Eskarilainen on alkanut huijata ja valehdella, kuinka saada kaaliin että niin ei tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoissaan

Vieras
Ensin se alkoi siitä, että lapsi väitti pesseensä kädet kun tultiin sisälle. Näin että lavuaari oli kuiva, joten eipä ollut pessyt. Sitten löysin läjän kalkkitabletteja lipaston laatikosta, jätkä (joka juo maitoa tosi huonosti) oli käynyt syljeskelemässä ne sinne. Tänään väitti kivenkovaan käyneensä itse peppupesulla (ei ollut suihkupäivä, joten teimme peppupesut pöntöllä ), vaikkei varmasti käyttänyt koko käsisuihkua (hääräsin siinä vessan lähettyvillä, joten olisin kyllä huomannut).

Olen ihan ihmeissäni kuinka kiltti lapseni on alkanut valehdella päin naamaa kun kysyn onko syönyt kalkkitabletin tai pessyt kädet. Kuinka saada lapsi ymmärtämään että se on valehtelemista, eikä sellaista meillä sallita? Olen vahvasti sitä mieltä että jos lapsi oppii että tuollaisista pikkujutuista on ihan ok väittää mitä sattuu, niin kohta valehdellaan isommistakin asioista. Poika on tähän asti ollut niin kiltti ja mukava, että olen aivan hämilläni nykytilanteesta. Vai ovatko kaikki eskari-ikäiset tuollaisia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
tyttö valehteli aina kaikesta. Nyt ekalla ja valehtelu ja huijaus on jääneet pois. Kait kuuluu kasvuun...

Miten suhtauduit valehteluun, millaisia rangaistuksia? Minun on niin vaikea pysyä tyynenä jos sanon lapselle että etpä pessyt käsiä vaikka väitit niin, niin hän saattaa huutaa päin naamaa että "Kyllä pesin". Se ei tunnu enää sellaiselta "pikkuhuijaukselta", vaan nimenomaan valehtelulta.
 
Aivan normaali juttu, kuuluu ikään ja menee ohi aikanaan. Voit kyllä puhua lapsen kanssa ja ketoa että ei ole tapana että puhutaan ihan höpöjä ja että vaikka valehtelee niin asian voi korjata ja kertoa vaikka että huijasimpas nyt pikkasen....
 
Mä oon vaan todennut, että turha valehdella, äitisi ei ole tyhmä.

Ja oon myös sanonut, että en mä suutu, jos hän vaikkapa unohtaa pestä hampaat tai jättää viemättä roskan roskikseen. Mutta valehtelusta suutun.

Ei tuo meidän eskarilainen koko ajan valehtele, mutta pari kk sitten oli sellaista, että joka päivä tuli pari kolme valkoista valhetta ainakin.
 
Huojentavaa kuulla etten ole ainoa, joka on tähän törmännyt eskarilaisen kohdalla. Poika on tosiaan ollut niin mukava, tunnollinen ja rehellinen tähän asti, että tämä tuntuu aivan kauhealta. Ihan kuin vieras lapsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä oon vaan todennut, että turha valehdella, äitisi ei ole tyhmä.

Ja oon myös sanonut, että en mä suutu, jos hän vaikkapa unohtaa pestä hampaat tai jättää viemättä roskan roskikseen. Mutta valehtelusta suutun.

Ei tuo meidän eskarilainen koko ajan valehtele, mutta pari kk sitten oli sellaista, että joka päivä tuli pari kolme valkoista valhetta ainakin.
Meillä oli ihan samanlainen vaihe tuossa iässä, just samoja asioitakin. Saatoin sanoa, että ihan turha sanoa, että hampaat on pesty, kun harja on kuiva kuin autiomaa. Se meni kyllä sitten ohitse. Olen aina närkästynyt valehtelusta aika paljon, mieluummin kuulen monenlaisista mokista ja sählingeistä.

:/
 

Yhteistyössä