Estohoitoa jatkuvasti oireilevaan virtsatietulehdukseen?

  • Viestiketjun aloittaja Sinna87
  • Ensimmäinen viesti
Aven
Minulla oli elämäni ensimmäinen virtsatientulehdus elokuussa 08, jonka yhteydessä löytyi myös klamydia. Sen jälkeen oireet olivat poissa yli puoli vuotta, kunnen virtsatientulehdus iski taas. Näillä molemmilla kerroilla oireet alkoivat aamuyöllä ja vatsaa vihloi niin, että kyyneleet valui silmistä. Lisäksi tuntui jatkuva pissahätä ja loppuvirtsassa oli hieman verisyyttäkin. Sen jälkeen oli jälleen melkein puoli vuotta taukoa oireista, kunnes nyt on ollut jo kaksi tulehdusta kolmeen kuukauteen. Edellisestä on vain nelisen viikkoa ja eilen ja tänään illalla on tuntunut jälleen jatkuva pissahätä ja vihlonnan tunne alapäässä. Ei onneksi enää ihan niin kivuliaat oireet kuin parilla ekalla kerralla, mutta kun virtsatientulehdus on päällä ei voi tehdä eikä miettiä mitään muuta ja tuntuu, että haluaisi vaan istua vessassa koko ajan, vaikka mitään ei tule. Olen nyt tuoreessa parisuhteessa. Peseydymme molemmat ennen seksiä ja useimmiten sen jälkeen. Käyn myös ennen ja jälkeen seksin pissalla. Kai sitä on mentävä vihdoin kunnon gynekologile selvittämään, mistä on kyse ja mahdollisesti aloittaa estolääkitys. Antibiootit on yleensä vienyt oireet kyllä parissa päivässä jo pois, vaikkakin niiden jälkeen minulle iskee aina hiivatulehdus. Alan olla ihan tuskastunut tämän kanssa, mutta huojentavaa, että en ole ainoa joka kärsii kyseisestä vaivasta... Naisena eläminen on sitten välillä kovin hienoa, puuh...
 
pissaaja
Elinvoiman heikkeneminen? LOL! Kyllä naisilla on kroonisessa viertsatiekierteessa kyse alapään rakenteesta ym. Kannattaa kokeilla estolääkitystä, sillä sen aikana omat limakalvot ehtivät parantua ja mahdollisesti saamaan lisää vastustuskykyä. Omalla kohdallani auttoi myös vaihto minipilleriin, sillä se vähensi limakalvojen kuivuutta ja sitä kautta virtsaputken suulle kohdistuvaa mekaanista ärsytystä seksin aikana. Luonnonlääkintämuotona suositellaan karpalomehua (minulla on kapseleita). Sitten pitää vielä koittaa uskoa omaan paranemiseen :p
 
Lumikukka
Sain virtsatietulehduksen noin kuukausi sitten ja nyt vaiva tuntuu palanneen. Luulen, että aiheuttajana on seksi. Olen seurustellut n. 5 kuukautta poikaystäväni kanssa ja seksielämä alkoi n. pari kuukautta sitten.

Oireina on tiheentyny pissaamisen tarve ja pieni kirvely virtsan lopussa. Paperiin pyyhkäistessä papruun tuli jotain vaaleanpunaista, eli verta.

Pikkutyttönä minulla kerran on ollut tulehdus, joka parani lääkkeillä, eikä vaivannut kummemmin.

Pelottaa, että tämä on kroonista jo nyt. Olen vasta 16-vuotias, joten tuntuu ahdistavalta ajatellakin, että tässä vaiheessa jo joudun kamppailemaan kyseisen ongelman kanssa.

Aloitin pari kuukautta sitten Yaz -e-pillereiden käytön. Kävin tänään(eilen) gynekologilla, joka sanoi kaiken emättimessä, valkovuodon jne. olevan ok, eli mistään hiivatulehduksesta tms. ei pitäisi olla kyse, kai hän sen olisi huomannut.

