Hae Anna.fi-sivustolta

Etunimen vaihto aikuisena

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä tyytymätön etunimeen, 02.12.2010.

1. Laitetaan tämä nyt tänne Ihmissuhteet ketjuun, kun kysymykseni koskee kuitenkin lähinnä ihmissuhteita.

Olen ajatellut vaihtaa etunimeni nätimpään ja paremmin sopivampiin nimiin sukunimeni kanssa. Sehän on vain ilmoitus lomakkeella maistraattiin, mutta mietin vain että miten suku suhtautuu.

Löytyisikö täältä ketään muuta joka on muuttanut etunimensä, niin miten sukulaiset / ystävät ovat suhtautueet asiaan? Omat vanhempani ovat kuolleet, joten heitä en loukkaa tällä nimen vaihdolla, mutta mietin vain että miten esim. muu suku, ystävät, työtoverit suhtautuvat asiaan. Tuleeko heille sellainen olo, että olen tehnyt jotain kamalaa ja haluan peittää sen, vai mitä mieltä olette ja onko omakohtaisia kokemuksia?

Se ei haittaa vaikka jatkossa lähimmät sukulaiset kutsuisivatkin minua nykyisellä etunimelläni, koska olen tämän niminen ollut jo 27-vuotta ja varmasti ovat siihen tottuneet ja itselläkin tietenkin menisi aikaa uuden nimen totuttelemiseen, pääasia että virallisissa papereissa se on muutettu koska se vaikuttaa kaikkeen, miten nätisti nimi näkyy jossain listalla, yms. ja kutsumanimihän voi olla eri kuin virallinen nimi. mutta se miten suku suhtautuu tähän mietityttää.

2. Livia Vierailija

Tuttuni muutti etunimeään keski- ikäisenä. Koska kokonaan vaihto olisi ollut maksullista, hän lisäsi siis itselleen etunimen jättäen vanhan etunimen toiseksi etunimeksi. Virallisissa papereissa nimi on joko tässä muodossa tai uusi etunimi+sukunimi. Ei hän tainnut sukulaisille tästä edes puhua, he kutsuvat edelleen samalla etunimellä, lähimmälle perheelle nimiasialla ei ole juuri merkitystä, olivat vain iloisia että hän on tyytyväisempi uuteen nimeensä.

3. man Vierailija

Itse vaihdoin vuonna -93 toisen etunimeni viralliseksi nimekseni ja jätin sen "oikean" kokonaan pois. Pidin kovasti toisesta nimestäni ja kun laki antoi siihen mahdollisuuden, niin mikäs siinä. Puoliso ei oikein sanonut mitään, mutta lähisukulaiset kutsuvat vieläkin sillä ex nimellä. Nyt vasta alan siihen itsekin vähitellen tottumaan, mutta kaikkiin virallisiin papereihin oli vaihdettava nimi ja se maksoi jonkin verran. Ei siitä sukuni kanssa tullut ongelmia ja vanhempani olivat myös silloin jo kuolleet. Kieltämättä siitä tuli jostain syystä vähän "huono omatunto" mutta aika parantaa haavat.

4. Ap Vierailija

Monet näyttävät tosiaan vaihtavan nimensä siten, että jättävät jomman kumman nimen pois, muuttavat etunimen ja toisen nimen paikkaa, lisäävät/poistavat väliviivan nimistä tai lisäävät yhden nimen virallisten nimien mukaan. Itse ajattelin muuttaa ihan kokonaan nimet, eli etunimi ja toinen nimi täysin uusiksi. Luultavasti jätän kyllä toisen nimen kokonaan pois, eli muuttaisin nimeni siten että jatkossa minulla olisi virallisesti vain yksi etunimi ja se olisi ihan eri kuin mitä nykyään on etunimeni tai toinen nimeni.

Kiva kyllä lukea kommentteja että sukulaiset ovat ottaneet asian ihan hyvin, se itseäni erityisesti tässä mietityttää ja syynä nimen vaihtoon on se, että en pidä nimestäni ja tiedän paremman nimen mikä sopii hyvin sukunimeni kanssa, ei ole syynä että oltaisiin kutsuttu jollain eri nimellä lapsesta asti vaan valitettavasti aina omalla etunimelläni. =( Kuinkahan tällaisissa tapauksissa mahdetaan suhtautua jos muuttaa nimen täysin uuteen uskoon...

5. Lyhensin! Vierailija

Minulla oli kolme aika pitkaa etunimea ja lisaksi viela pitkanpuoleinen sukunimi. Kun passin uusinta tuli ajankohtaiseksi, lyhensin ensimmaisen etunimeni eli kutsumanimeni nimeksi, jolla olin jo jonkin aikaa itseni esitellyt uusille tuttavuuksille.

