Etevästi valehteleva lapsi onkin tulevaisuuden menestyjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
http://www.ess.fi/?article=282424
Mitä etevämmin lapsi oppii valehtelemaan pienenä, sen paremmin hän pärjää elämässä, kertoo Aamulehti Daily Mailin julkaisemasta jutusta. Yllättävä tulos selvisi kanadalaistutkimuksesta, jossa seurattiin 1 200 lapsen kehitystä.
Tutkijat muistuttavat, että itse valehtelu ei tuo menestystä. Kyse onkin siitä, miten lapsi selviää vaikeuksista petkuttamisen avulla. Tutkijoiden mukaan valehteleminen on suuri askel henkisessä kehityksessä. Mitä terävämpi lapsi on, sitä parempia ja monimutkaisempia valheita hän pystyy esittämään. Kyse on kommunikaatiotaidoista, joilla on suuri merkitys aikuisena.
Kanadalaiset tutkijat tutkivat lapsen ensimmäisen kerran, kun he olivat kaksivuotiaita, ja toisen kerran heidän olleessaan 16-vuotiaita.
Tutkijat toteavat valehtelun olevan osa oppimista. Useimmat kuitenkin oppivat kasvaessaan olemaan valehtelematta, jos se ei ole hyväksyttävää heidän kulttuurissaan.
Tutkijoiden arvioiden mukaan 20 prosenttia kaksivuotiaista valehtelee. Kolmevuotiaana valehtelijoiden osuus on jo 50 prosenttia ja neljävuotiaista valehtelee lähes 90 prosenttia. 12-vuotiaista on käytännössä enää mahdotonta löytää lasta, joka ei ole koskaan kertonut valhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Tässäpä se nähdään nyky-yhteiskunnan tila. Täällä pärjäävät vain kierot ihmiset. Rehellisyyttä ei arvosteta.

Ootko varma että osaat lukea? "Tutkijat muistuttavat, että itse valehtelu ei tuo menestystä."

Yhteistyössä