Hae Anna.fi-sivustolta

Finnmatkojen oppaat

Viestiketju osiossa 'Kanariansaaret' , käynnistäjänä opaste, 21.11.2006.

1. opaste Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa palailimme Teneriffalta Sunnuntaina ja kun menimme 5.11 sinne niin kokemuksemme
    eräästä naispuolisesta oppaasta olivat negatiiviset. Hotelliimme menevään bussiin hän ohjasi
    95% porukasta noin 300m väärään paikkaan vaikka ko. bussi oli hänestä noin 30m päässä. Huitaisu "juu se on tuolla takana vasemmalla" ja porukka uskollisesti matkasi hänen ohjeidensa mukaan sen 300m, jonka jälkeen bussit loppuivat ja päätimme kääntyä takaisin.
    Muutamia päiviä myöhemmin, kun ko. opas saapui hotelliimme "opastamaan" eräs pariskunta kysyi bussilipun hintaa, "en tiedä", entä miten täältä pääsee bussilla Americasiin, "en tiedä, mutta voitte kysyä respasta", no missä on lähin bussipysäkki, "senkin voitte kysyä respasta."
    Eräästä asiasta oli suurella joukolla tehty valitus, mutta tämä tumma neito ei suostunut ottamaan yhteyttä kohdepäällikköön. Ko. päällikön tavoitimme myöhemmin ja saimme valituksemme tehtyä, minkä hän hoiti mallikkaasti mistä bonukset Harrille. Entisen formulatähtemme vaimon nimikaima ei ansaitse bonuksia enkä ymmärrä mistä hänelle maksetaan palkkaa.

2. opas Vierailija

Kylläpä sattui huono tuuri- opas oli joko juuri tullut tai väsynyt ammattiinsa..yleensä opas sanoo ottavansa asiasta selvää menemällä itse respaan kysymään jos ei tiedä... ja nämä perusasiat pitäisi kaikkien oppaiden ottaa selville jo etukäteen töihin mennessään!! Mehän maksamme opaspalveluista jo matkaa maksaessamme!

3. Bamse Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samat oppaathan Finnmatkoilla on siellä kohteessa käytössä, mutta uteliaana kysyn myös hotellia.
    Todella huono asia, että täysin tietämättömiä ja asiakaspalveluun kykenemättömiä "oppaita" on opastamassa ihmisiä toisella puolella maailmaa. Opaspalveluthan kuuluvat ilman eri korvausta valmismatkan etuihin (aina jossain muodossa), ja jostainhan se heidän palkkansa raapaistaan. Reklamaatio liikenteeseen- se ei tietenkään enää tässä vaiheessa huonoa kokemusta poista, mutta ehkä jokunen toinen välttyy samalta kohtalolta.

4. Senorita Vierailija

Meillä oli viime reissulla vallan hyvä kokemus opaspalveluista Finnmatkoilla kun oltiin Puerto de la Cruzissa. Paljon emme yleensäkään tarvitse opaspalveluita mutta jo hotelliin kuljetuksen aikana opas oli erittäin miellyttävä, selkeäsanainen ja antoi mahdollisesti ensikertalaisille hyvää tietoa mitä nyt niin pienen matkan aikana ehti.
    Hotellipäivystyksen aikana auttoi meitä, hoiti asian respan kanssa espanjaksi!
    Kaikki toimi niinkuin voi toivoa opaspalveluista, mutta ainahan joka ammattiin mahtuu kaikenlaisia tekijöitä.
    Hyvä kertoa myös nuo huonot palvelut ja tehdä reklamaatio täällä kotimaassa jollei paikanpäällä onnistu.
    Onnistuneita matkoja kaikille!

5. Bamse Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Viime keväänä Americasissa ollessamme todella mukavat oppaat paikan päällä. Yhdellä kimpparetkelläkin käytiin ja saatiin todella kattavaa kerrontaa Teiden kansallispuistosta, Teneriffasta yleensä, jopa koko Espanjan kuningaskunnasta, sen hallinnosta ja henkilöistä, ketkä ovat merkittäviä Espanjassa tänään. Opas intoutui kertomaan nimikäytännöstä yleensä aina tyttövauvojen korvakoru"pakkoon" saakka, jottei heitä nimitellä poikavauvoiksi ...
    Banaani- ja tomaattiviljelmät, viljelmien koot, satojen lisäystoimet yms. tuli hyvin selvitettyä oppaan kertomuksella. Myös muiden saarten omat viljelytuotteet tuli esille, kullakin omat painoalueet tuotannossa.

