esikoinen 1v, kuumeilen toista.. tyhmää(kö)??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!
Meillä esikoinen täytti juuri pari viikkoa sitten vuoden.. luulin ettei moneen vuoteen tekisi mieli uutta vauvaa kun esikko heräilee vieläkin monta kertaa yössä. Nyt kuitenkin vauvakuume on nostanut päätään ja tekis mieli ryhtyä tuumasta toimeen.. Kuuluuko tämä vain tähän vaiheeseen kun esikoinen ei olekkaan enää vauva vaan "muuttui" taaperoksi täytettyään vuoden? meneekö ohi?
Oletteko antaneet vauvakuumeen viedä mennessänne ja alkaneet heti yrittään toista vai odottaneet jonkin aikaa? Millaisia kokemuksia n.2vuoden ikäerosta? jos edes sen pari kuukautta odottaisi niin tulisi 2v ikäeroa.. :) en periaatteesta haluais kahta vaippaikäistä taloon.

no meillä sellanen tarina,et taapero nyt 1v5kk ja ite 25+3 raskaana. ikäeroo tulee olemaan vajaa1v8kk. ja tuo kans heräilee muutamia kertoja yöllä. raskasta se on tietty, varsinkin jos ei saa päivällä otettua päikkyjä.
en oikein osaa mitään "neuvoo" antaa. se on ihan teidän oma päätös. mut varmaan kannattaa miettiä omaa jaksamista ja tukiverkkoo.

mun päätös jaksamisesta ja tehdä perään heti toinen varmaan autto siihen,ku mulla ed. liitosta 2 lasta 1v1kk ikäerolla ja olin sillon YH,mut hyvä tukiverkko.

en tiiä oliko apuja mut aattelin oman tarinan kertoo ;)

3 vuotta sopiva väli tai 2 ja 1/2 vuotta. Näin mahdollisesti helpompaa hoitaa? Yksilöllisiä eroja löytyy luultavasti. Montako lasta on kokonaistavoitteena...riippuu siitäkin. Ja ei niitä lapsia niin vain tehdä, niitä saadaan lahjaksi. :)

Tota just hainkin takaa et millä ikäerolla pääsis ns" vähän helpommalla". en haluaisi kahden vaipparumbaa, tuplarattaita jne. vaan koska esikoinen olis tarpeeks iso että ei olisi itse enää mikään vauva kun toinen saapuis taloon.. kun on tuo 1vuotiaskin vielä aika pieni :) Jos ymmärsitte mitä tarkoitan.
T.ap

2v on aika hankala ikäero kun esiloinen on monasti just pahimmassa uhmassa silloin ja ymmärtää jo olla mustasukkainen. Joko selvästi pienempi ikäero tai sitten vähän suurempi, esim 2,5 vuotias on monessa suhteessa aika paljon isompi jo vaikka on tietysti uhmassa aina vaan. 2,5 vuotias juoksee jo karkuunkin niin kovaa että raskausmahan kanssa saa olla hereill että pysyy perässä..

2 v ikäero on ollut ihan taivaallisen hyvä :)
Ei mustasukkaisuutta, isompi oli vielä sopivan pieni (ei esim. harrastuksiin kuskaamisia, nukkui päiväunet eli mäkin sain nukkua päivisin, jne) ja samalla sopivan iso (söi itse, puki itse, oli vaipaton hyvinkin pian). Kahden pienen lapsen tarpeiden yhdistäminen oli helppoa. Ja lapsista on ollut toisilleen suunnattomasti seuraa.

Mutta ihan taivaallisen erinomaisen loistava on myös tämä tilanne, missä isommat lapset oli (on) 8 v & 6 v kun vauva syntyi. Isommat osaavat hoitaa vauvaa ihan oikeasti (esikoinen tänäänkin vaihtoi vaipat pari kertaa), mutta isompien kuskaaminen harrastuksiin ja ylipäätään vauvan & ihan eri ikäisten sisarusten tarpeiden huomioiminen saattaa tuoda omat haasteensa jossain vaiheessa, mutta vielä toistaiseksi ainakin vauva on kulkenut kätsysti mukana isompien tahdissa.

Omasta kokemuksesta voisin sanoa että odota vielä...meillä esikoisella ja kakkosella ikäeroa 1,5v ja aika rankaa oli se ensimmäinen vuosi kahden vaippaikäisen kanssa.Kakkosen ja kolmosen välillä on ikäeroa 3,5v ja se jo oli paljon helpompaa!

Meillä lapsilla ikäeroa 1v6kk. Alussa oli toki haasteellisia hetkiä useinkin, mutta nyt on mahtavaa kun lapsilla noin vähän ikäeroa (lapset nyt 6v ja 4.5v). Mun mielestä asiaa on turha liikaa alkaa miettiä. Jos siltä tuntuu, että haluat nyt jo toisen niin sitten vaan vauvan teko puuhiin.

