EU:ssa jo 22 miljoonaa ylipainoista lasta! Onko sinun lapsesi yksi heistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piitu pipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piitu pipari

Aktiivinen jäsen
07.06.2008
1 065
0
36
Helsingin sanomat tänään:

EU:n komissio haluaa käyttää 90 miljoonaa euroa vuodessa jäsenmaiden koululaisille jaettaviin vihanneksiin ja hedelmiin.

Tavoitteena on, että jäsenmaiden nuoriso hoikistuu.

EU-maissa on jo 22 miljoonaa ylipainoista lasta. Heistä lihavia on yli viisi miljoonaa, komissio kertoi tiistaina.

"Kävely millä tahansa eurooppalaisella pääkadulla riittää osoittamaan lasten ylipainoon liittyvien ongelmien laajuuden. Meidän on tehtävä jotakin niiden ratkaisemiseksi", EU:n maatalouskomisaari Mariann Fischer Boel ilmoitti.

Jäsenmaiden osallistuminen komission hedelmäohjelmaan on vapaaehtoista.

Jos jäsenmaa haluaa EU:lta ilmaisia hedelmiä ja vihanneksia, pitää sen kustantaa itse vastaava määrä tuoretuotteita.

Köyhillä alueilla EU maksaa hedelmistä ja vihanneksista 75 prosenttia, jäsenmaa loput.

Koululaisille hedelmät ja vihannekset olisivat ilmaisia.

EU:n maksamilla hedelmillä ei saisi korvata ohjelmia, jotka jäsenmaa on jo käynnistänyt terveellisten elintapojen edistämiseksi.

Ennen kuin 90 miljoonaa euroa voidaan alkaa jakaa, pitää komission ehdotus hyväksyä vielä 27 EU-maan keskuudessa sekä Euroopan parlamentissa.

Minusta on jotenkin traagista tämä nykylasten lihavuus! En voi käsittää miten tähän pisteeseen on tultu? Itse muistan lapsuudestani sen, että söin mitä huvitti (myös makeita herkkuja ym. ) mutta silti en ollut tippaakaan lihava, päinvastoin. Samoin kaverini olivat normaalipainoisia kaikki. Itse asiassa en muista kouluajoiltani yhtäkään ylipainoista oppilasta...

Kertokaa minulle, miksi lapset ovat nykyään niin lihavia!

Vähempi liikuntaa, enempi tietokonetta ja pelikoineita :/

Vanhemmat rahtaa lapsensa parin kilometrin päähän autolla, enää ei tarvitse kävellä tai pyöräillä kuten sillon tehtiin kun ite oli lapsi =) Tehdään lasten eteen liikaa !

Ei, meillä ei oo lapset lihavia, päinvastoin ! Neuvolassa kuullaan jatkuvasti miten pieniä & laihoja ovat =)

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Tietokone, pleikkarit, nintendot, dvd:t... Siinä syy lihavuuteen. Kun ennen juostiin ja mellastettiin se pari tuntia hikihatussa ennen ruokaa, nyt istutaan ja liikutellaan hädin tuskin neljää sormea.

Muistan kaikki "10 tikkua laudalla" - pelit ym. joitten takia piti ja joutui juoksemaan, nyt on tilalla sitte Spyrot & Pokemonit, istutaan paikoillaan ...

mulla poika pelaa tietokoneella ja pleikalla ja on laiha kuin mikä on aina ollut, tyttö on myös hoikka
mutta sukulaislapsissani, on monta pulskaa, jopa 3 vuotiaalla pojalla on rinnan alut nähtävissä, silloin on jo aika iso

Vanhemmathan ne syyllisiä on, ei lasten olisi pakko antaa istua pelien ja ohjelmien ääressä. Onhan joukossa aina tietysti pokkeuksiakin.

Meillä pidetään kiinni karkkipäivistä ja muista ruokatavoista, juuri siksi ettei lasten tarvitse meidän takia aloittaa liikalihaavuuden kierrettä. Mielumminhan nuo kyllä ulkoilevat ja leikkivätkin kun tuijottavat lastenohjelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Tietokone, pleikkarit, nintendot, dvd:t... Siinä syy lihavuuteen. Kun ennen juostiin ja mellastettiin se pari tuntia hikihatussa ennen ruokaa, nyt istutaan ja liikutellaan hädin tuskin neljää sormea.

Muistan kaikki "10 tikkua laudalla" - pelit ym. joitten takia piti ja joutui juoksemaan, nyt on tilalla sitte Spyrot & Pokemonit, istutaan paikoillaan ...

Juuri näin! Kirkonrotta ja kiikkupallo :D Toisaalta taas tässäkin tulee turvallisuuskysymys eteen. Nykymaailman meno on niin hurjaa ettei lapsia voi/uskalla päästää ulos ominpäin niin nuorina mitä me ollaan kuljettu.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Tähän ketjuun ei sitten näköjään lihavien lasten mammat kehtaa vastata... :xmas:

No mitä hyötyä siitä olisi, vaikka vastaisivatkin? Pääsisivät hoikkien lasten äidit pätemään ja syyllistämään, sekö olisi tarkoitus?

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Tähän ketjuun ei sitten näköjään lihavien lasten mammat kehtaa vastata... :xmas:

No mitä hyötyä siitä olisi, vaikka vastaisivatkin? Pääsisivät hoikkien lasten äidit pätemään ja syyllistämään, sekö olisi tarkoitus?

Samaa mieltä... mitä sä heiltä haluat, selityksenkö? Tuskinpa tulet sitä saamaan, ainakaan tyydyttävää sellaista.

Mulla vasta yksi lapsi, vauva melkein vielä ja liian hoikka on tuokin.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:

Miten ne lapset saavat noita käsiinsä, noita pelejä?

No ennen lapsosia ite tuli pelattua toooosi paljon ja ostettiinki mittava kokoelma pelejä, nytte lapset saa luvalla pelata niitä pelejä, tietysti rajoitettuna ja lasten omia pelejä =)

poikani on laiheliini. Mutta luulisin, että jo perintötekijöillä on aika paljon osuutta asiaan.
Poika, pojan isä sekä pojan pappa ovat kaikki kun samasta puusta veistettyjä...
Pitkiä ja hoikkia. Toki meillä on karkkipäivä ja herkkuja syödään silloin tällöin, eikä tietokoneen ääressä istuta tuntikausia vaan ulkona kirmaa omalla pihallaan päivät pitkät !
Mutta valitettavasti olen joutunut seuraamaan lähipiiriin kuuluvat pienen tytön kamppailua liikakiloja vastaan. Kun meni kouluun, niin kouluterveydenhoitaja puuttui tytön painoon jolloin vanhemmat tietenkin asiasta suivaantuivat. Olivat sitä meiltä, ettei heidän tyttö ole ylipainoinen vaan "isoluinen". Tyttö itse kärsii asiasta ja ei jaksa muiden lasten mukana juoksennella. Mutta vanhemmat eivät tee asialle mitään. Tyttö kuitenkin painaa reilut 30 kg ja on noin 120 cm pitkä.

Kolmen äidin lapsena kirjoittelen. Poika on jo 11, ollut aina sellainen harteikas, siis verrattuna johonkin muuhun. Tyttö 9, ollut eka luokalle asti tosi hoikka ja jopa neuvolassa siitä "valitettu"
En tiedä mitä sitten kahden viime vuonen aikana on tapahtunut. Molemmat ovat lihoneet sen verran että hiukan ylipainoa taitaa olla. Terkkari oli tytölle sanonut, että siinä rajoilla onko ylipainoa, pojalle ei sanonut mitään.
Miten tähän on tultu...en tiedä, lapset kyllä ovat koneellakin mutta koulumatka on molemmilla yli 7 km/päivä, pyörällä kulkevat, talvella on osin kuljetettu. Normaalit ruokakäytönnöt, karkkipäivät yms käytössä. Roskaruokaa syödään harvemmin kun kerran kk, lähes päivittän lapset kyllä syövät jäätelöt, mutta en ole niitä niin pahana pitänyt, kaippa tarvitsisi.
Mistä itse epäilen painon tulleen:
- juuri tietokoneella ajan käyttäminen
- iltaisin iltapalat kasvaneet, lapsilla syy valvoa kun on vielä nälkä (erityisesti noita erilaisia muroja syövät)
- itsekin painoa noussut vuoden sisällä, kai sitä on sitten useammin antanut lapsillekin jotain hyvää
-annoskoot kasvaneet

Olen itse tosi huolissani (vaikka yritän olla lapsille sitä näyttämättä) oma äitini on syömishäiriöinen ja itsekin vähän niin ja näin, paino on vaihdellut 20 kg vuosien aikana, nyt bmi jotain 27, useasti kyllä tuossa 25 pinnassa tai vähän alle.

Syömisistä vielä
-sipsejä yms vain muutamia kertoja vuodessa
- joka päivä tarjolla hedelmiä (vapaassa käytössä) ja vihanneksia jne
- ruoka tavallista ruokaa, jos käytetään ruokakermaa niin kevytversioita
- karkkia vain karkkipäivänä (Kohtuudella)

Ja tosiaan vakavasti otan tämän "ongelman" en halua lapsieni kärsivän ylipainosta tai sen tuomista ongelmista ja "vaivihkaa" yritän nyt siihen vaikuttaa. Hyviä neuvoja tietysti saa antaa.

Yhteistyössä