Paikan päällä Oasiksessa oli viikon aikana päivystämässä kaksi opasta, lähes aina yhtáikaisesti vierekkäisissä pisteissään. Molempien kanssa tuli asioitua ja molemmat erittäin päteviä, osaavia ja auliita auttamaan ja neuvomaan.

Lasten kerhoissa työskentelevät henkilöt olivat avustamassa matkalaisia kentällä sekä mennessä että tullessa. He tulivat mukaan linja-autoon hotellista asti ja kentällä vielä huolehtivat finnmatkalaisten kotimatkan alun turvallisesta onnistumisesta aina siihen asti, kun matkalaiset siirtyivät turvatarkastuksen puolelle.

Itse annoin kiittävää palautetta jo paikan päällä kyseessä oleville henkilöille ja ettei vaan olisi mennyt sitten hallinnolta ohi, annoin kiittävää palautetta myös netin kautta ihan pääkallopaikalle asti.
    Kokemus oli niin onnistunut, että seuraava matka tehdään myös Finnmatkojen kautta.
    Toivottavasti vaan ei satu sitä huonoa tuuria, että matkalta jäisi paha jälkimaku suuhun tämän opastoiminnan osalta. Tjäreborg on jo kokeiltu, joten silloin sitä olisi "koeponnistettava" Aurinkomatkat. Tottahan se on, että ihminen on ihminen ja välillä huonon päivän ollessa kyseessä voipi olla, että töykeyskin (ehdotomasti kielletty) pääsee karkaamaan, mutta osaamattomuus ja lähinnä haluttomuus on sitten eri juttu.

6. opaste Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hotellimme oli Dunas Paraiso. Bamse, ainoastaan yhdestä oppaasta oli tällä kertaa kyse ja reklamaatiokin tuli annettua ihan paikan päällä. Kuten jo aiemmin mainitsin kohdepäällikkö Harri Einiö oli todella pätevä tehtävasään myös oppaana. Joku mainitsi oppaan olleen väsynyt tai uusi tehtävässään, se ei ole mielestäni pätevä syy, koska minun on oltava omassa ammatissani joka hetki tarkkana olin väsynyt tai sitten en, aivan juuri uutenakin työntekijänä oli sama tilanne. Matkamme sinänsä meni aivan moitteettomasti, mutta aiemminkin Finnmatkoilla matkustaessamme olemme kohdanneet samankaltaisia "oppaita". Toisaalta kaikilla matkanjärjestäjillä niitä maanantai vedoksia löytyy oppaista.

7. Entinen opas Vierailija

Harmin paikka, että teille on sattunut huonoja kokemuksia, mutta itse entisenä matkaoppaana haluan kantaa oman korteni kekoon.
    Se että bussi ei ollutkaan sillä paikalla jossa opas kertoi bussin odottelevan, on ihan normaalia kanarian saarilla. Nimittäin bussikuskit siirtävät joskus busseja lähemmäksi tulohallia, ihan vain ja ainoastaan siksi että TEILLÄ asiakkailla olisi lyhyempi matka kantaa matkatavaroitanne. ja kun bussikuskeilla ei aina välttämättä ole tiedossa kuka oppaista on tulossa juuri hänen bussiinsa, ei hän voi käydä ilmoittamassa oppaalle että bussin paikka on vaihdettu. Tätä sattuu hyvinkin usein. ja kaikilla matkanjärjestäjillä.
    Sanoitte että olitte tehneet joukolla valituksen, eikä opas ottanut yhteyttä kohdepäällikköön. Oppaiden on tehtävä itsenäisiä päätöksiä, eikä jokaisesta valituksesta oteta yhteyttä kohdepäällikköön vaikka kuinka olisi kyseessä "joukolla tehty valitus".
    itse entisenä oppaana ihmettelen kovasti ihmisten saamattomuutta ulkomailla. Kaikki asiat kysytään erikseen oppaalta, kun pienellä vaivalla voisi tosiaan itsekin kysyä vaikkapa sieltä respasta. jos ei kieli käänny paikallisten mukaan, aina voi piirtää, näytellä, ja selvitellä asioita myös kehonkielellä. Olen tavannut hyvin paljon vanhempaa väkeä, jotka eivät puhu sanaakaan vieraita kieliä, mutta siltikin ovat pärjänneet kymmenillä matkoilla vuosikymmeniä. Siis omankin järjen käyttö on sallittua, olen varma että ihmiset eivät ole kotona yhtä avuttomia kuin kuljettuaan Helsinki-Vantaan turvatarkastusporttien lävitse kohti seuraavaa seuramatkaa...