Meidän tytöillä ikäeroa aika tarkalleen kaksi vuotta enkä kokenut raskaaksi sitä, että molemmat yhtä aikaa vaipoissa .Musta vaipanvaihto on aika pieni asia. Nyt ovat 2 ja 4v ja on ihanaa, kun ovat toistensa bestiksiä ja leikkivät yhdessä.

[QUOTE="vieras";26998937]Meidän tytöillä ikäeroa aika tarkalleen kaksi vuotta enkä kokenut raskaaksi sitä, että molemmat yhtä aikaa vaipoissa .Musta vaipanvaihto on aika pieni asia. Nyt ovat 2 ja 4v ja on ihanaa, kun ovat toistensa bestiksiä ja leikkivät yhdessä.[/QUOTE]

tytöt saattavatkin olla mutta jos toinen on poika ja toinen tyttö niin leikit ovat aika erilaisia.

[QUOTE="vieras";26998937]Meidän tytöillä ikäeroa aika tarkalleen kaksi vuotta enkä kokenut raskaaksi sitä, että molemmat yhtä aikaa vaipoissa .Musta vaipanvaihto on aika pieni asia. Nyt ovat 2 ja 4v ja on ihanaa, kun ovat toistensa bestiksiä ja leikkivät yhdessä.[/QUOTE]

vaippaikäinen ei tarkoita pelkästään sitä että pitää vaihtaa molemmille vaippaa :D

[QUOTE="serafiina";26998965]tytöt saattavatkin olla mutta jos toinen on poika ja toinen tyttö niin leikit ovat aika erilaisia.[/QUOTE]

Mä leikin aina veljeni kanssa, ikäeroa meillä on 2,5v. Mun lapsille tulee 2v2kk ikäeroa, esikoinen on poika ja nyt 1v8kk, enkä tiedä vielä tuleeko hänelle pikkuveli vai -sisko. Uskon että jos vaan tulevat toimeen, keksivät kyllä yhteisiä leikkejä sukupuolista huolimatta. Ei meidän poika ainakaan vielä ole osoittanut erityistä kiinnostusta vain "poikamaisiin" juttuihin :) Ja voihan samassa leikissä olla vaikka astronautti ja prinsessa ;)

Ei ollenkaan huono idea! :) Meillä kahdella vanhimmalla ikäeroa 1,9 vuotta. Alussa oli hiukan rankkaa, mutta kyllä en toisin tekisi, vaikka saisin. Nyt ovat parhaat kaverukset ja leikkikaveri löytyy aina kotoa, kun ei yksin halua olla.

Ja lisään vielä, että itselläni veljeni kanssa saman verran ikäeroa ja pienenä leikittiin aina yhdessä, ei kai sillä sukupuolella noin pienenä niin suurta merkitystä ole. Ja tottakai lapsenhoito on muutakin kuin vaipanvaihto, mutta kun nyt ketjussa nyt vaan mainitiin tuo vaippajuttu. Yleensä ottaen ajattelisin, että pääsee helpommalla kun tekee lapset suht peränjälkeen, mutta en nyt ala yleistämään. Tämä on minun mielipiteeni ja lapset ovat yksilöitä.

Niin monta kokemusta kuin vastaajaakin ;) Tuskin "oikeaa" vastausta saat. Mulla oli toinen vauva seuraavana päivänä siitä kun esikoinen täytti vuoden. Meillä tää sopi loistavasti. Ite ajattelin esikoisen pahimmassa uhmassa että luojan kiitos oli noin pieni ikäero koska ei olis pää kestäny uhmaikäistä ja vauvaa. Nyt kuopus oli jo vähän isompi ku esikolla uhma. Mutta eiköhän siihenki olis tottunu jos tilanne olis ollu "uhmaikäinen ja vauva". Mutta jos haluat välttää tuplarattaat, kahden vaipat, kahden yöheräilyt niin ehkä 3 v. vois olla parempi ikäero teille =)

[QUOTE="serafiina";26998965]tytöt saattavatkin olla mutta jos toinen on poika ja toinen tyttö niin leikit ovat aika erilaisia.[/QUOTE]
Hyvin meillä leikit yksiin ovat menneet, ja menevät yhä, vaikka on tyttö ja poika.

Lapset harvemmin on niin "rajoittuneita" etteivätkö leikkisi sujuvasti myös vastakkaista sukupuolta olevan sisaruksen kanssa. Tai kavereiden kanssa (meidän lapsilla on aina ollut kamuina sekä poikia että tyttöjä).

meillä on tyttö ja poika ja ovat nyt 7v ja 8v pääsääntöisesti tappelevat keskenään.Poika(8v) on ollut alusta asti mustasukkainen siskolleenja on sitä yhä.Sen sijaan 4v toiselle siskolleen ei ole ollenkaan mustasukkainen ja halii tätä tuon tuostakin.

Yhteistyössä