Ex-duunari, nykyään toimihenkilö.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dame74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dame74

Vieras
Jotenkin ihmeellistä, että tässä nykymaailmassakin tuntuu olevan monessa firmassa hirveen tiukka jako duunareihin ja "valkokauluksisiin". Tai musta tuntuu, että monessa firmassa teeskennellään, että "ollaan kaikki samassa veneessä", mutta jaottelu on jollain tasolla hirveen näkyvää. Tosin ei välttämättä palkassa...

Mä olen koulutukseltani tradenomi, mutta en saanut aikoinani alan hommia. Eksyin sitten kotipaikkakunnallani vanhaan kesäduunifirmaani ihan duunarin hommiin. Viihdyin silti duunissa ja palkkakin nousi mukavasti tuotantolisineen sun muineen. Aina oli silti mielessä se, että pääsis "oman alan hommiin".

No lopulta sitten tärppäs. Sain toisesta firmasta ja toisesta kaupungista periaatteessa koulutustani vastaavaa työtä. Tajusin kyllä heti, että hohdokkuus on tostakin duunista kaukana, mutta aattelin että se on sentään mahdollisuus mulle päästä ns. uraan kiinni...'

No nykyään olen sitten jonkinlaisessa urassa kiinni. Samassa firmassa tehtävät vähän laajentuneet ja palkka noussut. Kuukausipalkka on 2700e/kk... mutta... Että hommat sais tehtyä, on aina pakko tehdä vähän extraa. Siitäpä ei mitään makseta. Duunissa pitää koko ajan olla kauheen skarppina. Ja mitään tulospalkkiota ei oo...

Kattelin just mun vanhoja palkkalappuja duunarin hommista. 5 vuotta sitten tienasin bonuksineen käytännössä 2500 e /kk. Että käytännössä ihan samoissa mennään. Toki oli 2-vuorotyö, mutta oli siinäkin puolensa... Mut todellakin, aika moni meistä toimihenkilöistä on ihan samassa "kastissa" duunarien kanssa, mutta ilmeisesti joillekkin se on niin pirun hienoa olla toimihenkilö tms...

Juu, eipä niissä palkoissa mitään suuria eroja ole. Itsekin olen tradenomi ja töissä pankissa, palkka noin 2300 euroa kuussa. Etenemismahdollisuuksia toki on, mutta ei kovin nopealla tahdilla mitään tapahdu, eikä palkka parhaassakaan tapauksessa ole mikään hulppea, koska en halua esimiesasemaan.

Onnea työstäsi, tradenomien työllistyminen on hankalaa, itsekin hain vuosia ennen kuin pääsin edes nykyiseen paikkaani, sitä ennen oli kaupan kassana :(

Etenkin miesduunarit tienaa välillä todella hyvin. Harva naistoimihenkilö voi haaveilla esim. kaivinkoneenkuljettajan, ahtaajan, metsäkoneenkuljattejan tai paperimiehen palkoista. Käytännössä noiden palkkojen yli pääsee vain todella korkeassa asemat olevat ja sitten juristit, lääkärit sun muut. Ja naisia esim. noissa tehtävissä on lähes nolla.

Mut suurin osa meistä on (ja miehistäkin) matalapalkkaisia perusduunareita...

Ja sitten on vielä se jako duunareiden kesken: miehet ja naiset. Ja ihan 2000-luvun puolella erässä metallialan yrityksessä ainoat vakinaistetut vuoden sisällä olivat miehiä; naisia oli tehdas puolillaan, mutta heistä osa oli jatkuvilla määräaikaisilla sopimuksilla niin, että sopimus katkesi hetkeksi ja jatkui sitten taas. Nuoria naisia ei vakinaistettu juuri koskaan, minä tein kesä- ja kausitöitä ja kiitin ties ketä, että ei tarvinnut sinne jäädä.

Tässä paikassa myös oli iso kastijako, ja se näkyi ja kuului joka päivä. Ihmiset itse, lähinnä duunarit itse, pitivät sitä yllä.

Mulla on aikoinaan aika sama juttu kuin avaajalla. Koulutukseltani olen tradenomi, mutta en saanut oikein alani hommia. Sitten menin vuokrafirman kautta varastohommiin. Tykkäsin olla siellä duunissa ja sitten mut vakinaistettiin. Bonuksien kanssa palkka oli reippaasti yli 2000 kuussa. Ja tämä oli siis 10 vuotta sitten... ihan jees palkka siis siihen aikaan. Sitten mut houkuteltiin toisenlaisiin tehtäviin tuossa firmassa. Vähän vaativampia logistiikan hallintotehtäviä ja tuntui että ne senkun laajenivat ja laajenivat. Mutta palkka ei. Aika samalla sitä kitkuteltiin... Tykkäsin silti hommasta tosi paljon ja lopulta menin sitten sanomaan, että mun työstä pitäis tehdä joku "oma hommansa" jossa palkka olis aika eri.

Uskokaa tai älkää, nykyään olen tuossa firmassa jonkin sortin logistiikkapäällikön ja työntekijöiden "välikappale" hienolla tittelillä (ei sillä että leuhkisin, mutta naurattaa toi titteli kun ei se työ oikeesti niin hohdokasta ole). Ja palkka on 3000e/kk plus bonukset (eli keskimäärin 3200e).
'
Logistiikkapäällikkö jää 3 vuoden päästä eläkkeellä ja tuuraan jo nyt hänen kesälomansa yms. Joten uskoisin, että siihen hommaan mulla on aika hyvät saumat sitten. Ja tähän asemaan en olis koskaan päässy jos en olis tehnyt peruspalkalla laajempia hommia. Plus että meni kysymään...