Moi!
No me ollaan ekan kerran reissattu Espanjaan pojan ollessa 3 kk.
Hyvin sujui - mielestäni kaikki on paljon helpompaa kuin Suomessa. Tai voi verrata tietty Suomen kesään.
Lennot (4,5 h per suunta) menneet aina tosi hyvin. Melkein mitä pienempi, sen helpompi - koska nukkuu enemmän eikä ole niin kiinnostunut naapuripenkin mummoista
Puolivuotiaana oli jo aika mahdotonta saada poikaa pysyään tyytyväisenä kun kaikki ympärillä kiinnosti - eikä koneessa ole luonnollisesti kamalasti liikkumisvaihtoehtoja.
Nousuissa ja laskuissa olen aina syöttänyt, jotta vauva nieleskelisi automaattisesti. Toiminut varsin hyvin, eikä mitään kitisemisiä ole ollut.
Meillä oli pitkään ihan epäsäännölliset nukkumisajat muutenkin, joten reissussakin nukuttiin miten sattui. Nyt kun on rutiineja - nukutaan me lennon jälkeen väsymys pois ja sitten yritetään ottaa seuraavasta jostain tutusta kellonaikarutiinista kiinni. Reissussa jos tulee valvottua pidempään - ollaan sitten myös nukuttu pidempään, eli hieman siirretty aikoja eteenpäin.
Vauvan pidän varjossa - ja huomioikaa että vaunut voivat sisältäkin kuumeta todella kuumaksi etelän maissa. Sitä pitäisi muistaa tarkkailla. Espanjassa itse suojaan vaunut auringolta ohuella vaalealla peitolla - jottei aurinko pääse paistelemaan suoraan sisään. Tuulen kyllä on ihan mukava virrata vaunuissa, jotta vauva ei pakahdu. Riippuen tietenkin paikasta ja vuodenajasta - mutta lämpimänkin päivän jälkeen voi ilta olla ihmeen kolea, tuulinen ja kostea.. joten vauvalle vaatetta mukaan myös sitä silmällä pitäen. Ja myös silloin kun päivä illaksi reissussa vaihtuu, niin vaunuihin mukaan puuvillapipoa tms. Rantapäivä jos venähtää iltaruokailuun - voi ilmasto olla jo hyvin toisenlainen.
Itse pidän vaunut/vauvan aina varjossa ja kuitenkin suojaan lapsen vaaleilla, väljillä pitkähihaisilla ja lahkeisilla vaatteilla. Lierihattu auringossa on hyvä.
Rattaat olleet aina mukana. Ne voi jättää joko muiden matkatavaroiden mukana, tai sitten kuljettaa ihan koneen suulle saakka - josta ne vielä siirretään ruumaan.
Reissussa pyllypyyhkeet ovat aivan mainioita. Näitä myös mukaan käsimatkatavaroihin!
Muita (ruokia, vaippoja jne) olen varannut vain mukaan ensimmäisiä päiviä varten - jotta ei heti tarvitse kauppaan rynnätä. Mutta loppuajasta ostellut paikanpäältä. Eli aika kevyellä varustuksella liikkunut.
Tällasta mulle tuli mieleen.