Hae Anna.fi-sivustolta

Estrogeenilaastari

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Minä vaan, 16.10.2006.

  1. Minä vaan Vierailija

    Heippa!
    Onko kenelläkään kokemuksia Estradot-laastarista? Kuinka pian alkaa vaikuttaa, onko ollut sivuvaikutuksia ja mitä positiivisia vaikutuksia?
    Aloitin itse juuri käytön, ikää melkein 51.
     
  2. Tyytyväinen Vierailija

    Olen käyttänyt Estradot-laastaria pari vuotta. Muistaakseni vaikutus alkoi heti eli pääsin hikoilupuuskista ja ärtyneestä ja huonosta olosta.

    Minulla on laastarista vain positiivista sanottavaa: tuntui että sain tavallaan uuden nuoruuden takaisin. Tai ainakin ihanan naisenelämän. Minulla alkoi vaihdevuodet jo 48 vuotiaana.

    Jotkut väittävät hormonihoidon lisäävän painoa, mutta en ole samaa mieltä. Minusta ihminen lihoo, kun syö liikaa ja piste. Oma painoni on pysynyt hallinnassa, iän myötä painonhallinta vaatii itsekuria enemmän kuin nuorena.

    Onnea jatkoon laastarin kanssa!
     
  3. Minä vaan Vierailija

    Kiitos sinulle vastauksesta, mukava kuulla, että olet tyytyväinen. Toivon samaa itsellenikin. En myöskään usko tuohon lihomiseen hoidon aikana, kyllä siihen löytyy sitten muut syyt. Totta on, että itsekuri on tarpeen tässä vaihessa elämää, mutta sitähän löytyy, en myöskään aio repsahtaa iän myötä. Pituus on 163 ja paino 57 ja on ollut jo parikymmentä vuotta.
    Naiseuttani en minäkään halua menettää iän mukana vaan olla menossa mukana pirteänä ja elämänhaluisena.
    Hyvää jatkoa sinullekin nimimerkki Tyytyväinen!
     
  4. joo.. Vierailija

    Voi, että, ei kai naiseus häviä edes vaihttareiden aikana.
    En ole itsestä ainakaan huomannut, olen kokoNAINEN, nainen.

    Siittäkin huolimatta, vaikka itsellä alkoi vaihtarit 45v.
    Kiloja itsellä kertynyt jonkinverran, tai siis liikaakin, mutta
    ei ole itseäni kummemmin haitannut, eikä mies kultaani.
    Oikeasti en edes jaksa kyylätä joka suupalaa, elämä on elämistä ja
    pieniä nautintoja... niistä saa aina uudelle päivälle virtaa.

    Ihanaa myös se, että olen terve kuin pukki, vaikka en nuoruuden hoikkuudessani ole.
     
  5. Minä Vierailija

    Kun vaihdevuosissa naishormoonin eritys lakkaa niin kyllä silloin ikäänkuin naiseus hieman häviää.
    Karvan kasvu kasvoissa lisääntyy kun hiukset taas harvenee, limakalvot kuivuu ja ohenee, iho ohenee, seksihalut vähenee...nämä minä katson naiseuden menettämiseksi.
     
  6. Tyytyväinen Vierailija

    Kuka pärjää mitenkin ja mikä kenellekin on tärkeää. Minusta oli hyvää vauhtia tulossa kiukkuinen ämmä kaikkine muine kremppoineen ja hormonilaastarin saatuani oloni palautui normaaliksi ja vähän paremmaksikin. Yletön väsymyskin kaikkosi.

    Minä olen oikeastaan koko elämäni syönyt terveellisesti, en kaipaa rasvaisia pullia enkä makkaraa. Itse asiassa syön tarvittaessa ihan kaikkea, mutta annoksia olen pienentänyt iän myötä.

    Ja nuoruuden hoikkuudessani en ole minäkään, tietenkään. Johan kolme raskauttakin muuttaa kroppaa. Sinänsä ihme, että painan saman kuin 25 vuotiaana, mutta samat vaatteet ei kyllä enää mahtuisi. Esim. vyötärö on kadonnut, mutta mitäs sillä tekisikään.
     
  7. Geeli vaihtoehto Vierailija

    Käytin estrogeenia geelinä lähes kahdeksan vuotta. Välillä yritin lopettaa tuosta noin vain, mutta oikeet palasivat välittömästi.

    Nyt olen vähitellen pienentänyt annosta siten, että tällä hetkellä käytän vajaan kolmanneksen alkuperäisannoksesta. Geelillä se onnistuu helposti. Lopetan vähitellen koko lääkityksen, joka on kaikkiaan kestänyt kymmenen vuotta.

    Oireet ovat pysyneet poissa tällä tavalla ja gynekologi sanoikin, että vähitellen estrogeenin tuotanto normaalistikin vähenee. Laastari ei minulle sopinut, koska saan kutinaa kaikista laastareista, olkoot miten hellävaraisia tahansa.
     
  8. Auringonottaja Vierailija

    Mites te monta vuotta laastaria käyttäneet olette jemmannut tuon laastarin kun lähdette lomailemaan.Ei tunnu oikein mukavalta ajatukselta kulkea bikineissä ja laastari on tuossa vatsan päällä.
     
  9. Anneli Vierailija

    Miksi pidät sitä vatsalla? Minua neuvottiin laittamaan se takapuolelle ja näin olen tehnyt.

    Mutta jos käytät string-mallisia bikineitä, asia onkin pulmallinen.
     
  10. Auringonottaja Vierailija

    Laastarin paikkasuositus on lääkärini mukaan tuo vatsan seutu.Imeytyy kuulemma paremmin kun iho on ohut sillä kohtaa.
    Mietin tuota takapuoliasiaa itsekkin ja eiköhän se parin viikon loman ajan voi olla sielläkin.
    Ikävä kyllä en enää näin vaihdevuosi-iässä ole niin timmissä kunnossa että ilkenisin kulkea string-mallisissa bikineissä.
     
  11. Enni Vierailija

    "Minusta ihminen lihoo, kun syö liikaa ja piste."

    Niinpä niin... lihavat ovat vain heikkoja luonteita, kun eivät voi olla syömättä enemmän kuin kuluttavat! Varsinainen neropatin ajatus - kun ei tiedä muusta!

    On monia lääkkeitä, jotka aiheuttavat joillakin ihmisillä suuriakin muutoksia aineenvaihduntaan. Hormonit ovat yksi tällainen, joka ei tosin vaikuta kaikilla ihmisillä samalla tavalla. Tiedän nuoruuden kokemuksesta esim. sen, että raskauden aikaansaamiseksi annetut hormonihoidota pöhöttivät ja lihottivat aivan valtavasti - eikä ainoastaan minua, vaan hyvin monia muitakin samoissa hoidoissa käyneitä. Kun sitten hoito lopetettiin, paino putosi muutamassa kuukaudessa ennalleen.

    Saman voi tehdä vaihdevuosioireisiin annetut hormonit. Kannattaa kyllä vaihtaa lääkkeitä, jos paino alkaa nopeasti nousta. Kaikki lääkkeet eivät välttämättä aiheuta lihomista samalla tavalla.
     
  12. ellie Vierailija

    Monet lääkkeet lisäävät nesteen keräytymistä kudokseen ja se näkyy ja tuntuu turvotuksena ja painonnousuna. Näitä lääkkeitä ovat esim. hormonikorvauslääkkeet ja monet masennuslääkkeet. Kaikki tietävät, että läskin kertyminen johtuu siitä että syö enemmän kuin kuluttaa, mutta neste on eri juttu.
     
  13. 50v Vierailija

    minulle lääkäri määräsi laastarin.
    ei sopinut yhtään kutisi joka puolelta,
    missään arvoissa ei ollut vikaa.
    lopetin käytön ei kutissut enää.
    mieluimmin joskus hikoilen kuin kutisen.
     
  14. Käytä geeliä Vierailija

  15. makahu Vierailija

    laastari ja vanha minä takaisin.Aloitin noin viikko sit laastareiden käytön ja huomasin heti itsessäni muutoksen. en ollut enää itkuinen,väsynyt ja kiukkuinen. tunsin voimien palautuvan. nyt olen miettinyt mitä riskejä näistä laastareista on ja mitä sit jos nyt menee hyvin.

     
  16. käyttänyt Vierailija

    Korvaavaa estrogeenia ei suositella käyettävän kun n. 1 vuosi pahimpien oireiden aikaan.
    Kyllähän naiset niitä käyttävät paljonkin, mutta siinä on omat riskinsä, joista kannattaa keskustella asiantuntijan kanssa.
     
  17. Ei aina Vierailija

    Kaikki on yksilöllistä. Itse olen 56, menkat loppui jo 4v sitten eikä mitään muutoksia limakalvoissa sen enempi kuin hiuksissakaan. Karvoja ei kasva enempi eikä yhtikäs mitään sellaista millä yleensä pelotellaan. En ole tuntenut minkäänlaisia vaihtareiden oireita kuten kuumia aaltoja ym. Joten yleistys ei käy tähänkään asiaan. Seksihalut kyllä ovat vähentyneet mutta en koe sitä menetykseksi, se kuuluu ikääntymiseen ja elämänvaiheeseen. Miehen kanssa mennään käsikkäin vuosien tuomien muutosten kanssa eikä sen kummemmin ihmetellä sitä.
     
  18. 50++ Vierailija

    Mutta sehän kuuluu ihmisen elämän kaareen, että naiseus kärsii vanhetessa, se pitäisi vain hyväksyä. Jos on pahat vaihdevuosiongelmat, niin korvaavaa hoitoa monet käyttävätkin.
    Muuten minullakaan ei ulkoisa muutoksia ole havaittavissa, vaikka korvaavaa hoitoa en ole saanut. Hiukset ovat vielä paksuhkot ja kauniit, kuten iho ja rinnatkin, eikä liikakarvankasvua ole havaittavissa. Limakalvot tietenkin ohenevat, mutta niitäkin voi hoitaa paikallisesti ja seksihalut ovat tallella, joskaan ei samalla mitalla kun nuorempana.
     
  19. Ei aina Vierailija

    Minä käyttäisin mieluummin sanaa "muuttuu". Naiseus muuttuu iän myötä mutta kuka sen nyt sitten katsoo kärsimykseksi...Itselläni ei ole ongelmia hyväksyä ajan kulku ja sen tuomat jäljet sitä mukaa kun niitä sitten ilmestyy.
     
  20. omx Vierailija


    Kutsuisin sitä myöskin enemmän muuntuvaksi tekijäksi kuin "kärsimykseksi".
    Lapsi-> teini -> aikuinen.
    Jos joku sen haluaa kokea näin, niin olkoon sitten ;)

    Mutta omat kokemukseni.
    Geeli ei sopinut kai annostelun vaikeuden takia. Oireet pahenivat.
    Laastarin koin epämiellyttävänä. Lähinnä paikkojen vaihtelun takia ja häpesin seksikontaktia mieheni kanssa.
    Mieheni ei siitä huomauttanut, itse koin ne "mummomaiseksi".
    Olen käyttänyt 3 vuotta pillereitä, jotka sopivat täydellisesti.
    Ei kuumia aaltoja tai kiukkupuuskia.
    Tod. näk. joudun syömään niitä vielä monen monta vuotta (kun vertaan äitiini).
    Mutta so what!
     
  21. Marinainen Vierailija

    Kuinka usein vaihdatte laastarin?
     
  22. Ti ja pe Vierailija

    Tiiatai aamulla ja perjantai illalla eli 2 kertaa viikossa.
     
  23. vierailija Vierailija

    Vaihdan laastarin 3 pvän välein. Olen käyttänyt nyt n. puolisen vuotta aloitettiin kohdunpoiston jälkeen. Jos sanotaan ettei kohdunpoisto pahenna menopaussin oireita ni eipidä paikkaansa. Kuumat aallot oli ihan jatkuvia. Oli kuin uitettu koira. Estrogeenilaastari määrättiin 25mq mikä ei auttanut alkuunkaan. Vaihdan niitä 3pvän välein x2. Kuumia aaltoja edelleen mutta suhtsiedettäviä. Painonoususta en uskalla vieläsanoa mitään muutenkin on kiloja tullut.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti