Etäopiskelevia kotiäitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avoin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avoin

Vieras
Onko täällä muita esim. avoimessa yliopistossa opiskelevia äitejä? Varsinkin sellaisia, joilla jo ammatti ja useita lapsia ja olette kotona? Miten rytmitätte opiskelun? Itse olen ennenkin lasten syntymisten ja työn lomassa opiskellut, mutta nyt tuntuu erityisen haastavalta...Meillä kolme lasta (kaikki alle 7v.), enkä millään löydä aikaa opiskelulle...Pienin (vauva) ei nuku kuin max kaksi tuntia yhteensä päiväunia (nekin kolmessa jaksossa). Kolmivuotias ei nuku päikkäreitä ollenkaan. Lisäksi tietysti on ruoanlaitto ja muu kodinhoito. Iltaisin mies kyllä tekee kotitöitä, mutta hän myös remontoi. Yöllä vauva nukkuu yleensä hyvin, mutta silloin minäkin haluan nukkua...Onko tämä ihan mahdoton yhtälö opiskella? Mulla ei ole töitä mihin palata, joten lisäopiskelu on tällä hetkellä vähän pakko :(

Minäkin aloitan opiskelut. Olen perhepäivähoitaja, itselläni 3 pientä lasta.. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Haluan käydä varhaiskasvatuksenopinnot eli lähärin suuntaavat opinnot. Käyn koululla parina iltana viikossa ja joskus la. Teen paljon etänä. Katsotaan miten käy...

Minä opiskelen suurimmaksi osaksi etänä. Minulla on vaan siinä mielessä eri tilanne, että lapset on aamupäivisin koulussa eli silloin ehdin opiskella. Opiskelin myös jonkin verran lasten ollessa alle kouluikäisiä, mutta silloin meillä oli AU-PAIR apuna. Sinun tilanteesi kuulostaa vähän hankalalta. Ehkä voisit opiskella illalla lasten mentyä nukkumaan ?

Saman ongelman kanssa painin. Opiskelen myoskin avoimessa (tosin en Suomen) ja vuorokaudessa ei tunnu riittavan tunnit opiskeluun. Itsellani kaksi alle 4-vuotiasta ja ainoastaan pienempi nukkuu noin 1h paivaunet. Opiskelen iltaisin kun saan lapset nukkumaan, joskin monesti olen liian vasynyt avaamaan kirjoja, seka viikonloppuisin jolloin mies voi vieda lapset ulos pidemmaksi aikaa. Mutta siltikin ennen kurssitoiden palautusta muutama viimeinen yo jaa vahalle unelle.

Oon kotona 2-v. muksun kanssa ja opiskelen avoimessa yliopistossa verkko-opintoina kasvatustiedettä. Ajoittain menee tosi kivasti, mutta mä tarvin aikaa perehtyäkseni kirjallisuuteen ja siihen, että pääsee kunnolla tekemään esseitä. Kaikista parhainta ois, että mies pystyis ottaa pari kertaa viikossa muksun kainaloon ja lähteä koko iltapäiväksi/illaksi pois, jotta mikään /kukaan ei keskeyttäis ajatuksenjuoksua...

OPiskelu on kuitenkin virkistävää ja luettavaksikin saa välillä muutakin kun kaksplussan keskustelupalstan tai MeNaiset!

Opiskelin ammatin lisäpätevöitymistä iltaisin ja viikonloppuisin kun mies oli kotona, olin silloin äitiyslomalla ja osittain vielä hoitovapaan aikana. Isovanhemmat olivat hyvinä apuina. Nyt jatkoin opintoja "työn ohessa" markkinoidussa koulutusohjelmassa ja en kyllä edelleenkään käsitä miten tämän vois hoitaa työn ohessa kun vaatii minulta ainakin yli puolet ajasta. Lapset ovat koulussa ja hoidossa ja minä teen freelancer hommia joten voin jotenkin sumplia aikataulujani.

Saas nähdä jatkossa, nyt olen toista viikkoa jo vääntänyt sellasta 8-10h päivässä tätä opintohommaa "etänä ja työnohessa" mietin vaan et missä ohessa sen työn tekee. Nyt menee koko päivä kun olis työaika niin tähän ja jatkan kun lapset menevät nukkumaan illalla. Toivottavasti helpottaa tai sitten tapahtuu jotain muuta, kuten miehellä menevät hermot tai minulta napsahtaa jokin....

Nyt loppuu tauko ja alkaa taas paahtaminen.

Itse olen tehnyt avoimen yliopiston verkkokurssina yhden aineen perusopinnot. En tosin ollut kotiäiti enää siinä vaiheessa, mutta opiskelin toista alaa päätoimisesti, kävin töissä ja hoidin lapset + kodin. Siltikin opiskelu onnistui.

Tein kurssin aluksi alustavan aikataulun sen perusteella, mitä kurssilla vaadittiin. Joskus oli esseitä, toisinaan kirjatentti jne. Ihan hyvin onnistui, eikä mulla mennyt kamalan kauaa noihin tehtäviin.

Mutta nyt jotenkin tökkii, kun nämä opinnot vaativat mielestäni enemmän kuin mitä aikaisemmat...Ja toki tämä elämäntilannekin tällainen muutenkin hektinen. Siis suhteessa opintopisteisiin täytyy tehdä mielestäni ainakin joissain kursseissa enemmän töitä (esim. n. 30 sivun essee=6 opintopistettä, kirjoja seitsemän joita käytetään ja kaksi niistä tosi paksua englanninkielistä opusta).

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Mutta nyt jotenkin tökkii, kun nämä opinnot vaativat mielestäni enemmän kuin mitä aikaisemmat...Ja toki tämä elämäntilannekin tällainen muutenkin hektinen. Siis suhteessa opintopisteisiin täytyy tehdä mielestäni ainakin joissain kursseissa enemmän töitä (esim. n. 30 sivun essee=6 opintopistettä, kirjoja seitsemän joita käytetään ja kaksi niistä tosi paksua englanninkielistä opusta).

Ouch! Mulla tällä hetkellä käynnissä 2 * 8 op kurssia, joissa molemmissa 32 tuntia luentoja sekä 10-12 sivua esseetä kirjoitettavaksi ja noin 600 sivua tekstiä (2/3 englanniksi) yhteensä. Minusta pongot irtoavat helpolla.

Sä voit antaa palautetta avoimen toimistoon, että työtaakka liikaa. Luultavasti sanovat vain, että se on sama määrä kuin tutkinto-opiskelijoilla samalla kurssilla, mutta...

Yhteistyössä