etinen istukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katuva

Vieras
Hei!

Olen rv 12+4 ja hankkiuduin rajun verenvuodon takia eilen lääkäriin. Sikiöllä oli kaikki ok, vuoto johtuu kuulema etisestä istukasta. Sain ainakin viikon sairaslomaa, jonka aikana en saa tehdä käytännössä mitään, en edes tyhjentää astianpesukonetta. Keskenmenoriski on siis suurentunut.

Olen googlettamalla hakenut tietoa etisistukasta, mutta tietoa löytyi todella vähän. Se tieto minkä löysin sai minut TODELLA KATUMAAN koko raskautta. Sain käsityksen että olen invalidi koko raskauden ajan (kuka helvetti tekee kaikki kotityöt, kuka treenaa koirat, entä työ??? Elämä vähintään pilalla...), joudun mahdollisesti makailemaan pitkiäkin aikoja, keisarileikkaus on synnytystapa... ja kaiken lisäksi kaikista raskauksista tämä tila on noin 0,5 - 1%. Eli sairaan huono tuuri.

Te, jotka olette samassa tilanteessa tai muuten tiedätte asiasta huomattavasti enemmän: piristäkää mua! Kertokaa, ettei etisistukka tarkoita noita negatiivisia asioita, mitä tuossa luettelin... Olen tosi masentunut ja harmittaa koko raskaus (kyllä, vaikka eilen pelkäsinkin keskenmenoa, mutta ei tämmöinen paskaraskaus kiinnosta senkään vertaa).

Tsemppausta todella kaipaava

Nyt asennetta kääntöön! Eihän koko raskausaika ole kuin muutama kuukausi elämästäsi. Sen jälkeen saat tehdä kotitöitä ihan urakalla ja eiköhän ne koiratkin pärjää - ainakin paremmin kuin vauvarukka, jos äiti raataa liikaa. Itse jouduin nostelukieltoon viikolla 19. Mies ei ole nurissut yhtään, vaikka siivouksessa, pyykkihommissa ja ulkotöissä hänelle onkin langennut tavallista isompi urakka. Sanoo vain, että eiköhän tuota aikuinen mies muutaman kuukauden jaksa nuo hommat tehdä itsekin, kun palkkio odottelee kuitenkin muutaman kuukauden päässä. Itse olen ainakin yrittänyt ottaa ilon irti siitä, etten tänä kesänä olekkaan se joka ""joutessaan"" (ope kesälomalla) pesee koko suvun matot ja kuuraa kesäasunnon muita varten valmiiksi. Tsemppiä!

Itse ottaisin mieluusti tuon etisen istukan verrattuna siihen, että meidän odotettu vauva todettiin 15:sta viikolla kuolleeksi! Ikäväähän se on, että on tuollainen vaiva, mutta en todellakaan voisi toivoa kenellekkään sitä tuskaa jota meidän vauvan menetys aiheutti.

Huutomerkille: otan syvästi osaa, enkä yhtään vähättele sinun ja perheesi tuskaa tapahtuneen johdosta! Raskaus ei olekaan kaikille niin helppo ja ihana asia; itsellänikin tämä paha olo ja ahdistus + suuttumus johtuu siitä että keskenmenon riski on nyt huomattavan suuri verrattuna tilanteeseen jossa istukka olisi suvainnut asettua järkevämpään kohtaan. Vaikka makaisin liikkumatta, ei raskauden jatkuminen ole taattu. Makaaminen puolestaan aiheuttaa hirveitä tunnontuskia - vastuullani on muitakin elollisia kuin sikiö.

Voimia sinulle ja perheellesi, itse jatkan huokailua ja ahdistunutta odotusta ainakin toistaiseksi.

onko mitään apua... Itselläni oli edellisessä raskaudessa istukka alussa kohdunsuun päällä osittain. Se nousi siitä raskauden myötä ylemmäs, eikä sitten tuottanut ongelmia. En tiedä onko sinun tapauksessani mahdollista että ongelma yhtään helpottuu. Huomattiin viikolla 13. Viikolla 26 oli noussut jo pois kohdunsuun päältä eikä lisäseurantaa tarvittu. Kysy lääkäriltä onko mahdollista että yhtään nousee sinun tapauksessasi.

Nyt jäitä hattuun..

Itselläni oli ekassa raskaudessa etinen istukka, joka kuitenkin lähti myöhemmin omille paikoilleen... Ja jos ei liiku, niin sektiohan siinä kyseeseen tulee, mutta eiköhän ajatella lapsen parasta siinäkin asiassa...

Meidän esikoinen syntyi sektiolla, vaikka siis istukka liikkuikin pois tieltä, mutta hän oli perätilassa ja kokoarvio oli iso.. Tämän kakkosen synnytin alateitse...(ja sai olla viimeinen alatiesynnytys jonka teen..jos vielä tarvetta tulee synnyttää)
Eli ei se sektio välttämättä kaikille niin kovapala oo kun puhutaan...

Mulla oli myös etinen istukka, nousi rakenneultraan mennessä paikoilleen. Tosin oli lievempi tapaus kun sulla, ei saikkua vaan vaan rauhallisesti ottamista.

Kaverilla sen sijaan todella paha tapaus, vuotoa joka päivä, ultrassa juoksua, sairaslomat, lepäilyt.. istukka nousi rakenneultraan mennessä kohdalleen.

Näin käy muistaakseni jossain 90% tapauksista.

Siis mitä tuo etinen istukka oikein tarkoittaa? (outo sana, eihän se oo edes suomea...) Sitäkö että istukka on kohdunsuun päällä?
Mulle sanotttiin np-ultrassa, että istukkani on alhaalla edessä, muttei se kätilö mistään etisestä puhunut. Sanoi vain, että melkein aina se on alhaalla aluksi ja nousee sitten.

Yhteistyössä