Eteisistukka ja suunniteltu sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko täällä ketään kenelle tehty tai tulossa suuniteltu sektio eteisistukan vuoksi?

Kuinka aikaisin sektio on tehty ja oliko istukka reilusti kohdun suulla?
itselläni sellainen tilanne, että istukka 2,5 cm kohdun suulla (jos nyt oikein ymmärsin) ja nyt ahdistaa kun pitäisi niin aikaisin mennä sektioon. Meidän vaavi on tosi pieni ja haluaisin antaa sen kasvaa kohdussa mahdollisimman pitkään.

Nyt menossa vk 37 ja tänään oli puhe tehdä lapsivesipunktio, josta olisi katsottu vauvan keuhkojen kypsyys ja sen perusteella tehty sektio mahdollisesti jo huomenna. Sanoin kuitenkin, kun menin ultraan, että en halua sektiota vielä huomenna, kun mitään uhkia ei vielä ole ilmassa siitä, että synnytys olisi käynnistymässä. Mahan kovettumisia on kohtuullisesti, mutta yhtään kivuliaampaa supistusta ei ole ollut. Lääkäri sitten ultrasi alakautti kohdun kanavaa ja teki sisätutkimuksen ja sanoi, että ei täällä kyllä mikään viittaa siihen, että vielä olisi alkamassa syntymään. Sanoi sitten, että ei tehdä sitten sitä punktiotakaan, jos ei vielä tällä viikolla leikata. Sitten kysyi MINULTA, että no oletko valmis siihen että ensi viikolla leikataan vai tuletko silloin osastolle sisälle ja odotellaan sittenkin vielä...

MISTÄ MINÄ TIEDÄN MIKÄ ON VAUVALLE PARASTA? ja itsellenikin...en halua vaarantaa omaa enkä lapseni henkeä, mutta tuntuu niin hurjan aikaiselta, että vauva olisi huomenna leikattu, kun 36+2 vasta menossa. ja vauvan kokoarvio oli n. 2kg.

Lääkäri sanoi sitten vaan, että he haluavat leikata mahdollisimman aikaisin, että ei vaan tule mitään vaaratilanteita. Nyt sitten ahdistaa armottomasti...

Onko muilla kokemusta???

Ole onnellinen että eteisistukkasi on huomattu!!
Itselläni ei huomattu ja kuinka kävikään.Istukka irtosi.
Selvisimme molemmat kuulemma ihmeen kaupalla ja olemme elossa.
Ja muista että se jos suunnittelet lisää lapsia se on aina edessä!!!

Millä viikolla istukka irtosi ja tapahtuiko se ihan yhtäkkiä vai oliko sinulla ollut kipeitä supistuksia tai verenvuotoa aiemmin?

toki olen onnellinen, että istukan paikka huomattiin. meilläkin se tapahtui niin, että vauvan pienen koon vuoksi mentiin ultraan ja siellä huomattiin. rakenneultran jälkeen papereissa lukee, että istukka etuseinämässä, eikä siitä laitettu mitään jatkokontrollia!

Nyt on määrätty kotilepoon ja HETI, jos tulee vähänkään vuotoa tai kipeä supistus niin sairaalaan nopeasti.

T. ap

antaisin meilipiteeni vaikka asia ei minulle tuttu olekaan.... :ashamed: :whistle:

Tekisin niin et ensi viikolla menisin osastolle ja siellä rauhassa odoteltaisiin ja kypsytettäisiin ja kasvatettaisiin vauvaa.Osastolla ollessa on turvallista ja kaikki valmiina heti jos synytymisen merkkkejä on ilmassa.
näin itse tekisin jos omasta lapsestani olisi kyse eli antaisin kasvaa vielä kun ei hätää leikata ole kuitenkaan vielä kaksi viikoakin on joskus hirvittävän suuri merkitys lapsella. :hug: :)

Kyllä se kuitenkin on niin ettei eteisistukka seuraa tulevissa raskauksissa eikä myöskään ns. irtoava istukka. Istukka alkaa kasvamaan juuri siitä kohdasta, mihin munasolu on kiinnittynyt kohdussa. Eli jokaisessa raskaudessa istukka on ns. missä sattuu. Se erotetaan etu, taka tai eteisistukkana. Istukan irtoaminen eli ablaatio voi tapahtua kenelle raskaana olevalle tahansa. Eteisistukassa istukka on kohdunsuulla osittain tai kokonaan, jolloin lapsi ei voi syntyä ilman verenvuoto riskiä.
Joten ohje sinulle, kuuntele lääkäriäsi, hän on se joka tietää mitkä on riskit ja edut juuri sinulle ja lapsellesi. Ja, mitkä on alueesi sairaalan mahdollisuudet auttaa sinua jos synnytys alkaa ns. päivystys ajalla, jolloin henkilökuntaa on koko sairaalassa minimi miehitys.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 10:37 Saako kysyä kirjoitti:
Millä viikolla istukka irtosi ja tapahtuiko se ihan yhtäkkiä vai oliko sinulla ollut kipeitä supistuksia tai verenvuotoa aiemmin?

toki olen onnellinen, että istukan paikka huomattiin. meilläkin se tapahtui niin, että vauvan pienen koon vuoksi mentiin ultraan ja siellä huomattiin. rakenneultran jälkeen papereissa lukee, että istukka etuseinämässä, eikä siitä laitettu mitään jatkokontrollia!

Nyt on määrätty kotilepoon ja HETI, jos tulee vähänkään vuotoa tai kipeä supistus niin sairaalaan nopeasti.

T. ap

Eihän istukka etuseinämässä tarkoita istukkaa kohdunsuun päällä? :whistle: Mulla on kans niin viime kun tässä raskaudessakin istukka etuseinämässä... eli tossa edessä. Mulla oli tässä raskaudessa istukka kohdunsuun päällä mutta oli noussut ylös rakenneultraan mennessä. Mulle tuli ihan vähän vuotoakin eteisistukasta joskus viikolla 11, ehkä.

etuseinä istukka on vatsanpuolella, takaseinäist. selän puolella. eteisistukka kohdunsuun edessä/päällä, miten sen nyt parhaiten ymmärrätte. istukka nousee usein raskaudenaikana pois kohdunsuulta mutta asia tarkistetaan aina ja kotihoitoohjeet verisestä vuodosta annetaan aina. Tää on kyl ihan perustietoa raskaudesta

Yhteistyössä