Finnit ja aftat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
voisiko olla joku sairaus joka aiheuttaa finnejä naamaan/selkään ja aftoja ja monta suuhun :(
koko ajan aftoja suussa,ilman aftoja en ole ollu pitkään aikaan ja niitä tulee monta kerralla ja vaikeuttaa syömistä (oon ostanu apteekista kaikenlaista aftoihin,hamamstahnat yms)
ja sitten on alkanu tulla finnejä hirveesti naamaan ja selkään.
olen pessy naamaa samoilla tuotteilla kuten aina ja nyt vasta 25 vuotiaana puhkesi sitten kai akne kun naamakin kukkii :(

vai voisiko kyseessä olla joku sairaus?
kun silmätkin välillä sumenee,tai näkö sumenee ..

tietääkö kukaan?
vai onko mulla vaan joku vitamiinin puutostila.
vaikka syön monivitamiinejä (multitabs) ..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kokeile hammastahnoista elmexiä, mulla ainakin auttoi kun vaihdoin siihen

oon kokeillu kaikkia hammastahnoja,valittanu hammaslääkärillä.
näyttäny lääkärissä aftoja yms :(
Mikään ei tunnu auttavan.

mietin jo jotain Crohnin tautia mutta en ole saannu diagnoosia kun lääkäri ei suostunu laittaa kokeisiin.

keliakia voi aiheuttaa aftoja,samoin kun iho-oireita,voi niitä kyllä tulla muuten vaankin... verikokeella? vois kai asian selvittää,ota terveyskeskukseen yhteyttä.
mulla oli kanssa usein aftoja,mulle auttoi aloevera-hammastahna.

Keliakian poissulkemista olisin mäkin ehdottanu. Aftoja ainakin aiheuttaa, ja voi aiheuttaa kaikenlaisia vitamiinien ja hivenaineiden puutoksia, ja ne tietty voi aiheuttaa. Kävin just ite veriseulassa, odotan tuloksia. Aftoja on koko ajan, muita oireita ei, mutta yhdellä perheenjäsenellä on keliakia.

Aftoja voi tulla monista syistä. Mä kärsin niistä ennen ja oli monta suussa, 7-8 kerrallaan.
Joskus ei voinut edes puhua :(
Hammastahna pitää olla sellasta, ettei vaahtoa (esim. Elmex).
Tietyt ruoka-aineet voi aiheuttaa aftoja, esim. mulla tomaatti ja ketsuppi. En voi niitä syödä.
Sitten on se keliakia, josta jo joku mainitsikin.

Apteekissa on nykyään se uusi Oralmedic, mikä on tosi hyvä, kallis tosin.
Ja sattuu sen laittaminen oikeesti enemmän kuin se afta. Mutta kipu on sen jälkeen poissa.
2 hoitokertaa/n. 10e.

Mulla tuli suuhun aftoja ennen kuin keliakia todettiin, sit kun alkoi gluteenittomalle niin ei tullut enää. Edelleen jos vahingossa syö jotain gluteenia, suuhun saattaa tulla 5-10 aftaa kerralla, ei oo kivaa.

joo, hammastahna, eri ruoka-aineet, ja keliakia voi aiheuttaa aftoja. mulla aiheutti keliakia ja hammastahna. miehelle aiheuttaa tonnikala.
keliakia testin voit ostaa apteekista. hammastahna kannatta vaihtaa. ruoka-aineita voi kokeilla itsekkin, olla ilman jonkun aikaa ja sitten kokeilla tuleeko juuri siitä. yksitellen vaan