Hae Anna.fi-sivustolta

festarit

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä kata, 03.07.2005.

1. kata Vierailija

Ajattelin nyt kysästä täällä että minkä ikäisenä itse päästäisit lapsesi ensi kertaa festareille yöksi?
    Itse olen nimittäin 17v. ja äitini ei päästä vieläkään edes pienille festareille yöksi. olisiko teillä mitään neuvoja miten saisin luvan äidiltäni? ja eniten tässä tympii se että hän ei edes kerro syyä miksi en pääsisi!

2. kahden äiti Vierailija

Minä pääsin aikoinani kultaisella 80-luvulla 14-vuotiaana viettämään juhannusta leirintäalueelle koko viikonlopuksi. Mukana oli kaksi vuotta vanhempi kaveri. Saatesanoiksi äiti sanoi ""tupakkaa saat polttaa niin paljon kuin haluat (en polttanut vielä tuolloin), viinaakin saat juoda, mutta huumeisiin älä koske"". Vedin siellä ekat kännit ja aivan törkeässä krapulassa tulin sitten kotiin sunnuntaina...

Vähän vaikeaa arvuutella miksi äitisi ei päästä sinua, ehkä hän tuntee sinut liiankin hyvin..? Kaveriporukasta riippuen (ja tietysti omasta lapsesta myös) päästäisin 15-vuotiaan festareille yöksi. Esikoiseni on nyt 13, joten kahden vuoden päästä saatan joutua syömään sanani ;) Tänä vuonna jo yritin houkutella tyttöä ruisrockiin mukaan sunnuntai-päiväksi, mutta hän ei halunnut. Itse olen käynyt ruisrockissa 14-vuotiaasta alkaen, en tosin telttaillen, kun tässä lähellä asutaan.

3. äiti Vierailija

Vaikea sanoa mitään ehdotonta, kun en tunne sinua enkä taustojanne. Kyllähän 17 -vuotias ikänsä puolesta joutuu jo väkisinkin ottamaan aika paljon vastuuta elämästään, vaikka alaikäinen onkin.

Mutta tuskin äitisi on kieltänyt pelkästä kieltämisen ilosta. Ilman muuta hänellä siihen on syynsä, joten parhaan tuloksen saat kun keskustelet äitisi kanssa. Ja nimenomaan keskustellen, koska voimakas erimielisyys ei tee muuta kuin tuhoa aiheelle.

En tiedä, keskusteletteko äitisi kanssa sinun omista asioistasi kuinka paljon, mutta tämä on yksi tapa nuoren itsenäistyä. Toki jokainen vanhempi pelkää nykyään lapsensa puolesta: on huumeita, väkivaltaa ja rikoksia, mutta kyllä meidän jossain vaiheessa on opittava myös luottamaan nuoriimme.

Itse pääsin aikoinani ensimmäisen kerran festareille yöksi 16 -vuotiaana kaksi vuotta vanhemman siskoni mukana ""esiliinana"". Sisko otti rappiokännit ja minulla meni yö häntä paimentaessa. Olemme myöhemmin äitini kanssa keskustelleet aiheesta, miksi minulla oli jyrkemmät rajat kuin siskollani. Äitini oli - ja on - viisas nainen. Tiesi jo silloin, että siskoni on ikuinen kapinoija, vastaa haasteeseen haasteella. Selviytyjä. Minä olin arempi, uskoin niin hyvää ihmisistä.

Nyt minulla on kaksi tyttöä kasvamassa ja aikalailla sama tilanne heidän kanssaan. Tosin nykyaikana en edes ajattele päästää heitä keskenään tai kaverien kanssa festareille yöksi ennen 16:n tai 17:n vuoden ikää. Lapsilla ei sinne ole mitään asiaa, on meno sen verran rajua. Tosin täytyy katsoa myös yksilöllisesti millaisia nuoria naisia heistä tulee.

Toivon todella, että saat asian selvitettyä äitisi kanssa. Oli hänen päätöksensä mikä tahansa, muista ettei se tee hänestä sen hankalampaa, vanhoillista tai ahdasmielistä äitiä kuin meistä muistakaan. Me jokainen yritämme olla läsnä ja kasvattaa lapsemme sillä rakkaudella ja voimalla, mitä meille kullekin on annettu ja minkä oikeaksi koemme.

Varmaa on se, että sinulla on äiti, joka sinua rakastaa ja sinusta välittää.

4. Anselmi Vierailija

Eikös noihin festareihin kuulu olennaisena osana viinan litkiminen? Ja sitähän et saa alaikäisenä vielä tehdä, joten äitisi on aivan oikeassa.

5. kata Vierailija

no minä en ole ikinä juonut ja äiti kyllä tietää etten joisikaan viinaa..hyi..

6. srk Vierailija

Pyydä päästä yöksi joillekin sellaisille festareille, joille ei takuuvarmasti juoda viinaa. Tällaisia ovat esim. MNF eli Maata Näkyvissä Festarit. Se on pojoismaiden suurin kristillinen nuorisotapahtuma. Lisää infoa www.maatanakyvissa.net

7. Mc mama Vierailija

Minä laskin esikoistttäreni ekan kerran festareille kolmeksi vuorokaudeksi neljän sadan kilometrin päähän, kun hän säästi itse rahat matkoihin varasi majoitukset ym... Eikä ollut edes krapula kun tuli kotiin ehjin nahoin. Se oli hänelle iso itsenäistymisaskel ja minulle hän pääsi näyttämään olevansa luottamukseni arvoinen. Tänä vuonna hän täyttää 17 ja taas on festareille lähdössä...

