Eskarilaisten (uusien) vanhemmat! jutustelua ja asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti83"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti83"

Vieras
Meidän esikoinen aloittaa syksyllä eskarin,ja muutama asia pelottaa niin että meinaa mennä yöunet :(
Ensinnäkin matkaa eskariin on n.2 km, mutta haluan lapsen silti itse viedä ja hakea! Tämä siksi että on sairastelevaa sorttia ja saisi sitten aika usein soitella taksikuskille että ei tarvitse lasta hakea,on kipeänä...lapsi on muutenkin aika arka,joten mieluiten kuskaisin itse...Onko ok?? En kylläkään edes tiedä onko kyyditystä.
Lapsella on puheen kehitys viivästynyt,joten ongelmia senkin suhteen tulossa :/ Onneksi on pieni eskariryhmä.

Toisekseen lapsella on stressivatsa, mutta esim.kaupoilla käydessä pidättää kotiin asti,ei tykkää vieraista vessoista. Kotona käyttää vielä sitä pöntön pienentäjää. Pitäisikö se ottaa pois käytöstä nyt?
Lapsi käy vessassa yleensä päivittäin ruuan jälkeen, joten väkisinkin pitää oppia käymään eskarin vessassa.

Mitenhän pitkiä päivä eskarissa yleensä on?
Pitäisikö nyt ainakin aloittaa maitohappobakteerien säännöllinen syönti,että ei jatkuvasti olisi kipeä....Oli kerhossa pari kuukautta ja puolet ajasta oli kipeänä! Muuten ollut kotihoidossa eikä silloin ole luonnollisesti sairastellutkaan.

Ootko siis ensi syksynäkin kotona? Eskarin pituus on 4h jos ei tule hoitoa aamuun tai iltapäivään siihen päälle. En kyllä tiedä tulisiko 2km matkalle kuljetus ellei matka ole lapselle vaarallinen, riippuu varmaan kunnastakin mutta käsittääkseni ovat niukentaneet juuri näitä kyydityksiä. Mulla kans esikoinen aloittaa eskarin mutta odottaa jo innolla että pääsee tekemään tehtäviä, opiskeli vuosi sitten lukemaan joten odottaa jo "koulun" alkua kovasti :D

Meidän poika aloittaa eskarin. Koulu matkaa 21 km, josta kävelee 1 km tienvarteen linja-autolle. Linja-auto tavallinen linjavuoro, jossa kuka tahansa voi kulkea. Eli ei siis ole mikään kouluauto. Linja-auto jättää eskarit ja muut oppilaat tienvarteen josta kävelevät sitten itsekseen kouluun.

Eskari yhdysluokassa eli samassa ovat eka- ja tokaluokkalaisten kanssa. Luokassa 22 oppilasta. Yksi ope ja yksi kouluavustaja. Meidän pojalla adhd/add, si-häiriö ym. Poika ainakin itse tosi innokas ettei enää mennäkään päiväkotiin vaan ihan oikeeseen kouluun.

Ei kahden kilometrin matkalle ole kyydityksiä. Jos on jotain vaarallista, esim. isontien ylitys eikä vaihtoehtoista kävelyreittiä ole, niin saa lyhyemmillekin matkoille sit.

Ookoo,eli tuon 4 tuntia kestää eikä kyydityksiä ole...Näin sitä viisastuu kun palstalta kysyy :)
´Lohduttaudun´ sillä että on muillakin adhd-lapsia,tuntuu että kaveripiirissä kaikki lapset ovat täydellisiä,ja pelkään ihan hitosti tuon puheen kanssa miten käy...Meillä ei siis diagnosoitu ole mitään muuta kuin puheenviivästys, joskus tuntuu että adhd on mahdollinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja meidän eskari näin;24126022:
Meidän poika aloittaa eskarin. Koulu matkaa 21 km, josta kävelee 1 km tienvarteen linja-autolle. Linja-auto tavallinen linjavuoro, jossa kuka tahansa voi kulkea. Eli ei siis ole mikään kouluauto. Linja-auto jättää eskarit ja muut oppilaat tienvarteen josta kävelevät sitten itsekseen kouluun.

Eskari yhdysluokassa eli samassa ovat eka- ja tokaluokkalaisten kanssa. Luokassa 22 oppilasta. Yksi ope ja yksi kouluavustaja. Meidän pojalla adhd/add, si-häiriö ym. Poika ainakin itse tosi innokas ettei enää mennäkään päiväkotiin vaan ihan oikeeseen kouluun.

Asiasta ihan kukkaruukkuun, haluaisin tietää kuinka teidän arki sujuu?? Meillä 6v. tyttö jolla vasta todettu si.häiriö, ad/hd:tä ei vielä olla tutkittu. Ja yli-innokkaana ollaan täälläkin eskariin lähdössä, lukeminen sujuu jo hieman ja kirjaimet tuttuja myös kirjoitellen.

[QUOTE="vieras";24126027]Ei kahden kilometrin matkalle ole kyydityksiä. Jos on jotain vaarallista, esim. isontien ylitys eikä vaihtoehtoista kävelyreittiä ole, niin saa lyhyemmillekin matkoille sit.[/QUOTE]

Täällä on AINA eskareille kyyditys jos matkaa yli 1 km. Olipa vaarallinen tai ei. Jos vaarallinen koulutie (eskaritie) niin sitten saa lyhyemmällekin matkalle.

Meillä on koulun kanssa tontit kulmittain, eikä kadun ylityksiä. Ajattelin että saattelen alkuun lasta eskariin, mutta myöhemmin hän saa juosta kipitellä sisarensa tavoin eskarin ja kodin väliä.

Totean tuohon sairastamiseen, että olen huomannut, että kun lapset vaihtavat ryhmää, koulua tai hoitopaikkaa, on sairastamista alkuun hieman enemmän. Sitten kun kaikki virukset ja muut on vaihdettu, sairastelukin tasaantuu.

[QUOTE="aapee";24126062]Ookoo,eli tuon 4 tuntia kestää eikä kyydityksiä ole...Näin sitä viisastuu kun palstalta kysyy :)
´Lohduttaudun´ sillä että on muillakin adhd-lapsia,tuntuu että kaveripiirissä kaikki lapset ovat täydellisiä,ja pelkään ihan hitosti tuon puheen kanssa miten käy...Meillä ei siis diagnosoitu ole mitään muuta kuin puheenviivästys, joskus tuntuu että adhd on mahdollinen :D[/QUOTE]

Älä ota stressiä sen puheen kanssa! Lapset kehittyy todella paljon tuon eskarivuoden aikana ja onhan siellä ammattitaitoinen henkilökunta joka ottaa puheeksi jos ovat huolissaan jatkosta. Täällä Espoossa on esim starttiluokka todella hyvä vaihtoehto jos eskariopen mielestä kouluvalmiuksia ei viel eskarivuoden jälkeen ole. Mutta ei mennä asioiden edelle, 6-vuotiaat kehittyvät hurjaa vauhtia tuon eskarivuotensa aikana :D

Itse kuulin naapurilta että kyydityksen eskariin saa,jos ei ole hoidossa samalla.
En tajunnut tuota oikein.....Minnehän voisi ottaa yhteyttä,kouluun vai kuntaan?
Itse olen kotiäitinä toivottavasti vielä parikin vuotta,eli kuskaamaan joudan kyllä. Ja mies vuorotyössä eli voi hänkin hoitaa sen välillä.

[QUOTE="Muurarin Vaimo";24126072]Asiasta ihan kukkaruukkuun, haluaisin tietää kuinka teidän arki sujuu?? Meillä 6v. tyttö jolla vasta todettu si.häiriö, ad/hd:tä ei vielä olla tutkittu. Ja yli-innokkaana ollaan täälläkin eskariin lähdössä, lukeminen sujuu jo hieman ja kirjaimet tuttuja myös kirjoitellen.[/QUOTE]

No, esimerkiksi syö hyvin vähän ja erittäin valikoivasti, ei pysty keskittymään jos vähänkään ympärillä hälyä, itkee todella herkästi, pelleilee paljon. Ei pystynyt edes pukemaan itse, mutta kun adhd-lääkitys aloitettiin niin halusi jo viimein pukea itse. Mutta ei osaa sulkea vetskaria itse eikä solmia kengän nauhoja.

Erittäin sitkeä poika, ei anna helpolla periksi. Esim. talvella kyllä hiihtää sen oman lenkkinsä vaikka miten monesti kaatuisi. :) Meillä ei vielä lue ja kirjoittaminen hyvin hentoa ja "vapisevan" näköistä.

