Eskari ja 3v yksin kotona ilman puhelinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisarukset kahdestaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisarukset kahdestaan

Vieras
Kuinka pitkään eskari ja 3-vuotias saisivat olla kahdestaan kotona? Roskien vienti vai kaupassa käynti vai jokin muu aika? Vaikuttaisiko asiaan jos molemmat ovat kilttejä, rauhallisia ja tottelevaisia?

Entä minkä ikäiset lapset saavat teillä olla pari-kolme tuntia yksin?

No meillä eskari on se pienempi ja on kotona 12v. Isoveljen kanssa max puoli tuntia. Ovat kilttejä, rauhallisia yms. En voisi edes ajatella jättää eskaria vahtimaan jotain kolmevuotiasta, hyvänen aika sentään.

no ei tuon ikäiset oo keskenään kotona puhelimen kanssa eikä ilman. roskien vienti ei ole mun mielestä mitään kotoo poistumista. se kestää vain muutaman minuutin tai se postin haku. muussa tapauksessa se on heitteille jättö

Roskien viennin ajan tuo kokoonpano mutta muutoin esim. kaupassakäynti ajaksi komevuotias ehdottomasti mukaan, olkoon kuinka rauhallinen tapaus vain, ja eskarilainen harjoittelemaan kotonaolemista - puhelimen kanssa. Tai ainakin ohjeistuksen kanssa, mitä tehdä jos jotain sattuu ja tapahtuu. Se yksinoleminen ei vielä eskari- ikäisenäkään ole aina niin yksinkertaisen helppo juttu.

Pari kolme tuntia yksin...no, se riippuu lapsesta. Meidän esikoinen nyt pärjäsi ihan hyvin ekaluokkalaisena yksin - puhelimen kera "varustettuna" - mutta meidän keskimmäinen taas on aivan erisorttinen kaveri joten varmaan yksinolemisen totuttelemiseen ja sellaisen minä pärjään ja ennen kaikkea uskallan olla - tunteen omaksumiseen menee se oma aikansa.

Mulla 8v, eskarilainen ja 3,5v. Kahta nuorimmaista en jättäisi missään tilanteessa keskenään kotiin. Enkä sen puolen kyllä tätä tokaluokkalaista ja nuorimmaistakaan. Eskarilainen saa olla välillä yksin tunnin kotona, jos niin halua (hänellä toki puhelin). Kaksi isompaakin voin lyhyeksi ajaksi jättä kekskenään.

3v on ollut yksin sen aikaa, kun olen käynyt viemässä pyykit pyykkituvalle. Pidemmäksi aikaa en uskaltaisi jättää. Nykyään 5vuotiaana sama aika pätee, max. se aika mitä menee kun käyn ulkona viemässä roskat/päästämässä jonkun alaovesta tms.

Eivät voi olla keskenään kotona. Roskat voisin viedä ja postin hakea (meillä vie pari minuuttia maksimissaan), mutta missään muussa tilanteessa en jättäisi. 3-vuotias on aivan liian pieni olemaan yksin, tai 6-vuotiaan vastuulla.

6-vuotiaan voisin (jos on eskari) jättää jo pieniksi ajoiksi kotiin harjoittelemaan yksinoloa jos on halukas siihen ja luottaisin häneen, esimerkiksi siksi aikaa, että haen lähikaupasta pikaisesti maidon.

Rosien vientikin kuulemma joskus kestää... jopa viikkoja... niin en lupaa noin pieniä jättää niin pitkäksi aikaa. 15 minuuttia voisi olla maksimi mutta läheskään kaikkia lapsia jättäisi siksikään ajaksi, enkä joka tilanteessa. Olosuhteet, lapset ja aika pitäisi sopia yhteen.

Itse olen vienyt roskat ja antanut suunnilleen samanikäisten olla kotona keskenään parin minuutin ajan, ja toiset taas ottavat isommatkin lapset mukaan joka paikkaan eivätkä jätä hetkeksikään kahdestaan.

Ja taas sitä parin tunnin yksinoloa, eikö ekaluokkalaiset periaatteessa jo osaa olla yksin koulun jälkeen, jos ei ole iltapäiväkerhoa? Tiedän ekaluokkalaisia jotka osaavat ja myös niitä jotka ei osaa, niin mietin mistä johtuu.

Mulla ekaluokkalainen ja 5 vuotias, ovat yksin kauppareissun ajan (n.30min). Ekaluokkalainen on aamuisin tunnin yksin sekä 1-2krt viikossa 2h kerrallaan. Just mietin voisiko ne jättää keskenään kun kävisin jumpassa, noin 1,5h menis.

Yhteistyössä