Essure-toimenpide

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Löytyykö joukostanne ketään jolla olisi omakohtaisia kokemuksia tästä uudesta Essure-sterilisaatio menetelmästä? Tässä menetelmässä sterilisaatio tehdään kohdun sisäkautta tähystystoimenpiteenä. Munajohtimet suljetaan kohdun sisäpuolelta asettamalla korkkiruuvimaiset spiraalit munajohtimien alkuosaan.Täydellinen ehkäisyvaikutus on n. 3 kk kuluttua ja sitä ennen jälkitarkastus. On kuulemma nopea toimenpide ja ei aiheuta sairaslomaa. Esilääkityksenä tulehduskipulääkkeitä ja tarvittaessa paikallispuudutus tai suonensisäinen kipulääkitys. Kertokaahan kokemuksianne jotka olette tämän tehneet?
 
ellinen
minä olin tänään essure-operaatiossa. mulla on kierukan laitot sun muut olleet tosi kivuliaita ja olin aika peloissani etukäteen. antoivat alkulääkeet (kipulääke ja rauhoittava) ja kanyyli käteen jotta voidaan laittaa kovempia kipulääkkeitä suoneen operaation aikana.

eipä tarvinnut muuta. koko homma oli vartissa ohi, kipuja asteikolla 0-10 ehkä 2 luokkaa. nyt illala ei ole mitenkään kivulias olo- lähinnä kuukautiskipu-olo, buranan voimalla. oletan että huomenna olo jo ok.

nyt vaan odotteleemaan jälkitarkastusta ja sitä aikaa että saa kumiut heittää roskiin :)
 
sterilisaatio
Mulla aika kesäkuun alussa perinteiseen sterilisisaatioon (klipsit). Missä tätä Essure-menetelmää tehdään? Julkisella puolella (esim. Kätilöopistolla) vai yksityisellä? Millaiset kustannukset toimenpiteestä aiheutuu?
 
Pinsku
Myös minulle tehtiin Essure pari päivää sitten. Toimenpide saatiin tehtyä vaikka minulla on hormoonikierukka käytössä. Enkä siitä luovu vielä muutamaan vuoteen -> kuukautiset poissa.Tähän asti kaikki on mennyt ok. Eikä kipuja ole ollut.

 
n47
Alkuperäinen kirjoittaja Pinsku:
Myös minulle tehtiin Essure pari päivää sitten. Toimenpide saatiin tehtyä vaikka minulla on hormoonikierukka käytössä. Enkä siitä luovu vielä muutamaan vuoteen -> kuukautiset poissa.Tähän asti kaikki on mennyt ok. Eikä kipuja ole ollut.
Miksi tehdä sterilisaatio kun on hormonikierukka, sehän on vähintäänkin yhtä varma ehkäisy kuin sterilisaatio?
 
n47
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Hormonikierukkaa käytetään runsaiden kuukautisten hoitokeinona. Sterilisaatio ei vaikuta kuukautisiin, valitettavasti.
Aivan aivan. Tuon tiedän kyllä. Mutta jos henkilöllä on jo ennestään hormonikierukka asetettuna, joka sekä ehkäisee lähes 100 % ja pitää kuukautiset poissa, niin mitä lisää siihen tuo sterilisaatio?
 
lady33
Pääsin kunnalliselle puolelle jonoon odottamaan tuota Essure-sterilisaatioon pääsyä. Itse pelkäsin nukutusta ja leikkausta, niin tämä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Helpottaa kuulla, että muilla on sujunut hyvin!
 
vuosimallia 61
Olin eilen essure-toimenpiteessä, jännitin suotta. Minut oli toinen lääkäri pelotellut, ettei onnistu, kuin laparoskopisesti, mutta kaikki meni tosi hienosti. Otin kotona kipulääkkeet ja amtoivat sairaalassa jotain rauhoittavaa. En tuntenut kipua ollenkaan ja suosittelen kaikille tätä helppouden vuoksi.
 
vuosimallia60
Alkuperäinen kirjoittaja vuosimallia 61:
Olin eilen essure-toimenpiteessä, jännitin suotta. Minut oli toinen lääkäri pelotellut, ettei onnistu, kuin laparoskopisesti, mutta kaikki meni tosi hienosti. Otin kotona kipulääkkeet ja amtoivat sairaalassa jotain rauhoittavaa. En tuntenut kipua ollenkaan ja suosittelen kaikille tätä helppouden vuoksi.
Suosittelen samaa minäkin :)
 
Snip snip
Turussa ei tunnu essurea saavan mistään, ei edes yksityiseltä, ollaanko täällä tässä(kin) näin v_tun jälkeenjääneitä. Ottaa päähän. Vai tietääkö joku miten ja missä turkulaiselle onnistuisi essureen pääseminen? Vai onko pakko mennä toiselle paikkakunnalle yksityissairaalaan?
 
ensi viikolla sterilisaatioaika
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa, tehdäänkö Oulun yliopistollisessa sairaalassa sterilisaatiota essure-menetelmällä ? Minulla on ensi torstaina aika toimenpiteeseen ja vatsapeitteiden aukaisu (ilman pumppaaminen vatsaonteloon) PELOTTAA! En ole varannut sairauslomaa kuin viikonlopun yli, riittääköhän se jos toimenpide tehdään tähystyksellä?? Luettuani kokemuksistanne Essure-menetelmästä, haluaisinkin ehdottomasti sellaisen ratkaisun :)
 
fdg
Kätilöopistolla on joillekin tehty essurella, mutta minulle on varattu klipsien laittoaika. En saanut vastausta, että miksi. Kannattaa kysyä suoraan ko.sairaalasta, tehdäänkö, kelle tehdään ja millä perustein. Tähystyksestä saa sairaslomaa 3 vrk, jota voidaan pidentää viiteen jos ei tunne olevansa vielä työkunnossa. On ihan yksilöllistä, miten toipuu.
 
nykyaikaa
Suomen Terveystalossa Laserissa toimii Nainen & Terveys-osaamiskeskus Helsingissä ja siellä tehdään Essureita. Käsittääkseni ainoana yksityisenä koko Suomessa..
Kuulin että on hyvä juttu! Ei nukutusta, ei sairaslomaa. Buranaa ennen toimenpidettä ja kaikki on ohi normaalin vastaanottokäynnin jälkeen. Mukava lääkäri ja hoitajat! Ei muakaan kyllä enää leikkaussaliin saa menemään kun kerran sterilisaation saa näin helposti :)
 
ei nukutusta
Jäin miettimään, että kun essure on ehkäisykunnossa vasta 3kk:n
jälkeen ehkäisykunnossa, eikö kierukkaa voisi käyttää sen aikaa?
Kun ei kumit ja pillerit sovi :)
Odotan toimenpidettä, kun ei tarvi nukutusta.
 
tehdään
kyllä niitä suomessakin nykyään tehdään, kunnallisella, ihan melkein ruokatuntiperiaatteella, eli se on tosi nopea toimenpide, ennen sitä otetaan joitain särkylääkkeitä, ja sitten jos kauheet kivut tulee niin saa lääkettä. mutta ilman mitään puudutuksia ja mitään se tehdään.
 
ainakin kättärillä
siis niitä tehdään ainakin kätilöopistolla, ihan siellä naistentautien poliklinikalla.
niistä kriteereistä en tiedä, kannattaa selvittää lääkärissä asia.
 
Kohta Essuren omaaja
Olin tänään lääkärin vastaanotolla sterilisaation vuoksi. Päädyin Essure sterilisaation. Tätä palstaa lukiessani näytää olevan melkoisen vaihtelevaa käytäntöä ennakkolääkityksen suhteen. Itselleni lääkäri sanoi ehdottoman ei:n pyytäessäni rauhoittavaa ennen toimenpidettä, hän sanoi, että kotona otettavat kipulääkkeet olisivat tarpeeksi tehokkaat. Kävin vielä lääkärissä käynnin jälkeen juttelemassa sairaanhoitajan kanssa. Hän sanoi, että ilman muuta on mahdollista saada rauhoittavaa, mikäli jännittää kovasti. Ottaa tuosta nyt sitten selvää - yksi sanoo sitä ja toinen tätä ja samassa paikassa....
 
Pikkuvilkku
Alkuperäinen kirjoittaja tehdään:
kyllä niitä suomessakin nykyään tehdään, kunnallisella, ihan melkein ruokatuntiperiaatteella, eli se on tosi nopea toimenpide, ennen sitä otetaan joitain särkylääkkeitä, ja sitten jos kauheet kivut tulee niin saa lääkettä. mutta ilman mitään puudutuksia ja mitään se tehdään.
Essuren kokeneena sanoisin, että sais olla aika pitkä ruokatunti, jotta siitä selviäis!
Eihän pelkkä toimenpide kestänyt kuin 20 min, mutta sen jälkeen mä ainakin olin kipee!!!!! Ja kylläs se "vietereiden" laittokin sattui mun mielestä, 1-10 asteikolla ysin arvoisesti ainakin! Enkä ole kipuherkkä ihminen.
Toimenpiteen jälkeen mulle tuli älyn huono olo! Melkein pyörryin. Hoitsu oli sitä mieltä, että se johtui operaation aikana suoraan suoneen saamastani vahvasta kipulääkkeestä.
Illalla kotona olin todella kipee. Oli sellanen tunne, kuin synnytys olis alkamassa. Ei paljon mielialaa kohottanut (mun kun oli pakko päätyä sterilisaatioon, vaikka vielä lapsia haluttas, mun terveys ei anan myöden). Myös seuraava päivä oli aiak kivulias, tai oli merkillinen olo alavatsassa. "Onneksi" olen muutenkin sairaslomalla, en olis kyllä töihin kyennyt!!!

 

Yhteistyössä