Hae Anna.fi-sivustolta

Fengshui

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Lily-Rose, 30.12.2017.

1. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Professori Lin Yunin sanoin:
    "Ei vain asukas muokkaa taloaan, myös talo muokkaa asukastaan".

Olen huomannut tämän useita kertoja eri asunnoissa. Edellinen asunto oli qi:n (elämän energia) virtaamisen kannalta erittäin huono. Se oli kerrostalokaksio, jossa kaikki ikkunat olivat samaan suuntaan. Näin ollen siellä ei päässyt qi kulkemaan, eikä myöskään valo päässyt sisään, joten huoneisto oli häiritsevän pimeä. Huoneet olivat tavallaan vierekkäin, ja heti eteiseen tultaessa oven edessä oli suuri peilikaappi. Energiat seisoivat tunkkaisina paikoillaan, ja asunnossa oli huono olla. Niin huono, että sieltä oli pakko muuttaa pois. Nykyinen asunto on myös kerrostalokaksio, kaiken lisäksi edellistä pienempi, mutta täällä on todella hyvä olla. Huoneet ovat sijoittuneet mukavasti. Keittiön ja makuuhuoneen ikkunat ovat pohjoiseen, ja olohuoneen ikkuna ja parveke ovat suunnattu merelle päin etelään. Ulko-ovi suuntaa länteen. Asunto on valoisa ja qi virtaa voimakkaasti. Eteisessä ei tule heti oven avattuaan vastaan "stoppia" eli suurta peilikaappia, joka massiivisuudellaan tukkii eteistä, ja jonka peilistä huoneiston qi ponkaisee suoraan ohitsesi rappukäytävään ja karkaa asunnosta ulos. Tämä vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin ja mielen tyyneyteen uskomattoman paljon. Ennen teki mieli kääntyä samantien ovelta takaisin, kotona ei viihtynyt, mutta nyt eteinen kutsuu astumaan sisään, ja kotona on oikein mielellään. Tarkastin vielä kirjasta, ja sieltä se löytyikin; Fengshuioppien mukaan peiliä ei saisi koskaan sijoittaa ulko-oven eteen, sillä se heijastaa qi:n ovesta ulos.

Fengshuin avulla tasapainotetaan qi (elonvoima tai elämän energia), joka virtaa kodeissamme, pihoillamme, työpaikoillamme, ja kaikkialla muualla, tietysti myös meissä itsessämme. Teorian mukaan kaikkialla liikkuva voima antaa energiaa ympäristölleen, myös jokaiselle rakennukselle. Tuon voiman, eli energian on päästävä liikkumaan kunnolla. Olen nyt muutaman vuoden itsenäisesti opiskellut fengshuita, ja todennut suorastaan rakastavani sitä. Kaikki siinä vaikuttaa pitävän täysin paikkaansa. Ja miksei pitäisi? Kaikki on aivan loogista. Kun esimerkiksi siivoaa, energiat pääsevät virtaamaan asunnossa paremmin, ja sen voi ihan jokainen ihminen aistia. Nekin, ketkä eivät ole fengshuista koskaan kuulleetkaan.

Fengshuikoulukuntia on useita. Joissain koulukunnissa tehdään enemmän fengshui-parannuksia kuin toisissa. Itse kutsun näitä parannuksia tuttavallisemmin taioiksi. En ole näihin "taikoihin" niin paljon käytännössä perehtynyt, vaan toistaiseksi ainoastaan teoriassa. Käytännössä olen siis keskittynyt pelkästään "suotuisaan sijoitteluun". (Paitsi on täällä eteisessä yksi koppakuoriainen (koriste-esine) oveen päin käännettynä viiden centin kolikko suussansa, jotta taloudellinen tilanne alkaisi kääntymään parempaan päin. Saa nähdä miten käy. :) )