Kysy äidiltäsi miten hän luulee sinun pärjäävän täysi-ikäisenä (siihenhän ei ole kauaa), kun et ole saanut harjoitella omaa elämää ja itsenäistymistä turvallisesta satamasta käsin. Jos sitten pääsetkin, niin muista säilyttää äitisi luottamus ja olla varovainen... Suurilla festareilla kuitenkin aina tapahtuu kauheitakin asioita...

8. m Vierailija

""Kysy äidiltäsi miten hän luulee sinun pärjäävän täysi-ikäisenä (siihenhän ei ole kauaa), kun et ole saanut harjoitella omaa elämää ja itsenäistymistä turvallisesta satamasta käsin""

No parempiakin tapoja harjoitella itsenäistymistä on kuin festarit.....se että nuorella ei ole krapulaa neljän päivän jälkeen ei kerro kyllä alkoholin käytöstä yhtään mitään mutta oman lapsen suhteen sitä usein tulee oltua liian sinisilmäinen.....kyllä ne toiset mutta ei minun lapseni.

9. Mc mama Vierailija

Ja luuletko että sitten se nuori joka alkoholia haluaa kokeilla ei tee sitä kotiympäristössä? Onko kotiin kahlitseminen tae, ettei sitä tule kokeiltua??

Minun kokemukseni mukaan se vain villitsee entistä enemmän.

10. m Vierailija

Molempiin kysymyksiin vastaan en luule.

11. Mc mama Vierailija

No sen käsityksen, että luulet, ainakin sain sinun edellisestä vastauksestasi. Minun pointtini siihen että nuoreni ei tullut krapulassa kotiin vahvisti luottamustani häneen. Joi siellä tai ei, niin saman olisi kai tehnyt kotioloissakin, mutta osasi tuolla festareilla toimia, huolehtia itsestään ja kotiinpaluustaan täysin ehjänä. Ja se on tärkeintä.

12. ensi kesä Vierailija

festarit 2010
    http://festarinetti.blogspot.com

13. Päihdetyö Vierailija

14. Elayn Vierailija

Tämä keskustelu on jäänyt ihan unholaan. :)
    Mitäs vuodelle 2011?
    Minä suuntaan suomalaisten artistien perässä Seinäjoelle Provinssiin!!
    Provinssirock 2011

15. Elayn Vierailija

Viestin alkuperäiseen aiheeseen vielä,
    että jos sillä nuorella on oikeasti todella kova hinku lähteä, niin kyllä se lähtee oli lupaa tai ei. Parempi olisi sopia pelisäännöt. Että esim. Kännykkä aina mukana, että sinut saadaan kiinni ja luotettavia kavereita mukaan.

16. ^Kaunis ajatus tuo "sinut saadaan aina kiinni". Festareilla ei yleensä puhelimet toimi hyvin, kun siellä on pienellä alueella tuhansia ihmisiä.
    Vaikka olisikin "luotettavat" kaverit, niin eivät ne nuoret osaa aina ennakoida mitä tapahtuu.

Nämä kokemukset olisin itse voinut jättää väliin (19-vuotiaana):
    -ei ostettu lippuja etukäteen, koska oli tarkoitua luikerrella jotenkin ilmaiseksi festarille (teinin logiikkaa). Jouduttiin maksamaan lipuista enemmän.
    -ei varattu majoitusta ->nukuttiin siis yksi yö makuupussissa taivasalla (lähinnä humalaisia tuli vähän örveltämään mutta muuten oli vaaratonta)
    -ei varattu majoitusta ->ei myöskään peseydytty kahteen päivään
    -odottelu, kun kaveri oli löytänyt jonkun "lohduttajan" ja teltta oli varattu jotta kaveri sai sekstailla

Voi olla ihan hyvä, että tulee vähän noita kantapään kautta -kokemuksia, tulee sitä kokemusta ja ymmärrystä:) Virheethän pitää saada tehdä myös itse.:)

17. KoKo Vierailija

Haha. :D
    Kantapään kautta oppii parhaiten. ;)

Itsellä meni viime kesän festarit siinä, kun sain angiinan ja olin kuumeessa ja särkylääketokkurassa koko kolmipäiväisen.

18. Meri Vierailija

Mä menin ekaa kertaa festareille tutun aikuisen kanssa (Pori Jazz, Alicia Keys) ja kun oli Ankkarock ja ne oli vähän isommat festarit niin olin ekan kerran siellä tutun aikuisen kanssa mutta oon sitten käyny siellä myös yksin. Ja tosta edellisestä kirjotuksesta tuli mieleen että kerran kun oli Ankkarock ja siellä sato vettä ja mä vähän murjotin niin Jouni Hynynen sano Moi! Etkai ole vihainen? Musta tuntu että se sano sen mulle, sen katse kohdistui muhun... Mulla oli sillon vähän kurjaa ja mä myös tiesin tulevani kipeäksi ja festareiden jälkeen mulla olikin kuumetta

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri