Eutanasia, psyykkinen sairaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Jos Hollannin malli toteutuisi Suomessa, että myös psyykkisesti kroonisesti sairaat voisivat saada eutanasian, mitä ajatuksia se herättää sinussa, jolla on vakava psyykkinen sairaus?

Kommentoin vaikken ryhmään kuulukkaan. Asia ois mulle ok, sikäli kun tahtoni kysytään tilanteessa ja hetkellä jolloin olen täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Tosin mikä vakava psyykkinen sairaus estää tekemästä sitä itse?

[QUOTE="carelia";25184310]Kommentoin vaikken ryhmään kuulukkaan. Asia ois mulle ok, sikäli kun tahtoni kysytään tilanteessa ja hetkellä jolloin olen täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Tosin mikä vakava psyykkinen sairaus estää tekemästä sitä itse?[/QUOTE]
Heh. Ei kai sitä nyt näin hoideta, että pitää olla lupa terveeltä ajalta, jollaista kaikilla ei edes ole ollut. Ja siitä kyse, että olisi vähemmän tuskallinen kuolema kuin itse tehtynä.

[QUOTE="vieras";25184365]No kyllä monen kymmenen vuoden mielenterveyskroonikko sitä voi haluta.[/QUOTE]
Tai siis, että ei siinä oikeastaan kellään olisi toiveita paranemisesta.

Eutanasiahan on avustettu itsemurha. Mikäli sairastaa todella vakavaa psyykkistä sairautta, johon ei minkäänlaista lääkitystä ole, niin miksi ei. Mitäs elämää se sellainen on? Psyykkisesti sairaat tosin harvemmin (?) ovat fyysisesti niin rajoittuneita, etteivät pystyisi sitä itse tekemään. Aktiivinen eutanasia: lääkepiikki tai joku muu vastaava, joka vie hengen. Passiivinen eutanasia: sairauden lääkitys lopetetaan, jätetään vain kipulääkkeet, ja henkilön annetaan kuolla, mitä mielestäni jo nyt toteutetaan esim. vakavan syövän kanssa vanhuksilla.

En kuulu kohderyhmään, mutta olisihan se ihan inhimillinen mahdollisuus. Luulen tosin, että eutanasia jossain vaiheessa laillistetaan laajemminkin, ja veikkaan, että siinä mennään jossain vaiheessa toiseenkin suuntaan vähän överiksi. Mutta silti ajattelen, että eutanasian pitäisi ainakin joissain tapauksissa olla sallittua.

[QUOTE="vieras";25184333]Heh. Ei kai sitä nyt näin hoideta, että pitää olla lupa terveeltä ajalta, jollaista kaikilla ei edes ole ollut. Ja siitä kyse, että olisi vähemmän tuskallinen kuolema kuin itse tehtynä.[/QUOTE]

Kyllä se eutanasia lupa kuulunee antaa täysissä sielunvoimissa. Eihän systeemi voi olla se, että joudut psykoosissa osastolle ja siellä kiljut, että tappakaa mut sisälläni asuu käärmeitä...sit tulee valkotakit ja tuikkaa henkipoispiikin persauksiin. Mikä psyykkinen sairaus johtaa kuolemaan ? Siis muunlaisen kuin itsemurhaan. Miten voidaan luotettavasti tietää, että ihminen ei toivu psykoosista? Ei kai alzheimerin tautista mummuakaan pistetä pois päiviltä eutanasiassa, ainakin se tapaus josta luin oli potilaan itsensä tolkuissaan sopima kuolinapu josta hänen vaimonsa sai päättää kun aika oli.

[QUOTE="carelia";25184482]Kyllä se eutanasia lupa kuulunee antaa täysissä sielunvoimissa. Eihän systeemi voi olla se, että joudut psykoosissa osastolle ja siellä kiljut, että tappakaa mut sisälläni asuu käärmeitä...sit tulee valkotakit ja tuikkaa henkipoispiikin persauksiin. Mikä psyykkinen sairaus johtaa kuolemaan ? Siis muunlaisen kuin itsemurhaan. Miten voidaan luotettavasti tietää, että ihminen ei toivu psykoosista? Ei kai alzheimerin tautista mummuakaan pistetä pois päiviltä eutanasiassa, ainakin se tapaus josta luin oli potilaan itsensä tolkuissaan sopima kuolinapu josta hänen vaimonsa sai päättää kun aika oli.[/QUOTE]
Heh. Psyykoosi ei ole krooninen sairaus. Lähinnä tässä tulisi kyseeseen varmaan vuosikymmeniä pahaa masennusta sairastaneet ihmiset.

[QUOTE="vieras";25184504]Heh. Psyykoosi ei ole krooninen sairaus. Lähinnä tässä tulisi kyseeseen varmaan vuosikymmeniä pahaa masennusta sairastaneet ihmiset.[/QUOTE]
Jotka ovat siis ihan järjissään, vaikkeivät olekaan "täysissä sielun voimissa" vai miten sitä sitten haluaa asiaa ajatella.

En minäkään kohderyhmään kuulu, mutta kommentoinpa silti :D

Äkkiä tulisi mieleen, että varmaankin kaikki eutanasiaa haluavat sairauden tyypistä riippumatta joutuisivat psykologisiin testeihin ja mielenterveyden ammattilaisten arvioitaviksi, jotta saataisiin selville, onko ihminen ylipäätään kykenevä tekemään tällaista päätöstä (siis että ei ole parhaillaan esim. psykoosissa tms.)

Myös kroonisesta psykkisestä sairaudesta kärsivä voi takuulla olla täysin kykenevä päättämään omista asioistaan, myös siitä, haluaako elää enää sairautensa kanssa vai kuolla pois.
Lisäksi: kuka tahansa voi tappaa itsensä, jos tosissaan haluaa kuolla. On inhimillistä tarjota mahdollisuus arvokkaaseen, rauhalliseen kuolemaan..

[QUOTE="vieras";25184504]Heh. Psyykoosi ei ole krooninen sairaus. Lähinnä tässä tulisi kyseeseen varmaan vuosikymmeniä pahaa masennusta sairastaneet ihmiset.[/QUOTE]

Itse masennusta sairastavana, en ymmärrä mihin mun tapauksessa eutanasiaa tartteisi. Jos haluaisin itseni hengiltä niin kyllä kai siihen melko kivuttomiakin konsteja löytys. Ja täytyy sanoa, että ihme on näinä tuhannen pillerin aikoina, jos ei muutamassa vuosikymmenessä löydetä ihmiselle toimivaa masennuslääkitystä. Minä näen eutanasian kuolinapuna tilanteessa, jossa ihminen on kykenemätön tekemään itsemurhaa ja hänellä on edessä väistämätön tuskallinen kuolema tai vuosien elo vihanneksena. Minusta masennus ei ole edes vaikeimmasta päästä psyykkisiä sairauksia vrt. bi-po tai paranoidinen skitsofrenia.

[QUOTE="carelia";25184482]Kyllä se eutanasia lupa kuulunee antaa täysissä sielunvoimissa. Eihän systeemi voi olla se, että joudut psykoosissa osastolle ja siellä kiljut, että tappakaa mut sisälläni asuu käärmeitä...sit tulee valkotakit ja tuikkaa henkipoispiikin persauksiin. Mikä psyykkinen sairaus johtaa kuolemaan ? Siis muunlaisen kuin itsemurhaan. Miten voidaan luotettavasti tietää, että ihminen ei toivu psykoosista? Ei kai alzheimerin tautista mummuakaan pistetä pois päiviltä eutanasiassa, ainakin se tapaus josta luin oli potilaan itsensä tolkuissaan sopima kuolinapu josta hänen vaimonsa sai päättää kun aika oli.[/QUOTE]

Millaisesta kuolinavusta oli kyse? Ihan mielenkiinnosta kysyn,sillä olen monta kertaa miettinyt joutuuko mieheni vastuuseen,jos omasta pyynnöstäni antaisi mulle esim. yliannoksen unilääkkeitä kun toivoa ei enää ole? Ei nää nyt ihan lähitulevaisuuden juttuja ole,lähinnä pelottaa että joudun joskus vanhuksena makaamaan jossain laitoksessa tajuamatta mistään mitään.

[QUOTE="carelia";25184576]Itse masennusta sairastavana, en ymmärrä mihin mun tapauksessa eutanasiaa tartteisi. Jos haluaisin itseni hengiltä niin kyllä kai siihen melko kivuttomiakin konsteja löytys. Ja täytyy sanoa, että ihme on näinä tuhannen pillerin aikoina, jos ei muutamassa vuosikymmenessä löydetä ihmiselle toimivaa masennuslääkitystä. Minä näen eutanasian kuolinapuna tilanteessa, jossa ihminen on kykenemätön tekemään itsemurhaa ja hänellä on edessä väistämätön tuskallinen kuolema tai vuosien elo vihanneksena. Minusta masennus ei ole edes vaikeimmasta päästä psyykkisiä sairauksia vrt. bi-po tai paranoidinen skitsofrenia.[/QUOTE]
No ei löydy oikeastaan kivuttomia konsteja. Lääkkeiden yliannostus on tunnetusti myös hyvin huono tapaa päästä hengestään, kun sopivia valmisteita ei ole saatavilla vrt. pentobarbitaali eutanasiassa. Masennuslääkitys toimii parhaiten niillä, joilla ei ole persoonaalisuushäiriötä taustalla, että ihan hyvin voi olla, ettei sopivaa lääkitystä löydy. Ja masennus voi kyllä tuottaa erittäin pahaa kärsimystä varsinkin kun todellisuudentaju on siinä suurimmalla osalla kuitenkin hyvin säilynyt.

[QUOTE="vieras";25184897]Millaisesta kuolinavusta oli kyse? Ihan mielenkiinnosta kysyn,sillä olen monta kertaa miettinyt joutuuko mieheni vastuuseen,jos omasta pyynnöstäni antaisi mulle esim. yliannoksen unilääkkeitä kun toivoa ei enää ole? Ei nää nyt ihan lähitulevaisuuden juttuja ole,lähinnä pelottaa että joudun joskus vanhuksena makaamaan jossain laitoksessa tajuamatta mistään mitään.[/QUOTE]
Juu, linnatuomio tulee, jos et itse ota lääkkeitä.

Saako Hollannissa muka kroonisesti psyykkisesti sairaat eutanasian, jos itse haluavat? Ja luokitellaanko masennus tällaiseksi sairaudeksi, vaikka se olisi miten vakavaa ja pitkään jatkunuttakin? Siis sellaiseksi sairaudeksi, että on ihan varmaa ettei ihminen voi enää koskaan parantua siitä?