Esikoinen 8kk, koska kannattaa alkaa yrittää toista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koska pikkukakkonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koska pikkukakkonen

Vieras
Eli otsikossa kysymys, mikä olisi ideaalisin ikäero kun nyt esikoinen 8kk ja haluttaa alkaa yrittää hänelle pikkusisarusta. Kuinka monta vuotta teidän lapsilla on ikäeroa, plussat ja miinukset pidemmästä ja lyhyemmästä ikäerosta? Mietittiin, että sellainen pari vuotta olisi sopiva, mutta onko esikoinen silloin kovassakin uhmaiässä jne.... Ja tiedän, ettei lapsia noin voi suunnitella, kun eihän ole varma tuleeko heti tai tuleeko toista ollenkaan, mutta haluttaa leikitellä kuitenkin ajatuksella sopivista ikäeroista. :) Antakaahan tulla kommentteja, kiitos! :)

2v on yleinen, mutta aika paha ikäero. ainakin esikoisen kannalta. esim. 3v pystyy jo ihan erilailla odottamaan vuoroaan, ja uhmakin on jo muuttanut muotoaan. osaa puuhastellakin jo enempi itse, eikä koe jäävänsä vauvan varjoon niin pahasti kun ymmärrystä on enemmän :)

no se uhmaikä saattaa kestää neljään ikävuoteen saakka ja toisaalta vaikka lapsi olisi 1.5v vauvan syntyessä, jolloin ei vielä osaa olla mustasukkainen, eikä ole vielä uhmaikäinen niin kyllä se myöhemmin oppii, eikä vauva ole silloin vielä niin vanha että olisi jotenkin helpompi.
olis tietysti kiva, että esikoinen osais syödä, pukea, puhua, käydä potalla kun vauva syntyy. toisaalta kaikissa noissa taidoissa voi tulla taantumaa kun vauva syntyy.. toisaalta taas olis helppo kun isompikin olisi vielä vaipoissa niin ei tarvis siitä pottailusta huolehtia samalla kun vauva roikkuu tissillä. (miks se kakk aina tulee silloin kun vauva syö?)
kaikenlaisia perusteluita voi keksiä suuntaan ja toiseen. minusta kuitenkin, jos nyt tuntuu että sen toisen haluaa niin ei ole mitään syytä odotella. (meillä lapsilla siis ikeroa 1v5kk)

Olen ehdottomasti pienemmän ikäeron kannalla. En jaksa perustella. Minusta nää asiat voi ihan itse itselleen miettiä. Kyllä ne plussat ja miinukset on aika päivänselviä juttuja.

Meillà oli kakkonen 8 kk kun aloin odottaa seuraavaa. Eli 1 v 4 kk eroa pienillà. Nyt pienin on siis 7 kk ja toistaiseksi mukavasti on mennyt..!:) Vaikka imetys oli hankalaa, nyt olenkin sen jo lopettanut..Puolitoistavuotias halusi aina syliin samaan aikaan kun imetin!

Meillà oli kakkonen 8 kk kun aloin odottaa seuraavaa. Eli 1 v 4 kk eroa pienillà. Nyt pienin on siis 7 kk ja toistaiseksi mukavasti on mennyt..!:) Vaikka imetys oli hankalaa, nyt olenkin sen jo lopettanut..Puolitoistavuotias halusi aina syliin samaan aikaan kun imetin!

juu niin meilläkin 1½ v halus tulla imetyksen aikana syliin, ja sai tullakin, mikäs siinä. 1½ v on niin pieni ettei sen tarvitse odottaa syliin pääsyä. vauva ei ollut siitä moksiskaan kun oli alusta asti siihen tottunut. eipä sitä vihetta kuitenkaan kauaa kestänyt.

