Estohoitoa jatkuvasti oireilevaan virtsatietulehdukseen?

  • Viestiketjun aloittaja Sinna87
  • Ensimmäinen viesti
Sinna87
Virtsatietulehduskierteeni alkoi heinäkuussa, sen jälkeen kerran kuussa virtsis, pari viikkoa sitten aloitin kolmen kuukauden estokuurin Trimopan 100 mg:lla. Mutta kuurin aikanakin on nyt jatkuvasti oireillut, koko ajan pissahätä vaikkei rakossa olisi mitään, lievää kirvelyä.
Yritän juoda paljon vettä ja teetä, syödä puolukoita, juoda sitruunamehulla terästettyä vettä. Valkoista sokeriakin yritän vähän välttää.
Tämä rumba alkoi säännöllisen seksielämän myötä. Lopetin minipillerit jo elokuussa, nykyään käytämme kondomia. Käyn aina pissalla yhdynnän jälkeen.
Gynelle tässä kai pitäisi varata aika.
Aion lähipäivinä marssia ostamaan karpalo-kultapiiskukapseleita, niistä ilmeisesti on apua?

Ja ilmeisesti limakalvot ovat kuivahkot eikä siksi virtsis kunnolla parane. Mikä siihen auttais? Voiko limakalvoja rasvata ihan perusrasvalla, pelkään sen olevan kasvualusta bakteereille.
A-vitamiinin pitäis kai auttaa, en juuri syö lihaa, mitähän vinkkejä ravinnon suhteen olis?
 
Kaikkien niiden
joilla noita oireita on, tulisi käyttää liukuvoidetta, koska hankauksesta tulehdus usein tulee. Ja pissaamisen lisäksi käydä kunnolla suihkussa seksin jälkeen. Kannattaa ostaa kunnon karpalokapseleita luontaistuotekaupasta. Toinen mahdollisuus on ottaa tuota Trimopania vain kertahoitona seksin jälkeen silloin kun oireet tuntuvat tulevan päälle. Saattaa olla että sinulla kirvely on vain *"jäänyt päälle" ilman, että mitään tulehdusta onkaan.
 
sannipanni
minulla on ollut virtsis oireettomana kroonisena jo kaksi vuotta. viimeisin voimakas varoitus oli elokuussa jouduttuani sairaalaan munuaisaltaan tulehduksen vuoksi. eli hipihipi lääkäriin saamaan parempaa hoitoa (mulla ei jeesaa antibiootit, jatkohoitoa mietitään)...
omahoitoohjeista toimivin on tuo veden juonti, n. 3 litraa päivässä plus normaalijuominen päälle niin pysyy munuaiset puhtaana (niin hassulta kun se kuulostaakin).
 
50v.
Mulla oli joskus vuosia, vuosia sitten krooninen virtsatietulehdus, aina vaan lääkkeitä lääkkeiden perään. Sairausvakuutuskorttiinkin tuli joku merkintä, että sain lääkkeet halvemmalla. No ei se lääkkeiden halpuus vaivaa parantanut.
Sitten kerran sattui olemaan terveyskeskuksessa lomatuuraajana nuori lääkäri, joka antoi puolen vuoden estolääkityksen, tabletti joka päivä. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään tulehdusta. (koputtaa puuta)
 
tytsykkä24
Sain ensimmäisen virtsiksen 20-vuotiaana ja sen jälkeen (neljän vuoden aikana) on ollu 3-4 todettua tulehdusta joka vuosi ja niiden välillä jatkuvaa kirvelyä virtsatessa, vessassa ravaamista yms, mutta tulehdusta ei virtsasssa näkynyt..Viime keväänä oli kaksi virtsista pari kuukauden välein ja sen jälkeen päätin, että jotain on tehtävä. Tässäpä vinkkejä, minkä avulla oon pysyny nyt 7 kuukautta ilman minkäänlaisia virtsisoireita :)

