Hae Anna.fi-sivustolta

etsin teitä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä juttukaveriksi, 06.05.2012.

1. ex-siivooja Vierailija

Ai jaa!? Enpäs tuota tiennytkään,että siivoojien liitto puuttui siihen. Outoa!

Meidän pomot ainakin kehoittivat opettajia puuttumaan sotkemiseen juuri noin,että oppilaat joutuivat itse siivoamaan sotkunsa.

Meillä,kun tuli oppilaiden keskuudessa villitys,että limonaadit ja mehut kaadeltiin pitkin lattiaa ja siinä sitten juostiin ja leviteltiin sitä tahmeaa limsaa ympäriinsä,niin marssin luokkiin kesken tunnin ja vaadin opettajaa käskemään sotkijoita lattian pesuun. Näin myös kävi.

Mielestäni oppilaiden vanhemmat olivat samaa mieltä siivoojien kanssa,että sotkemisen loppumiseksi ja kiusaajien rangaistukseksi heidät olikin pantava siivoamaan jälkensä.

Lopuksi opettajat vielä kielsivät tuomasta limsaa ja mehuja kouluun.

Oli todella turhauttavaa koettaa siivota käytäviä,kun oppilaat kaatoivat sitä mukaa limsaa puhtaalle lattialle,kun itse oli pesemässä toista päätä pitkästä käytävästä.

Sehän oli silkkaa siivoojien kiusaamista ja ainoa keino siihen oli tuo,että oppilaat joutuivat itse tekemään siivoustyön uudestaan.

Ihmettelimme muiden siivoustyön väen kanssa usein sitä,että kuinka yläasteen oppilaat olivat niin ymmärtämättömiä,että tekivät siivoustyön ihan tyhjäksi typerillä tempuillaan?

2. Ei me varmaan olla nähty tai mistä tietää, kun olin Pähkinärinteessä töissä ja Helsingin keskustassa. Näistä on niin paljon aikaa, etten minä tuntisi kait tuttuakaan.

Siivoustyössä minä kuuluin liittoon, mutta en justiinsa osallistunut mihinkään toimintaan. Minä olin työssä ja sitten yksi työkaveri jäi eläkkeelle. Me asuttiin lähekkäin, niin me alettiin kävellä kaikki minun vapaa-ajat. Oikein pitkiä lenkkejä tehtiin ja kyllä sitä jaksoi. Nyt pitää virvoitella itseään pitkään lenkin jälkeen.

Sitä saa olla kiitollinen, kun on säilynyt toiminkykyisenä tähänkin asti.

Mistä lienet syntyjään? Jostain maalta vai ihan Vantaalta?

Nautitaan näistä lämpimistä päivistä, kun loppukeväästä ei vielä tiedä, mitä ilmoja pukkaa.

3. ex-siivooja Vierailija

Minä olen pohjoisesta tullut 60-luvun lopulla tänne etelään nuorena tyttösenä ja Vantaalla asun nykyisin.

Tikkurilassa meillä oli niitä kokouksia usein,joissa oli porukkaa kauempaakin.
    Enpä minäkään mihinkään liiton juttuihin osallistunut jätin semmoiset niiden fiksuimpien hoideltaviksi.Tietenkin pakollisiin kokouksiin osallistuin koska olihan niitä semmoisiakin.

Olitko retkillä koskaan mukana? Minä olin pari kertaa. En oikein tykännyt. Osa otti väkeviä ja mekasti sitten. En itse semmoisista välitä. Mutta jokainen saa tietekin tehdä mielensä mukaan vapaahetkinään.

Sitten olin pari kertaa Tampereella messuilla työkaverini kanssa. Nekin meni rahastamiseksi lopulta. Bussikyyti maksoi ja ruokakin oli kortilla. Kaupunki köyhtyi yht'äkkiä;)

Niin, ikä verottaa voimia. Enää ei se palautuminen käy niin nopeasti,kuin nuorempana.
    Mutta pääasia,ettei ihan jämähdä petiin. Se vie nopeasti hautaan.

Hienoa,että jaksatte ystäväsi kanssa lenkkeillä. Siinä voi samalla puhella muitakin asioita ja parantaa maailmaa.

Minulla ei ole ketään lenkkiseuraa ja yksin tallustelenkin täällä ja käyn ajankuluksi kirppareita koluamassa.

Oikein iloisia lenkkejä teille ja aurinkoisia kevätpäiviä!

(olinpas melkein laittaa nimeni alle. Minulla on kirjeystävä,joten siitäköhän tuo johtuu?;))

4. Minä olen Pohjois-Karjalasta ja 19 vanhana tullut etelään. Kiertänyt kaikki paikat ensin perheen kanssa ja lopuksi yksinään.

Muistin aikaan kirjoitan noita menoja. Haukilammella olin jonkun kerran ja niillä Tampereen messuilla muutaman kerran. Tampereella oli pitkät wc jonot ja sitten me menimme miesten vessaan. Ruokaa tai kahvia ei saatu, kun jonoja oli joka paikkaan. Oli yksi reissu Espooseen, Siikajärvi taisi olla se paikka, joku liiton retki. Siellä oli paljon porukkaa. Petäys taitaa olla tuossa Hämeessä, siellä olin kerran ja tässä ne nyt taitaakin olla.

Onko tämän ketjun toisetkin siivoojat tulleet maalta tai ovat parhaillaankin asumassa maalla?

5. Eikö tohdi Vierailija

Taitaa olla niin,etteivät siivoojat kehtaa sanoa mistä ovat tänne etelään pyrähtäneet?
    Minulle sanottiin silloin,kun otin ensimmäisen piian paikan,että älä sitten puhu murretta lasten kuullen!? Miten sen kielensä kääntää yht'äkkiä kirjakielelle,kun ikänsä on murretta vääntänyt?
    No nythän tuo alkaa pikkuhiljaa unohtua se oma murre,kun täällä olen kymmeniä vuosia sitä kirjakieltä kuunnellut. Koetan joskus sisareni kanssa kirjoitella kotiseutuni murteella,mutta ompas se vaikeaa. Murteella kirjoittaessa tulee väkisinkin kirjakielen sanoja mukaan.

Noh,..jospa joku tyttö tohtisi ilmestyä kertomaan mistäpäin Suomea silloin joskus tuli tänne?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri