Esteetikot: miten valitsette muksulle vaatteet?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Onko täällä muita, jotka tykkää valita (omasta mielestään) kauniita vaateyhdistelmiä lapselle päälle esim päiväkotiin. Eli vähän enemmän vaivaa, kuin pelkästään ehjää ja puhdasta päälle?

Mitä suositte? Mistä ostette vaatteet?

Naureskelin, että yritän pistää pikkaritkin pojalle sopimaan sisävaatteisiin :D Tosin sukka- ja pikkarivalikoimat pikkupojille ovat karseita. Välillä tuntuu, että hyvänvärisiä (sävy sävyyn) ei meinaa helposti löytyä.

Tänään pojan mieliksi Autot-paita ja vihreät collegehousut. Loppuviikolla löytyy paljon ruskeata yhdistettynä esim valkoiseen/oranssiin. Lindeksiltä löytyi kivat velourhousut (turkoosia ja ruskeata)... Kyllä minusta college/trikoovaatteillakin saa kaunista aikaan, vaikkakin kivojen collegehousujen löytäminen pojalle on vaikeaa (värejä, ei kaikista yksinkertaisinta mallia)

Mun tekisi mieleni sortua ostelemaan noita tanskalaisretroja, mutta vielä en ole netistä tilannut... Joten vaatteet ovat lähinnä H&M, Lindex höystettynä kaupoista löytyvillä Legoilla, Mayorallilla, POP:lla ja Timberlandilla.

Kyllä yritän aina pukea lapset nätisti. Tällä en tarkoita että muodikkaasti ja kalliisti.

Ulkomailta ostan usein vaatteita kun käydään reissussa, välillä tuntuu että pojalle varsinkin on vaikea täältä Suomesta löytää mitään kivan näköistä. Hirveästi pääkalloja, örkkejä ja tummia värejä..Poika itsekin tykkään väreistä.

Benettonilta löytyy tosi kivoja vaatteita sekä tytöille että pojille. Ja Zarasta tykkään myös =)

Mä puen lapseni ihan H&M, Lindex, KappAhl:n jne vaatteita, mutta kaiken on AINA sovittava keskenään tai mä saan päänsäryn.
Melkeinpä alushousuista asti.

Ostan yleensä samansävyisiä vaatteita enkä oikeastaan ollenkaan ns. erikoisia värejä, koska ne ei sovi minkään kanssa ja ne jää käyttämättä :ashamed:

Yritän välttää kirjavia alaosia, voi sitten yhdistellä kivoja paitoja. Tänään lapsella farkkuja jäljittelevät haalistuneen mustat trikoohousut ja petrolinsininen paita. Mulla ongelmana yleensä sukat, sopivan väriset tuntuvat aina olevan joko pesussa tai muuten vain kadoksissa. Pitääkin käydä h&m:ltä hakemassa satsi yksivärisiä jarrusukkia. Tosin niitäkin myydään kolmen paketissa niin, että kaikki kolme eri väriä. Ohuita mustia menisi eniten.

Minä kyllä ostelen esim. kirppareilta lapselle (2v) vähän "parempiakin" vaatteita, mutta eipä noita tule juuri käytettyä. Esim. farkut ja ruutupaita olisivat minusta tosi kiva yhdistelmä, mutta ajattelen päiväkodin hoitajia, ja puen yleensä colleget/trikoot plus trikooyläosa. Ulkovaatteissa käytännöllisyys menee vielä enemmän estetiikan ohi. Olisi kiva pukea lapselle vaikka vuorilliset sammarit ja retrotakki, mutta eipä se oikein onnistu. Kauppa/kaupunkireissuillakin pitää miettiä peuhausvara.

Antaako teillä lapset äidin valita vaatteet? Eikä pistä yhtään hanttiin? Meillä 6-vuotias tyttö haluaa valita itse - ja ne yhdistelmät on joskus karseita. Lisäksi uudet vaatteet ei koskaan eksy päälle, vaan laittaa mielummin ne vanhat, tutut, jotka mä jo heittäisin pois, mutta en voi, kun lapsi niitä rakastaa.

Vaikka mun silmääni nuo vaatteet häiritseekin, olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi saa kohtuuden rajoissa itse valita vaatteensa. Kunhan on sään mukaiset ja sopivat ja puhtaat...

Lapsi on kylläkin vasta tulossa, mutta varmasti tulen pukemaan sen niin tyylikkäästi kun voin. Lähinnä tärkeimmät ostoskriteerit vaatteissa on kuitenkin niiden eettisyys; ostan mieluiten luomupuuvillaa ja fair trade-tuotteita. En halua pukea omaa lastani toisten lasten tekemiin vaatteisiin. Tässä esim. H&M on skarpannut todella paljon, heiltä löytyy luomukamaa ja myöskin lapsityövoima on aika hyvin hoidossa, toisin kuin mm. KappAhlin ja Lindexin kohdalla! Sen lisäksi netistä löytyy paljon liikkeitä, jotka myy todella tyylikkäitä ekologisia lastenvaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Antaako teillä lapset äidin valita vaatteet? Eikä pistä yhtään hanttiin? Meillä 6-vuotias tyttö haluaa valita itse - ja ne yhdistelmät on joskus karseita. Lisäksi uudet vaatteet ei koskaan eksy päälle, vaan laittaa mielummin ne vanhat, tutut, jotka mä jo heittäisin pois, mutta en voi, kun lapsi niitä rakastaa.

Vaikka mun silmääni nuo vaatteet häiritseekin, olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi saa kohtuuden rajoissa itse valita vaatteensa. Kunhan on sään mukaiset ja sopivat ja puhtaat...

Meillä ainakin ne hirveimmät lumput saattaa kadota mystisesti pyykkireissulla.. :P

Alkuperäinen kirjoittaja unikeko80:
Lapsi on kylläkin vasta tulossa, mutta varmasti tulen pukemaan sen niin tyylikkäästi kun voin. Lähinnä tärkeimmät ostoskriteerit vaatteissa on kuitenkin niiden eettisyys; ostan mieluiten luomupuuvillaa ja fair trade-tuotteita. En halua pukea omaa lastani toisten lasten tekemiin vaatteisiin. Tässä esim. H&M on skarpannut todella paljon, heiltä löytyy luomukamaa ja myöskin lapsityövoima on aika hyvin hoidossa, toisin kuin mm. KappAhlin ja Lindexin kohdalla! Sen lisäksi netistä löytyy paljon liikkeitä, jotka myy todella tyylikkäitä ekologisia lastenvaatteita.

Meilläkin tämä rajoittaa vaatevaihtoehtoja. H&M on pärjännyt tosiaan yhteiskuntavastuu-pistotesteissä parhaiten. Esim Esprit ja Benetton olivat pahnanpohjimmaisia.

Meillä yritetään boikotoida myös sellaisia valmistusmaita, missä esim yhteiskuntaolot ovat huonot. Mm Lego tekee Mauritiuksella vaatteita ja siellä pitäisi tilanne olla kunnossa. Mayoral taas Euroopassa. Valitettavasti suurimmassa osassa niskassa lukee se Kiina/Intia tai vastaava.

Mutta ruma paita jää aina kauppaan...

Olen aika tarkka! Värien pitää sointua :) Meillä on monenvärisiä vaatteita, mutta kaikkiin on olemassa ylä- ja alaosa :) Jos ostan oranssin paidan, ostan siihen sointuvat housut myös ;)

Meillä ostetaan vaatteet ihan just sieltä missä ne sattuu äitin silmään pistämään... eli h&m, kirppikset, huutis tai joku nettikauppa... lapsille ostan kyllä paljon enemmän uutta vaatetta kuin itselleni. Teen myös jotain itse, kun sattuu inspis iskemään, joko niin että bongaan jostain jonkun kivan ohjeen tai sitten suunnittelen ihan alusta asti itse. 10v tytsy valitsee jo itse omat vaatteensa, ja on niistä hyvin tarkka, mutta muut äiti koittaa pukea nätisti.
Rock-vaikutteet, fiftarityyli ja uusretro ovat mun mieleen pukeutumisessa (10v peesailee samaa linjaa) mutta löytyy meiltä toki kaapista poitsujen spiderman- ja cars-collegepukujakin.

Yhteistyössä