-seksissä ehdottomasti liukkari, joka ikinen kerta, kortsun kanssa vielä extrapaljon, koska itsellä ainakin limakalvot hankautui kortsujen takia melko pahastikin
-pissalle ennen ja jälkeen seksin
-ap-pesu päivittäin pelkällä vedellä. Kuukautisten, runsaan valkovuoden tms aikaan pesen ACON intimate cleansing wash-pesuaineella
-joka päivä 500mg c-vitsku tabletti.
-Jos oon kylmettyny, ollu sateessa, istunut kylmän alustan päällä niin heti sen jälkeen lämmin ap-suihkutus, lämpimät vaatteet päälle ja kaks c-vitsku tabua ja burana ja paaaaaljon vettä

Tässäpä nämä vinkit, toivottavasti joku muukin saa näistä avun. Itsellä ois ollu seuraavana estokuurin paikka, jossen ois kokeillu eka kotikonsteja.
 
ccccc
Kannattaisi käydä tutkituttamassa valkovuoto ja papa, epäspesifissä on hyvin paljon samat oireet kuin virtsiksessä silloin kun epäspesifi on levinnyt virtsaputkeen.
 
Huolestunut...
Alkuperäinen kirjoittaja ccccc:
Kannattaisi käydä tutkituttamassa valkovuoto ja papa, epäspesifissä on hyvin paljon samat oireet kuin virtsiksessä silloin kun epäspesifi on levinnyt virtsaputkeen.
Siis voiko epäspesifi levitä virtsaputkeen? Millä tavalla sen voi lääkäri todeta jos tulehdus on jo virtsaputken puolella? Näkyykö virtsatestissä?
 
urologi suositteli
mulle jatkuvien virtsiksien hoidoksi kanssa trimopan 100 mg joka ilta.
itsellä oli jo rakkokin niin kosketusarka, ja pissan mukana tuli valkoista "haituvaa".
urologi sanoi, että mulla on jo niin paljosta c-vitamiinin syönnistä ja karpalokapseleiden syömisestä menny rakko liian araksi, nekin kuulemma voi aiheuttaa oireita.
eli kaikki muut pois, ja vain antibiootti tilalle.
itsellä meni 3 viikkoa, kunnes sain kierteen poikki.
ja myös tuleduskipulääkettä käski ottamaan samaan aikaan, mutta mulla oli siis myös jo rakkokin ärsyyntynyt, ei vaan virtsaputki.
josset vielä syö maitohappobakteereita, aloita se nyt, ja myös voit ottaa kuurin emättimeen laitettavia maitohappobakteereita.
ja estrogeenivoidetta emättimeen kanssa voi kokeilla
 
ninni_1234
Mulla on käytössä samat konstit kuin tytsykkä24:llä sekä myös rasvaus perusöljyllä. Joka päivä ei tarvitse ravsailla, mutta kun kirvelyn oiretta tulee niin rasvaamalla paranee ;) Pillerit siis kai kuivattavat jonkun verran. Kortsun ja luikkarin käyttö auttaa ehdottomasti, koska vaikka miten pestään ennen niin silti tuntuu, että virtsis tulee jos ei ole kortsua käytössä. Mieluummin laitan rahat niihin kuin antibiotteihin :p
 
alottelija
Alkuperäinen kirjoittaja ninni_1234:
Mulla on käytössä samat konstit kuin tytsykkä24:llä sekä myös rasvaus perusöljyllä. Joka päivä ei tarvitse ravsailla, mutta kun kirvelyn oiretta tulee niin rasvaamalla paranee ;) Pillerit siis kai kuivattavat jonkun verran. Kortsun ja luikkarin käyttö auttaa ehdottomasti, koska vaikka miten pestään ennen niin silti tuntuu, että virtsis tulee jos ei ole kortsua käytössä. Mieluummin laitan rahat niihin kuin antibiotteihin :p

Perusöljy ihan niinku rypsiöljyy vai?
 
tellervoliisa
Alkuperäinen kirjoittaja 50v.:
Mulla oli joskus vuosia, vuosia sitten krooninen virtsatietulehdus, aina vaan lääkkeitä lääkkeiden perään. Sairausvakuutuskorttiinkin tuli joku merkintä, että sain lääkkeet halvemmalla. No ei se lääkkeiden halpuus vaivaa parantanut.
Sitten kerran sattui olemaan terveyskeskuksessa lomatuuraajana nuori lääkäri, joka antoi puolen vuoden estolääkityksen, tabletti joka päivä. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään tulehdusta. (koputtaa puuta)
Minkä nimistä lääkettä sait? Tyttärelläni on sama ongelma. Hänellä oli jo pinenenä tyttönä pari vuotta estolääkitys. Nyt ikää 18+
 
miapiasia
suuresti suosittelen että jos sinulla on ollut se yli 3 kertaa tulehdus per vuosi pyydät lääkäriltä estolääkitys, sen saamisessa pitäis tutkia onko mitään erikoista sinun "putkistoissa" eli ultrataan alaosa kroppaa. ainakin lääkäri minulle sanoi ja laittoi lähettiin tutkimuksiin, näillä tutkimuksilla päätetään kuinka pitkä tulee olemaan lääkitys.
Taustaa omasta VTI helvetistä, tulehdus kesällä 2006 joka nousi munaiseen asti ja jouduin sairaalaan assti ja antibiotti tippaan, no tässäkin kävi niin että lääkäri kiinnitti huomiota enemmänkin verenpaineeseeni kuin siihen että ensimmäinen antibiootti ei edes toiminut vaan vaihtoi sen sen vasta kun oli mennyt yli vuorokausi siitä kun oli asia huomattu, eli ihmettelivät kaksipäivää että vaikka kuume laski niin ei tulehdusarvot. Verenpaineeni nousee stressin vaikutuksessa ja sitä nosti myöskin lääkärin jumala asenne(toinen tarina). Eli en saanut edes kunnon jatkotoimenpide ohjeita lähtiessäni. Seuraava tulehdus tulikin parin kuukauden kuluttua ja tämän huonon hoidon takia munuainen menee oikeasti kipeäksi, kuitenkin viisastuneena menin yths:n päivystykseen ja sainkin kunnon lääkityksen ja ohjeistuksen, mutta oireet uusiutui vuoden aikana pari kertaa lisää, joten koska tästä oli tullut paha tilanne ja lääkäri totesi että tehdään ultraus ja sen jälkeen estolääkitys, ennen ultrausta sain uuden lääkekuurin. Ultrauksen jälkeen sain 3kk trimex kuurin eli iltaisin tabletti jonka jälkeen olikin olo että se on voitettu. Kuitenkin tuli tilanne että jouduin syömään särkylääkettä murtumaan joka teki munuaisen taas kipeäksi ja sain uuden estolääkityksen ja nyt on mennyt yli 7kk ilman tulehdusta.
Tässä vinkkejä miten noiden lisäksi saa pidettyä aisoissa eli osta c-vitamiini tabletti purkki, syö ylimääräisenä, juo vettä, jos harrastat seksiä sen jälkeen vessaan pissalle.
Itseäni vieläkin ärsyttää sairaalan lääkärin asenne ja se että en saanut kunnollista hoitoa, sitten ihana kiitos ajatuksissani on yths:n lääkärille jolla oli tietoa ja taitoa tulehduksen hoitoon ja ymmärsi sen kun sanoin suoraan että pelkään olevani turha valittaja ja ylivarovainen tuon tulehduksen kanssa ja hän sanoi että nainen tuntee tässä asiassa kroppansa paremmin kuin testit näyttää, sillä ei tuota bakteeria näy jos ei todella pysty pidätteleen mutta ei niin ei, sanoin että ymmärrän jos minut jo luokitellaan luulosairaaksi ;) .
.
tällä hetkellä näyttää että ongelmat on voitettu :)
 
hetken tie on kevyt
Huomasin luettuani tätä palstaa että en ole yksin ongelmani kanssa. Minulla alkoi virtsatietulehdukset elokuussa ja oon sen jälkeen eli neljässä kuukaudessa syönyt seitsemän antibiootti kuuria,mikä on täysin romauttanut vastustuskykyni. Viimeiset antibiootit viimein tehosivat mutta kun lääkkeet loppuivat,se iski uudelleen.Samat ´ihanat´ vaivat palasivat elämääni,mutta miten voi olla että uudessa näytteessäni ei muka näkynyt tulehdusta,vaikka hyvin tunnen ja itse tiedän että se on täällä taas.Onko kellään kokemusta että näyte on nega mutta oireet jatkuvat?Voiko liika c-vitamiini antaa negatiivisen näytteen? T:elämä ei maistu ku on vtt päällä!!
 
jatkuvia tulehduksia
Tänä vuonna ollut jo useita virtsatietulehduksia, nyt meneillään 5 lääkekuuri. Tällä hetkellä näyttää purevan..
Viimeksi söin kaksi kuuria, koska ensimmäinen ei tehonnuut. Kävin tuolloin perjantaina terkkarilla koska oli jotain oireita, ei pahoja, mutta kuitenkin. Päätettiin ottaa virtsanäyte vasta maanantaina, jotta edellinen antibioottikuuri lakkaa vaikuttamasta. No, tulehdus eteni viikonlopun aikana munuaisiin, ja maanantaina sainkin jo vahvemman lääkekuurin. Olin neljä päivää sairaslomalla, koska selkä- ja kylkisärky olivat sen verran kamalia, ettei töistä olisi tullut mitään. Onneksi tulehdus ei mennyt pahemmaksi, ja sain sairastaa ihan kotona.

Nyt kuitenkin kahden kuukauden jälkeen taas antibioottikuurilla. Joulun jälkeen ajattelin tehdä asialle jotain, ja varata ajan lääkärille, jos olisi mahdollista saada estokuuri vaikka silloin tällin otettavaksi.. lisää kokemuksia estokuurista!!??

Ja "hetken tie on kevyt".. itselläni oli edellisen tulehduksen ja kuurien jälkeen oikeastaan tähän asti pientä kirvely aina loppuvirtsassa ja sen jälkeen jonkin aikaa. Tulehdusta ei löytynyt, tosin bakteerifloora tms. oli koholla.
 
Kimma vaan
Sama homma mikkää ei oo auttanu mullakkaa. Lääkäriaika pitäs tilata, tuloski on ollu nega joten estolääkitys vois olla kohillaa. Outo ja hullu ongelma mutta asialle on pakko tehä jottai, eikä tää elämä tunnu kovin ruususelta jatkuvie tulehuksie kans. Muuten kyllä yritän olla positiivinen. Kaikista helpommiten se on iskeny seksin jälkee vaikka kui pesisin, käyttäsin kortsuja ja liukkareita ja söisin puolukkaa ja c-vitamiineja. Tää helvetti alko viime vuojen loppupuolella ja se on välillä ollu helpompi ja välillä vaikiampi. Kai se siitä vähitellen ko pääsee tohtorille asti valittaa? ;)
 
Oulusta
Semmonen ehkä pieni, mutta merkittävä seikka ollaan tyttökaverin kanssa jutellessa todettu, että jos on taipumusta tulehdukseen, niin se helposti iskee etenkin sellaisten miesten kanssa, jotka ajelevat alapäätään (pahana lisänä jos itse tekee samaa, jolloin tulehdus tulee normaaliolosuhteissakin herkemmin). En tiiä miksi näin käy, mutta kyllähän se hankaus ainakin siinä on erilaista, vähemmän kitkaa kun on pehmeä kerros välissä tai jotain.

Mutta jaksamista kaikille kamppailussa, uuvuttavan kuulosia tarinoita. Itse eksyin tänne sivulle kun luulin neljännen tulehduksen kolmen vuoden sisään olevan paljon, mutta nyt sain hieman uutta perspektiiviä asiaan ja motivaatiota tehdä asialle ajoissa jotain. Kiitos.
 
Dhap
Heips. Monet ovatkin löytäneet jo omat ratkaisunsa. Kaikille eivät nuo antibiootit sovi. Itse koin aikoinani kolmen antibioottikuurin jälkeen, että en enää itseäni myrkytä, kun oireet pysyivät poissa tasan kuurin ajan. Omalla kohdallani ovat auttaneet:
- alapään pesu aina seksin jälkeen
- ensioireiden alettua karpalomehukuuri (Suurin osa karpalomehuista on liian laimeita, esim. riitan herkun karpalo käy, hätätilassa saman valmistajan puolukkamehu, joka vaatii kaksinkertaisen annoksen, 1-1 1/2 l päivässä parin päivän ajan tehoaa akuuttiinkin tulehdukseen minulla).
- Karpalokapselit yhdessä mehun kanssa ja mehukuurin loputtua kapseleita vielä pari viikkoa. (Itse en niitä jatkuvasti syö).

Näillä ohjeilla olen selvinnyt jo useamman vuoden. Joskus mehukuuria täytyy jatkaa pidempään kun ei usko ensioireisiin ja tulehdus pääsee päälle, mutta parhaassa tapauksessa litra mehua ja viikko kapseleita katkaisee alkuvaiheen tulehduksen jo alkuunsa.
 
Estolääkkeellä kierre poikki
Minula auttoi myös puolen vuoden estolääkitys. Aluksi virtsis parannettiin kunnon kuurilla ja sen jälkeen aloitettiin välittömästi jatkohoito estolääkkein. Sitä ennen olin puolet ajasta oireilla ja lääkekuureilla.

Kun tuli kunnon katkos kierteeseen, limakalvot ja elimistö pääsivät vahvistumaan. Sen jälkeen sairastelin ko. vaivaa 1-2 krt. vuodessa harvenevaan tahtiin, nykysellään muutaman vuoden välein.

Kyllä kuivia ja muuten terveitä limakalvoja voi suojata voitein. Apteekista saa Ceridalia, se on reseptivapaa öljy, mutta koska sinulla on vaivasi, ota sille resepti ensi kerralla käydessä. Tuote on aika kallis, mutta riittoisa. Minä olen siihen tyytyväinen.
 
Hipeksalista apu!
Hei, nyt on jo kolme ja puoli vuotta kun sairastin viimeksi virtsiksen. Sitä ennen oli monta kertaa vuodessa ja apua ei tuntunut löytyvän mistään.
Olen ollut tutkimuksissa sairaalassa, ei vaan syytä löytynyt. Kyllä oli kaikki mehut ja vitamiinit kokeiltu, Trimex estolääkitys, ei apua. Sitten sain Hipeksal reseptin gyneltä, siitä löytyi apu ongelmaan. En nykyisin syö suklaata enkä mitään makeisia,niitä ei minun elimistöni siedä! Suosittelen!
 
Veemäinen vaiva
Estolääkityksenä olen syönyt Trimopania, välillä tullut vtt siitä huolimatta. Tulehdukseen sitten aina toinen antibioottikuuri. Oireet on hermoja raastavia, alkavan tulehduksen osaa jo tunnistaa kylmänhikisestä olosta.

Ei muuta kuin juomaan litrakaupalla vettä, niin se helpottaa oireita. Mulla C-vitamiini vain pahentaa oireita, koska se tekee virtsan niin happamaksi, että kirvelee vain enemmän :( Mutta se vois olla hyvä estohoito, samaten karpalomehu, jota juon päivittäin karpalokapseleiden kera. Karpaloissahan on mm.antosyaniideja ja tanniineja, jotka estävät virtsatietulehduksia aiheuttavien e.coli-bakteerien kiinttymistä virtsateihin, ja sitä kautta ne eivät kykene lisääntymään, vaan huuhtoutuvat pois (http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/karpalo.html). Ei mikään turha aine! Kuulinpa että joku juo etikkaakin päivittäin, pitäisköhän kokeilla..
 
Minna 45
Tuollainen jatkuva tulehdus kertoo elinvoiman heikkenemisestä. Voisit kokeilla homeopatiaa. Hakeudu homeopaatin vastaanotolle www.homeopaatit.org löydät homeopaatteja kaupungittain.
Tällä luonnonlääkintämuodolla voidaan vaikuttaa sivuvaikutuksetta elinvoimasi ja vastustuskykysi parantamiseen.
 
ainakin kaksikymmentä vuotta
Mulla nuoruudesta asti tämåä virtsiitti kiusana.Tiheentynyt tarve ja useita tulehduksia enemmin tai vähemmin vuodessa..nuorena tehtiin varjoaine kuvaus ja sen perään sitten alkoi tämä elo tulehduksineen.Nyt olen alkanut miettiä kuinka suuri mahdollisuus on tulla esim.rakko syöpä.Joskus olen kysynyt jqa silloin sanottiin ettei yleensä niin käy,vaan kun vuosia tätä rumpaa niin alkaa hiemn hirvittämään.
 

Yhteistyössä