Aamulla menen käymään labrassa taas pissatestissä, kontrollikäynti tulehduksen jälkeen ja luulenpa, että saan taas uuden lääkekuurin.

Ajattelin nyt kokeilla samalla sitten "kotikonsteja" sillä en todellakaan haluaisi estolääkkeittä vielä tässä iässä. Äidilläni on ollut nuorempana estolääkitys.

Millaisia oireita emättimen Ph- arvon heittelyt aiheuttaa? Kutinaa? Ulkosynnyttimissä on tuntunut kutinaa n. vajaan viikon ajan, peilistä katsoessa mitään tavallisesta poikkeavaa siellä ei näy, joten luulen oireen johtuvan Ph-arvosta. Auttaako siihen mitkään kotikonstit? Maitohappobakteerit? Karpalokapselit?

Ajattelin aloittaa nyt edellämainittujen käytön tämän virtsaongelman takia.

On todella v*ttumaista alkaa jo pelätä seksiä ajatellen "jos se tulehdus tulee taas". Poikaystävän kanssa ollaan asiasta avoimesti juteltu ja mietitty auttaisiko mikään asiaan. Kortsua emme haluaisi käyttää, sillä se on molempien mielestä epämukava.

Onko kellään enemmän elämänkokemusta ja -tietoa omaavalla auttavia neuvoja lisää? Kiitollisena odottelisin! <3
 
NanaAdeline
Onko kellään kokemusta että näyte on nega mutta oireet jatkuvat?Voiko liika c-vitamiini antaa negatiivisen näytteen?
Minulta ei kerran löytynyt näytteestä mitään bakteereja. Oletin sen johtuneen siitä, että olin juonut niin valtavia määriä vettä, että olin varmaankin hetkellisesti huuhdellut ne bakteerit pois.
Ennen näytteen antamista tulisi olla mielellään ainakin tunti käymättä vessassa, mutta tulehdukseni oli valtavan ärhäkkä (virtsassa oli enemmän verta kuin virtsaa) ja kävin vessassa hyvin tiheästi.

Nyt tämän vuoden puolella on ehtinyt olla virtsatietulehdus jo kolme kertaa ja seuraavasta kuulemma katsotaan sitten sitä estolääkitystä.
Tuskin kestän kauhean kauaa tällaista epävarmuutta. Tutkiskelen jatkuvasti oireitani ja pähkäilen, onko tulehdus taas tulossa. Se on tainnut mennä jo korvien väliin...
 
Viimeksi muokattu:
Vanhempi
Sain virtsatietulehduksen noin kuukausi sitten ja nyt vaiva tuntuu palanneen. Luulen, että aiheuttajana on seksi. Olen seurustellut n. 5 kuukautta poikaystäväni kanssa ja seksielämä alkoi n. pari kuukautta sitten.

Oireina on tiheentyny pissaamisen tarve ja pieni kirvely virtsan lopussa. Paperiin pyyhkäistessä papruun tuli jotain vaaleanpunaista, eli verta.

Pikkutyttönä minulla kerran on ollut tulehdus, joka parani lääkkeillä, eikä vaivannut kummemmin.

Pelottaa, että tämä on kroonista jo nyt. Olen vasta 16-vuotias, joten tuntuu ahdistavalta ajatellakin, että tässä vaiheessa jo joudun kamppailemaan kyseisen ongelman kanssa.

Aloitin pari kuukautta sitten Yaz -e-pillereiden käytön. Kävin tänään(eilen) gynekologilla, joka sanoi kaiken emättimessä, valkovuodon jne. olevan ok, eli mistään hiivatulehduksesta tms. ei pitäisi olla kyse, kai hän sen olisi huomannut.

Aamulla menen käymään labrassa taas pissatestissä, kontrollikäynti tulehduksen jälkeen ja luulenpa, että saan taas uuden lääkekuurin.

Ajattelin nyt kokeilla samalla sitten "kotikonsteja" sillä en todellakaan haluaisi estolääkkeittä vielä tässä iässä. Äidilläni on ollut nuorempana estolääkitys.

Millaisia oireita emättimen Ph- arvon heittelyt aiheuttaa? Kutinaa? Ulkosynnyttimissä on tuntunut kutinaa n. vajaan viikon ajan, peilistä katsoessa mitään tavallisesta poikkeavaa siellä ei näy, joten luulen oireen johtuvan Ph-arvosta. Auttaako siihen mitkään kotikonstit? Maitohappobakteerit? Karpalokapselit?

Ajattelin aloittaa nyt edellämainittujen käytön tämän virtsaongelman takia.

On todella v*ttumaista alkaa jo pelätä seksiä ajatellen "jos se tulehdus tulee taas". Poikaystävän kanssa ollaan asiasta avoimesti juteltu ja mietitty auttaisiko mikään asiaan. Kortsua emme haluaisi käyttää, sillä se on molempien mielestä epämukava.

Onko kellään enemmän elämänkokemusta ja -tietoa omaavalla auttavia neuvoja lisää? Kiitollisena odottelisin! <3
Vaiva voi johtua rajusta rakastelusta. Neuvoisin käyttämään jonkin aikaa liukastetta ja aloittamaan vasta kun olet varmasti valmis. Moni ottaa ennen yhdyntää jonkun estolääkkeen, siis yhden tabletin ja muistaa virtsata heti seksin jälkeen. Itselläni auttaa virtsan ph:n pitäminen pöpöille epäedullisena eli puristan puolikkaan sitruunamehun ja juon veden kanssa tai juon karpalomehua.
Oireet voivat johtua infektiosta tai ovat vain ärtymystä. Ei hätää, seksiin totut ja osaat toimia niin, että vaivasta pääsee eroon. Joku käyttää apteekin vauvaöljyä, niitähän on monia sopivia.
 
Viimeksi muokattu:
kohtalotoveritar
Hienoa nähdä että näin paljon tietoa liikkuu täällä keskustelupalstoilla. Aikoinani jouduin selvittämään jokaisen tiedonmurusen erikseen, kun useimmat lääkärit eivät ole osanneet neuvoa (tienneet?) oikeita asioita.

Sellainen tärkeä pointti ei osunut vielä silmiini tällä sivulla, että useiden virtsisten jälkeen virtsaputki saattaa mennä "kramppiin" jolloin tuntuu juurikin ihan siltä kuin virtsis olisi päällä edelleen, vaikkei tulehdusta välttämättä enää olekaan. Jos siis antibioottikuuri ei poista vaivaa, olisi tärkeää antaa virtsanäyte ja tsekata onko oikeasti vielä bakteereja vai onko kyse tästä toisesta ongelmasta. Mikäli oireita on ilman tulehdusta, kantsii hakeutua oikean urologin vastaanotolle. Lääkäri voi mekaanisesti ohuella "puikolla" laukaista virtsaputken jännitystilan. Kyseessä on eräänlainen "hieronta" joka laukaisee pahasti ärsyyntyneen virtsaputken. Sattuu hiukan mutta auttaa taatusti.

Kun tästä ongelmasta on ensin päästy eroon, voidaan alkaa hoitaa virtsista estoantibiooteilla, tarpeentullen stydillä antibioottikuurilla, pienillä mutta tärkeillä ruokavaliomuutoksilla sekä ennen kaikkea intiimialuetta hoitamalla
-pissalle ja pesulle ennen ja jälkeen seksiä
-limakalvojen huono kunto johtaa lähes aina virtsikseen. Siis myös emättimen limakalvojen huono kunto!! Syy siinä että jos limakalvot huonossa kunnossa, bakteerit jäävät ärtyneille alueille kun limakalvo ei pääse suojaamaan. Tällöin myöskään virtsasuihku ei huuhtele bakteereja pois virtsaputken suulta, kuten normaalisti. Eli jos seksi sattuu tai aiheuttaa ärsytystä, syy on luultavasti siinä. Limakalvot kuntoon ruokavaliolla (karpalo, maitohappobakteerit, a-vitamiini yms.), apteekin voiteilla (aluksi estrogeenia sisältävää vahvaa voidetta, sitten miedompaa suojaavaa rasvaa) ja lisäksi liukkaria seksiin! LImakalvoja kuivattaa monilla myös e-pillerit, jotka tunnetusti alentavat elimistön estrogeenitasoa. Eli kantsii miettiä niistä luopumista jos kuivat limakalvot ongelmana.
Kun tilanne on saatu hallintaan ja paikat kuntoon, voidaan toivottavasti vähitellen estolääkityksestä luopua.
 
Ninzuu
Sain virtsatietulehduksen noin kuukausi sitten ja nyt vaiva tuntuu palanneen. Luulen, että aiheuttajana on seksi. Olen seurustellut n. 5 kuukautta poikaystäväni kanssa ja seksielämä alkoi n. pari kuukautta sitten.

Oireina on tiheentyny pissaamisen tarve ja pieni kirvely virtsan lopussa. Paperiin pyyhkäistessä papruun tuli jotain vaaleanpunaista, eli verta.

Pikkutyttönä minulla kerran on ollut tulehdus, joka parani lääkkeillä, eikä vaivannut kummemmin.

Pelottaa, että tämä on kroonista jo nyt. Olen vasta 16-vuotias, joten tuntuu ahdistavalta ajatellakin, että tässä vaiheessa jo joudun kamppailemaan kyseisen ongelman kanssa.

Aloitin pari kuukautta sitten Yaz -e-pillereiden käytön. Kävin tänään(eilen) gynekologilla, joka sanoi kaiken emättimessä, valkovuodon jne. olevan ok, eli mistään hiivatulehduksesta tms. ei pitäisi olla kyse, kai hän sen olisi huomannut.

Aamulla menen käymään labrassa taas pissatestissä, kontrollikäynti tulehduksen jälkeen ja luulenpa, että saan taas uuden lääkekuurin.

Ajattelin nyt kokeilla samalla sitten "kotikonsteja" sillä en todellakaan haluaisi estolääkkeittä vielä tässä iässä. Äidilläni on ollut nuorempana estolääkitys.

Millaisia oireita emättimen Ph- arvon heittelyt aiheuttaa? Kutinaa? Ulkosynnyttimissä on tuntunut kutinaa n. vajaan viikon ajan, peilistä katsoessa mitään tavallisesta poikkeavaa siellä ei näy, joten luulen oireen johtuvan Ph-arvosta. Auttaako siihen mitkään kotikonstit? Maitohappobakteerit? Karpalokapselit?

Ajattelin aloittaa nyt edellämainittujen käytön tämän virtsaongelman takia.

On todella v*ttumaista alkaa jo pelätä seksiä ajatellen "jos se tulehdus tulee taas". Poikaystävän kanssa ollaan asiasta avoimesti juteltu ja mietitty auttaisiko mikään asiaan. Kortsua emme haluaisi käyttää, sillä se on molempien mielestä epämukava.

Onko kellään enemmän elämänkokemusta ja -tietoa omaavalla auttavia neuvoja lisää? Kiitollisena odottelisin! <3
 
Viimeksi muokattu:
Niin
Mulla iskee tulehdus päälle heti jos ei saa tarpeeksi vettä. Joskus nuorena pärjäsi aika vähällä, mutta nykyään juon noin 2-3 litraa päivässä ja huomaa jo illalla jos on jäänyt päivän aikana juomatta. Antibiootteja en ole syönyt vuosiin, enkä käyttänyt muitakaan poppakonsteja. Vesi vanhin voitehista, ei tee pahaa muullekkaan terveydelle.
 

Yhteistyössä