sotku ja hermojen menetys.
Minuakin jotenkin hirvittää jättää se pullo pois, kun pelkään että yöllä herätään sitten vieläkin useammin syömään, kun ei saa maidosta mahan täytettä. Olen jo nyt todella väsynyt ja kuukauden päästä pitäisi työt aloittaa..
Tutti meillä jätettiin pois 8kk iässä ja se kävi todella helposti parissa päivässä. Ei kyllä koskaan sitä tuttia syönyt, kun nukkumaan käydessä eli mikään "fiilistelijä-imeskelijä" neitokainen ei ole koskaan ollut.

Uskaltaudun tunnustamaan, että meidän 2,5-vuotias juo edelleen kahdesti päivässä pullollisen maitoa. En yksinkertaisesti näe mitään syytä, miksi hän ei tuttipullosta saisi juoda. Meillä tämä taitaa kulkea suvussa sillä siskoni joi pullosta viisivuotiaaksi :)

Kai kyse on vähän samasta asiasta kuin taaperoimettämisessä. Ilmankin voisi periaatteessa olla, mutta kun lapsi kerran tykkää eikä siitä nyt haittaakaan ole.

Meillä 11 kk ikäinen juo nykyisin lähes kaiken maidon nokkamukista, pulloa ei huolinut koskaan. Käy kyllä rinnalla vielä muutamaan otteeseen, mutta liekö tuo maitoa saa, koska ainakin tuo 6 desiä menee nokkamukistakin. Itsekin pelkäsin, että saako tarpeeksi maitoa, kun alettiin rintaa vähentämään. Meni noin 5 päivää, kun joi kovaa kyyti nokkamukista. Jos jättää pullon pois, niin voi mennä vähän aikaan, että maitoa ei mene paljon, mutta kyllä se sitten taas lähtee menemään. Näin uskon. Minustakin kyllä 1-2 vuotias voi aivan hyvin juoda vielä pullosta, mikään kiire ei ole.

Yhteistyössä