Etunimi ja sukunimi "eri paria" - Miksi sallitaan kaikille muille kuin suomenkielisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.

Miksi niin monet paheksuvat nimiä Ridge Hyvärinen, Andrew Virtanen, William Virtanen, mutta samaan aikaan ei tunnuta paheksuttavan ollenkaan nimiä Nicholas Peng, Antoinette Svensson jne.

Miksi siis suomenkielisen antaessa ulkomaalaisen etunimen se on niin paheksuttavaa, mutta jos ei-suomenkielinen antaa erikielisen etunimen kuin mitä heillä on sukunimi, niin se ei olekaan enää yhtään paheksuttavaa?

Voisiko joku selventää minulle tätä asiaa?

Tai ei tunneta kulttuureja, joten kaikki vierasperäiset saa mennä läpi. Meillä esim miehen kotimaassa tosi paljon ranskalaisvaikutteita, joten oltais voitu antaa joku ranskalainen nimi lapsille, mutta sukunimi ois kuitenkin ihan jotain muuta.

0200906251451061350.jpg

Niin no, olihan se ranskalainen autohullu halunnut antaa tyttärelleen nimeksi Megane Renauld, muttei ollu menny läpi Ranskassa :D Niiden sukunimi oli siis Renaud...

Kyse on mun mielestä kansallisidentiteetistä. Suomalainen tietää ja tuntee vain suomalaiset nimitavat ja kritisoi niiden pohjalta suomalaisten ihmisten nimivalintoja. Minäkin olen sitä mieltä, että Bridget Virtanen on älytön yhdistelmä, mutta en osaa sanoa onko Antti Ivanov tai George Matsui yhtä hölmö jonkun venäläisen tai japanilaisen mielestä.
Minulla on myös paljon tuttavaperheitä, joissa toinen on suomalainen ja toinen ei-suomalainen. Heistäkin suurin osa on valinnut lapsilleen nimet, jotka ovat kummallakin kielellä lausuttavissa oikein ja jotka ovat "sopusoinnussa" sukunimen kanssa. Näitä "nimihirviöitä" antavat yleensä ne, joilla ei ole suvussa mitään "ulkomaalaista" verta ollutkaan ikinä.
Mutta onhan tässä sekin puoli, että naimisiin mennessään saattaa joutua hassun nimiyhdistelmän kantajaksi, jos haluaa ottaa aviopuolisonsa nimen.

Yhteistyössä