Ainoa elossa oleva sukulaisnainen kutsuu minua viela edelleen vanhalla etunimellani, mutta kenellekaan muulle ei ole tuottanut vaikeuksia uuden nimeni omaksuminen. Luulen, etta hankin liki kiusamielessa kayttaa vanhaa nimeani, koska tiesi, etten pitanyt siita.

Nyt tosin hieman harmittaa, kun olen muuttanut pysyvasti ulkomaille ja etunimeni on takalaisille hieman vaikea. Olisi pitanyt ottaa se kolmas etunimeni kayttoon, se olisi ollut kansainvalinen ja helppo lausua kaikkialla maailmassa. Mutta enpa viitsi enaa alkaa koko showta uudelleen.

6. Ei se nimi Vierailija

"Ei se nimi miestä pahenna, jollei mies nimeä."
    - Oletteko kuulleet vanhan sanonnan? Se pitää paikkansa.

Niille ihmisille, joille olet ollut aina "Miina", tulet aina se olemaan. Se liittyy sinuun niin tiiviisti, jotta jokin muu nimi tuntuu oudolta ja vieraalta sinuksi. Ei siinä todellakaan ole kiusaamista, vaan sinä olet Miina.

En käsitä noita nimenvaihdoksia muutoin kuin siten, jotta halutaan päästä piiloon ja muuttua tuntemattomaksi, löytämättömäksi, pakoon jotakin. Sellaisessa tapauksessa, jos nimi on jotenkin epäkelpo tai ikäviä, loukkaavia mielikuvia tuova, nimenmuutos on puolusteltavissa.
    Esim. pojan etunimi on Sonni,lyhentäisin sen Onniksi. Tytön etunimi Piirakka, muutaisin sen Pirjoksi. Jne. Onneksi Suomessa on nykyään etunimilaki, joka kieltää tuollaisten vihjailevien nimien antamisen. lapselle.

Mutta sinulle, joka ihan vain omien unelmiesi takia haluat vanhempiesi antaman nimen vaihtaa sointuvampaan tai romanttisempaan, sanoisin, jotta mieti vielä. Onko se sen väärtti, jotta jossain nimilistoissa se näyttäsi sinusta kauniimmalta, kun sukusi ja ystäviesi silmissä ja mielessa olet edelleen Miina? Toisaalta, jos joskus menet naimisiin ja haluatkin miehesi nimen, sointuvuus voikin muuttua ja uusi nimi olla sitten epäsopiva sen kanssa. Mitä sitten teet?

7. Ap Vierailija

Se ei haittaa vaikka sukulaiset kutsuisivatkin minua jatkossakin nykyisin käytössä ollevalla nimellä, se olisi vain kutsumanimi ja virallinen nimi sitten eri.

Olen jo naimisissa enkä ottanut mieheni nimeä vaan pidin oman sukunimeni koska siihen olen enemmänkin kuin tyytyväinen, pidän kovasti sukunimestäni enkä ikinä vaihda sitä. Sen vuoksi olisi kiva saada nätti etunimi sukunimeni kanssa. Vanhemmat kun eivät ole ajatelleet varmaan että tyttölapsi josta kasvaa aikuinen nainen haluaa mahdollisesti pitää oman sukunimen eivätkä ole viitsineet valita nimeä mikä sopii sukunimen kanssa. Eihän se oman syntymäni aikana ollut vielä edes mahdollista että nainen voi pitää oman nimensä.

Joka tapauksessa, kuten aikaisemmin mainitsin vanhempani ovat kuolleet, joten suoraan heitä en ainakaan loukkaa.

Mietin kyllä vielä tätä nimen vaihtamista ja sen vuoksi halusinkin kirjoittaa tänne ja kysyä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia asiasta.

8. Ap Vierailija

Jatkan vielä sen verran, eli sen vuoksi omasta nimestäni ei pidä kun se sattuu olemaan sellainen mistä pystyy vääntämään kaikkea typerää ja olen monesti kuullut kaikenlaisia ivaloruja...

9. Vaihtanut Vierailija

On niitä muitakin syitä nimen vaihtamiselle, kuin "jotain pakoon meneminen" niin kuin nimimerkki "ei se nimi" väittää.

Itse muutin etunimeni sen vuoksi, että nimi oli liian erikoinen ja jouduin sen takia aina koulussa ja muuallakin silmätikuksi. Nimestä voitiin myös tehdä kaikenlaisia väännöksiä. Kärsin tästä lapsena niin paljon, että päätin muuttaa nimeni aikuisena, ja niin todella tein.

En vieläkään sulata tuota entistä nimeäni, koska se tuo aina mieleen ne silmätikkuna oloajat. Oli kamalaa, kun menin oppikouluun ja siellä oli joka aineelle oma opettaja, ja opettajat tuppasivat vielä vaihtumaan vuosittain. Aina alettiin se nimen kertominen, rivi riviltä. Joka kerta tiesin jo etukäteen odottaa, että minun kohdallani opettaja pysähtyi ja alkoi tuijottaa minua kuin heikkomielistä. Joka kerta sama ilmiö. Opettaja rääkäisi viimein "Että miKÄ???!!!" Ja toiset oppilaat ulvoi ympärillä: Kyllä, kyllä se on sen nimi!

Kerran yksi opettaja katsoi luokkaa ja sanoi: Älytöntä. Enpä ole ikinä tuollaista nimeä kuullut.

Että sellaista. Kun kotona valitin, että miksi minulle näin erikoinen nimi annettin, äiti vain kehui, kuinka kaunis nimi se hänestä on. Niinpä niin. HÄNEN mielestään kaunis nimi. Minun olisi kuulemma vain pitänyt olla ylpeä erikoisesta nimestäni. Kovastipa sitä kykeneekin pieni lapsi olemaan ylpeä, kun muut seisovat ringissä ympärillä ja ilkkuvat. Ja tätä sitten todellakin koko lapsuusaika.

Sanoisin kaikille lapselle nimeä miettiville, että kannattaa ajatella ihan järjen kanssa.

Äitini loukkaantui, kun muutin nimeni, mutta tuskinpa se hänen terveyttään uhkaa. Minä sain kuitenkin sellaiset traumat nimestäni, että enää aikuisena, vaikka kykenisin jo nousemaan asian ylitsekin, en enää halua sitä nimeä ja sen aiheuttamia muistoja kantaa. Jotain pystyn siis itsekin tekemään asian eteen.

Suku ei tietenkään unohda, heille olen aina se erikoisenniminen, mutta olkoot. Suurin osa ihmisistä kutsuu minua kuitenkin jo uudella nimelläni, ja olen sitä nimeä kantanut jo suuremman osan elämästänikin. On todella vapauttavaa olla normaaliniminen ihminen. Ihan totta, se on hämmästyttävää, kuinka pelkästään nimi voi olla niin suuri asia. Voi aivan rauhassa kertoa uudelle ihmiselle nimensä ilman sitä alituisesti toistuvaa selittelyä ja selvittelyä. Ihmiset ei varmasti ymmärrä, mitä tällainen merkitsee, jos ovat aina saaneet olla normaalinimisiä.

10. Vaihtanut Vierailija

Niin, piti vielä lisätä tähän ap:lle, että vaihda vain nimesi, jos sinusta siltä tuntuu ja sitä todella haluat. SINUSTA on kysymys ja SINUN tuntemuksistasi, ei muiden. Muiden suhtautumisia ei kannata huomioida, he eivät ole sinä eivätkä tiedä, miltä sinusta tuntuu.

Ihmiset muuttavat nimiään ja toisten on niihin totuttava, onhan kautta aikojen naiset vaihtaneet sukunimensä miestensä nimiin, joten kyllä ihmiset kaikkeen sopeutuvat. Ilmoitat vain, että nimesi on muuttunut, eikä syitä ole pakko selitellä. Nimellä on suuri merkitys ihmisen persoonalle, vaikka sitä ei aina uskoisi, mutta todella näin on. Jos tunnet olevasi oma itsesi paremmin toisella nimellä, tee tämä muutos ihan todellakin itsesi takia.

11. Ap Vierailija

Oma nimeni on ihan tavallinen eikä millään tavalla erikoinen. Mutta kun se vain on sellainen mistä on helppo vääntää kaikkea typerää. Toki kaikista nimistähän pystyy jotain vääntämään kun oikein tarkkoja ollaan. Mutta oma nimeni sattuu rimmaamaan juuri sellaisen sanan kanssa mistä kukaan ei halua kuulla mitään ivailua ja olen niin paljon tästä kuullut erityisesti lapsena.

12. villanus Vierailija

voi vaihtaa, itse laitoin nimet toiseen järjestykseen.

