Eskarilainen päivän kotona YKSIN

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Meillä oli eskarilainen ekaa kertaa pidemmän tovin yksin kotona, eli 3,5 tuntia! Ja hyvin meni. Omasta tahdostaan jäi mieluummin kotiin kun lähti mukaan kaupungille. Oli sillä välin syönyt, pelaillut pelejä, piirtänyt, rakennellut majoja jne.. Ja äitinähän mie soittelin pojalle noin 30 minuutin välein koko ajan.

Poika on aiemmin ollut kotona kolme kertaa vajaan tunnin pätkissä (kauppareissun ajan) ja hyvin on aina mennyt.

Tästä se itsenäistyminen alkaa. Ja kun pojalla on oma tahtokin jäädä yksin kotiin, niin mikäs siinä. (Ja mie vaan ihmettelen, missä se miun pikkuvauva on.. On kasvanu jo noin isoksi...).

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
:o mä en kyllä jättäis 6v viel yksin...

Minusta se on ihan siitä 6 vuotiaasta kiinni, että voiko jättää vaiko eikö voi.. Että onko miten itsenäinen ja osaako soittaa puhelimella ja niin pois päin. Minusta tuo meijän 6v on hyvin omatoiminen ollut aina ja reipas ja tulee varmasti elämässäänkin pärjäämään tosi hyvin. (Ihan erilainen luonne kuin kuopus jos vertaan..)

joo älä huoli. niin oli meilläkin. ja omasta tahdostaan. nyt kun on 9 v ni ei enää halua kulkea missään meidän mukana, mieluummin on yksin kotona.kyllä se vaan niin on et lapset kasvaa ja kehittyy.

Mulla kanssa eskarilainen ja meillä on tuo yksin jääminen jäänyt muuton jälkeen pois. Pitäisi kyllä reippaasti alkaa opettelaan tuota yksin oloa, kohtahan se koulu alkaa. Ennen muuttoa tyttö jäi välillä mielummin yksin kotiin kun lähti minun ja koiran kanssa lenkille(30-45 min), ja meilläkin aina omasta tahdostaan.
Johonkin ne vaan häviää ne meidän pienet vauvat:)

Sukulaistäti (joka työskentelee lasten parissa) haluaisi pojan 86 kilometrin päähän viikonlopuksi vierailulle. Tädin mukaan poika voisi matkustaa JUNALLA YKSIN jo tuon matkan.. Mutta siihen minä en ole suostunut. Liikaa riskejä, että joku ventovieras tekee jotain pahaa lapselle tai lapsi "unohtuu" junaan tai jumittuu vessaan tai jotain kamalaa.. Sitä junamatkailua pitää vielä ainakin kaks-kolme vuotta kypsytellä ajatuksena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kanssa eskarilainen ja meillä on tuo yksin jääminen jäänyt muuton jälkeen pois. Pitäisi kyllä reippaasti alkaa opettelaan tuota yksin oloa, kohtahan se koulu alkaa. Ennen muuttoa tyttö jäi välillä mielummin yksin kotiin kun lähti minun ja koiran kanssa lenkille(30-45 min), ja meilläkin aina omasta tahdostaan.
Johonkin ne vaan häviää ne meidän pienet vauvat:)

Muutto onkin iso juttu ja ymmärrettävää jos on jäänyt yksin jääminen sen takia. Meilläkin kun muutettiin 1,5 vuotta sitten, poika "taantui" nukkumisasioissa yms.. Mut kyllä se taas siitä varmasti teilläkin! Kevät kun tulee ja kesä, helpompi jotenkin kai lapsellekin jäädä sit yksin..

Meillä on tässä sovittu, ettei ovikellon soidessa avata ovea KENELLEKÄÄN, ainoastaan jos ikkunassa näkee tutun, voi ikkunaräppänän kautta kertoa, että äiti ei ole kotona ja ei voi päästää ketään sisälle. (vaikka siis olisi ihan kuka tahansa tulossa) ja sit on puhuttu muistakin vaaratilanteista yms mitä saa ja mitä ei saa tehdä jos äiti ei ole kotona.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
86 kilometriä ei toisaalta ole kuin noin tunnin matka...
Linja-auto voisi olla turvallisempi?

Linja-autossa minä säälin kanssamatkustajia (poika on kova puhumaan ja selittämään...paitsi jos on esim. gameboy autossa mukana).. Ja sit tosiaan jännittää se, että jättääkö kuski pojan oikeassa paikkaa pois jne.. Mut ehkä bussi kuitenkin ois helpompi tosiaan kun juna.

Yhteistyössä