Fiksuus = Kauneus, Tyhmyys = Rumuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saapas, ei pääs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saapas, ei pääs

Vieras
Usein puhutaan että kauniit ja komeat ihmiset ovat fikuja ja älykkäitä, eli äly ja kauneus kulkevat käsi kädessä.
Mutta ei se kauneus&komeus ja fiksuus&älykkyys nyt ihan käsikädessä kulje. Vai oletko nähnyt joskus komean Nobel-palkitun? Harvemmin edes tieteissä tapaa komeaa/kaunista ihmistä, ja jos niin ne samat muutama tiedeihmisiksi komeat/kauniit onkin sitten kyseisen alan joka dokkarissa ym. näkyvissä kun media haluaa ensisijassa näyttävyyttä ja glamouria esiin.

Kyllä se kauniiden ihmisten (tyyliin vaikka Karita Tuomola) elämä pyörii ihan muiden kuin fiksujen juttujen parissa, lähinnä oman ulkonäön, syömisten tai dieettien, vaatteiden ja kulissien sekä sosiaalisen nokkimisjärjestelmän ympärillä, ei siinä aikaa kamalasti ole älykkyyttä tai fiksuutta kasvattaa. No kouluista lähes joka missiltä on lähes kympin todistus, mutta se ei kerro älystä vaan siitä että kun ulkonäkö on missiluokkaa niin sosiaaliset suhteet muiden oppilaiden ja opettajien kanssa sujuu ilman turhaa energian hassausta ja sen voi keskittää täysin opiskeluun. Sitten kun kysellään jotain fiksua niin paljastuu se älyn laatu viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja saapas:
Usein puhutaan että kauniit ja komeat ihmiset ovat fikuja ja älykkäitä, eli äly ja kauneus kulkevat käsi kädessä.
Mutta ei se kauneus&komeus ja fiksuus&älykkyys nyt ihan käsikädessä kulje. Vai oletko nähnyt joskus komean Nobel-palkitun? Harvemmin edes tieteissä tapaa komeaa/kaunista ihmistä, ja jos niin ne samat muutama tiedeihmisiksi komeat/kauniit onkin sitten kyseisen alan joka dokkarissa ym. näkyvissä kun media haluaa ensisijassa näyttävyyttä ja glamouria esiin.

Kyllä se kauniiden ihmisten (tyyliin vaikka Karita Tuomola) elämä pyörii ihan muiden kuin fiksujen juttujen parissa, lähinnä oman ulkonäön, syömisten tai dieettien, vaatteiden ja kulissien sekä sosiaalisen nokkimisjärjestelmän ympärillä, ei siinä aikaa kamalasti ole älykkyyttä tai fiksuutta kasvattaa. No kouluista lähes joka missiltä on lähes kympin todistus, mutta se ei kerro älystä vaan siitä että kun ulkonäkö on missiluokkaa niin sosiaaliset suhteet muiden oppilaiden ja opettajien kanssa sujuu ilman turhaa energian hassausta ja sen voi keskittää täysin opiskeluun. Sitten kun kysellään jotain fiksua niin paljastuu se älyn laatu viimeistään.
Olen itsekin huomannut sen miten komea mies saa pelkällä komeudellaan muut miehet ja naiset heti positiiviseen asenteeseen. Itsellä kun naama on kuin petolinnun perä niin saan miehiltä todella helposti agressiota ja muutenkin ihmiset koittavat selvitä korkeintaan muutamalla sanalla kohdatessaan. Sen sijaan komea mies saa ihmiset heti juttelemaan kanssaan, itse asiassa ihmiset hakeutuvat keskusteluun tämän kanssa. Älyllisesti pärjään kyllä erittäin hyvin mutta sosiaalinen kanssakäyminen on hankalaa.

Eipa ole. Kylla ihmisen biologiaan ja kognitioon kuuluu tiettyja lainalaisuuksia joista voi tehda yleistyksia, kuten etta ihmiset yhdistavat fyysisen kauneuden/komeuden haluttaviin ja hyviin luonteenpiirteisiin. Asiasta on tehty valtava maara tutkimuksia esim psykologian alueella, joten yleistaminen ei ole kovin kaukaa haettua. Pida kuitenkin mielessasi etta yleiustaminen ei tarkoita sita, etteiko poikkeuksiakin voisi olla joukossa.

Yleistäminen auttaa jäsentämään mustiedustuksia. Nykymaailmassa rumuus -komeus nimenomaan kognitioiden kautta ei pitäisi olla yhdistettävissä hyvyyteen - huonouteen, Varmasti lajinkehittymisen näkökulmasta ajateltuna kauniit ovat olleet lisääntymisen kannalta parhaat yksilöt aivan kuten Chin esitti.

Tutkimusten valossa pieniä lapsia miellyttää enemmän kauniit kasvot kuin rumat. Alle puolen vuoden ikäinen kiinnittää huomionsa silmiin. Tietenkin ympäristöllä on suurin vaikutus mielensisäisten mallien kehittymisessä, mutta ilmeisesti lapset suuntautuvat sisäsyntyisesti yksilöihin, jotka ovat esteettisiä ja symmetrisiä.

Uskoisin, että vanhat stereotypiat elävät ihmisten mielissä. Saduissakin noita on ruma ja sankari kaunis. Liittyneekö samaistumiseen?

Minun kohdalla tainneet geeniparat joutuneet harhateille.Olen 60v,mutta se ei ilmene kuin ajokortissa.Naisensaantiongelma on.Mistä lie johtune.Tuntuu tanssi-illan jälkeen,olkoon kuin ruma,parin löytää.<<<<<<<miksi minä,luu kourassa käpsehdin ulos?Suoraan sanoen,tekisi mieli sanoa vanhoille ja vähän nuoremmillekin akoille,ei teissäkään silmä lepää,missä vika kun eis korreekaa kelpaa.

Mistä syystä ei väki tajunnut kysymystä ?
Alkuperäinen teesi kuuluu:
Kaunis = Viisas
Ruma = Tyhmä

Ihmiset alkoivat kuitenkin jankuttaa mielyttävyydestä, sankariudesta, noidista, pillunsaannista jne jne.

Itse en usko, että ulkonäöllä on kovinkaan paljoa yhteyttä siihen, onko ihminen tyhmä vai viisas.
Ehkä jotkut julkkiksista johdetut stereotypiat turhan paljon vaikuttavat ajastusmaailmaan.

Toisaalta esim vihkipuhetta pitävän morsiamen isän mielestä, tytär on sekä kaunis että älyläs, riippumatta pitääkö kumpikaan paikkaansa:-))

Fakta on, että ulkonäöllä ei ole suoranaista yhteyttä älykkyyteen.

Miellyttävyys, sankaruus, noitakokemukset, pillunsaanti vain kun vaikuttavat ihmiseen ympäristön kautta ja siten koko ihminen muuttuu. Kauniit saavat helpommin "pillua" ja voivat siten ehkä fyysisesti ja psyykkisesti paremmin. Erittäin rumalla saalistamisessa tai saalistamisen aloittamisessa taas on vaikeuksia ja energiaa tuhlaantuu turhiin ajatuksiin ja metsästysreissuihin, mutta jospa ruma suuntaa energiansa vaikka kvanttifysiikkaan. Eikö nimenomaan nörtit ole fiksuja: pienet sosiaaliset verkostot = enemmän aikaa tieteelle. Ja miksi sitä "pillua" pitäisi saalistaa.. haha,

"kävin kulta sorsametsällä, mutta katsos mitä toin mukanani, tadaa!"

Viestini oli sarkastinen ja provosoiva, mutta sanoisin, että kauneus on subjektiivista! Olen usein ihastunut naiseen, joka ystävieni mielestä ei säväytä.

Rumat miehet lukee illat kun ei ole vientiä, viisastuu, hankkii uran, rahaa ja sitä kautta status vastakkaiseen sukupuoleen paranee. Pienet rumat miehet kaikkein eniten koittvat pätemällä nostaa statusta. Äly kasvaa kun sitä kehittää. Tuskin urheileva, tai naisten kanssa pyörivä komistus paljon aikaa käyttää minkään kehittävän ajatteluun kun saantia ja vientiä on koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se on..:
Rumat miehet lukee illat kun ei ole vientiä, viisastuu, hankkii uran, rahaa ja sitä kautta status vastakkaiseen sukupuoleen paranee. Pienet rumat miehet kaikkein eniten koittvat pätemällä nostaa statusta. Äly kasvaa kun sitä kehittää. Tuskin urheileva, tai naisten kanssa pyörivä komistus paljon aikaa käyttää minkään kehittävän ajatteluun kun saantia ja vientiä on koko ajan.

Napoleon-kompleksi... Ja rumien / lihavien / lyhyden ja muuten outojen on pakko tehdä paaaljon töitä menestyksensä eteen: viisas pääsee vähemmällä, mutta kaunis tosi helpollaa... :-)

Alkuperäinen kirjoittaja sohvis:
Minun kohdalla tainneet geeniparat joutuneet harhateille.Olen 60v,mutta se ei ilmene kuin ajokortissa.Naisensaantiongelma on.Mistä lie johtune.Tuntuu tanssi-illan jälkeen,olkoon kuin ruma,parin löytää.<<<<<<<miksi minä,luu kourassa käpsehdin ulos?Suoraan sanoen,tekisi mieli sanoa vanhoille ja vähän nuoremmillekin akoille,ei teissäkään silmä lepää,missä vika kun eis korreekaa kelpaa.
Jos olet oikeasti komea, vikahan on siinä. Ihmiset etsivät yleensä samaa ulkonäkötasoa ja se oman ulkonäön kanssa täsmäävä taso myös säväyttää. Sitä paitsi naisethan eivät ole niin pinnallisia, että pelkkä ulkonäkö välttämättä sytyttäisi. Kyllä minulle kuuskymppinen rumakin äijä kelpaisi (olen ihan siedettävän näkinen ja useamman kymmentä vuotta nuorempi), mutta kun pitäisi olla sitä jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja sohvis:
Jos olet oikeasti komea, vikahan on siinä. Ihmiset etsivät yleensä samaa ulkonäkötasoa ja se oman ulkonäön kanssa täsmäävä taso myös säväyttää. Sitä paitsi naisethan eivät ole niin pinnallisia, että pelkkä ulkonäkö välttämättä sytyttäisi. Kyllä minulle kuuskymppinen rumakin äijä kelpaisi (olen ihan siedettävän näkinen ja useamman kymmentä vuotta nuorempi), mutta kun pitäisi olla sitä jotain...

Ei kuusikymppinen kaljuuntuva ukko voi olla komea! Sohvis se vaan luuleee liikoja itsestään.

Yhteistyössä