8. Porin ässä Vierailija

Entinen opas, voisitko kertoa, mitkä ovat oppaan tehtävät kohdemaassa. Meitä kun on useampia turisteja,jotka luulevat,että oppaan tehtävät ovat auttaa,neuvoa ja opastaa "tyhmää" turistia matkakohteessa, olenko väärässä? Jos näin ei ole,niin mitä tämä ammattikunta yleensä sitten tekee? Henkilökohtaisesti voin sanoa, että en ole ammattikuntaanne suuremmin rasittanut.Olen sen verran kielitaitoinen ja paljon reissannut, että pärjäilen,mutta on otettava huomioon, että on paljon matkailijoita,joilla näin ei ole asiat,silloin heitä on autettava,vaikka kuinka jurppisi. Pääasiassa olen reissaillut Aurinkomatkoilla, kerran Finnmatkoilla ja Tjäreborgilla, vähäisen kokemukseni pohjalta voin sanoa, että tapaamani oppaat ovat olleet ammattitaitoisia ja miellyttäviä. Viikon päästä taas mennään Aurinkomatkoille,pikku heitto vielä, miksi muuten olet entinen opas? No se ei kuulu minulle,vaya con dios.

9. senora Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Porin ässä: veitpäs sanat suustani ... luin tyrmistyneenä tuon entisen oppaan kirjoituksen.
    Oppaan työtehtäviin kuuluu kai jutustelu meijän suomalaisten kanssa, mitä ootte tehny, onko kivaa, millon lähette kotiin.
    Tiedän että paljon vanhempaa, kielitaidotonta väkeä käy Kanarialla juuri sen takia, että siellä pärjää suomen kielelläkin. Toki Hotellikansioista saa paljon irti, mm. bussien lähtöajat ja paikat ja millä bussilla pääsee minnekkin. Mutta jos vaikka teksti on präntätty pienellä ja ne lukulasit on 'kämpillä' ja sattuu opas olemaan juuri hotellilla. Niin kätevintähän olisi oppaalta kysyä että milläs bussilla pääsee sinne eläintarhaan- mikä sen nimi nyt sitten taas olikaan ja mistä lähtee ja mihin aikaan. Miten sen respan tätille tai setälle näyttelet.. Sieluni silmillä kuvittelen: yritän esittää erilaisia eläimiä (apina, lintu, krokotiili...), piirrän linja-autoa, kelloa (en omista rannekelloa) tai taputan rannetta jossa sitä kelloa ei ole... Ei kiitos - mieluummin pysyn hotellilla.

Niinpä niin, joskushan sillä oppaallakin on se eka työpäivä ja silleen mutta silti. Palveluasennetta pitäisi olla.

Itsellä kyllä kielet taipuvat ja osaan olla hiljaakin aika monella kielellä, mutta onpa sitä oppaan tankeroenglantiakin kuunneltu ... Ihan vaan sen vuoksi, että olemme kyselleet ja udelleet aika ihmeellisiä asioita.

10. papparainen Vierailija

Joukossa on valitettavasti oppaita joita ei kiinnosta pätkääkään koko homma, tuota minä olen ihmetellyt eikö matkanjärjestäjillä ole mitään laatukriteereitä oppaiden kohdalla vai eivätkö tiedä mitä kohteessa touhutaan.
    Olen reissannut aika paljon elämäni aikana, kielitaitoni on huono, pärjännyt olen, mutta on ollut tilanteita joissa olen tarvinnut oppaan apua. Useimmiten on opas hoitanut homman loistavasti, mutta pari kertaa täysin välinpitämätön joista matkan jälkeen reklamaatio ja hyvitys ja funteeraus menenkö koskaan saman matkanjärjestäjän reissulle ( ei ollut Finnmatkat)
    Reissuja olen tehnyt 60 luvulta joten paljon olen nähnyt oppaiden työskentelyä ja nämä pari oppaan välinpitämättömyyttä ja ylimielisyyttä on jäänyt mieleen, näin se vaan on, valmismatkaan kuuluu opaspalvelu jos se on mainittu esitteessä ja siitä on myös näinollen myös maksettu, rahoille vastinetta.
    Paha kello kauas kuuluu, näinhän sanotaan, niin minunkin tapauksessani, valitettavasti.

11. kellot soi Vierailija

Pitäisi nyt ymmärtää ainakin se ettei opas ole joka paikkaan taluttamassa. Eihän siihen aika riitä. On paikalla kaiken varalta eli jos jioain ikävää sattuu, auttaa.

12. Kokemusta Vierailija

Entinen opas, en ihmettele miksi, kun luin kirjoituksesi. Olihan siinä asiaakin, mutta mutta. AM matkalla Teneriffalla oppailta sai todella asiallisia vastauksia, jopa tyhmempiinkin kysymyksiin. Että näin.

13. Turisti2 Vierailija

Jos opas ei ole luonteeltaan sosiaalinen eikä tykkää asioimisesta erilaisten ihmisten kanssa, työ on pakkotyötä hänelle itselleenkin. Opas ei saa ajatella asiakkaiden olevan välttämättömiä pahoja. Kivat oppaat tekevät osaltaan kivaa lomafiilistä. Toki siinä vaaditaan pitkää pinnaa, kun meitä asiakkaita on niin moneen lähtöön. Olen elämäni aikana tavannut paljon kivoja oppaita, oikein sympaattisia. Kun juttelen oppaiden kanssa lomakohteen asioista, se ei johdu kielitaidon puutteesta. Vaikka olemme omatoimisia, saatan käydä opaspäivystyksessä tai toimistolla kysymässä, jos on jotakin kysyttävää.

14. papparainen Vierailija

Hyvä nimimerkki "kellot soi" en minä oppailta odotakkaan joka paikkaan taluttamista. mutta on joskus vastaan tullut hyvinkin kinkkisiä asioita joihin on tarvinnut oppaiden apua ja niinkuin sanoin suurimmalta osin oppaiden työ on ollut hyvää ja asiallista mutta joukkoon mahtuu..
    Ymmärrät varmaan sitten kun kohdallesi sattuu jotain mistä et enää ihan itsekseen selviäkkään, vaikka asenteesi on todennäköisesti tuo juuri "minä en oppaita tarvitse"
    Toivottavasti tulevat matkasi pärjäilet kuten ennenkin, ilman opaspalveluita ja matkoillasi ei satu mitään ikävää itsestäsi johtumatta.
    Elämä opettaa...

15. nimetön minä Vierailija

kiva että saitte reklamoitua jo paikan päällä, se onkin yleensä tehokkaampaa. ainoa mitä en menettelyssäsi hyväksy, on toisten nimien tänne kirjoittelua. "Tummahiuksinen tyttö jonka kaima ex-formulatähden vaimo" jne. on aika törkeää. Jos kerran asia on hoidettu, miksi enää kirjoittaa tytön nimeä tänne? Sääliksi käy enemmän opasta kuin sinua. Tiedoksenne että mainitsemanne Harri on titteliltään (pari kautta oppaana ollut) finnmatkojen palvelupäällikkö, ei kohdepäällikkö. Kohdepäällikkönä on Teneriffalla jo useamman vuoden ajan ollut tanskalainen nainen - nimeä en viitsi laittaa koska minulla ei ole kenenkään lupaa toisten nimiä mainita.

16. no voi kauhia Vierailija

Eikö sitä siellä kanarialla ja muuallakin voisi itse myös ottaa selvää asioista kuten "entinen opas" jo sanoi.

17. myö Vierailija

Olimme Puerto de la Crutzissa pariviikkoa Finnmatkojen matkalla. Eikä ole moittimista matkaoppaissa , kaikkiin kysymyksiin tuli vastaus neuvotiin Bono- kortin osto ja käyttö, bussivuorot ja muutkin käytännön asiat. Olimme kolmen eri naisoppaan kanssa tekemisissä kaikki olivat yhtä ystävällisiä ja avuliaita. Kiitos vielä kerran!

18. opaste Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Muut oppaat tiesi missä ko. bussi sijaitsi. Siinä oli ollut koko ajan samassa paikassa. Meidän bussiin ei tullut opasta lainkaan vaan omin nokkinemme mentiin hotelliin.
    Valituksesta se verran, että Finnmatkat maksoivat Dunas Paraison porukalle 10% perus hinnasta takaisin eli siinäkin mielessä ihmettelen kantaasi asiakkaan olevan aina väärässä tyyliä. Olen matkustellut viimeisen 20 vuoden aikana eräitäkin kertoja ja olen nähnyt niitä entisiä ja vähän siis niitä nykyisiäkin "oppaita". Paskaa siis en tänne tullut jauhamaan. Itse edelleen nykyisenä matkailijan taasen ihmettelen mihin tarvitaan kädettömiä oppaita tai oppaita ylipäätään. Paremmin tuntuu siltä, että oppaat ovat sitä kädetöntä porukkaa.

19. opaste Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin niin, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa niin ei tapahtunut.

20. opaste Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onneksi en kaipaa sääliäsi tai sääliä ylipäätään. Me saimme asiamme hoidettua hyvin. Nimi on silloin parasta antaa julki jos on kykenemätön hoitamaan hänelle asetettuja töitä ja tehtäviä. Minun puolestani saat siis sääliä ketä hyvänsä.

21. Tyytyväinen Vierailija

eikö teillä herttisthähden ole "opaste" loman jälkeen mitään muuta ajateltavaa kuin se että olette joutuneet loman ekana päivänä 270m kantamaan laukkuja ylimääräistä. ja jos kerran ongelmanne on hoidettu jo lomakohteessa, niin miksi sitä vielä täällä jauhatte ja vielä nimellä mainitsette ko. oppaan, mutta kuitenkin itsellä ei ole "m***aa" seisoa omien sanojen takana omalla nimellä.

minä ainakin arvostan kovasti matkaoppaiden työtä, olen matkustanut kaikilla kolmella suomalaisella suurimmalla matkanjärjestäjällä, eikä ole ollut kertaakaan mitään valitettavaa opaspalveluissa. Tottakai on ymmärrettävää, että joku on aina ns. "aloitteleva opas", eikä tietoa löydy niin paljon kuin sellaisilta jotka ovat työskennelleet alalla vuosia. sama pätee ihan joka paikassa, myöskin muilla aloilla. Jos menet ruokakauppaan, niin siellä on ihmisiä jotka ovat uransa eri vaiheissa.
    Joskus olen sattunut jonottamaan omaa vuoroani kysyäkseni oppaalta jotakin asiaa, ja olen ollut todistamassa kuinka me suomalaiset matkailijat osaamme olla joskus todella törkeitä kielenkäytöltään. Eräskin suomalainen mieshenkilö viime talvena huusi pää punaisena oppaalle huonosta näköalasta. kovasti kävi sääliksi kyseistä naisopasta, hän kiltisti kuunteli asiakkaan huudot ja haukut, pyysi anteeksi tapahtunutta, ja lupasi tehdä kaikkensa että asiakkaat saisivat toivomansa kaltaisen huoneen. Enpä tiedä mitenkä tarina päättyi, mutta täytyy vain ihmetellä kun vierestä katsoin ja kuuntelin, mitähän kaikkea matkaoppaat työssään joutuvatkaan kuuntelemaan. tämän ko. herran kielenkäyttö oli sen verran törkeää, että minä en ainakaan itse henkilökohtaisesti olisi kuunnellut minuuttiakaan.
    Niinhän sitä sanotaankin että niin metsä vastaa kuin sille huudetaan. Eli itse ainakin olen saanut loistavaa palvelua noin parillakymmenellä etelänmatkalla, eihän se ole oppaan syy jos parveke on roskisten päällä tai odotukset hotellista on korkeammalla kuin mitä todellisuus on tmv. niinkuin meillä on joskus käynyt.
    Oma asenne auttaa monesti paljon, minä toivottelen voimia ja jaksamista kaikille matkaoppaille ympäri maailmaa, se on yksi uskoakseni yksi raskaimmista ammateista. talvella nähdään taas jossakin kaukokohteessa, suunnittelemme matkaa joko Brasiliaan tai Thaimaahan!

22. . Vierailija

Ei ole "parasta" eikä edes sallittua. Järkyttävää, miten oppaita luullaan voivan kohdeltavan ihan miten tahansa. Palaute oppaalle itselleen tai hänen esimiehelleen tai työnantajalle on ok, nimien julkistaminen yleisillä keskustelupalstoilla on törkeää ja asiatonta.

23. Nellie Vierailija

Allekirjoitan tuon.

24. nimetön minä Vierailija

opaste:elle, laita oma nimesi ja varausnumerosi tänne, että opas voi myös vastata sinulle, nimettömät haukut ovat pelkurimaisen ihmisen mustamaalausyritystä.

25. papparainen Vierailija

Missä on ollut kyseisen oppaan nimi? Nimimerkki nimetön minä, oletko mahdollisesti opas ammatiltasi kun niin kovasti tuollaisesta riehut.
    Arvostellaanhan täällä paljon monenmoista palvelua, miksei oppaiden palvelua saisi arvostella?
    Ei kyseisellä oppaalla ole minkäänlaista huolta jos on toiminut työnantajan säännöillä. Joskus vaan tulee ihmetelleeksi oppaiden työskentelyä, toiset ovat aivan ylivertaisia asiakaspalvelijoita mutta kohdalle on sattunut myös ylimielisiä ei työhönsä sitoutuneita oppaita. On hyvä että aiheesta keskustellaan, saattaa joskus tuottaa tulosta, saisimme myös lomapaikassa yhtä ystävällistä palvelua kun matkaa ostettaessa.
    Palvelua alusta loppuun, asiallisesti, siitä maksamme.

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi