etäisä aikoo laittaa lapsen päivystykseen kesällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Haluaisin tähän tilanteeseen kommentteja:

Lapseni näkee isäänsä jokatoinen viikonloppu. Heinäkuussa on sopimuksen mukaan lapsi isällään 2viikkoa ja äidillä 2viikkoa. Mitä mieltä olette, että isä haluaa laittaa tuona 2viikkona lapsen päivystyshoitoon vedoten töihin? Perheenlisäystäkin uuden vaimokkeen kanssa on tulossa samoihin aikoihin, mutta sanoo ettei aio pitää isyyslomaakaan jolloin olisi mahdollisuus pitää myös tämä lapsemme kotona. Lapsemme on 3,5v.

Jotenkin itsellä tosi paha mieli siitä, että lapsi joutuisi päivystyshoitoon, mutta opiskelijana en voi itse olla koko heinäkuuta kotona vaan olen töissä kun lapsi olisi tuon 2viikkoa isällään.

Vai riittääkö mielestänne 2 viikon kesäloma lapselle?

isä sanoo ettei ole lomaa ollenkaan, mutten tiedä onko totta.. ihmettelen jos vauvakin tulee. Ja myös ettei voi järjestää sitä 2 viikkoa kun kerran vuodessa tuollainen tilaisuus :(

Pakko sen kaksi viikkoa on lomaksi riittää jos ei kerran muuta vaihtoehtoa ole.

Valitettavasti meilläkin lapsi sai viime kesänä lomailla vain kaksi viikkoa. Tosin aina kun vaan oli mahdollista, järjestettiin vapaa päiviä lapsellekin, muutama pidennetty viikonloppukin oli.

Kurjalta tietysti kuulostaa lapsen kannalta, vaikka toisaalta ymmärrän isääkin hyvin. Aina töissä ei voi ajoittaa lomiaan siihen kun itse toivoisi, mutta toki tuntuu pahalta jos lapsi ei saa viettää loma-aikaa myös isänsä kanssa. Onko hoitopaikka ennestään tuttu? Onko se kenties sama paikka jossa lapsi muutoinkin olisi hoidossa? Voisiko lapsi olla normaalisti hoidossa tuon ajan ja olisi isällään sitten kun isällä on mahdollista pitää lomaansa?

No voihan se olla pakkorako. Heinäkuu on yleensä se halutuin lomakuukausi, eikä ole mitenkään varmaa, että lomaa saisi juuri heinäkuuksi. En nyt ymmärrä miten eroaa siitä, että itselläsi olisi töitä heinäkuussa? Ketjutetut määräaikaisuudet syövät lomia ja kaikilla ei vaan ole mahista pitää niitä palkattomina. Exälläsikin on rahanmenoa tiedossa, koska tulossa vauva ja jompi kumpi jää töistä pois siinä taloudessa.

Itsellänikin oli opiskeluaikoina lapset kesävarapäikyssä ja viihtyivät ihan kivasti. Pakko se oli töitä painaa, että oli rahaa elää talvi opiskellen.

Heinäkuun illat ovat valoisia ja varmasti sitä aikaa yhdessä on sitten iltaisin ja viikonloppuisin. Ei muuten eroa yhtään siitä, että perheessä kouluikäisiä. Silloinkin arkisin näkeminen ajoittuu iltoihin ja viikonloppuihin.

kiitos vastauksista.. nyt suhtaudun hieman paremmin mielin tuohon päivystysajatukseen. Itse olen opiskelija ja erittäin tiukalla budjetilla ja silti aion pitää lapseni kotona tuolloin heinäkuussa, olen ajatellut sen vain järjestelykysymyksenä..

Lähinnä tarkoitin, että jos miehellä ei ole lomaa juuri heinäkuussa, mutta on kuitenkin jossain vaiheessa kesäloma, niin eikö hän voisi silloin ottaa lapsen kahdeksi viikoksi? Niin lapsi saisi kuukauden kesäloman, vaikkakin kahdessa pätkässä.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28246813:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä on päivystyshoito?

Kesäisin päivähoito keskitetään ja useimmat pk:t on kiinni. Kesäpäivystyksessä on lapsia ja aikuisia monesta päiväkodista.

Lisään vielä, että ap:n lapsi siis varmaankin menee vieraaseen päiväkotiin, jossa on vieraat aikuiset ja lapset.

Viimeksi muokattu:
sanoin, että hän voi pitää ne 2viikkoa muulloinkin, että kaikki käy minulle. Voisin itse järjestää töitä itselleni milloin vaan ja pitää lapsen silloin sen heinäkuun kotona ja olla silloin töissä kun isä ottaisi lapsen. Mutta kuulemma ei onnistu mikään.. en tiedä, mutta minusta on outoa ettei asiaa voisi järjestää jotenkin että olisivat jokus yhdessä kunnolla. Ehdotin myös viikko ja viikko eri aikoina.

kiitos vastauksista.. nyt suhtaudun hieman paremmin mielin tuohon päivystysajatukseen. Itse olen opiskelija ja erittäin tiukalla budjetilla ja silti aion pitää lapseni kotona tuolloin heinäkuussa, olen ajatellut sen vain järjestelykysymyksenä..

Se on totta, asiat ovat järjestelykysymyksiä opiskelijalle helpommin kuin työssä käyvälle. Ehkä pystyt lomailemaan lapsen kanssa myös kesä- ja elokuussa. Ja ehkä sumplimaan kesätöitä noille kahdelle heinäkuun viikolle.

Ei kai se päivystyshoitokaan niin kauhea paikka ole, vaikka totta kai kurjaa, ettei lapsi saa lomailla isänsä kanssa ja tutustua rauhassa pieneen sisarukseen.

Kesäisin päivähoito keskitetään ja useimmat pk:t on kiinni. Kesäpäivystyksessä on lapsia ja aikuisia monesta päiväkodista.

Lisään vielä, että ap:n lapsi siis varmaankin menee vieraaseen päiväkotiin, jossa on vieraat aikuiset ja lapset.

Kiitos vastauksesta. Tajusin tuon itsekin, kun luin viestejä. Itse puhun vain varahoitopaikoista ja tuosta päivystys-sanasta tuli ensin mieleen vain terveyskeskuksen päivystysvastaanotto ja vuoropäivähoito. Siksi ei heti leikannut. :D

isän uusi vaimo ei voi hoitaa lasta kun isä on töissä niin että lapsella olisi se loma. Musta kuulostaa siltä ettei isää oikein kiinnosta? Eikö isän vanhemmat ole enää elossa ja voisivat ehkä tulla auttamaan isää...onhan tossa tilanteessa vaihtoehtoja mutta mulle tulee ihan väkisinkin tunne ettei isä halua. Ei ole välttämättä hirveän helppo järjestää sitä kesähoitoa varsinkin jos äiti on jo sanonut et lapsi on lomalla koko heinäkuun. Itse en äitinä ilmoittelisi mitään kunnalle vaan antaisin isän ihan itse järjestää ja maksaa hoidon...

Kyllä näissä päivystävissä päiväkodeissa katsotaan yleensä, että olisi ainakin samasta päiväkodista henkilökuntaa. Tai ainakin pyritään siihen.
Ja ainahna siellä voi olla lapsia omasta päiväkodistakin. Ei se nyt niin kamala paikka ole.

Kyllä näissä päivystävissä päiväkodeissa katsotaan yleensä, että olisi ainakin samasta päiväkodista henkilökuntaa. Tai ainakin pyritään siihen.
Ja ainahna siellä voi olla lapsia omasta päiväkodistakin. Ei se nyt niin kamala paikka ole.

Joo, meillä ainakin oli joka pv yksi tuttu hoitaja omasta vakiopäiväkodista siellä varapäikyssäkin. Lapset nauttivat kuumasta kesästä, oli aurinkovoidetta ja uimapuvut mukana, jäätelöäkin saivat.

Aina tuo ei onnistu. Pientä lasta ei paljoa lämmitä, jos samasta pk:sta on paikalla pari isojen ryhmän lasta. Ite en omiani halua kesäpäivystykseen eikä ole onneksi tarvinnut laittaa.

T. Tarhantäti

Aloittaja on opiskelija?! Ja opiskelee siis KOKO kesän, paitsi heinäkuussa? Miten kuulostaa aika paksulta, miksei voi pitää kesäkuussa myös lasta kotona jos kerran opiskelee? Ei mikään koulu niin intensiivinen ole, ettei kahta viikkoa voi irrottaa jos halua riittää.

juuri aikuiskoulutuspaikkaa ja kyllä,se ois ollu tiiviisti koko kesän..ei sieltä pois voi olla kuukautta,saati viikkoa jos valmistua haluaa=)
Mutta itse lomailisin sen 2viikkoa,isää ei selkeesti kiinnosta nähdä lastaan niin en tyrkyttäs enää..kerta on tarjottu mahdollisuutta.Säälittää lapsen puolesta,mutta toisaalta en haluaisi lasta antaa edes isälle jota ei kiinnosta.Ottakoon ite yhteyttä kun haluaa nähdä=)Miettisin oisko jotain mummolaa tai muuta missä lapsi voi lomailla tai sitten vaan se 2vkoa kotona=)

Yhteistyössä