Essure-toimenpide

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
minä
Olen menossa ensi keskiviikkona essureen jyväskylässä. (en ole synnyttänyt) Se tehdään nukutuksessa ja samalla poistetaan polyyppi kohdusta. Nukutuksen sain koska olen kipukammoinen. Tämä on kaikkiaan 4. nukutus.
 
maaaaariah
Itse kävin tammikuussa jolloin saivat toisen paikoilleen. Ilmeisesti alkoi supistella niin kovasti ettei ollut mahkua saada sitä toista. Olin melkoisen kipeä toimenpiteen jälkeen kun en saanut mitään esilääkitystä. Sit kun sain kipulääkettä suoneen ni siitä tuli oksetus, enkä sitä pahoinvointilääkettäkään kestä ni "farssi" oli valmis; neljä tuntia lojuin siellä sängyssä ja oksensin joka kerta kun yritin syödä. Ja kotiin ei pääse ennenkun on syönyt :D
No, helmikuulle uusi aika, ja simsalabim, toinen sujahti paikoilleen kuin rasvattu. Sain etukäteen buranaa särkyyn ja antihistamiinia pahoinvointiin, ja kun toimenpide oli ohi, söin ja kiitin hyvästä palvelusta.

Molemmilla kerroilla nukuttivat. Ja ihan hyvä niin, koska nukutus ei kuitenkaan kestä kuin sen 15min., ja mulle sopi oikein hyvin koska olen melkoisen kipuherkkä kaveri. Ei jäänyt traumoja vaikkei mennytkään kuin Strömsössä, ja uskallan suositella. Pyytää vaan reippaasti esilääkitystä jollei nukuteta. Ja mitä noihin kaikkiin ongelmiin tulee -siis operaation jälkeen mahdollisesti-, ni oon sitä mieltä että riski on otettava, ei voi tietää tuleeko ongelmia tai minkälaisia. Eikös se oo niin vähän joka asiassa...

Nyt odottelen aikaa jälkitarkastukseen, joka olis sit toisesta kerrasta lukien n. kahden viikon kuluttua. Oon kyllä miettinyt että jokohan uskaltais jättää kumin pois, kuinka huono tuuri ihmisellä vois olla?! ;)
 
Neppari
Mulle laitettiin essuret reilu vuosi sitten.
Toimenpide oli ohi 5min ja oli lähes kivuton. Mitään esilääkitystä en ottanu ja päiväkirugilla tehtiin.
Siitä 3kk ja oli jälkitarkastus että onko pysyneet paikallaan ja olihan ne.
Mulla menkat muuttu. Vuoto on ihan holtitona. Hyvä kun uskaltaa liikkua ku suojat pettää samantein ja vuotoa kestää parhaimmillaan 9pv.
Lisäks,mulle ei mainittu nikkelistä mitään,oon nikkeliallerginen.

Tällä hetkellä mulla on ajoittain kovaa kipua vasemmala puolella,ja nivusia särkee päivittäin. Pari kunnon vatsakramppii koettu ja taas menkat sekasin-edelliset oikeet kun loppui,meni 14pv ja alkoi taas uudet. Nyt nää onki kestäny jo 7 pv.. jippii!

Mulla on 5 lasta ja ikää 36v. Mä pyytämällä pyysin että poistaisivat kohdun ja kaikki tykötarpeet jo senkin takia että meillä on geeniperimänä kohtusyöpä ja se on meidän suvun jokaiselta synnyttäneeltä naiselta leikattu. Sanoivat ettei sitä voi sillä perusteella leikata pois,syöpä pitää ensin todeta.

Tää olotila ei oo nyt niin hääppönen ja oonki aikonut soittaa lekurille näistä että mitäpä jos sittenkin sitä poistoa suunnitellaan kohdulle.

Ottaa ihan kympillä ottalohkoon meinaan tää et menkat on ylirunsaat ja mihinkään et voi niiden aikana mennä kun ylivuoto riski on törkeen suuri.
 
kirppis
Enpä tiedä enää mitä ajatella ko. toimenpiteestä. Mulle tehtiin essure viime kesänä. Toimenpide ei itsessään ollut kummoinen eikä kivulias, jälkisupistukset kylläkin aika kovat sen päivän ajan. Oikea puoli meni hyvin, mutta vasen ei, jäi jotenkin jumiin.
Kuukautiset on olleet todella runsaat toimenpiteen jälkeen ja muutakin tiputtelua ihan riittävästi. Plus että yhdyntäkipuja melkein koko ajan. Ovulaatiota en ole toimenpiteen jälkeen tuntenut, aikaisemmin tiesin tasan tarkkaan milloin ovuloin.
Viime viikolla jälkitarkastuksessa ultrassa havaittiin että juuri tuo huonosti paikalleen mennyt vieteri on tunkeutunut kohtuonteloon tj. ja jossain lihaksessakin se oli kuulemma kiinni. Aika huolissaan oli tarkastuksen tehnyt lekurikin, nyt ensiviikolla on korjaus "leikkaus" toiseen munasarjaan. Ja johonkin Hollantiin pääpaikalle lähettivat ultrakuvatkin.
Kyllä tässä on totaalinen "sterilisaatio" ollut ainakin seksin suhteen vajaa puoli vuotta kun ei ole ovista, aina sattuu ja eipä juuri kiinnosta muutenkaan ton tiputtelu vuodonkaan takia.
Vähän hirvittää mitä tuleman pitää....
 
Msh-72
Oli onni että luin essuren onnistumisesta, ei tullut niin suurena pettymyksenä kun toimenpide meni mönkään :( n 20 min lääkäri yritti päästä tähystimellä perille mutta turhaan, joten housut jalkaan ja kotiin ja ens viikolla sitten nukutuksessa laitetaan klipsit ... Harmi kun olin niin ajatellut ettei tarvis nukutella :( mutta näinkin voi käydä!
 
tonkka
Kävin essuretoimenpiteessä ekan kerran kolme kuukautta sitten. Minulla oli käytössä kuparikierukka. Kun kaikki vekottimet oli saatu sisääni, huomattiin, että ilmeisesti kuparikierukn vuoksi kohtuni limaklavo oli ihan jäätävän paksu, eikä munanjohtimia näkynyt yhtään. Kierukka poistettiin ja sain käyttööni kolmeksi kuuakudeksi Nuvaringin, jotta limakalvo saataisiin pienemmäksi.

Pari vkoa sitten menin essureen uudelleen. Limakalvo oli kunnossa, mutta selvisi, että munanjohtimeni eivät supistele normaalisti (eivät auenneet oikeastaan yhtään kuin ihan hetkeksi). Mikroimpalntit kuitenkin asetettiin ja synnytyksen jälkeen (täysin luomuna, ei ollut oma valintani ) essure oli ehdottomasti elämäni yksi kivuliaimmista kokemuksista. Makasin kaksi päivää sängynpohjalla, kunnes krampit ja pahin kipu helpottivat.

Essuren jälkeen vuodon pitäisi loppua 1-10 päivän sisällä ja kun 11 vuotopäivä käynnistyi, menin gynelle tarkistukseen. Vasemmanpuoleinen mikroimpalntti olikin kohdussani. Tuo kahden päivän kipu jotui ilmeisimmin siitä, että vasen munanjohtimeni oli 'synnyttänyt' implantin pois.

Nyt odotan sterilointiin (piuhojen katkaisu- ja poltto) menoa ja samalla tuo kohdussa oleva impalntti positetaan ja se oikeassa munanjohtimessa oleva samalla.

Jos olisin osannut aavistaa, kuinka kivulias toimenpide essure on ja kuinka vikaan se voi mennä, en todellakaan ikinä olisi moiseen ryhtynyt.

(Ja sterilointiin pääsen kuuakuden päästä, joten siihen saakka saan nauttia tästä iki-ihanasta vuodosta, joka siis jatkuu edelleen. Toista kuukautta kestävät menkat ikäänkuin, mikä voisikaan olla ihanampaa :p )
 
Sylvie
Hei,

mielenkiintoista lukaista näitä kokemuksia Essuresta ihan tuolta alusta lähtien.
Itse olin tässä toimenpiteessä kolme päivää sitten. Kipu ei ollut hirmu suuri, mutta pyörryin toimenpiteen jälkeen ja pitivät tarkkailussa vajaan tunnin verran.
Kipu vasemmalla puolella on jatkunut koko ajan ja pientä tiputtelua ollut.
Mietin että miten pitkään tulee odottaa ennenkuin otan yhteyttä naistenpolille tämän kipuilun takia. Järkytykseni huomasin ettei tämä olekaan 100% varma, jos joku on kuitenkin tullut raskaaksi!! Itselläni on jo 5 lasta ja ikää 43v, joten toivoisin ikuista sterilisaatioa.
Mitenhän tulisi nyt jatkaa, pyydänkö varmuuden vuoksi nopeaa konsultointia ettei väline ole ajautunut kohtuuni (siitäkö nämä kivut?) ja että pitäiskö laitattaa klipsit ja napata nuo vieterit pois jotta saan toivomani varman ehkäisyn?
Minulla oli aiemmin hormonikierukka, mutta se laittoi kuukautiseni sekaisin; jatkuivat ihan sikin sokin vaikka sitä ennen olivat olleet normi mittaiset ja vuodot. Liian monta vaihtoehtoa, tai ehkä hyväkin vaan :D
 
Teija
Mulle tehtiin Essure Tampereella Hatanpäällä 3 päivää sitten. Sattui yllättävän paljon mutta ei kestänyt kauan ja kaikki meni muuten hyvin. Mistään puudutuksista tai kipulääkityksistä ei ollut puhetta missään vaiheessa vaikken ole koskaan synnyttänyt.
Ajattelin että puudutukset olisivat todennäköisesti sattuneet aika lailla myös ja tiesin että kipulääkkeistä tulee helposti huono olo, joten en niitä halunnutkaan varsinkaan kun näytti että on pian ohi. Purin hammasta ja puristin käsinojia ja koitin kestää. Henkilökunta oli oikein mukavaa ja kyseli vointia moneen kertaan. Kiire heillä tuntui kyllä olevan.
Kehottivat menemään vaikka sairaalan kahvilaan joksikin aikaa istumaan ennen kotiin lähtöä, mutta halusin vain pian kotiin kun tuntui paljon vuotoa ja sattui vieläkin tosi paljon, joten lähdin kotiin heti. Olisi kannattanut mennä taksilla kotiin mutta tyhmänä menin bussilla ja varsinkin loppumatkasta oli tosi huono olo. Muutaman tunnin kipu kesti ja alkoi sitten helpottaa.
Sen jälkeen on ollut koko ajan pientä kipua, pikkuisen vuotoa ja alavatsan turvotusta. Normaaliaskareista selviää mutta jumppaan ei huvita mennä. Nyt vaan toivon todella että kaikki on ok ja jälkitarkastuksessa on kaikki hyvin ja voin jättää pillerit pois. Olen lähdössä pitkälle matkalle jouluksi juuri ennen tarkastusta ja olisi kiva kun ei ilmenisi mitään ongelmia. Mielenkiintoista nähdä miten lentokentän läpivalaisussa käy... Suomenkielinen tunnistuskortti, jonka lääkäri antoi, ei paljon lohduta meksikolaisella lentokentällä...
Essureen ei yllättäen ollut paljon jonoa, mutta kesäaikana niillä oli tauko ja sen jälkeen ruuhkaa. Muuten olisin päässyt pian. Vaikeampi juttu voi olla saada terveyskeskuslääkäriltä lähete vaikka iän puolesta olisikin oikeus. Ilmeisesti jos ei ole lapsia niin ovat tosi tiukkoja. Olin jo pariin kertaan vuosien aikana pyytänyt lähetettä ja vastaus oli kerrankin että "monta lääkäriä saat kiertää ennen kuin saat lähetteen koska niin moni katuu jälkeenpäin ja purkaminen on mahdotonta/vaikeaa..." Nytkin jouduin perustelemaan tarkasti miksei muut ehkäisykeinot kelpaa, miksei mies voi mennä sterilisaatioon jne.
 
josuliin
Hei. Minulla olisi essure toimenpiteeseen meno joulukuun lopulla. itselleni ei kerrottu mitään kipulääkkeistä ja puudutteista tai muustakaan ei edes siitä että minulla pitäisi olla hakija kun pääsen sairaalasta vaikka matkaa meillä on yli 50km. lääkäri kertoi vaan että synnyttämättömillä se voi olla vaikeampi hieman laittaa ( 4lasta leikkauksella saatu). haluaisin tietää hieman yhteenvetoa onko kellään ketä ei ole alateitse synnyttänyt tehty onnistunutta essure toimenpidettä mikä ei olisi sattunut todella PALJON?? vai onko se varmaa ihan että kun ei ole alatiesynnytyksiä se vaan on tosi paljon vaikeampi toimenpide. Olin valmistunut ajamaan sairaalalle yksin jne.. jos en olisi alkanut lukemaan näitä keskusteluja -.-
 
Annu
Essure tehty 2 h sitten. Kipu oli sietämätön, mutta ei kestänyt kauaa. Koko homma ohi 6 minuutissa. Läksin heti ja ajoin itse 50 km matkan kotiin. Toimenpiteen jälkeen huippasi ja edelleen tulee voimakkaita jälkisuppareita.
 
vapaaksi naiseksi
Näköjään minunkin ihanalle miehelle:rolleyes: tuottaa vähän henkistä tuskaa ajatella vasektomiaa.. Ajattelin että tehdään se minulle sitten. Tekisin sen nyt kun vielä vauvan täysimetys tarjoaa ehkäisystä vapaan puolivuotisen, ja siitä pääsisi suoraan jatkamaan huoletonta rakkauselämää.

Olen etsinyt sterilisaatiosta netistä tietoja ja toivoisin niiltä joilla Essure tai laparoskopia-toimenpide on tehty, kokemuksia siitä miten se on vaikuttanut omiin haluihin? Kun laparoskopian nipsut ainakin jotain hormonivaikutusta kuulemma teettää.

Inhoan ajatusta mistään vapaaehtoisesta vierasesineestä kehossani - paljon on ollut kirjoituksia myös Essuren sisältämän nikkelin vaikutuksista ainakin nikkeliallergisille ja toisaalta vasektomiassa laitettavat klipsit ovat käsittääkseni kuparia?

Kertokaa miten olette voineet? Kuinka varmoja olette että runsaat vuodot yms. kivut ovat nimenomaan sterilisaatiosta eivätkä esim. kierukan hormonivaikutusten lakkaamisesta?
 
Suma
Kävin essure-toimenpiteessä tänään, ikää 40, kaksi lasta (alatiesynnytyksiä), ei ole ollut kierukkaa ja muut hormoniehkäisyt eivät ole raskauksien jälkeen oikein sopineet, kortsuja siis käytetty... Toimenpide oli nopea (5min) ja implantit lääkäri sai käsittääkseni hyvin paikoilleen (sain itse seurata monitorilta toimenpidettä), toisesta näkyviin jäi yksi-kaksi kierrettä, toisesta kolme. Lääkäri vaikutti pätevältä ja piti essurea parhaana ja varmimpana ehkäisykeinona. Esilääkityksen otin kaksi tuntia ennen, 800 mg ibuprofeiinia ja 1g parasetamolia. Toimenpide tuntui hieman, vähän niinkuin kuukautiskivut, pääsin heti toimenpiteen jälkeen lähtemään autolla kotiin. Pientä juilimista tuntui vatsassa jälkeenpäin, mutta illalla ei enää tuntunut kipua, mutta turvotusta kyllä, pientä vuotoa oli myös. Kysyin lääkäriltä saako liikuntaa harrastaa miten toimenpiteen jälkeen ja sanoi että vaikka heti samana päivänä, jos siltä tuntuu. Katsotaan miten tästä homma etenee, toivotaan tietysti parasta:)
 
Suma
Viikko mennyt essure-toimenpiteestä, pientä jälkivuotoa oli muutaman päivän sekä edelleen pientä vatsakipuilua (oikealla puolella) ja turvotusta, särkylääkettä ei ole tarvinnut ottaa. Liikkuminen auttanut kipuiluun. Ensimmästä toimenpiteen jälkeistä kuukautisvuotoa odotellessa...
 
Kerran se kirpaisee
Minua on alkanut ihmetyttää näissä steriasioissa se, että miksei noiden kahden tavan hyviä puolia yhdistetä? Siis leikkauksella nukutuksessa tehtävä klipsisteri on "aika radikaali" ja toisaalta taas särkylääkkein tehty essure voi olla hyvinkin kivulias, mutta säästytään leikkaukselta. Mikseivät ne tee essurea nukutuksessa?
Nukutus on aina riski, miksi nukuttaa turhaan jos särkylääkkeellä pärjää? Eihän tää oo kuitenkaan leikkaus.. itseä ei pelota, kun on jo synnytykset kestänyt, toisen vielä ilman kivunlievitystä..
 
Tyytyväinen
Noin viikko sitten kävin toimenpiteessä ja kaikki meni niin kuin pitikin. En ole synnyttänyt ja vähän lääkäri pelkäsi, noinkohan päästään sisälle kohtuun asti, kun näytti paikat niin tiukalta. Oikein sujuvasti tähystin kuitenkin perille meni eikä minkäänlaisia tuntemuksia siinä vaiheessa ollut. Mojovaa kipua aiheutti tähystimen käänteleminen kohdussa, ei mikään muu. Pikkaisen piti siinä puhallella ja keskittyä hengittämiseen. Toimenpide oli kuitenkin nopeasti ohi ja hetken heikotuksen jälkeen pääsin lähtemään kotiin. Kipua tai minkäänlaisia muitakaan tuntemuksia ei ole toimenpiteen jälkeen ollut ja vuotoakin vain muutaman päivän. Lokakuussa jälkitarkastus ja oletan jo tässä vaiheessa, että kaikki on silloinkin niin kuin pitääkin.
 
Tyytyväinen
Essure tehtiin huhtikuussa 2015. En ole synnyttänyt. Toimenpide pelotti, koska olin lukenut ja kuullut, että lapsettomilla toimenpide on kivulias. Turha huoli.

En edes huomannut sitä hetkeä, kun instrumentti läpäisi kohdunsuun, tuntui samalta kuin papa-kokeen ottaminen. Toinen munanjohdin nipisti enemmän kuin toinen, kipu ei missään kohdassa ollut sietämätön tai edes kova.

Toimenpiteen jälkeen tuli paha olo ja istumaan nousun jälkeen meinasin pyörtyä. Hikoilutti ja tärisin. Jälkisupistukset olivat voimakkaat, elimistö hyljeksi vietereitä. Hoitaja ohjasi minut toiseen huoneeseen lepäämään, jossa olisin saanut olla niin kauan kuin olisin halunnut ja sain injektiona kipulääkettä. Lepäsin noin puoli tuntia, nousin ylös, kävelin autolle ja ajoin kotiin.

Toimenpidepäivänä oli jälkisupistustuksia (tuntuivat normaalia kovemmilta menkkakivuilta), joihin tehosivat kipulääkkeet. Seuraava päivä oli täysin kivuton ja kaikki sitä seuraavat päivät myös. Minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia eikä kipuja.

Jälkitarkastuksessa todettiin kaiken olevan kohdillaan. Lääkäri kertoi, että naisille voi tulla oireita toimenpiteen jälkeen (vihlontaa, menkkakipuja, turvotusta...), mutta nämä ovat elimistön normaali reaktio yhdistelmäpillereiden lopettamiseen, ei Essure-menetelmästä johtuvia seurauksia.

Suosittelen ja menisin uudestaan
 
Nasula
Tehdäänkö oys:ssa vieläkään Essure sterilisaatiota?
Oulaskankaan sairaalassa tehdään Oulun alueen essuret. Itse kävin eilen operaatiossa (lähete omalta tk--lääkäriltä), oli aika kivuliasta ja olin huonovointinen pitkälle iltaan. Kohdun supistelu oli voimakasta, illalla oli verrattavissa voimakkaisiin kuukautiskipuihin. Tänään aamulla ei enää mitään tuntemuksia. Nyt vain odottelen 3kk päässä olevaa tarkastusta. Minä sain etukäteen hyvin informaatiota operaatiosta, ja Oulaskankaalla pidettiin hyvää huolta potilaasta.
 
Viimeksi muokattu:
yksi
Heips! Mulle tehtiin essure 4kk sitten gynekologisen leikkauksen yhteydessä, tai oikeastaan sitä ennen siinä samalla leikkauspöydällä, ja hyvin meni ihan perussärkylääkkeillä ja taisi siinä pöydällä ollessa mennä kanyyliin jotain suonensisäistäkin. Ainakin nukutti kauheasti ja oli rento olo. Ei tuntunut ihan missään koko toimenpide, ei mitään muistikuvia että olisin tuntenut mitään, kivusta nyt puhumattakaan. Oli positiivinen yllätys, ja olin turhaan pelännyt. Kaikki kivut mitä sen päivän jälkeen oli, johtuivat siitä varsinaisesta leikkauksesta.

3kk:n päästä oli lopputarkastus. Ultrattiin emättimen kautta ja todettiin kahden lääkärin tarkastettua tilannetta, että koilit eivät ole asettuneet ihan sillä tavalla kuin pitäisi, eikä täyttä varmuutta ehkäisystä saatu. Harmitti kyllä, mutta jatkettiin vielä muuta ehkäisyä, kunnes kuukautta myöhemmin tuli kutsu varjoainekuvaukseen sairaalaan.

Varjoainekuvaus meni niin, että kotona ensiksi otin perus käsikauppasärkylääkkeet, naistenpolilla laitettiin ohut katetri kohtuun, teipattiin piuhat ja muovipussit jalkaan kiinni ja pukeuduttiin, sitten kipaistiin röntgenosastolle ja maattiin pöydällä röstgenkuvauksen ajan. Polilla asennettuun katetriin ruiskutettiin 10ml varjoainetta, ja se sattui ehkä pari sekuntia aika voimakkaasti, mutta mitään jälkituntemuksia ei tullut siitäkään. Hyvin meni kaikki, ja kuvauksessa todettiin että essure on onnistunut. Ekaa kertaa kymmeneen vuoteen ei tarvitse miettiä ehkäisyä! :D
 
6v pojan 30v. äiti.
Mulle tehtiin essure 2/16 ja jälkitarkastus sitten toukokuussa. Lääkäri valmisteli hyvin vaikkei nikkelistä maininnutkaan mutta enpä muistanut minäkään mainita. Ennen operiaatiota guuglettelin ja törmäsin nikkeliasiaan, varmistin asian ja lääkäri sanoi ettei ole este.
Itse toimenpide oli nopea ja hyvä fiilis jäi. Otin kotona 2 vahvaa kipulääkettä ha matkalla vielä n.30min ennen toimenpidettä yhden. Hoitaja ei suositellut kipulääkettä enempää koska minulla odotti poika eskarista hakua tämän jälkeen, lääkäri sen sijaan oli sitä mieltä että sano vain niin laitetaan suoneen suoraan. Toimenpide ei niinkään sattunut, enemmänkin teki ilkeää ensimmäin implantti ja toinen menikin huomaamatta naps vain. Heti sain lähteä kotiin, itse kävelin n.500m autolle ja ajoin n.1,5h hakemaan poikaa ja sitten kotiin. Kotona menin kyllä lepäämään, rankan päivän vuoksi, en kivun. Hoitaja oli mukava, istui vierellä koko ajan ja selitti mitä tapahtuu, niinkuin lääkärikin ja hoitaja varmisti koko ajan että kaikki hyvin ja kun ensimmäinen laitettiin niin hoitaja kysyi onko kipuja sanoi lääkäri siihen "eikai. Oot sinä pahempaaki kokenu ei vaan sano vaan niin laitetaan suoneen suoraan" nukutusta ei suositellut missään nimessä keskivaikean uniapnean vuoksi. Muuten olisin nukutuksen kuulemma saanut. Tampereen dextrassa tehtiin.
 
30v
Mulle tehty viikko sitten ja voin kertoa että kyllä koski sillä hetkellä kun sisään mentiin ja sen jälkeen seuraavaan aamuun asti.ei kestänyt kun 1min 36 sekunttia .alamahaan ja alaselkään koski niin että kippurassa sai kipristellä itkun kera.jälkivuotoa ei ollut juuri yhtään.nyt tuntuu että virtsaamisen tarve lisääntynyt ja vatsaa turvottaa
 

Yhteistyössä