Femilar-pillerit

  • Viestiketjun aloittaja Aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
Aloittaja
Kävin gynekologilla ja minulle vaihdettiin pillerit Femilar-pillereihin koska suvussa (isällä ja äidillä) on ollut verihyytymiä, isällä jalassa ja äidillä aivoissa. Gyne sanoi että tämän pillerin haittavaikutuksena ei ole tuota riskiä. Nyt kun luin lääkkeen tuoteselosteen niin siellä kuitenkin sanoin että pillereillä on riski verihyytymiin???? Nyt arvelluttaa aloitanko vai en???
Mitä muita kokekmusia/haittavaikutuksia teillä on ko pillereistä? Mielialamuutoksia? painon nousua? Jne....
Niin ja ikää on 46 v.
 
vastasin
jo tonne toiselle keskustelusivulle sulle, mutta siis eikö kaikissa yhdistelmäehkäisypillereissä ole se "riski"? sen riskin takia ainakaan mulle ei aloiteta yhdistelmiä. ikää on puolet vähemmän, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. mulla yksi tulppaepäily, joskin aiheeton, ylipainoa....suvussa korkeaa hemoglobiinia.

mutta noi sun suvussa esiintyneet asiat on kyllä sen verran vakavia, että mä en alottais niitä pillereitä. tietysti sinun pitää omalla kohdallasi miettiä asia itse.

eikö gyne kertonut sulle pelkkää keltarauhashormonia sisältävistä tuotteista? siis esim minipillereistä? niitä on esim cerazette ja mini-pill. sitten on vielä hormonikierukka joka mulla itellä on tällä hetkellä...en tiedä onko sulla lapsia, mutta silläkään ei ole väliä koska sitä voi käyttää synnyttämätönkin.
 
ei sopinut
Söin femilar-pillereitä parin kuukauden ajan. Minulle määrättiin ne aurallisen migreenin takia, vaikka olenkin vasta 25-vuotias, samalla söin estrogeeni-pillereitä, jotka estävät verisuonien supistumisen, eli tällä ehkäistään mahdollisia veritulppia. En tiedä kummasta oireet johtuivat, mutta itkeä tihrustin päivittäin, ihan ilman syytä. Saatoin alkaa itkemään kesken tiskaamisen. Olo oli masentunut, mikään ei huvittanut jne. Tajusin onneksi, että sitä oli kestänyt yhtä pitkään kuin pillereiden syöntiä. Nyt oon ollu viikon ilman ja oon kuin uusi ihminen, samanlainen ku aikaisemmin eli iloinen ja ei tietoakaan masennuksesta ja jaksomattomuudesta. Ei minulle ei sopinut. En tosin uskalla alkaa enää syömään mitään yhdistelmäpilsuja, kun gyne sanoi migreenin kasvattavan veritulppariskin 100-kertaiseksi muihin nähden! joten saa nähdä mitä seuraavaks ehkäsyks keksitään..
 
aloittaja
Kyllä kuule määrätään. Keskiviikkona sain reseptin ja gyne sanoi että voi syödä vaihevuosiin asti nykyisin ja sanonut näin jo vuosia. Et taida olla oikein näistä asioista perillä niin silloin ei kannattaisi kommentoida kun ei kerran tiedä mistä puhuu...
 
RM
Hei. Olen 41-v. vanhaa ja syön toinen kuukausi Femilar-et. Ensimmäinen kk oli ihan kauhea... mieliala: ylös-alas...koko kuukausi HAISEVAT välivuodot... rinnat turvoksessa...päänsärkyt...
Nyt rinnat edelleen kipeät, mutta se on pikkujuttu....apua tämä haisevat vuodot. Yhdynnän aikana tulee haju ja suuseksi jäi välin...ollaan molemmat tutkittu ja puhtaat...hoitaja sanoi,että se menee ohitse aikana. Oliko kenellä sama ongelma ja jos oli, niin miten nopeasti mennyt ohitse?
 
Tosi hyvä pilleri
Olen 46-v ja syönyt Femilaria jo neljä vuotta. Ei mitään sivuvaikutuksia, erittäin hyvä pillerimerkki. Menkat on tosi niukat ja lyhyet, pikkuhousunsuojalla pärjää.
 
yöhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ei kai:
ton ikäiselle enää määrätä ehkäisypillereitä. Käytä muuta ehkäisyä.
Femilar on tarkoitettu nimenomaan raskauden ehkäisyyn YLI 40 vuotiaille. Monen mielestä pillerit ovat paljon miellyttävämpi tapa hoitaa ehkäisy kuin esim kondomit.
 
Katjuska
Olen käyttänyt Femilaria vuoden. Ensimmäiset 5-6 kk meni hienosti, mutta sen jälkeen tapahtui kolme asiaa. Ensinnäkin paino rupesi nousemaan, vaikka liikunnan määrä on lisääntynyt koko ajan. Toiseksi menkat jäivät kokonaan pois, vuotoa ei ole enää kuin 1-2 teelusikan verran per kierto. Ja kolmanneksi seksihalut ovat hävinneet likimain kokonaan ja emätin on aina kuiva kuin korppu... Näin ei todellakaan ollut vielä vuosi sitten!
Nyt vasta rupesin miettimään että voisiko myös painonnousu (3-4 kg) ja libidon heikkeneminen johtua pillereistä. Onko muilla ilmennyt vastaavaa? Ihmettelen että miksi nämä sivuvaikutukset tulevat vasta puolen vuoden käytön jälkeen, yleensä niitä on kai eniten juuri käytön alussa?
Pakko tässä kuitenkin on jotain muuta kokeilla, ei viittis vielä 43-vuotiaana lopettaa intiimielämää kokonaan :(
 
napinläpi
Ikää 44 v ja näiden pillereiden syönti on ihan p...stä. Olen käyttänyt niitä jo yli vuoden ja tällä hetkellä vuotoa on ollut 2 kk peräkkäin. Lääkäri vain totesi, että se on näiden pillereiden haittavaikutus. En voi käyttää kierukkaa, koska lapseni on leikattu. Olen tosi epätoivoinen....
 
Senseina
Käytin Femilaria n. 2 vuotta (sitä ennen Femoden) ja päätin lopettaa tänä syksynä. Femilarin hyvä puoli olivat niukat "kuukautiset", joita oli ehkä kolme kertaa vuodessa. Huonoja puolia rintojen huimasti pahentunut arkuus, turvotus ja kuppikoon suoranainen kasvu. Femilarin aloituksen jälkeen oli myös useita kuukausia todella kuiva ja hilseilevä päänahka, myös hiuksia lähti tavallista enemmän.

Kyllästyin lopulta ajatukseen hormonien popsimisesta, varsinkin kun ehkäisyn kannalta ne eivät ole vähään aikaan olleet tarpeellisia. Odottelen vielä kropan normalisoitumista, vaikka ekat menkat tulivat n. kuukauden päästä pillereiden lopettamisesta (niitä toisia parhaillaan odotellessa). Päänahka on oireillut samalla tavalla kun Femilariin vaihdon jälkeen, ja näppylöitäkin on ollut. Ne ovat onneksi jo tasaantuneet.
 

Yhteistyössä