Essure-toimenpide

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Essure ollut n.8kk
Millai se jäkitarkastus 3 kk päästä tehdään?

Mulla jälkitarkastus tapahtui samassa sairaalassa, kuin itse laittokin. Ensin röntgenkuva ja sitten vielä ultra..

Sterilisaatio maksoi vain poliklinikkamaksun.. muistaakseni vähä päälle parikymppiä.. ja varmaan tosta jälkkäristä tuli samanmoinen lasku??

Laitto sattui jonkun verran, kun oli jotain ongelmia asennusvehkeiden kanssa jne. Lääkäri sanoi, että jos asennukseen menee yli 30 min, niin se joudutaan tod.näk. keskeyttämään.. Eli todellakin nopea sen pitäisi olla... Tavallisilla särkylääkkeillä mentiin. Sen verran oli kipuja, että onneksi käskivät tulla saattajan kanssa, en varmaan olisi jaksanut ajaa itse pitkää matkaa.

Toistaiseksi olen siis tyytyväinen ollut. :)
 
Viimeksi muokattu:
koobee
mulla on essure tulossa helmikuussa 2011 kätilöopistolla. nyt haluan kaikki tarinat siellä tehdyistä toimenpiteistä. onko mokia sattunut? vanhempi hoitaja (mummeli) suhtautui tosi nuivasti kun ilmaisin että tiedän että se voi olla todella kivulias toimenpide ja olen synnyttämätön nainen. onko suonensisäisestiä kivunlievityksestä apua? kertokaa kaikki pliis. pelkään sitä kipua. ja onko kättärillä isketty spriaaleja vääriin paikkoihin, vatsaonteloon jne..
 
Mölli
Onko kukaan ollut kyseisessä toimenpiteessä Päksissä? Itse jonossa sterilisaatioon ja juuri katsoin heidän nettisivuilta, että tekevät siellä sterilisaation essure menetelmällä.
 
Dascyllus
Minua on alkanut ihmetyttää näissä steriasioissa se, että miksei noiden kahden tavan hyviä puolia yhdistetä? Siis leikkauksella nukutuksessa tehtävä klipsisteri on "aika radikaali" ja toisaalta taas särkylääkkein tehty essure voi olla hyvinkin kivulias, mutta säästytään leikkaukselta. Mikseivät ne tee essurea nukutuksessa?
 
Malla73
Minulle tehtiin essure toimenpide viikko sitten. Olen synnyttänyt alateitse kolme lasta, joka varmasti helpotti toimenpidettä. En saanut puudutusta, vain voimakkaat kipulääkkeet. Toimenpide oli kivuttomampi kuin luulin. Jännitin turhaan kotona monta päivää. Kivut olivat toimenpiteen jälkeen kuin lieviä supistuksia.
Eli minun kokemukseni oli ihan hyvä. Toimenpide sattui hieman, mutta kivun kyllä kesti kipulääkkeiden voimalla (buranaa ja paracetamolia)
 
ei nikkiä
Minua on alkanut ihmetyttää näissä steriasioissa se, että miksei noiden kahden tavan hyviä puolia yhdistetä? Siis leikkauksella nukutuksessa tehtävä klipsisteri on "aika radikaali" ja toisaalta taas särkylääkkein tehty essure voi olla hyvinkin kivulias, mutta säästytään leikkaukselta. Mikseivät ne tee essurea nukutuksessa?
Nukuttaminen on aina elimistölle "turha" rasite. Sitä ei kannata tehdä, ellei ole välttämätöntä.
 
Viimeksi muokattu:
nono
Onko kenelläkään tullut essuresta haittavaikutuksia? Itselleni essure tehtiin 6 vuotta sitten ja
siitä lähtien on ollut jatkuvaa veristä vuotoa, hiivaa, vatsa- ja selkäkipuja. Minulle ei kerrottu, että implantit sisältävät nikkeliä, jolle olen allerginen. Vasta jälkeenpäin sain tietää nikkelistä.
 
maikki
Terve. Onko kukaan käynyt Oulun yliopistollisessa sairaalassa essure toimeenpiteessä? Vai tekeekö sen kaupungin gynekologi?? Onko vain yksiyisellä puolella mahdollista saada hoitoa?
 
Marjatta
Terve. Onko kukaan käynyt Oulun yliopistollisessa sairaalassa essure toimeenpiteessä? Vai tekeekö sen kaupungin gynekologi?? Onko vain yksiyisellä puolella mahdollista saada hoitoa?
Kaikki PPSHP:n sterilisaatiot tehdään nykyään Oulaskankaan sairaalassa Oulaisissa. Ensisijainen sterilisaatiomuoto on Essure, mutta jos se ei jostain syystä sovi, on mahdollista saada klipsisterilisaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Ee
Kävin reilu viikko sitten Essuressa. Marraskuussa sain gyneltä lähetteen, maaliskuun alussa kävin haastattelussa (sain peruutusajan) ja huhtikuun alkupuolelle sain toimenpideajan. Liekö hyvällä tuurilla :)

Otin ohjeen mukaisen kipulääkityksen 2 h ennen toimenpidettä. Ei mikään maailman kivuliain kokemus (olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä, jonka koin kyllä kivuliaammaksi). Kipuastekoilla 1-10 pahin kipu ehkä 6-7, kun mentiin kohdunkaulasta sisään ja muutoin 5 paikkeilla. Koko toimenpide kesti alle 8 min, eli kuulemma aika pitkään, kun toiseen munasarjaan meno kesti aikansa kohdun supistelujen takia. Hoitaja kyseli koko ajan, että olenko ok jne. Keskityin vaan hengittämään rauhallisesti. Selkeästi tunsin, kun ne jouset vietiin munasarjaan, mutta sekin kesti vain hetken.

En mennyt töihin sinä päivänä, koska kohtu supisteli n. 5 h toimenpiteen jälkeen aika rajusti, niin lepäilin ja otin lisää särkylääkettä. Iltaa kohti supistelut helpotti. Toimenpiteestä seuraavana päivänä tuntui enää pientä jomotusta joka muistutti kuukautiskipua. Pienen pientä vuotoa oli 3 vuorokautta. Nyt ei ole enää tuntunut mitään.

Nyt sitten odotellaan tarkistusaikaa n. 3 kk:n päähän :)
 
Onko
Kaikki PPSHP:n sterilisaatiot tehdään nykyään Oulaskankaan sairaalassa Oulaisissa. Ensisijainen sterilisaatiomuoto on Essure, mutta jos se ei jostain syystä sovi, on mahdollista saada klipsisterilisaatio.

Minulle Essurea ei edes ehdotettu vaan perinteisen klipsisterilisaation halusin. Ja OYS:issa tehtiin. Tämä oli viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
sabiva
eilen tehtiin essure sterilisaatio,kesti 10 min. Kipu oli asteikolla 8-9. Kirosin kun tuntui niin ärsyttävälle mutta nopea toimenpide ja sen kyllä kestää. Illalla hieman tuntui että jotain tehty mutta tänään jo töihin menos.
 
Ulkone1t1...
asun ulkomailla ja tässä on minun kokemukseni
minut nukutettiin sen puolen tunnin ajaksi.
he soittivat miehelleni ja vielä saattoivat ulos ja tarkastivat että minulla oli kyyti kotiin.
Otin sen pävän vapaata toistä. En viitsinyt sairaslomaa ottaa joten pidin sen lomapäivänä.
ainoa mistä nyt valitan on se loestrin 24 pilleri mitä piti ottaa ennen toimenpidettä. Se lihottaa.
Vielä pitäisi sitä ainakin 2kk syodä, mutta olen jättänyt sen väliin juuri painonnousuni takia.
 
Porvoossa
Minulle tehtiin essure toukokuussa 2011. Oikealle puolelle onnistui kohtuu hyvin, vasemmalle ei ollenkaan. Kivut olivat lähes sietämättömät.
Sain uuden ajan kuukauden päähän vasemman puolen uusintayritykseen. Sitten toimenpide onnistui n 15 minuutissa. Kivut hieman siedettävämmät koska yrityksiä oli vähemmän.
Nyt viimeisestä toimenpiteestä kulunut vajaa kk. Yhdet kuukautisetkin jo tulivat. Alkoivat reilusti ennen aikojaan ensin 3 pv ruskeaa tuhnuvuotoa ja sitten hieman runsaammat kuukautiset.
Mutta nyt ongelmaksi on muodostunut jatkuva kipu vasemmalla "kankussa". Varsinkin liikkeen aloitusvaiheessa sattuu ilkeästi.
Jälkitarkastus on vasta syyskuussa. Jos kipu ei hellitä, varmaan täytyy soittaa polille ennen tarkistusta.
Kaikenkaikkiaan kokemuksena ei mitenkään positiivinen. Ehkä olisin jättänyt tekemättä jos olisin etukäteen tiennyt seuraamukset.
 
Pettynyt
Onko kenelläkään tullut essuresta haittavaikutuksia? Itselleni essure tehtiin 6 vuotta sitten ja
siitä lähtien on ollut jatkuvaa veristä vuotoa, hiivaa, vatsa- ja selkäkipuja. Minulle ei kerrottu, että implantit sisältävät nikkeliä, jolle olen allerginen. Vasta jälkeenpäin sain tietää nikkelistä.

Mulle tehtiin sterilisaatio myös Essure menetelmällä ja olen todella pettynyt siihen. Lääkäri ei maininnut nikkelistä mullekkaan mitään ja myös mulla on nikkeliallergia. Mulla munasarjoissa kipuilua lähes päivittäin, tiputtelu vuotoa jatkuvasti, kuukautiset epäsäännölliset, jopa vaihdevuosi oireilua vaikka olen vasta 34 sekä kuumeilua mihin ei löydy syytä (nikkeli?) !!! Kävin hakemassa tietoa englanninkielisiltä sivuilta ja Amerikan puolella on monelle ilmennyt samoja ongelmia ja vielä pahempiakin, sekä implantteja on monelta jouduttu poistamaan. Lieneekö syy nikkelissä ja sen aiheuttamassa allergiassa??? Olen menossa gynelle tarkastukseen ja saas nähdä selviääkö mitään. Toivoisin pääseväni poistattamaan nämä implantit nikkelin takia, mutta suomessa onkohan edes mahdollista?? Klipsi sterilisaatio olisi ollut minulle se sopivin vaihtoehto, mutta kun ei saanut itse valita. :( Lääkäreiden tulisi mainita nikkelistä, kun menetelmää valitaan, kosta nikkeliallergia on todella yleistä varsinkin naisilla!
 
Viimeksi muokattu:
ngnhg
Lääkäreiden tulisi mainita nikkelistä, kun menetelmää valitaan, kosta nikkeliallergia on todella yleistä varsinkin naisilla!

Varmasti noinkin, mutta kyllä jokaisen nikkeliallerigsen tulisi itse tiedostaa, että nikkeliä voi olla mitä yllättävimmissä paikoissa ja osata sanoa allergiasta etenkin lääkärissä. Ainakin minulle allergialääkäri valisti hyvin tarkkaan että sitten a i n a kerrot nikkeliallergiasta kun johonkin toimenpiteeseen menet.

On vaikea uskoa etteikö niitä voisi poistaa, jos niitä on poistettu ulkomailla. Poistetaanhan sitä vaikeimpiakin juttuja ihmisen sisältä, joten luulisi essurenkin olevan helposti purettavissa etenkin jos se on vielä tuore tapaus.

mietin tässä, että jos olet varma nikkeliallergian yhteydestä essureen, miksi ihmeessä jäät odottamaan jotain jälkitarkastusaikaa?? Soita sinne polille, kerro oireesi ja kerro epäileväsi nikkeliallergiaa, kysy voiko se olla mahdollista ja miten sterilisaatio puretaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kikka68
Minulle YRITETTIIN tehdä tänään essure, mutta kroppa oli toista mieltä.Kohtu supisteli koko ajan ja limakalvot turposi. Lääkäri ei nähnyt munasarjoja eikä voinut suorittaa toimenpidettä. Yritettiin antaa lihaksia rentouttavaa lääkettä, mutta ei ollut hyötyä.
Tuli nyt vaan mieleen kun noita ketjuja luin, että itse myös olen allerginen nikkelille ja olen sen myös tuonut esille, mutta ei lääkäri ole siihen mitenkään kommentoinut. Olisi kroppani ollut niin fiksu, että "esti" toimenpiteen tietäen että myöhemmin voi tulla ongelmia.
Hyvä puoli oli tämän päivän käynnistä, että lääkäri löysi polyypin, joka sitten poistettiin KIVULIAASTI.... Perästä kuuluu onko minkälaatuinen.

Kutsu uuteen essureen tulee myöhemmin,mutta aloin ajattelemaan että kannattaako mennä ollenkaan. Nikkelistä tulee allergiaa jos sitä on esim. korvakoruissa tai housun napissa.
Voisiko tuosta essuresta tulla myös? Joku fiksu vastannee...
 
Klipsi
Olen kuullut useammalta ystävältä/ystävän ystävältä että heille on tullut kovia kipuja sterilisaation jälkiseurauksena, ja myös että vaihdevuodet ovat alkaneet heti sen jälkeen.

Minut steriloitiin vuosi sitten perinteisellä klipsi-menetelmällä, itse toimenpide meni tosi hyvin, mutta sen seurauksena kärsin ajoittain erittäin kovista viiltelevistä kivuista munasarjojen(?) tienoilla. Kivut ovat moninkertaiset kuukautiskipuihin verrattuna ja säteilevät välillä välilihaan ja välillä oikeaan kylkeen saakka. Joskus kivut menevät ohi muutamassa tunnissa mutta joskus joudun ottamaan särkylääkettä kun tuntuu ettei pysty edes kävelemään.

Kävin asian vuoksi kolme kertaa omalla gynelläni viime loppusyksystä-vuodenvaihteessa, hän katsoi ultralla ja sanoi ettei siellä ainakaan näy mitään mikä aiheuttaisi kipua. Ja uskoi että kivut kyllä lakkaavat ajan mittaan -vaan näinpä ei ole käynyt.

Gyneäni ihmetytti myös poisjääneet kuukautiset (no minä en niitä takaisi kaivannut!) mutta hän sanoi että ikäni puolesta ei vielä pitäisi jäädä kuukautiset pois. Otettiin sitten hormonikokeet ja tulos oli että olen vaihdevuosissa ihan täysillä! (Ikää 40 v).

Eli onkohan nyt niin että sterilisaatio onkin paljon isompi juttu - eli vaikuttaa paljon muuhunkin kuin munasolun kulkemiseen... ?!

Muuten olisin valmis suosittelemaan sterilisaatiota kelle vain, siis toimenpiteen helppoutena, mutta nämä kivut saavat kyllä toisiin ajatuksiin.

Sen vielä kertoisin, että kun kysyin että voiko klipsit sitten poistaa, niin gyne sanoi että ei siihen kyllä kovin heppoisin perustein lähdetä koska uusi leikkaus on aina riski.
 
Ee
Kirjoittelin tänne viimeeksi 18.4. Jälkitarkastus tehtiin heinäkuussa ja kaikki ok.

Samanlaisia vihlontoja on minullakin ollut, kuin ylläolevalla. Veikkaan, että johtuvat nyt arpeutumisesta? Tosin niitä oli myös hormonikierukan aikaan. Jälkitarkastuksessakin niistä mainitsin ja siellä sanottiin vaan, että toivottavasti helpottavat. Menen jossain vaiheessa gynelle ja kyselen sieltä lisää.

Menkkoihin ei ole ollut mitään vaikutusta, ihan samanlaiset ovat.
 
Merry
Minullekin yritettiin tehdä Essure-sterilisaatio pari kk sitten. Kivunlievitys oli tosiaan vain aamulla otetut särkylääkkeet, koska toimenpiteen pitäisi olla nopea ja helppo. Näin ei valitettavasti minun kohdallani ollut. Oikea vieteri meni kohtalaisen nopeasti paikalleen, tosin se sujahti liian syvälle. Vasemmalle puolelle vieteriä ei saatu ollenkaan sillä munajohtimet alkoivat kramppailla ja työnsivät sitä oikeanpuoleista vieteriäkin pois. Kokonaan se ei irronnut vaan sitä yritettiin poistaa puolisen tuntia usean lääkärin ja mittavan välinearsenaalin kanssa. Vaikutti jo siltä, että se ei irtoa muuta kuin tähystysleikkauksessa. Lopulta se kuitenkin saatiin pois muutamaan osaan leikattuna. Kivut oli tosi julmat, mutta mitään lisälääkitystä ei tarjottu. Henkilökunta, etenkin kädestäpitävä sairaanhoitaja, oli kuitenkin ihan mukavia.

Epäonnistuneen operaation jälkeen oli pari päivää kramppeja alavatsassa ja noin kuukauden pientä kuukautistiputtelua. Eilen kävin sitten klipsi-sterilisaatiossa ja operaatio on onnistui hyvin :) Pääsin kotiin jo 3h operaation jälkeen. Illasta ja tänään on ollut jonkinverran kipua koko alavatsassa ja 2 tähystyshaavassa. Muuten olo on hyvä ja jaksan liikkuakin jo ihan hyvin.

Essuresta olisi tosiaan hyvä saada enemmän tietoa ja ehkei lääkäreidenkään pitäisi mainostaa sitä vain helppona operaationa vaan selvittää myös mahdolliset ongelmat.
 
höpöhöpö
Kyllä nämä tarinat on surkeeta luettavaa.Ymmärrän kyllä,että jokaisella on oma kipukynnys,mutta yleisesti tarinat ovat kerrassaan yliammuttuja kipujen ym.suhteen(oli siis aihe mikä hyvänsä) Melkein parempi,ettei kysele täällä mitään:). Mulle tehtiis essure ja ei vois olla kivuttomampaa eikä nopeampaa toimenpidettä. Kesti itse operaatio alle 5 min. Kipua ei oikeastaan ollenkaan. Suosittelen:).Onnistui kerralla ja kolmen kuukauden jälkeen kontrollikäynnissä kaikki ok. Eui mitään sivuvaikutuksia eikä oireita ole ollut. Tehtiin n. kolme vuotta sitten.Että silleen. Rohkeasti vaan sinne ilman ennakkoluuloja:)!!!
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö;11023295:
Kyllä nämä tarinat on surkeeta luettavaa.Ymmärrän kyllä,että jokaisella on oma kipukynnys,mutta yleisesti tarinat ovat kerrassaan yliammuttuja kipujen ym.suhteen(oli siis aihe mikä hyvänsä) Melkein parempi,ettei kysele täällä mitään:). Mulle tehtiis essure ja ei vois olla kivuttomampaa eikä nopeampaa toimenpidettä. Kesti itse operaatio alle 5 min. Kipua ei oikeastaan ollenkaan. Suosittelen:).Onnistui kerralla ja kolmen kuukauden jälkeen kontrollikäynnissä kaikki ok. Eui mitään sivuvaikutuksia eikä oireita ole ollut. Tehtiin n. kolme vuotta sitten.Että silleen. Rohkeasti vaan sinne ilman ennakkoluuloja:)!!!

Olen samaa mieltä, joskin näissä ylikipeissä naisissa on myös se naisten joukko, jotka mielellään tai alitajuisesti dramatisoivat kivun kokemusta. Heille toki, heidän mielestään tulisikin sitä kipulääkettä oikein tarjoilla.

Lääkärit ja hoitajat eivät ole mitään tarjoilijoita. Kipulääkettä tulee pyytää. "Tahdon lisää kipulääkettä" sen sijaan, että jäädään odottamaan kun joku keksii, että ai tuo onkin NIITÄ potilaita joille pitää tarjoilla kipulääkkeet.
 
Tytteli
Kävin tänään kyseisessä toimenpiteestä, enkä menisi uudelleen jos olisin nämä keskustelut lukenut ja tiennyt mitä tuleman pitää. Kivut olivat todella kovat kun sörkittiin ja toista puolta ei meinattu saada millään laitettua. Vertaisin synnytyskipuihin ilman kipulääkkeitä tai puudutusta, koska siitä on kokemusta. En suosittele kenellekkään mikäli vielä näitä sattuu että vietärit menevät kohtuun tai jonnekkin muualle minne ne eivät kuulu ja raskauksiakin sattuu. Toivoisin ottaneeni aiemmin selvää!
 
alli
hei vaan kaikki, olin essuressa" kättärillä perjantaina 11.11 ja koko operaatio kesti 8 minuuttia eli lääkäristä melkoisen kauan, toimenpide ei kohdallani ollut kovin kivulias- aamulla otin 2 kertaa 400 buranaa sekä 1 g. paratapsia. koska käytössäni on ollut jo kaksi kierukkaa ja kaksi synnytystä on paikat" venyneet mutta se ei varsinaisesti vaikuta kipuun/ tai paineen tuntuun mitä kesti tuo 8 minuuttia. koko prosessi kohdallani alkoi tammikuussa 2011 ja nyt päättyy lopputarkastukseen helmikuussa 2012 ei siis mikään nopea asia hoitaa. mielestäni kuitenkin kannattaa harkita jos muu vaihtoehto ei sovi. itselläni tuon 8 minuutin jälkeen pääsin kotiin puolen tunnin odottelun jälkeen, ja muutaman tunnin oli "supistuksia sekä vuotoa tänään olen jo ok. talviterv. alli.
 

Yhteistyössä