Esiopetuksesta ja päivähoidosta,, muut lapset kotona,,apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva kolmen mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva kolmen mami

Vieras
Siis meillä tilanne tämä reilun vuoden päästä.. vauva 8kk, tyttö vajaa 4 ja poika aloittamassa esiopetuksen. Tyttö käy 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhoa ja poika eskarissa 5 kertaa viikossa. Mulla ei ole autoa päivisin käytössä, joten esim. tytön olisi jätettävä kerho väliin, koska en voi olla kahdessa paikassa samaanaikaan. Mietin ratkaisua ja tulin siihen tulokseen, että poika menisi päiväkotiin jossa eskari myös olisi ja mies hoitaisi pojan aamulla sinne ja tarvittaessa hakisi jos en itse ehtisi ennen. Mutta onko se poikaa kohtaa väärin laittaa se tarhaan kun kaksi muuta lasta kotona ja kaikki vaan sen takia että en pysty lapsia kuskaamaan? Ja miten tuo hoitomaksu menee, esiopetus on ilmainen ja loppuaika 60% kokomaksusta. Tulot olis vaan miehen tulot, en sitten tiiä onko ees varaa.. kiitti jos joku vaivautuu kertomaan omista ratkaisuistaan.

kuinkas pitkä matka teillä eskariin? meillä poika saa taksikuljetuksen,matkaa n 5km.käy siis vain esiopetuksessa.4v tyttö käy pari kertaa vkossa tarhassa,minulla kyllä auto käytössä.. kuinka pitkän matkan päässsä kerho? onko päikky ja kerho samalla suunnalla? jos näille kerhopäiville vain varaisitte pojalle kokopäivähoidon?

kerho on n.3 kilsan päässä ja eskari 2 kilsan. Mutta nää on ihan erisuunnissa, joten jos vien pojan puoliysiksi eskariin ja tytön pitäis olla ysiltä kerhossa. Ni en millään kävele 5 kilsaa neljävuotiaan ja vauvan kanssa puolessatunnissa. Sama toisin päin, tyttö haetaan kello 12 ja poika 12.30. Joten auto olis ainut millä voisin hoitaa nää kuljetukset jossain määrissä. En oikein näe muuta vaitoehtoa..

ja sitten näinä kerhopäivinä tulisi käveltyä 14km :( sen nelivuotiaan ja vauvan kanssa. Mielestäni hieman kohtuutonta. Tai en ainakaan itse jaksais sateella ja tuiskussa tuolla tarpoa. miks tää on näin vaikeaa..

no sama homma se silti on.. poika pitää hakea puolyksi ja kerho alkaa sitten yhdeltä. En oikeen kävellen kerkiä siirtymään noita matkoja ja kohtuutonta kävelyttää lapsia noin paljon. Poikakin joutuis (jos keretäis) ni eskarin jälkeen kävelee tytön kerholle 5 kilsaa ja sit viel kolme takas.. edelleen jos mulla olis auto ni ei tuo olis mikään ongelma.

Mä hakisin pojalle pidemmän kuin neljän tunnin "hoidon" tai hakisin tytöllekin paikkaa samaan hoitopaikkaan. Jos esikoulu on siis tarhan tiloissa. Ainakin tytön esikoulu oli tarhan tiloissa ja sain ihan itse päättää millaisen päivän siellä oli. 4 tuntia oli ilmaista, lopuista olisi joutunut maksamaan. Poika sitten kävi koulussa esikoulun ja siellä joutui erikseen hakemaan iltapäivähoitopaikkaa.

"äippä" vastasi, että lapsi saa kuljetuksen eskariin... Selvitä, voisitteko te saada apuja noihin kuljetuksiin. Tiedän omasta kunnasta, ettei asioita katsota pelkällä viivoittimella vaan perheen kokonaistilanne vaikuttaa myös, eli hyvällä tuurilla asia voisi järjestyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ajatushan olis että mies veis pojan aamulla tarhaan ja minä hakisin päivällä aikaisemmin pois mikäli kerkeisin ennen miestä. Osaako joku sanoa tuosta maksusta?

Oman kunnan sivuilla varmaan löytyy tietoa päivähoitomaksuista. Ja maksu menee siitä 4 tuntia ylittävästä osasta. Olisko niin (meillä ollut) että maksut menee 0-3 tuntia/päivässä, 3-5tuntia/päivässä ja 5-7tuntia/päivässä ja yli 7tuntia/päivässä. Ja tulojen mukaan maksut tietenkin...

No me ratkaistiin asia just noin että isompi eskarin lisäksi hoitoon ja isi hoitaa kuljetukset. En minäkään jaksais kävellen ees taas joka pvä vaikkei meillä olekkaan noin pitkä matka, enkä myöskään usko että meidän 4v tyty jaksaa aamusta koko ajan eestaas ramppailla tuota väliä, itse olen siis kans kortiton. Voinpahan sitten rauhassa kuljettaa tuota 4v tytyä seurakunnan kerhossa, ettei tarvii sitä lopettaa =)

Mä tein niin että eskarilainen jää päivähotoon ja haen kolmelta. Mies vie aamulla. Kotona 2v ja koululainen joka tulee aikaisin kotiin. Eskari loppuu täällä klo 13 ja just silloin on pienimmän päikkäreiden aika. Olis mennyt liikaa säätämiseksi jos olis pitänyt hakea jo klo13, huono omatuntoa olen kyllä välillä potenut. Eskari ja päivähoito suht edullista, meillä 80? vaikka kalleimman mukaan laskettu ja päivähototunteja max 5h/päivä.

Yhteistyössä