13. tsärpäke Vierailija

Ehkä eniten mietityttää, ovatko joskus saman katon alla sinut vanhalla nimellä tuntevat ja uudella nimellä tuntevat. Voi herättää ristiriitaisia tunteita.
    Ainakin itse minulle on juurtunut päähän ne nimet, joilla olen oppinut jonkun henkilön tuntemaan ensinki.
    Esimerkiksi (nimet keksittyjä mutta tapaukset todellisia): Koulukaveri Suvi-Tuuli alkoi käyttää jossain vaiheessa Tuuli-nimeä ja lopulta vaihtoi nimensä Tuuliksi. Itse taas totuin kutsumaan häntä Suviksi aikana, jolloin hän oli vielä Suvi-Tuuli. En pysty mieltämään häntä Tuuliksi.

Opiskelukaveri on Janika mutta facebookissa hänellä on etunimenä Janis ja tämä on hänen 'voimanimensä'. En pysty kuitenkaan kutsumaan tai mieltämään häntä tällä lempinimimuodolla huolimatta siitä, etten ole tuntenut häntä kovin kauan.

Ei minusta kyllä sukunimen vaihto ole sama asia kuin etunimen vaihto. Mutta olen samaa mieltä, jos kerran tuntuu paljon paremmalta vaihtaa nimi niin senkus vaan.:)

14. outo nimi Vierailija

Oma nimeni on väestörekisterin mukaan uniikki.
    Toisen aviksen kautta muutin nimeni kaksois-nimeksi ja tiputin pois jossain vaiheessa ekan sukunimen.
    Tämä vain työkuvioiden takia.
    Olen taas muuttamassa (stilisointi) etunimeäni, eli poistan ensimmäisen nimeni ja tilalle toinen, jolla kaikki tuntevat minut.
    Nykyinen etu-tokanimi vaihtuu pelkäksi tokaksi.
    Tämä kaikkien lento tms. matkavarauksien takia.
    Mennyt niin vaikeaksi...virallisesti kun varaukset täytyy olla sama kuin passissa.

15. Jaahas Vierailija

Väesttörekisteri ei paljasta mitään "uniikki" tietoja.

16. Kikka# Vierailija

Ei ne ristiriitaiset tunteet nyt niin vaarallisia ole, vaikka sellaisia joku tuntisikin , joskus harvoin. Minäkin olen nimeni vaihtanut ja toki vanhat tädit ja lapsuusaikaiset ystävät ja tutut vielä käyttävät entistä nimeäni, milloin käyttävät, milloin eivät. Ei tuo mikään ongelma ole.

Miehelläni on kaksoisnimi, tyyliin "Juha-Matti." Jostain syystä hän esitteli itsensä minulle vain Juhaksi. Niinpä totuin sanomaan häntä sillä nimellä, mutta kaikki hänen sukulaisensa ja vanhat kaverinsa sanovat häntä aina vain Juha-Matiksi. Mieheni on muuttanut pois entiseltä kotiseudultaan, mutta aina siellä käydessämme hän muttuu Juha-Matiksi, täällä taas kaikki sanovat häntä vain Juhaksi. Vain yhden kerran oli pieni ongema, kun anopikset keskustelivat keskenään, ja äitini tuli kysymään minulta, että kuka se sellainen Juha-Matti on, kenestä se Juhan äiti puhui.

17. ...... Vierailija

Mieheni etunimi on myös "Juha-Matti" ja tunnetaan kaikkialla vain "Juhana", s-posti, kännykkänumero, allekirjoitus "Juhana". Itse olen pari kertaa meinannut varata hänelle lentoliputkin "Juhana" kunnes sitten muistin että hän onkin "Juha-Matti". Nimiyhdistelmän voisi tietysti purkaa ja sen jälkeen hän olisi "Juha Matti".

18. Täätänen Vierailija

Minullakin ystävä vaihtoi kaikki nimensä, siis sukunimensäkin, ja eipä siinä muuta kuin opeteltiin vain kutsumaan uudella nimellä. Ei se mitenkään vaikeaa ollut, mutta osa tykkää kutsua häntä yhdistelmällä vanha-uusi etunimi. Siksi arvelen, että suurin muutos on aina nimenvaihtajalle itselleen kuin ympäristölle, Noh, ehkä lähisukulaiset ovat eri mieltä, mutta anna mennä vain, jos sinusta siltä tuntuu.

Ai niin, entinen työkaverini muutti itselleen myöskin nimen ja oikein kivan. Se sopi hänelle paremmin kuin vanha nimi ja koska kyse oli kaikkien pitkään käyttämästä lempinimestä oli vain hyvä, että nimi virallistettiin.

19. Nakuttaja Vierailija

No, ihan miten vaan, mutta kyllä väestörekisterikeskuksen sivuilta saa tietää, kuinka monella ihmisellä on joku nimi. Jos niitä nimiä on tasan yksi, ja se on sinun nimesi, niin tyhmempikin ymmärtää että se tarkoittaa sinua, ja muita ei ole.

20. tarkkapirkko Vierailija

Eikä näe. Jos nimeä on alle viisi siitä ilmoitetaan "alle viisi" eikä tarkkaa lukua.

21. Pirkko Vierailija

Mikäs se ap:n nimi on? Mietin vaan, että teetkö itse kärpäsestä härkäsen? Onko naisilla niin pahoja "vääntönimiä" kuin miehillä esim. yrjö tai jorma?

22. osallistun Vierailija

Kokemukseni mukaan nimenvaihtoon suhtaudutaan hiukan pilkallisesti ja pidetään erikoisuudentavoitteluna, mitä se useimmiten onkin, vaikka sille kaikenlaisia perusteluja itse hakeekin. Minulla on nimenvaihtokokemus tuttavapiirissä eikä sitä kyllä oikein ymmärretä ja kun henkilö itse sitä perustelee, niin pahentaa vain asiaa. Ei se vaan asetu uusi nimi tutun tilalle luontevasti. Kukaan ei tietenkään sano sitä suoraan itse henkilölle, mutta ystävät ja tutut keskenään on siitä kyllä hiukan kulmiaan kohotellen ja naureskellen jutelleet selän takana. Mieluummin kai kannattaisi mennä terapiaan ja jutella asioistaan kun ei ole sinut itsensä kanssa.

23. [email protected] Vierailija

moi,
    tiesitteko, etta taalla kreikassa minia ei voi valita lapsensa nimea!!
    jos esim eka lapsi on poika, lapsen etunimeksi (vain yksi nimi)
    tulee miehen isan nimi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tyton nimeksi anopin nimi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tama oli minulle aikamoinen shokki..
    meilla on seka tytto etta poika..
    nimesta tehdaan sitten diminutiivimuoto,
    jolloin nimen loppuun jaa sopiva "lisuke", mista
    voi muovata lapselle sopivamman puhuttelunimen.
    esim tyttareni nimi paraskevi..dim.: paraske-vulla..
    tyttoa kutsutaan vullaksi..
    nain taalla.
    kales jortes se olous! hyvaa juhlaa kaikille!

24. Miima Vierailija

...tosiaan, mikä nimesi on? Ihan uteliaisuudesta vaan että mikä nimi on niin paha että se pitää vaihtaa?
    On tietty jokaisen oma asia jos nimen haluaa vaihtaa, mutta monista nimistä mukulat saa jotain väännettyä jos haluaa...Vai ivataanko vielä näin "aikuisiällä" nimeäsi?
    Mutt jos mun etunimi olis joku Pirkko tai Ritva tai Riitta tai Aune yms niin varmaankin vaihtaisin kutsumanimeäni...Jotenkin vaan niin "vanhan" oloisia nimiä :) Vaikk jokainenhan meistä joskus vanha on mutta silti...

25. totuttele ensin Vierailija

Nimi on iso osa identiteettiämme ja jos sen suhteen on ristiriita, kannattaa asialle tehdä jotakin. Vaarana on kuitenkin se että jos yht'äkkiä vain keksit itsellesi uuden nimen ja virallistat sen, huomaat ajan mittaan ettei se tunnukaan omalta. Näin kävi ystävälleni, joka nyt 10 vuoden jälkeen haluaisi palata takaisin alkuperäiseen nimeensä muttei voi koska oma mies ja lapset tuntevat hänet vain tällä aikuisiän nimellä. Itse ottaisin suunnittelemani uuden nimen epäviralliseen koekäyttöön. Pyytäisin lähimpiä ihmisiä puhuttelemaan itseäni kyseisellä nimellä ja esittelisin itseni uusille tuttaville sen nimisenä. Jos nimi ajan kuluessa tuntuisi omalta, virallistaisin sen ensimmäiseksi nimekseni, jättäen toistaiseksi vanhat nimeni ennalleen. Tulevaisuudessa voisin sitten luopua jostakin niistä. jos tarve edelleen olisi kova.

Oikeassa elämässäni virallistin aikuisiän kutsumanimeni ensimmäiseksi. Olin käyttänyt nimeä monta vuotta puolivirallisissakin yhteyksissä. Se on lyhenne alkuperäisestä, vierasmaalaisesta nimestäni, jota ihmisten on vaikea lausua oikein. Olen 100% sinut nykyisen nimeni kanssa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri