Ex-anoppiin menee niin hermot!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot!

Vieras
Olin siis ex-mieheni kanssa naimisissa hyvin lyhyen ajan ja meille syntyi tyttökin. Ero oli minun päätös. Nyt kun minulta kysytään että miksi menin naimisiin ja tein lapsen ihmisen kanssa jonka tiesin kärsivän mielenterveys ongelmista en osaa vastata. Silloin se vaan tuntui että kaikesta selvitään. Totuus iski nopeesti kyllä kasvoille.

Koska isä ei oikein voi tuota tyttöä yksin aina hoitaa niin tyttö on paljon isovanhemmilla jossa isä sitten käy. Ex-anoppi on aina ollut tunkenut nokkansa meidän asioihin ja oli todella järkyttynyt kun erosimme. Huusi minullekkin puhelimessa ja kaikke. Mutta nyt kun kohta on vuosi mennyt on kaikki rauhoittunut ja valittaminen loppunut. Paitsi eilen!

Kysyin itse isovanhemmilta haluavatko tyttöä kesällä pidemmäksi aikaa, kun syksyllä alkaa tarha. Ajattelin että on hyvä pitää heihin hyvät välit ja hyvä että tytöllä on hyvä olla edes heihin läheiset välit kun kasvaa. No hehän olivat innoissaan ja tyttö oli sitten ti-su heillä.

Noin pari kuukautta sitten muutin yhteen uuden mieheni kanssa ja kerroin tästä exälle. Että hän tietää kenen kanssa hänen tyttärensä asuu. Eilen sitten tämä ex-annoppi alkoi tentata et miten asun. Ja sanoin etten asu yksin. Sitä siinä sitten päiviteltiin ja alettiin kaivamaan niitä vanhoja sota kirveitä. Kuinka minä muka luulen olevani parempi kuin he ja katson heidän poikaansa alas päin. Ja kuinka meidän tytössä sitten näkyy aikuisena, kun häneltä on riistetty koti. Ja että asiat ois voinu sopia, kun tämä ex-anoppi ei varmasti ees tiedä mitä on tapahtunut silloin ennen eroa. Tyttö oli 8kk kun lähettiin, en kutsuis sitä kodin riistämiseks.

Ja ihan sitten siitä huomasikin että tiesi etten asu yksin, kun sanoi uuden mieheni iästä jotain mitä hänen poikansa oli sanonut. Ex-mieheni oli sanonut että minun uus mies on kakskymppinen ja hän on minun kanssa saman ikänen 24v. Joten tämän ex-anopin oli vaan pakko saada minut sanomaan että en asu yksin. Että voi sitä sitten päivitellä.

Ja ihan alkoi epäilemään että miten tämä minun uus pärjää kun joutuu välillä tyttöä tarhasta hakemaan. Että mistä tiedän ettei tee samanlailla kun hänen oma poikansa teki, joi siis alkoholi kun vahti pientä lasta. Totesin vaan että otinkin miehen joka ei käytä alkoholia, että opin kyllä kerrasta. En kyllä noin mustavalkoisesti oikeesti ajattele, mutta sainhan huomautettua hänelle.

Olen tähän mennessä tytön aina vienyt ja hakenut, matkaa noin 50km. Nyt sanoin että sitten kun on tarha ja minä meen töihin että heidän pitää hakea tyttö tarhasta heille. Sain vastaukseksi "niinhän sinä vaan meitä yrität määräillä". Teen itse vuorotyötä niin en kyllä pysty aina olla enään viemässä ja hakemassa. Vituttaa niin paljon!! Ex-anopilla ei mielestäni oli mitään oikeutta kritisoida sitä miten minä nyt elän!

Voimia sulle. Et ole mitään selitystä heille velkaa. Arvostelkoot rauhassa, älä anna hetkauttaa. Ihmeen paljon jaksat yrittää pitää heihin välejä, itse en varmaan tollasta jaksais. Tsemppiä sulle ja teidän perheelle!

Kun isällä nyt kuitenkin noi tapaamis oikeudet on ja joka toinen vkloppu ollaan sovittu. Ja tytön kannalta minusta on hyvä että on ne siteet sinne isänkin puoleen. Saa sitten isompana päättää itse haluaako olla tekemisissä vai ei.

Älä kerro noin yksityiskohtaisia tietoja entisillesi uudesta miesystävästäsi. Jos alkaa kyselemään, niin sano ettei sillä ole väliä tai pidetään suhde ystävinä vain. Eli älä kerro. Eikä varsinkaan anopille kuulu yhtään mikään asia. Sanot vain ystävällisesti, että eiköhän oma elämäsi ole sinun elämäsi.

Jos anoppia ei kiinnosta lapsi, niin ei voi mitään. Jos he eivät voi lasta hakea tarhasta, niin sitten yksinkertaisesti vaan ei voi mitään. Voit yrittää miehen kanssa sopia, että lapsi on vaikka viikonlopun tai pari, ex-appivanhempien VOIMIEN mukaan (eli sovi heidän kanssaan), ja viet ite ja haet..jos noin välttyy sodalta. Näin säilyy välit ja suhteet, mutta ei muuten. Jos menee vaikeaksi, niin sitten vain niin, että itse hakevat ja tuovat. Täts it.

Ei sinun tartte mitään paskamaista käytöstä kestää. Älä kerro jatkossa omasta elämästäsi mitään, se ei kuulu heille. Se on vain ja sinun asiasi, ei kenenkään muun. Jos yrittävät tiedustella, vastaa vain ystävällisesti jotain. Et ole tilivelvollinen entisille appivanhemmille, varsinkin jos olet niin ystävällinen, että viitsit lasta kuljettaa ees taas. He voivat toki olla väsyneitä ja pettyneitä, joten ota heidän voimavaransa mukaan kuitenkin tähän asiaan. Älä myöskään entiselle miehellesi kerro miesjuttujasi sen tarkemmin, jos hänellä on jo mielenterveysongelmia, niin ei hän tarvitse lisää mitään siihen mielen päälle. Eli ongelmasi on vain se, että puhut liikaa

Onko tapaamisoikeudet jne paperilla? Sovitte paperille sitten tuon, että he hakevat lapsen ja tuovat..eikös se niin yleensä mene? KÄykää ihan viranomaisten juttusilla se paperille mustaa valkoisella sopimassa ja allekirjoittamassa..näin ei ex-anopit hypi silmille ja sun ei tarvi heitä juuri nähdä.

Sitä paitsi on yleensä etävanhemman velvollisuus hakea lapsi tapaamisiin. Onko yhteis- vai yksinhuolto, sillä ei ole merkitystä.

eli yleensä tapaamisoikeudpapereihin kirjataan (jos on riitaisaa, niin kannattaa kirjata todella yksintyiskohtaisesti kaikki) että etävanhempi hakee lapsen tapaamisiin lapsen kotoa. Tämä pätee myös isovanhempiin. Lapsen koti on se missä hän on kirjoilla. Sen siis, jota hän tapaa, on haettava hänet kotoa ja maksettava itse hakumatkat, esim bussi tai bensat. Näin menee laki, ellei erikseen muusta sovita.

Ehdottomasti lastenvalvojalle tekemään yksityiskohtaiset paperit ellet ole jo tehnyt!

En mä mitään omasta elämästäni kerrokkaan. Ainut on tuo ikä minkä ex joskus multa kysy ja vastasin. Ja tietenkin pitää saada tietää että mihin tytär muuttaa ja että kenen kanssa. Mutta muuten eivät tiedä mitään. Isovanhempien ei tietenkään pidä hoitaa, itsehän he haluavat. Ollaan oltu lastenvalvojalla. Ja sovittu että minä voin viedä ja hakea koska olen hoitovapaalla vielä. En vaan syksyllä enään voi kun palaan töihin. Tiedän kyllä että toi tarhastahakemis kommentti tais tulla vaan kiukun mukana. Ja jos eivät hae niin eivät tyttöäkään nää.

Okei, eli menette nyt päivittämään hakemukset. Yritähän heti varata aika! Nimettäin nyt on kesälomat ja vo olla aika tiukilla saada aika elokuulle! Eli yritä soitella, jos siellä ees ois joku ajanvaraaja päivystämässä..

Minusta tuntuu, etteivät isovanhemmat tajua koko tilannetta nyt. Eivät ymmärrä, että sinä olet tullut vastaan näissä kyydityksissä. Eivät varmaan tiedä. Eli siksi yrittävät vempuloida, kun et ole enää rakkaan pojan kanssa ja sulla on uusi mies..eli kuvittelevat ehkä, että sinä yrität nyt saada jotain vapauksia..tai ajattelevat, ettet tiedä miten tilanne oikeasti on. Sinuna siis varaisin ajan ja sopisin miehen kanssa treffit sosiaaliviranomaisille..ja siihen kunnolla ehdot vain.

Ja en vastais nykyisestä miehestä mitään kyselyitä, jos se oikeesti tulee tuolla tavalla bumerangina takaisin. Ei miehen pidä tietää, koska selkeesti sitten sinusta puhutaan pahaa selän takana ja epäillään uusia suhteita ym..joka on ihan heille kuulumatonta. Riittää, kun tietää, että uusi kumppani on..jos se homma ei pysy kasassa. Näkeehän he hänet ehkä joskus, mikä on ihan ok..mutta sun ei tartte sietää loanheittoa tai epäilyjä suhteen kestämisestä..pitäkööt itsellänsä ongelmansa.

Varaa aika ja uudet ehdot paperille ja älä kerro juttuja kuin lapsesta =) Ne riittävät. Yritä olla asiallinen, vaikka muut eivät ole. Jos heittävät lokaa, niin lähde tilanteesta pois. Otat lapsen tai jätät lapsen heille ja lasta vaan huomioit siinä. Heität vaan moit ja näin. Ei sun tartte mitäään kuunnella, etenkin kun lapsikin on sen kuulemassa..ja se ei tee kyllä yhtään hyvää.

Meillä ex-anoppi oli ensin hyvää pataa mun ja lasten kanssa kun erosin, mutta kun sitten löysin uuden miehen alkoi helvetti. Soitti jopa lastensuojeluviranomaiset meille vaan siksi kun epäili että meillä eletään miten sattuu uuden miehen vuoksi...

Välit meni poikki viitisen vuotta sitten, kosti myös lapsille eivätkä ole nähneet isovanhempiaan exän puolelta sen jälkeen vaikka en ole kieltänyt..

Uusimmat

Yhteistyössä