Esikoisen koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tea84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tea84

Jäsen
11.06.2007
229
0
16
Itseni on alkanut kovasti mietityttää, kun tuntuu ettei ole mitään "toivoa" pitkiin aikoihin päästä synnyttämään, että minkä kokoseksi ehtii kasvaa.. Rv 36+2 tehtiin ultralla kokoarvio 2.9kg joten huolettaa jos viikkokausia kasvaa vielä että on reilusti yli 4kg!!! Minkä kokoisia esikoisia muut on saanut? Ja miten on synnytys sujunut, varsinkin isompien vauvojen kanssa? Nyt viikkoja 39+3..

Me vanhemmat olemme kooltamme 180cm molemmat ja sopusuhtaisia. (vanhempien koolla pieni merkitys lapsen kokoon). Ja yleensä lapsi painaa lähelle sen syntyessään täysiaikaisena (plus miinus rv40) mitä äiti itse syntyessään on painanut.
Meiän poika synty rv38+6 alateitse, synnytys kesti 5,55h ja siitä ponnistusvaihe 20min, mitään ongelmia ei ollu muutakun mulla tosi pahat kivut, piikkikammon takia meni loppupuolelle synnytystä ennen kuin epiduraalin otin, sillä sitten mentiin loppuun asti ja kivut lieventy PALJON =)
Ihana poikamme syntyi sitten 10.4.2006 klo.7.45 taysissa, elämänne paras hetki =)
Hän painoi 3350g ja oli 49cm pitkä ja päänympärys oli 39cm...

Saapi kysästä jos kertomuksestani jäi jotain "epäselväksi" :wave:

Esikoinen oli 4225g ja 52cm.
Esikoisen synnytys kesti 13h, ponnistusvaihe 7 minuuttia, syntyi rv 41 huhtikuussa -04.
Kuopus taas käynnistettiin rv 41+6. Ultran kokoarvio rv 41+4 oli 4670g. Poika näki päivänvalon heinäkuussa -06, kokoa 4260g ja 53cm. Synnytys kesti 4h, ponnistusvaihe 1n minuutin. Molemmista laitettiin vaan 3 tikkiä ja molemmat synnytykset sujuivat siis todella mallikkaasti.
Odotan kolmatta nyt rv 19+5, koko huimat 20cm ja paino 283g :D Saa nähdä, miten sutjakkaasti tämä tulee ulos, kun molemmat edelliset tulivat aika liukkaasti (ponnistusvaihe meinaan) =)
Tsemppiä koitokseen! Hyvin se menee!

Ompa kiva kuulla ettei synnytys ole välttämättä sen hankalampi vaikka kyseessä on esikoinen ja mahdollisesti isompi.. Jotenkin vain tuntuu että pelko hiipii persiiseen nyt kun oma neuvolan tätikin on lomalla ja tilalla kouluterveyden hoitaja jolla ei mitään käsitystä raskaana olevista!! :laugh: Hirvittää että jos yliaikaiseksi kovinkin menee että liekkö tuota mihinkään yliaikaisuus kontrolleihinkaan pääsee... Mutta kiitos jo vastanneille, helpotti hieman!! :)

Moi! Mulla oli raskausviikolla 37 synnytystapa-arvio ja silloin vauvan painoksi arvioitiin noin 2800-2900 g. Yksi terveydenhoitajatuttuni sanoi silloin, että taitaa tulla iso vauva, arvioi että saattaa painaa lähemmäksi 4 kg. No, poikamme syntyi sitten rv 41+3 ja paino oli 3420 g ja pituus 50 cm ja päänympärys 35,5 cm eli ei kasvanut viimeisinä viikkoina ja päivinä kamalan paljon, vaikka pelkäsin minäkin, että minkähän kokoinen sieltä on tulossa, kun yliajalle vielä meni. Synnytys meni todella hyvin, hyvin sopi syntymään alakautta eikä paljon tikattavaa tullut.

Eli vaikka menis yli lasketun ajan, ei se välttämättä tarkoita, että vauva on tosi iso. Ja eihän sitä tiedä mikä hetki sullakin synnytys alkaa käynnistymään... Onnea ja tsemppiä!

Esikoinen oli 3860g ja kasvoi viimeisen kk aikana noin 1 kg. Lapsi joka meni "yliajalle" 2 viikkoa oli kuulemma jo laihtunut, eli paino oli pienentynyt huippulukemista jonkin verran. Se lapsi joka syntyi tarkalleen laskettunapäivänä olikin sit jo lähempänä 5 kuin neljää kiloa...

Esikoinen syntyi 38+2 ja mitat olivat 3630 g ja 50 cm. Ei siis mikään isokokoinen, mutta välilihaa jouduttiin leikkaamaan reilusti (ja tikkejä myös siis ommeltiin sitten runsaasti) kun tuli vähän huonossa tarjonnassa. Synnytys kesti 11,5 tuntia, josta ponnistusvaihe 22 min.

Esikoinen syntyi 39+5 ja oli 3660g ja 50cm, eli oikein hyvän kokoinen. Mulla oli ongelmia ponnistusvaiheessa ja kaksi lääkäriä auttoi lopulta tytön ulos.

Niin, ja olen itse pieni kokoinen normaalisti, 157/50..

Meillä painoarvio oli 29+ viikoilla 2920g ja poika syntyi rv 41+1 ollen 4380g ja 54.5cm kokoinen. Avittamaan jouduttiin imukupilla, kun voimat ei riittäneet loppurutistukseen, mutta lantio kyllä riitti muutoin. Eppari jouduttiin leikkaamaan ja pintanirhaumia tuli reilusti, mutta niitäkin siitä syystä, että minulla limakalvojen todettiin olevan todella hauraat - ilmeisesti raskauden aiheuttamista hormonimuutoksista johtuen.

Meillä rv 37+1 painoarvio oli 3200 g. Esikoinen syntyi rv 40+6. Painoi 3950 g. Synnytys kesti 10 h ja 10 min. Ponnistus oli 32 min. Ei tullut kun neljä tikkiä, ja nekin olivat vain pintanaarmuja. Synnytys oli ihana kokemus ja haluan joskus uudestaan kokea sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tea84:
Nyt se on sitten takana... Kokoa oli kivat 3620g ja 50cm. Koolla ei väliä kun päädyttiin hätä sectioon... :|

Onnea pojasta oli synnytystapa mikä tahansa! :flower: =) :heart: On muuten hyvä synttäripäivä ;) ja uloskin tullut samaan tapaan ku minä :D