Feministi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselyikä

Vieras
Millainen on mielestäsi feministi? Onko hän fanaattinen naisasianainen, jätkämäinen kirosanojen sanakirja vai naisellinen omanarvonsa tunteva sekä mielipiteensä asiallisesti esittävä nainen?

Että tällaista...

kait se on sitä, että yrittää jotenkin olla parempi kuin miehet ja elää maailmassa, jossa miehet ovat vihollisia. ymmärtääköhän feministi ollenkaan miesten ajatusmaailmaa? tuskin. ja ihminen, joka kuvittelee olevansa parempi tai huonompi kuin joku toinen ihminen, on kaukana totuudesta.

Mulla tuttavapiirissä feministi (oma luonnehdintansa), ulkonäöstään huolehtiva, yli 10v naimisissa saman miehen kanssa, humanisti. Laajakatseinen. Miehensäkin on MIES eikä nössö. Lienevät aika tasa-arvoisia kumppaneita..

Ehkä voisi ensin määritellä mitä on feminismi. Olen käsittänyt, että se on pyrkimystä sukupuolten tasa-arvoon. Useimmiten siis naisen arvon nostamiseen, koska nainen on monessa asiassa vielä tänäkin päivänä se "heikompi" sukupuoli

Feministi on henkilö joka haluaa parantaa naisten asemaa suhteessa miehiin. Telaketjufeministit ovat asia erikseen. Minä taas ajan tasa-arvoa, eli pyrin molempien sukupuolien suhteen samaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Ehkä voisi ensin määritellä mitä on feminismi. Olen käsittänyt, että se on pyrkimystä sukupuolten tasa-arvoon. Useimmiten siis naisen arvon nostamiseen, koska nainen on monessa asiassa vielä tänäkin päivänä se "heikompi" sukupuoli

riippuu näkökulmasta ja siitä, mistä asioista puhutaan. itse en koe suomessa olevani oikein missään asiassa epätasa-arvossa. mies ja nainen ovat erilaisia ja heillä on yksilöllisiä eroja huomattavan paljon.

Eikös feminismin sanakirjan mukaan pitäisi ajaa kaikkea ihmisten välistä tasa-arvoa, mutta kaikenlaiset ääri telaketjufeministit pitää vaan niin paljon ääntä itsestään, että koko sanan merkitys on vääristyny tarkoittamaan miesvihaajaa, joka ei ole sinut naiseutensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Feministi on henkilö joka haluaa parantaa naisten asemaa suhteessa miehiin. Telaketjufeministit ovat asia erikseen. Minä taas ajan tasa-arvoa, eli pyrin molempien sukupuolien suhteen samaan.

mutta miten voidaa ajatella, että naisten "asema" (mitä ikinä se tarkoittaakaan) voisi olla samanlainen kuin miesten, koska olemme biologisesti niin erilaisia? minusta monet miehet ovat hätää kärsimässä nyky-yhteiskunnassa, koska heillä ei ole elintilaa kerrostalossa. yleistän, joo, mutta useat miehet tykkää kun on se autotalli, verstas tms.

itse olen feministi en fanaattinen mut jssain asioissa mun sisäinen feministi nostaa päätään..en silti kyl ymmärrä miksi nainen menee armeijaan ja vaatii it ties mitä et välillä miesten puolellakin(tarkoitan samat säännöt naisilla jos sinne menee poikkeus uukatisii ms.liittyvät jutut)joo enemmän tasa-arvoa naisille mut tarvittaessa myös miehille jossain juuissa....

Mä olen mielestäni feministi ja ajattelen että naiset ja miehet ovat samanarvoisia ja yhtä hyviä. Molemmilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta viivan alle jää tasan yhtä paljon plussia ja miinuksia. Ollaan siis tasa-arvoisia sukupuoleen tai sukupuolirooliin katsomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

mutta miten voidaa ajatella, että naisten "asema" (mitä ikinä se tarkoittaakaan) voisi olla samanlainen kuin miesten, koska olemme biologisesti niin erilaisia? minusta monet miehet ovat hätää kärsimässä nyky-yhteiskunnassa, koska heillä ei ole elintilaa kerrostalossa. yleistän, joo, mutta useat miehet tykkää kun on se autotalli, verstas tms.

Ei tietenkään suoraan samaan, vaan mahdollisuudet samanlaisiksi. Onhan yksilötkin erilaisia. Ero feministeihin näkyy siinä, että feministit ajoivat naisille vapaaehtoista asepalvelusta. Minusta taas sukupuolta ei tulisi erotella. Laissa ei tarvita mainintoja naisista ja miehistä.

Tasa-arvo on sitä, että on saa tehdä mitä haluaa, niin ettei sukupuoli sitä määrää.Tottakai ollaan biologisesti erilaisia, ei se olekaan se pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä olen mielestäni feministi ja ajattelen että naiset ja miehet ovat samanarvoisia ja yhtä hyviä. Molemmilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta viivan alle jää tasan yhtä paljon plussia ja miinuksia. Ollaan siis tasa-arvoisia sukupuoleen tai sukupuolirooliin katsomatta.

niin "sun mielestä", mutta entä tosielämässä ja käytännössä?

Samoilla linjoilla taas mennään. Tasa-arvoa on myöntää, että kaikki ovat omanlaisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

niin "sun mielestä", mutta entä tosielämässä ja käytännössä?

Tosielämässä miehet pakotetaan asepalvelukseen tai sivariin, mutta naisilla on pinemmät palkat. Tosin palkkaerot voivat johtua ihan pituudestakin. Tutkimusten mukaan jo viiden sentin pitempi mies saa lyhyempää miestä enemmän palkkaa keskimäärin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eikös feminismin sanakirjan mukaan pitäisi ajaa kaikkea ihmisten välistä tasa-arvoa, mutta kaikenlaiset ääri telaketjufeministit pitää vaan niin paljon ääntä itsestään, että koko sanan merkitys on vääristyny tarkoittamaan miesvihaajaa, joka ei ole sinut naiseutensa kanssa.

Telaketjufeministit, naissovinistit yms fanaatikot kyllä osaa näppärästi piiloutua feminsmin virallisen määritteen taakse. He ovat juuri niitä, jotka ovat tehneet sanasta "feministi" kirosanan. Valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Samoilla linjoilla taas mennään. Tasa-arvoa on myöntää, että kaikki ovat omanlaisiaan.

Täysi peesi tälle!

Alkuperäinen kirjoittaja Valitettavasti:

Telaketjufeministit, naissovinistit yms fanaatikot kyllä osaa näppärästi piiloutua feminsmin virallisen määritteen taakse. He ovat juuri niitä, jotka ovat tehneet sanasta "feministi" kirosanan. Valitettavasti.

Toisaalta samaa mieltä, mutta osoittaisin kyllä ehkä vähän enemmän sormellani siihen suuntaan, joka niputtaa "telaketjufeministi-rekkalesboiksi" kaikki, jotka yhtään penäävät tasa-arvon tai naisten oikeuksien perään. Eli ongelma ei ole pelkästään siinä ääriaineistossa, vaan siinä että monet aika kapeakatseiset ihmiset yleistävät kaikki feministit nimenomaan äärifeministeiksi, koska silloin voi helpommin mitätöidä heidän puheensa. Se yleistäminenkään ei yleensä perustu kenenkään omiin kokemuksiin, vaan median tai tv-viihteen luomiin koomisiin hahmoihin, tai muuten vaan liioitteluun, koska sillä tavalla voidaan tehdä toinen täysin arvottomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Tämä feministi hyppää samaan pinoon.

Kärsimässä autotallin puutteesta?
:D En tunne itse yhtäkään tälläistä miestä.

Olen feministi ja haluan tasa-arvoa.
Sinänsä tuolla sanalla on huono maine, tulee mieleen juuri miestenvihaajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja Valitettavasti:

Toisaalta samaa mieltä, mutta osoittaisin kyllä ehkä vähän enemmän sormellani siihen suuntaan, joka niputtaa "telaketjufeministi-rekkalesboiksi" kaikki, jotka yhtään penäävät tasa-arvon tai naisten oikeuksien perään. Eli ongelma ei ole pelkästään siinä ääriaineistossa, vaan siinä että monet aika kapeakatseiset ihmiset yleistävät kaikki feministit nimenomaan äärifeministeiksi, koska silloin voi helpommin mitätöidä heidän puheensa. Se yleistäminenkään ei yleensä perustu kenenkään omiin kokemuksiin, vaan median tai tv-viihteen luomiin koomisiin hahmoihin, tai muuten vaan liioitteluun, koska sillä tavalla voidaan tehdä toinen täysin arvottomaksi.

Hyvä minna! Täyttä asiaa!

Yhteistyössä