Espanjaan muutto

  • Viestiketjun aloittaja Java
  • Ensimmäinen viesti
Java
Onko kellään kokemuksia asumisesta Espanjassa pienen vauvan kanssa? Esikoisemme syntyy syksyllä ja olisi tarkoitus muuttaa Espanjaan vuoden vaihteessa/ensi keväänä. Nyt sitten mietityttää kaikki vauvan hoito, lääkärikäynnit, ym. Jos jollakin on kokemusta, olisin erittäin kiitollinen vinkeistä!:)
 
henna II
Moi!

Mä olen asunut puolet raskausajasta ja silloin tällöin kuukauden pätkiä pojan synnyttyä Espanjan Aurinkorannikolla.

En oikein osaa vastata tuohon ihmeemmin.. mielestäni homma toimii vauvan kanssa kuin Suomessakin - ilmasto tietenkin hieman laittaa erilaiset vaatimukset (tiukempi auringolta suojaus jne).

Itse ainakin käyttäisin vauvan terveydenhoidossa yksityisiä sairaaloita. Kontrolli ei raskausaikana kunnallisessa ole ainakaan yhtä tiuhaa kuin Suomessa - joten ei varmaan syntymän jälkeenkään.

Keskustelisin sinuna Suomen neuvolan kanssa muutostanne silmälläpitäen sitä - mitä erilaisia tarpeellisia juttuja Suomessa kontrolloidaan neuvolakäyntiseurannoilla (miten usein ja missä iässä kannattaa tarkastuttaa mitkäkin asiat ja ottaa rokotukset) ja sitten varata myöhemmin Espanjasta yksityiset lääkäriajat ja hoitaa nuo samat siellä.

Suomessahan kyseiset palvelut ovat maailman huippuluokkaa - mutta kyllä Espanjassakin sairaanhoito on ihan pätevää.

Muuttaessanne vauvanne on jo 3 - 8 kk, joten sinulla on jo varmuus ja tuntuma lapseen, etkä varmastikkaan hermoile ulkomaille muuttoa enään samoin kuin nyt.

Neuvolassa Suomessa myös olette ehtineet katsoa alkuun vauvan kehityksen ja hoitaa osan rokotuksista jne. joten saat paljon tietoa matkaasi ennen kuin täältä lähdette.

Samalla tavalla kuin itsellennekin, varmistakaa esim. vakuutus jolla voitte mahdollsia terveydenhoitokuja maksella yksityisillä - tai ottakaa Kelasta lähtiessänne lomake mukaan jolla saatte palvelut kunnallisista tarpeetullen.

Ei muuta kuin hyvää odotusta ja muuttoa Espanjan aurinkoon!
 

Yhteistyössä