Me alettiin yrittämään kun tyttö oli 6kk. Ei vaan ole tärpännyt ja tyttö nyt 1,5 v. Eli saattaa siinä yrityksessäkin kestää. Mutta positiivisena asiana pidän sitä että esikoinen ei todennäköisesti ole enää vaipoissa kun seuraava lapsi syntyy (nyt jo lähes päiväkuiva)

Suositus olisi, että vuosi vähintään lasten väli. Elimistö ehtinyt palautua edellisestä raskaudesta. Jos on ollut jotain ongelmia raskaudessa, sillon vähän kauemminkin. Ideaalia ikäeroa lasten välillä tuskin on, yksi sitä ja toinen tätä mieltä. Tutkaile omat ja puolison resurssit...:)

Sitten kun siltä tuntuu.. :)

Me jätettiin ehkäisy pois lapsen ollessa 7kk, siinä olis sitten vähän ongelmia, mutta nyt olen raskaana ja esikoinen on 1v1kk, eli meillä tärppäs nopiasti..
Mua ei haittaa joutua vaihtaa vaippoja tms. ainoa mitä toivon on että esikoinen oppisi pian kävelemään ilman tukea, koska 12-13kg lasta on inhottava kantaa muutenkin, saatika sitten ison mahan kanssa.

[QUOTE="mie";24140019]meillä tyttö 1v 2kk ja 3 viikonpäästä la tokalle vauvalle.. :) pieni ikäero, uskon olevan hyvä juttu![/QUOTE]

Noh, omasta kokemuksesta sanon, etä pidempi olisi ollut parempi.
Kun vauvaa piti imettää niin esikoinen teki kaikenmaailman temppuja. Kilju, riehu, repi kamoja jne...

Jos nyt saisin päättää, niin oisin vasta nyt tehny toisen.. ikäreoa ois 3 vuotta.

Meillä sama pähkäily. Mies haluaisi pienen ikäeron ja minä vähintään 3vuotta. Lapsi on nyt siis 12kk ja toista ei vielä yritetä. Meidän tuttavapiirissä monessa perheessä on elämä valitettavasti yhtä h......iä kun lapsilla ikäeroa 11kk-1v6kk, vanhemmat ihan puhki, eroa vireillä jne. Mutta jokainen tyylillään, toiselle toisenlainen on paras, kun taas toiselle vastakohta.

Eli otsikossa kysymys, mikä olisi ideaalisin ikäero kun nyt esikoinen 8kk ja haluttaa alkaa yrittää hänelle pikkusisarusta. Kuinka monta vuotta teidän lapsilla on ikäeroa, plussat ja miinukset pidemmästä ja lyhyemmästä ikäerosta? Mietittiin, että sellainen pari vuotta olisi sopiva, mutta onko esikoinen silloin kovassakin uhmaiässä jne.... Ja tiedän, ettei lapsia noin voi suunnitella, kun eihän ole varma tuleeko heti tai tuleeko toista ollenkaan, mutta haluttaa leikitellä kuitenkin ajatuksella sopivista ikäeroista. :) Antakaahan tulla kommentteja, kiitos! :)

ei koskaan.tai jos ihan pakko on niin vähintään 10vuotta ikäeroa. paljon helpommalla pääsee kun ei oo sisarusta jonka kanssa tapella=raastaa vanhempien hermoja.

No joku 3v ois mun mielestä aika sopiva. Omasta lapsuudesta muistan,että olin jo tottunut olemaan ainoa lapsi kun siskoni syntyi mun ollessa 8v. Se otti silloin vähän koville. Omilla lapsilla on ikäeroa 4v ja ihan hyvin on mennyt,esikoinen oli jo melko itsenäinen siihen nähden mitä joku 2v on. Tai...sit joku ihan tosi tosi pieni ikäero,menee molemmat vaippapyllyt samaan syssyyn :)

Me alettiin toista yrittämään kun eka oli pari kuukautta vajaa 2v. Olen sitä mieltä, että vähän vajaa 3v on paras ikäero, meiän ekalla ja tokalla on ikäeroa 2v9kk, ei ole liian iso ikäero, lapset leikkivät keskenään ja ei ole kahta vaippaikäistä samaan aikaan, esikoinen on jo jonkun verran omatoiminen ja itsekin jaksaa paremmin.

Yhteistyössä