Etätyö kotona??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon kohta 6 vuotta myynyt Kotigastronomi-mausteita kotoa käsin, osin kotikutsuperiaatteella mutta pääasiassa muuten. Tästä voin kertoa lisääkin jos jotakuta kiinnostaa, rekrytointi @ maustemekka.net

Olen kotoa käsin myös kirjoittanut haastatteluja ääninauhalta puhtaaksi sekä nyt viimeisimpänä purkanut erään yksityislääkärin saneluita.

Etätöitä tekevät usein akateemisesti kouluttautuneet, asiantuntijatyötä (esim) tekevät. Eli hanki ensin kunnon koulutus ja hankkiudu sitten töihin, jossa fyysisellä sijainnilla ei ole olennaista merkitystä. Ei siis tarvitse olla kasvokkain ihmisten kanssa joka päivä.

Joo, mä olen tohtori ja teen asiantuntijahommaa. Saan pitää etätyöpäiviä kotona milloin haluan. Se on hieno jousto työnantajan puolelta. Vastaavasti en kyllä myöskään lusmua etäpäivinä. Vien lapset hoitoon ja teen töitä koko päivän. Usein etäpäivä on vielä tehokkaampikin, kun jää työkavereiden kanssa rupattelut pois.

Clickworker.com tarjoaa kielitaitoiselle mahdollisuuden työskennellä kotoa käsin. Saksalainen yritys hakee jatkuvasti uusia freelancereita, clickworkereita, maailmanlaajuisesti. Työ soveltuu esimerkiksi lisäansioiksi toisen työn oheen, kotiäideille tai -isille sekä opiskelijoille. Työtä voi tehdä missä tahansa ja täysin oman aikataulun mukaan. Työn tekemiseen tarvitaan vain toimiva internet-yhteys. Alkuun pääsemiseksi tarvitaan englannin- tai saksankielitaitoa, sillä sivusto toimii vain näillä kahdella kielellä. Itse työtehtävät voivat olla esimerkiksi suomenkielisen tekstin tuottamista annetusta aihealueesta, mutta varsinaiset tehtävänannot ja ohjeet ovat pelkästään englannin- tai saksankielisiä. Muita mahdollisia tehtäviä voivat olla esimerkiksi erilaiset tiedonkeruuseen liittyvät tehtävät tai käännökset.

Työtehtävien suorittamiseksi sivusto vaatii kirjautumisen, jonka jälkeen omiin tietoihin tallennetaan muun muassa tietoa itseä kiinnostavista aihealueista sekä kielitaidosta. Tämän jälkeen ”omille sivuille” tulee muutama testiluonteinen tehtävä, joiden pohjalta arvioidaan työntekijän kielitaitoa ja osaamista. Tehtävänä voi olla esimerkiksi etsiä esimerkkiyrityksen verkkosivuilta vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Vastaukset tarkistetaan ja omille sivuille tulee tieto oikeista vastauksista prosenttiosuuksina. Myöhemmin työtehtäviä tarjoutuu sen mukaan, miten hyvin on suoriutunut aiemmista tehtävistä. Kaikkia tarjottuja tehtäviä ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan, vaan omat tehtävät voi valita vapaasti itse. Sivuston mukaan työstä maksettava korvaus alkaa yhdestä sentistä ja palkka maksetaan siinä vaiheessa kun on ansainnut vähintään 10 euroa. Varsinaista tuntipalkkausta ei siis ole lainkaan vaan palkkaa maksetaan suoritettujen tehtävien mukaan. Ansio riippuu siis täysin suoritettujen tehtävien määrästä. Jokaisesta tehtävästä maksettava korvaus kerrotaan kuitenkin ennen kuin aloittaa tehtävän tekemisen. Tehtävän suorittamisen jälkeen korvaus näkyy omilla sivuilla olevan tilin saldossa. Palkkaa ei saa heti vaan se maksetaan kuukausittain sen mukaan kuinka paljon tilille on kertynyt korvausta.

Itselläni ei ole sivustosta vielä hyvin pitkäaikaista kokemusta, joten kirjoitan lähinnä eri sivuilta löytyvien tietojen perusteella. Jostain syystä en ole löytänyt suomenkielisiltä sivuilta juurikaan tietoa tai keskustelua asiasta. Yrityksellä on kuitenkin kattavat verkkosivut, josta löytyy yrityksen ja myös eri henkilöiden yhteystiedot. Itse löysin työpaikkailmoituksen työvoimatoimiston sivuilta, minkä seurauksena kokeilin sivustoa. Olisin kiinnostunut myös muiden käyttäjien kokemuksista ja mielipiteistä.

Etätyö on yhtä helvettiä kotona. Kivempi jutella tupakkatauolla jonkun kanssa, kun se että olet yksin neljän seinän sisällä.
Kannattaa ottaa semmoinen homma, jossa palkka juoksee kokoajan.

Tehnyt yli 10 vuotta töitä sekä kotona että toimipisteessä. Teen web-sivuja, opetan atk-perusjuttuja senioreille ja pieniä kirjanpitoja. Toimin toiminimellä. Voin valita työaikani, asiakkaani sekä missä teen ja mitä.

Web-sivuille alkaa olla tekijöitä liikaa kun on tullut nuo kotisivukoneet yms. Isot firmat palkkaa usein tekijät /tekijöitä sivuilleen, joko etänä tai toimipisteeseen. Seniorit alkaa olla kohta koulutettu perustarpeisiin, mutta kirjanpitoja riittää.

Verkosto on ollut luotava ensin ja se ei usein käy hetkessä. Loin verkostoni järjestötyön kautta ja aktiivisesti tyrkyttämällä itseäni.

Laiskana ei sovi olla ja pitää vastata itse siitä että työ hoituu ja tietysti huolehtia sitten muistakin velvollisuuksista. Näin varmaan on ketjun aloittelijakin ajatellut.

En löytänyt Facebookista yhtäkään ryhmää jossa tarjottaisiin pelkästään kotona tehtäviä nettitöitä, joten tervetuloa juuri perustettuun ryhmään tarjoamaan/kysymään etätöitä verkossa: https://www.facebook.com/groups/etatyo/

Itse olen palkanlaskija ja teen puolet viikosta töitä kotona. Ei tarvitse olla nörtti, meillä on hyvä it-tuki. Kaikki tarvittava on hommattu kotiin, sain jopa työpöydän töistä. Palkat saan kotoakin maksuun. Läppäri ja kännyt kulkee mukana ja telakka on sekä kotona että töissä. Samoin vessit ja tessit löytyy molemmista.

Kaikkia töitä, mitä pääasiassa tehdään tietsikalla, voi tehdä lähes mistä vaan. Puhelin ja netti toimii, monikaan ei tiedä yhteyttä ottaessaan missä istun. Tapaamiset sovin niille päiville kun olen työmaalla. Työpaikallakin harvemmin kukaan käy huoneessani vaan hommat hoituu sähköpostilla ja puhelimella.

Pidän työajan työaikana selkeästi. Työpuhelimen ja koneen suljen kun työpäivä on tehty, en ole aina tavattavissa kuten en olisi työmaallakaan.

Tämä on mukava jousto, etenkin kun työmatkani on useita kymmeniä kilometrejä. Olen aamuvirkku, saatan aloittaa työpäiväni ennen klo kuutta, joten voin lopetella ajoissa tai käydä päivällä asioilla kaupungilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ei nörtti;30549984:
Itse olen palkanlaskija ja teen puolet viikosta töitä kotona. Ei tarvitse olla nörtti, meillä on hyvä it-tuki. Kaikki tarvittava on hommattu kotiin, sain jopa työpöydän töistä. Palkat saan kotoakin maksuun. Läppäri ja kännyt kulkee mukana ja telakka on sekä kotona että töissä. Samoin vessit ja tessit löytyy molemmista.

Kaikkia töitä, mitä pääasiassa tehdään tietsikalla, voi tehdä lähes mistä vaan. Puhelin ja netti toimii, monikaan ei tiedä yhteyttä ottaessaan missä istun. Tapaamiset sovin niille päiville kun olen työmaalla. Työpaikallakin harvemmin kukaan käy huoneessani vaan hommat hoituu sähköpostilla ja puhelimella.

Pidän työajan työaikana selkeästi. Työpuhelimen ja koneen suljen kun työpäivä on tehty, en ole aina tavattavissa kuten en olisi työmaallakaan.

Tämä on mukava jousto, etenkin kun työmatkani on useita kymmeniä kilometrejä. Olen aamuvirkku, saatan aloittaa työpäiväni ennen klo kuutta, joten voin lopetella ajoissa tai käydä päivällä asioilla kaupungilla.

Sama homma mulla, vakuutusalalla töissä.

Nostampa vanhaa ketjua.. Mutta mutta etätyö yleistyy koko ajan aina vaan. Teen itse etätyötä kotona kirjanpitäjänä. Neljän vuoden tilitoimistokokemus pohjalla on hyvä olla jotta ei koko ajan joudu kyselemään neuvoja. Päätän itse montako tuntia viikossa työskentelen, ja työnantaja sallii myös työn teon ulkomailta käsin. Taloushallinnon työt tulee olemaan joku päivä kokonaan sähköisinä. Saahan jo nyt pankin tiliotteet ja kaikki laskut sähköisinä. Samoin kaikki viranomaisilmoitukset tehdään netissä. Tällä hetkellä tilinpäätöstaitoisista kirjanpitäjistä on pulaa, joten jos haluat kevyen etätyön suosittelen omaa alaani.

Yhteistyössä