Jos joskus vaihtaisin alaa, (kenties vaihdankin?) minusta tulisi sisustussuunnittelija/fengshuikonsultti. Niin paljon tämä vetää puoleensa ja kiinnostaa. :) Kiinnostaako teitä? Jos joku haluaa, niin kerron mielelläni lisää. :)

Minkälaisia kokemuksia muilla on fengshuista? Ovatko "taiat" toimineet? Kuulisin mielelläni kokemuksia ja tarinoita. :)

Last edited: 30.12.2017
  2. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    En oo mitenkään perehtyny, mutta sen huomaa kyllä että siivoamisen jälkeen on energiat paremmat. Valitettavasti mikään himosiivooja en kyllä ole.:) On ollu jo pitkän aikaa suunnitelmissa oikein kunnon laatikkojen ja kaappien raivaus.

3. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    Eipä oo silleen kokemusta, jotta olisin yrittäny saara energiat virtaamahan hyvin... Tämä johtuu lähinnä siitä, jotta mun huane on niin täynnä tavaraa huanekaluja yms. jotta niitten järjestely sokkona on aika vaikia. Kaiken lisäks esim. nojatuali painaa niin julmetusti jotta sitä ei ihan yksin viitti siirrellä...:) Tulevassa kämpässä sitä kyllä pitää harjoottaa...:)
    Omassa huaneessani uskoisin kyllä energioiden olevan kunnossa, sillä täällä viihryn. Miälessä kyllä kävi, jotta oisko huanoilla energioilla osansa siinä, jotta en viihry yleisesti ottaen kotona. Osittain siihen saattaa vaikuttaa myäs se, jotta oon hyvin luannon läheinen ihminen, viihryn metsissä yms. mutta täälä ne mahrollisuuret on riistetty. Metsät, järvet jne. on mulle "pyhiä" paikkoja joissa mun pitää saara olla yksin...
    Lopetan nyt tähän, koska rupesin jo lipsumahan aiheesta.:)

4. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    En mäkään oo himosiivooja ja mulla on kans ollu pitkään tarkootus tyhjentää ja siivota esim. työpöyrän laatikot... Siis kaks vuatta.:p
    En esimerkiks tiärä miks mulla on täällä n. 10 kpl hajonneita kuulokkeita joista ei oo mitään hyätyä...
    Mut silloon harvoon kun huaneeni siivoan ja vaihran lakanat yms. niin se on kyl paljo viihtysämpi...

5. quu Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    276
    Kiva aihe. Täällä juttelimme monta vuotta sitten tästä aiheesta. Kyllä minulla on fengshui ihan jokapäiväisessä arkielämässäni mukana ihan luonnostaan. Mitään oppeja en ole saanut, enkä lukenut, sen vaan tuntee ja vaistoaa itsessään ja ympäristössään, vaikka välttämättä ei tiedä, että sillä on ihan oma nimikin. :)

• Tykkään Tykkään x 1
  6. vierailija Vierailija

Laitoin aikoinaan kodin melkein viimeisen päälle feng shuin mukaan. Rahaa tuli, sosiaalinen elämä vilkastui ja oli mukavaa, viisatuin, lapsilla meni hyvin jne. Sitten unohdin asian ja kiireiden sekä muuttojen myötä en enää kerennyt, muistanut ja halunnut laittaa fengshuita. Sen jälkeen varallisuus on vähentynyt roimasti, samoin sosiaalinen elämä eikä lapsillakaan mene enää niin loistavasti kuin aiemmin. Tämä on tosi tarina lyhykäisyydessään.
    Mutta asia on kyllä monimutkaisempi. Ei fengshuita voi (ehkä) taikatemppuna käyttää. Asiaan vaikuttaa moni asia, mm. oma itse.
    Usko on myös vahvasti vaikuttava voima ihmisessä. Fengshuilla voi ehdollistaa itsensä uskomaan, että sängynasento määrää mitä elämässä tapahtuu ja miltä tuntuu. Silti minusta olisi mukava kokeilla uudestaan sitä, sillä niin ihmeellisen "luokkaretken" olen tullut tehneeksi, ja vaikka tulin kaikessa alaspäinkin, olen edelleen, samoin lapseni, sen ansiosta rikkaampi kaikissa fengshuin aspekteissa kuin mitä ennen sen aloittamista.

Jos asunto ei ole läpitalon asunto niin totta maar siellä ei energiat/ilma kulje ;). Se ei ole fengshui- eikä energia-asia vaan sitä, ettei siellä tuuletu kunnolla. Ilmaan kerääntyy liikaa hiilidioksidia ja olo on huono ja väsyttää yms. Jos asuu hatarassa talossa jossa kaikki ikkunat ovat samaan suuntaan mutta ilma liikkuu sopivasti seinien välistä (esim entisajan hirsitalot) niin taatusti tuulettuu ja ilma liikkuu ja tuntuu "kuin fengshuit" olisivat kohdallaan.

7. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Olisit jatkanut vaan. :) Ei se mitään jos aihe lähtee välillä omille teilleen, joku punainen lanka siinä aina kuitenkin on. (Tai siis mua henkilökohtaisesti ei haittaa ollenkaan, mutta jotkut ovat eri mieltä). Kivaa mun mielestä on jos keskustelu kulkee, ja alkuperäiseen aiheeseen voi aina palata. :)

Mietiskelin eroa sokean ja näkevän välillä.. Näkevä saa siivoamisesta, väreistä ja viihtyisästä sisustuksesta jne. sitä ns. silmäniloa, joka vaikuttaa positiivisesti omiin energioihin, eli tulee hyvälle mielelle. Siistissä, ja hyvin järjestetyssä asunnossa on hyvä olla ja siellä silmä lepää. (Etenkin jos on itse tehnyt asian eteen paljon työtä, ja on tyytyväinen lopputulokseen). Sillon kun sä siivoat, tai kun teillä siivotaan oikein kunnolla, tunnetko tai huomaatko mitään eroa olossasi siivouksen jälkeen, vaikka et näe lopputulosta? Hyvä että viihdyt huoneessasi. Jos tavaraa kertyy liikaa, energiat eivät pääse kunnolla kulkemaan. Sulla ilmeisesti sitä ongelmaa ei ole, mutta kokeile silti joskus heittää jotain turhaa pois, ja tunnustele sen jälkeen uudelleen energioita. Viihdytkö kenties vielä paremmin? :)

Mistä muuten luulet sen johtuvan, että muualla asunnossanne ei ole niin hyvät energiat, kun sun huoneessa? Pystyisitkö sä vaikuttamaan siihen jotenkin? :)

Mäkään en ole mikään erityinen siivoushullu. Vihaan esimerkiksi tiskaamista, ja siivoan perusteellisesti erittäin harvoin. Pitäisi siivota kunnolla paljon useammin. Mutta sisustushullu oon. Siivous menee sitten tavallaan siinä sivussa kun innostuu sisustamaan. :D (Eli vaihtaa huonekalujen paikkoja, laittaa/tekee uusia koristeluja jne.) Mun mielestä koti saa näyttää siltä että siellä asutaan, eli ei tarvitse olla kokoajan siistiä. Arjen keskellä voi todellakin olla tiskejä lavuaarissa, askartelutarvikkeita esillä, pursuileva likapyykkikori kylppärissä.. Se ei siis mun maailmaa kaada, jos on vähän sotkua. Sshän on vain mukavampaa on nähdä lopputulos silloin kun siivoaa, jos on ollut pitkään sotkua sitä ennen. :) Sisustuksen väreistä vielä sen verran, että en oo sellanen valkoinen-harmaa-ihminen ollenkaan. Mulle kodikkuus on sellasta että on paljon lämpimiä sävyjä. Makkarissa voi olla kylmempiäkin sävyjä, koska esim. vaalean sininen rauhoittaa nukkumaan mennessä. Mutta olkkari, eteinen ja keittiö pitää olla lämpimän sävyisiä. Huonekalujen materiaaleista mikä tahansa puu käy, kunhan ne on puuta, ja mielellään ihan puun väristä puuta. Joku kukkateline tms. voi olla metallia, tai vaikka valkoiseksikin maalattua puuta, mutta muovia ei saa olla mikään, missään tapauksessa. Ja jotku Ikean lokerohyllyt tms. on mun mielestä persoonattomia, joten semmosille ei kiitos..

8. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Se aloittaminen onkin aina se vaikein juttu.

• Tykkään Tykkään x 1
  9. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Kiinnostavaa. Mäkin alan yrittämään ihan tosissaan "tehdä taikoja". :) Totta sekin, että ajatuksen voima on ihmeellinen. Samapa tuo, mikä ne taiat saa toimimaan, kunhan toimivat. :) Siellä vanhassa asunnossa oli kaikki asiat muutenkin aivan kertakaikkiaan rempallaan. Kyse ei siis tosiaan ollut pelkästään siitä se ei ollut "läpitalon-asunto", ja siellä ei pystynyt tuulettamaan. Se oli vain osasyy.

10. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    No en mä nyt näin aikaasessa vaiheessa ketjua...:)
    No esim. puhtaitten lakanoitten tuoksu saa mut tunteen oloni viihtyisämmäks. Ja muutoonkin huane tuntuu jotenkin erilaaselta... Se on vaikia selittää, son sellaanen asia joka pitää itte kokea... Tai voin yrittää, mutta en nyt, koska mun pitää muatoilla se kunnolla.:)
    On mulla palajon tavaraa, ja pirun palajo onkin... Kaikki on vaan sullottu kaappeihin ja laatikoihin. Kuten Veskarille vastasinkin, niin mulla on n. 10 kpl hajonneita kuulokkeita laatikoissa joista ei oo siis oikiasti mitään hyätyä. Suurimmasta osasta ei kuulu kummastakaan kuulokkeesta mitään ja parista puuttuu johto kokonaan... Ja on palajo muutakin mitä en enää tarttis, mutta ei oo vaan tullu heittäneeks pois.
    Luulisin sen johtuvan siitä, jotta muualla talossa on hirviän palajon negatiivisia tunteita ja ajatuksia. Oman huaneen lisäks on veljen huane ja sauna ainoita paikkoja jotka on viihtyisiä. Omassa huaneessa on hyvä ja turvallinen olla, mutta muualla on jotenkin tosi paha olla siis enimmäkseen henkisesti ja muualla tuntee olonsa jotenki turvattomaks. Mun huaneessa ei oo esim. koskaan riidelty ja tää on ollu aina hyvin ilonen huane. Täälä viätin palajo aikaa isän kanssa sen eläessä ja täälä tuntuukin jotenki ilosemmalta ku muualla. Siihen voi tiätenkin vaikuttaa se, kun moon täälä palajon yksin ja oon hyvin harvoon vihanen.
    No mä en varsinaanen sisustushullu oo, mutta pirän sitä kyllä järkevämpänä ku siivoamista. Mustakin ois hauska joskus vaihtaa huanekalujen järjestystä, mutta tilaa on aika vähän tavaroitten määrään suhteutettuna ja sitten tosiaan se, jotta monia huanekaluja on vähän hankala siirrellä yksinään. Etenkin kun muut huanekalut on tiällä. Ne pitääs eka kaikki raahata ulos huaneesta ja sitten tuora yksitellen takas ja järjestää uurestaan.
    Kotona muut ei sit taas näe mitään järkee turhanpäivääsessä huanekalujen siirtelyssä, joten apua ei hirviämmin saa. Alakerrassakin siirretään huanekaluja vaan jos jollekki uurelle pitääs saara tilaa.
    Oon esimerkiks jo pitkään miättiny, jotta haluisin siirtää sänkyni ikkunan viäreen rumpujen paikalle, mutta tää sänky on kuitenkin 120 senttinen, niin ois ihan kiva jos joku ois auttamassa sen siirtämisen kanssa.
    Mulla sitten on taas palajo Ikean tavaraa, enimmäkseen punasta. Koska en nää, niin luulis jotta väreillä ei oo hirviästi merkitystä, mutta jotenkin tästä huaneesta tuli viälä viihtysämpi kun tänne tuli palajo punasia huanekaluja ja mustaa tapeettia. Punanen ja musta on ollu aina mun lempivärit.:):):)

11. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Punainen on niin vahva väri, että sisustuksessa tykkään siitä vain jouluna. No, eipä täällä muuta punaista tänä jouluna ollut kuin kylpyhuoneen matto.. Mutta olis voinu olla kaikki muutkin matot ja verhot esimerkiksi. En vaan satu omistamaan enempää punaista. Paitsi olohuoneen nojatuolit ja rahi ovat sellaiset... ööö... punertavat. (En saa päähäni sen punaisen sävyn nimeä, lähellä viininpunaista, mutta vaaleammat). Uudet pitäisi hankkia kyllä. Kevääseen ja kesään punainen ei ainakaan mielestäni käy. Paitsi vaaleanpunainen. Menen vähän vuodenaikojen mukaan. Pääsiäisen aikaan esimerkiksi pidän kirkkaan keltaisesta ja vihreästä. Sininen on mun lempiväri, mutta se ei tällä hetkellä juurikaan sisustuksessa näy. Joskus mulla oli sellainen makuuhuone, jossa oli pelkkiä sinisen sävyjä. Se oli hieno. Musta taas imee kaiken valon itseensä, joten sitä saa mun mielestä olla vain vähän. Mustalla pystyy luomaan hienoja ja tyylikkäitä yksityiskohtia, mutta esimerkiksi tapetin väriksi en sitä haluaisi. Se tuntuisi uhkaavalta. Edellisessä asunnossa oli (ei omasta toimestani) musta keittiön lattia. Se pienensi jo ennestään pientä keittiötä, ja pimensi jo muutenkin pimeää kämppää, joten ei toiminut, eikä ollut minun makuuni tuo musta laminaatin väri. Ehkä sinä pidät punaisesta ja mustasta niistä juuri sen takia, koska ne ovat niin voimakkaita värejä? Aistit vahvimpien värien energiat näkemättä niitä.

Last edited: 31.12.2017
  12. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    Tai sitten tykkään niistä siks, koska ne on ainuat värit jotka viälä erotan.:)

• Ihana! Ihana! x 1
  13. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Hali

• Ihana! Ihana! x 1
  14. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    No kiitos.:)

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Minä en oo yhtään huonekalujensiirtelyihmisiä, oonki miettiny jotta oon poikkeus naisissa. Muttakun ei oikein voikkaan, kun kirjahyllylle ei ole tilaa ku yhdellä seinällä, se määrää sitten tv:n, tietokoneen ja sohvien paikat. Tietokoneen ja tv:n vois päittäin siirtää mutta kirjahylly tekee mahdottomaksi sohvien laittamisen sitten tv:seen nähden oikeaan paikkaan.

Makkaris vois halutessaan ehkä siirtää peilipöydän ja sängyn paikkaa, ei voiskaan, mihis sitten lipasto sitten tai sekin pitäis siirtää, joo ei, ei mun hommaa.:)

Munkin lempiväri on sininen, mutta mullakaan se ei näy sisustukses. Mä en ymmärrä valkoisia sohvia. Kamala pitää puhtaana.

Mulla on kyllä tavaraa ja lisää laatikois ja kaapeis, pitäis tosiaan pitää se raivausoperaatio. Mutta ei mulla kyllä hajonnutta tavaraa oo kuten Killerillä ne kuulokkeet, heitän semmoset kyllä pois. Mua nauratti Killerin kuudetko ne oli hajonneet kuulokkeet.:ROFLMAO:

Pitääskö munkin sanoa Killerille että "hali", poikaparka hämmentyy ku naiset halaa:LOL::ROFLMAO: (Ei me sitte ahdistelumieles:))

• Tykkään Tykkään x 1
  16. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    Joskus kun mulla oli vanhemmat huanekalut ja vähemmän, niin siirtelin niitä aina välillä. Ei sillä varisinaasta tarkootusta ollu, kunhan pirin hauskaa.:)
    Ei, niitä oli n. 10 kpl. En oo eres laskenu tarkkaa määrää, mutta sanoosin jotta kahreksan ainakin.:)
    En hämmenny, ei se nyt aivan viarasta mulle oo.:) Ja te ette oo viaraita, ainakaan täysin. Silloon kun mulla oli pitkä tukka, niin joku lääkäri alako kosketteleen mun ponnaria ja selittään vaikka mitä paskaa. Sanoin sille oikeen tylyyn sävyyn, jotta päästää irti mun tukasta.:)

17. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Hyvä että sanoit! Asiatonta toimintaa lääkäriltä. Hyi. Oliko nainen vai mies? Oisit alkanu hiplailee sen hiuksii takas, tai kiskassu oikeen kunnol.

18. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    Nainen, valitettavasti...

19. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Herra siunaa!!!

20. VierailijA Vierailija

Minulla on olo, että yhdet rappuset ovat väärässä paikassa, mutta niitä ei voi siirtää, niin että minkäs teet?

• Hauska Hauska x 2
  21. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Ainahan senkin voi tehdä intuitiivisena. Minunkin auttavien ystävien alue on jo naapuriasunnon puolella. Tosin juurikin tämä vuosi on ollut sellainen, jossa naapurit ovat suorastaan kannatelleet minua. Vanhoja viestejä tuskin enää löytyy, aiheesta oli aikoinaan mielenkiintoista keskustelua.

22. Master Starkiller Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    642
    No joo... Kai ne pitääs heittää pois, kun ei niistä hyätyä oo.:p

23. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Repesin. :D Mutta toi voi oikeesti olla iso ongelma. Ehkä ne rappuset vois maalata jollain kivalla värillä, tai tehdä niille jotain muuta kivaa? :)

24. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Tai sit voi intuitiivisesti siirtää ne rappuset naapurin puolelle.

25. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Kuinka iso huone sulla oikein on kun sinne mahtuu noin paljon huonekaluja? Mulla on iso olohuone. En osaa sanoa neliöitä. Täällä on kaksi nojatuolia, sohva, sohvapöytä, TV-taso, kirjahylly, ja plussana (koska on ainakin mun mielestä iso olkkari), sellanen tikapuiden mallinen seinään nojaava kirjahylly johon oon keränny mun kaikki henkisen alan kirjat, (on muuten valkoiseksi maalattua puuta, ja nätti ku mikä), ja sit on sivupöytä jossa on koristeita, varmaan ainakin sata vuotta vanha (?) tuoli koristeena nurkassa, ja kukkateline, eli 10 huonekalua. Joskus kun asuin vielä porukoilla, niin mun omassa huoneessa mulla oli vain kolme huonekalua, eli sänky, kirjoituspöytä ja vaatekaappi. Enempää ei olis mahtunu. En ois kyllä enempää tarvinnukkaa. Mulla oli kiva huone sellaisenaan. Ai niin ja tietty tuoli, koska koulupöytä sellaisen tarvitsi.... Mä niin tahtoisin kunnon kirjoituspöydän! :) Ehkä jostain kirpparilta vois löytää jonkun hienon vanhanaikaisen kirjoituspöydän. Ne on ihan parhaita ja kauneimpia mun mielestä.:) Vanhat, koristeelliset huonekalut on hienoja! Ja niihin kun yhdistää teräväpiirtotelkkarin, moderneja valaisimia yms. niin se on tyylikästä mun mielest. :) Vanhaa ja uutta.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri