espoolaiset äidit...mitä olette päättäneet koskien päivähoitoa ja Espoo-lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Huomenta!
Tiedän, että tästä asiasta on käyty joskus palstalla keskustelua.Haluaisin kuitenkin vielä kysyä teiltä muilta espoolaisilta äideiltä mihin päätökseen olette tulleet?Eli jos olette kotona vauvan kanssa ja isommat/isompi lapsi on ollut ns. virikehoidossa muutamana päivänä viikossa.....mitä teette ensi vuonna, kun Espoo-lisä poistuu?ja please perustelkaa.

Itse en ole vielä tehnyt päätöstä ja tänään pitäisi päiväkotiin ilmoittaa. Olen pohtinut asian plussia ja miinuksia.

Meille päiväkoti on ollut isommalle 4v pojalle kiva asia, jossa on kavereita ja mukavaa tekemistä. Hän lähtee sinne mielellään 3krt vkossa. Asuinalueellamme lapsellamme ei ole oikein muita kavereita päiväsaikaan, sillä kaikki oman ikäiset ovat päiväkodissa. Meillä ei ole muita äiti-lapsi- kavereita, joiden luona voitaisiin käydä eikä isovanhempia, jotka voisivat auttaa tarvittaessa. Esikoinen on todella haastava lapsi, samoin vauva koliikkitapaus. Minulla ei ole päivisin autoa käytössä, joten jos johonkin halutaan lähteä, on sinne mentävä useammalla bussilla. Alueellamme ei myöskään ole päiväkerhoa. Mietin miten pystyn tarjoamaan samanlaisia aktiviteetteja vilkkalle pojalle ja miten hän viihtyy joka päivä kotona, kun ei ole kavereita. Oma jaksaminen myös mietityttää, sillä mies tekee pitkää työpäivää ja minulla ei ole mitään harrastuksia eikä muita äiti-kavereita.

Plussia olisi tietty se, että sisarukset saavat olla yhdessä ja saamme viettää kiireetöntä elämää. Tosin jos lähden viemään poikaa bussilla vauvan kanssa lähimpään kerhoon (mikäli siis saisi paikan edes sinne) täytyy silloin herätä ja on aikataulut. Lapset ovat pieniä lyhyen aikaa.Pienempi lapsi alkaa tietysti vaatia yhä enemmän ja heistä on toisilleen seuraa. Pienemmän kanssa täytyy kuitenkin kohta lähteä myös hiekkalaatikolle ja ulkoilemaan (muuta kuin vaunulenkit), joten ihan kiva on olla siellä puistossa isoveljen kanssa.

Miten te muut olette päätteneet tehdä?Tai olette jo tehneet?Haluaisin kuulla ihan rehellisiä mielipiteitä.

Meillä 5v jatkaa päiväkodissa,tosin tässä on nyt sellanen juttu että saan vissiin kuitenkin sen kuntalisän kun on kaikkee tos ja päiväkodin henkilökunta itse sanoi mulle et haetaan yhdessä sitä mulle.

Kyllä mä pitäisin sen nelivuotiaan ne kolme kertaa viikossa hoidossa. Vaikka sitten joku kuntalisä menisikin. Meidän kunnassa ei makseta sitä, joten eipä tarvi tollasta murehtia.

Eikös se Espoon kuntalisä ole kuitenkin rahallisesti aika merkittävä lisä talouteen? Muistelen vaan joskus, että se olis ainakin paljon enemmän kuin Vantaalla :p

Mun mielestä kannattaa pohtia myös sitä, miten kipeesti tarvitsette sitä kuntalisää rahallisesti? Jos ette tarvitse välttämättä, vaan voitte sen verran nipistää kuluista, niin varmaankin antaisin nelivuotiaan olla tutussa päikkärissä kavereiden kanssa. Mutta jos rahat menee liian tiukille, niin en kyllä usko että se lapselle olis mikään kauhea kohtalo olla kotona (+kerhossa). Olisko sun tässä tapauksessa mahdollisuus saada edes neuvolan kautta perhetyöntekijän apua tms jos oma jaksaminen sitten ei riitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen:
Eikös se Espoon kuntalisä ole kuitenkin rahallisesti aika merkittävä lisä talouteen? Muistelen vaan joskus, että se olis ainakin paljon enemmän kuin Vantaalla :p

Mun mielestä kannattaa pohtia myös sitä, miten kipeesti tarvitsette sitä kuntalisää rahallisesti? Jos ette tarvitse välttämättä, vaan voitte sen verran nipistää kuluista, niin varmaankin antaisin nelivuotiaan olla tutussa päikkärissä kavereiden kanssa. Mutta jos rahat menee liian tiukille, niin en kyllä usko että se lapselle olis mikään kauhea kohtalo olla kotona (+kerhossa). Olisko sun tässä tapauksessa mahdollisuus saada edes neuvolan kautta perhetyöntekijän apua tms jos oma jaksaminen sitten ei riitä?

Kuntalisä on 218 euroa ja sentit päälle eli melkein puolet lähtee mitä tähän asti saanut. Sitten isommasta tietty maksetaan se pv-koti ja jos on kotona saa Kelalta sen n.60 euroa.
Rahastahan tässä taas on kysymys, koska menee tosi tiukille, että pärjätään. Päiväkodin lastentarhanope oli sitä mieltä, että kyllä lapset sopeutuu mihin vain ja eskari-isässä kotona olevat ja päiväkodissa olevat tulevat kyllä olemaan samalla viivalle eli ei sitä kannata murehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja kitinää:
Saako espoossa kuntalisää yli 3- vuotiaasta lapsesta? Enpä ole muualla moisesta kuullutkaan. esim. Oulussa kuntalisää ei saa edes yli 2- vuotiaasta.

ei saa vaan sen saa alle 3-vuotiaasta.Kuntalisää ei saa mikäli kaikki perheen lapset eivät ole kotihoidossa.

Yhteistyössä