[QUOTE="aapee";24126109]Itse kuulin naapurilta että kyydityksen eskariin saa,jos ei ole hoidossa samalla.
En tajunnut tuota oikein.....Minnehän voisi ottaa yhteyttä,kouluun vai kuntaan?
Itse olen kotiäitinä toivottavasti vielä parikin vuotta,eli kuskaamaan joudan kyllä. Ja mies vuorotyössä eli voi hänkin hoitaa sen välillä.[/QUOTE]

Soita kuntaa. Koulut nyt kiinni. Ja muutenkaan koulu ei tee kyydityspäätöstä vaan kunta/kaupunki.

Minä olen koulunkäyntiavustajana alakoulun eskarissa. Nuo kuljetuskäytännöt vaihtelee kunnittain. Oiskohan täällä meidän kunnassa eskarilaisille raja 3 km, en ole ihan varma. Mutta siis kunnasta kannattaa kysyä, meillä ainakin sivistystoimenjohtaja (ent. koulutoimenjohtaja) tekee päätökset noista kuljetuksista.

Puheenviivästymisestä ei kannata olla murheissaan ollenkaan, näitä on suhteellisen paljon ja sitä seuraillaan miten kehittyy eskarivuoden aikana ja opettaja sitten juttelee vanhempien kanssa miten kannattaa toimia, tarviiko puheterapiaa tms. Meillä myös erityispettaja syksyllä heti viettää hetken jokaisen uuden eskarilaisen kanssa ja kartoittaa siinä samalla mahdolliset tuen tarpeet mm. puheentuotossa tai ymmärtämisessä, motoriikassa, jne. Ja hän myös tarpeen tullen juttelee vanhempien kanssa asiasta. En tosin tiedä onko muilla kouluilla tällaista käytäntöä.

Meidän eskarissa on mahdollisuus käyttää pöntönpienentäjää vessassa, luulisi että muillakin kouluilla se järjestyy, jos siihen on tarve. Ei ainakaan pitäisi kunnan mennä konkurssiin, jos investoi tällaiseen kapistukseen. :) Se on kyllä kurjempi juttu, jos ei vatsa tahdo toimia "vieraassa" vessassa, näitäkin tapauksia tulee vastaan. Mutta tästäkin kannattaa kertoa eskarin opelle ja avustajalle, meillä esim. on tällaisissa tapauksissa tehty niin, että kun lapset lähtevät ruokailun jälkeen ulos, niin tämä yksi saa sitten jäädä rauhassa vessaan. Toki siis aikuinen on lähellä/apuna tarvittaessa, eli yksin ei lasta sisälle jätetä!
Maitohappobakteerit voisivat tosiaan olla hyväksi, helpottavat usein "stressivatsaa". :)

Meillä ei kauheasti vaadita pieneltä eskarilaiselta vielä. Eli apua saa kaikessa, missä tarvii. Pukemisessa, vessakäynneissä, ruokailuissa (tosin syöttämään emme ketään ala... :) ) ja pikkuhiljaa eskarivuoden aikana harjoitellaan niitä taitoja, jotta ne on mahdollisimman hyvällä mallilla sitten ennen eka luokan alkua.

Eskaripäivät on meillä ma-to 4 tuntia ja pe 3 tuntia.

Muistakaa, että kaikesta voi ja kannattaa puhua eskarin henkilökunnan kanssa, jos vähänkin asia askarruttaa. Ei tarvitse turhia jännitellä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja häh minäkin;24126179:
Meillä oli eskariin kuljetus jo silloin 70-luvulla!! Missäs kivikaudella muissa kunnissa ollaan jos ei kyyditystä??

Olis kiva kuulla näitä kuntia joissa kuljetus. Mitkä kunnat järjestää? Varsinkin se kunta jossa yli 1km matkalle saa kaikki kuljetuksen ois kiva tietää :D

Minä en noista kuljetuksista tiedä, oma lapsi kuljetettiin hoidosta n. kilometrin matka eskariin ja takaisin kunnan puolesta.

Kommentoisin tuohon, kun sanoit lapsen olevan arka, että sen takia kuljettaisit. Eiköhän kuljetuksiin osallistuminen (jos niitä järjestetään) olisi omalta osaltaan auttamassa ulos arkuudesta ja kohti itsenäistymistä. Kohta alkaa kuitenkin koulu, ja silloin lapsen täytyy olla taas vähän itsenäisempi.

Yhteistyössä