Esikoinen hoitoon kun on kakkosen laskettuaika, hmm?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi oi miksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi oi miksi

Vieras
Eli mun ystäväni vei esikoisensa (2v) hoitoon sunnuntaina, kun hänellä oli toisen lapsensa laskettuaika. Silloin ei kuitenkaan ollut merkkejä synnytyksestä, eikä tämä kakkonen ole vieläkään syntynyt, äiti on miehensä kanssa kaksistaan kotona. Esikko siis edelleenkin hoidossa.

Kysyin tältä ystävältäni että miksi 2vuotias on viety hoitoon noin pitkäksi aikaa kun ei synnytyskään vielä enteile. Ystävä vetoaa vaan siihen että lähtö voi tulla milloin tahansa. No, ymmärrän toki senkin...

Miten te muut, ootteko vieneet isomman/isommat lapsen hoitoon kuinka paljon aikaisemmin ennen kuopuksen syntymää?

Jos lapsi on jossain isovanhemmilla tai kummeilla tms, niin mitä väliä...lapsethan voi olla yökyläilyillä ihan ilman mitään syytäkään.

Mun vanhemmat asuu parin kilsan päässä, joten ei viety esikoista hoitoon kun laskettu aika tuli (LA oli sitäpaitsi 23.12. enkä todellakaan halunnut olla joulua erossa pari päivää aikaisemmin 2 v täyttäneestä esikoisestani), mutta ennen sitä ja sen jälkeen hän on kyllä ollut isovanhemmillaan ihan ilman mitään syytäkään - kuten myös kuopus.

Vietiin hoitopaikkaan aamulla kun se aukesi ja ilmoitettiin, että sukulainen voi mahdollisesti tulla hakemaan, jos isä ei ehdi. Lähdettiin samaa tietä sairaalaan.

Riippuu varmaan siitäkin, miten se esikoisen hoito pitää järjestää. Meillä on siinä kohtalaisesti miettimistä, kun hoitoapua pitää pyytää töissäkäyviltä ihmisiltä satojen kilometrien päästä. Joutuu vähän sumplimaan.

Systeri asui 50 metrin päässä, niin ei tarvinnut viedä esikoista hoitoon ennenkuin lähdin laitokselle. Mutta jos olisi asunut kauempana, niin sitten olisi pitänyt järjestellä jotenkin toisin. Ja riippuen tietysti siitä, kuinka kaukana systeri olisi asunut. Jos 15 min ajomatkan päässä, niin varmaan olisin voinut sen 15 min pidempään olla kotona. Jos useamman tunnin ajomatkan päässä, niin sitten tyttö olisi mennyt hyvissä ajoin hoitoon.

Meillä meni niin että olin synnyttämässä kakkosen yksinäni ja mies jäi kotiin nukkumaan meidän yksivuotiaan esikoisen kanssa. Ei raaskittu raahata häntä kesken yön hoitoon kun hän ei koskaan ollut ollut hoidossa muilla.

Meillä oli siihenaikaan kun kakkonen tulossa, ihanat naapurit, jotka ottivat esikoisen luokseen ja kaikkein parasta oli, että he toivat tuoreen isoveljen katsomaan vauvaa kun pikkuveikalla oli ikää vasta muutama minuutti, olivat siis jo oventakana kun mä ponnistelin.Isoveli sai sitten olla synnytyssalissa meidän kanssa huilimassa, peiteltiin vaan minua vähän ja käärästiin vaavi kapaloon ja kätilö otti meistä valokuvankin.!

Jos mä olisin vienyt hoitoon just laskettuna aikana, niin olis saanut olla 14 päivää hoidossa... Aika kauan mun mielestä! Kuka sitä niin kauan edes jaksaisi hoitaa... Me vietiin heti, kun merkkejä synnytyksestä ilmeni, eli samana päivänä kun vauva syntyi.

meidän esikoinen vietiin aamulla pph:lle kun lähdön hetki tuli, eli n. 45min (josta 30min. meni matkustamiseen) ennen vauvan syntymähetkeä vietiin hoitoon :)

Jos sairaalaan on satoja kilometrejä matkaa eikä apuja lähellä niin ymmärrän jos haluaa lapsensa viedä hoitoon "turhaan" liian aikaisin.

Eiköhän sen lapsen ehtisi viedä hoitoon siinäkin vaiheessa kun synnytyksestä alkaa olla merkkejä? Mitäs jos vauva syntyykin vasta kahden viikon päästä? Just näitä jotka kuvittelee lasketun ajan olevan joku eräpäivä milloin viimeistään syntyy...

Siis eikö tä oo taas ihan jokaisen oma asia. Eikä tee äidistä huonoa, jos hän on vienyt lapsensa hoitoon. Todennäköisesti lapsi on tutussa turvallisessa paikassa hoidossa ja viihtyy siellä, koska ei ole vielä tullut takaisin kotiin. Ehkä äidin raskaus ei oo helppo ja äidin on helpompi valmistautua tulevaan koitokseen, kun isompi muru ei pyöri jaloissa.
Ei oo musta mitenkään pöyristyttävää. Sen sijaan se, että joku täällä jaksaa päivitellä muiden valintoja kuitenkaan välttämättä tietämättä koko totuutta on ihan oikeasti järkyttävän typerää.

Yhteistyössä