Flamingonkukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Nyt olen päättänyt skarpata ja olen luonut itselleni uuden erityisen vaativan tavoitteen: Älä tapa kaikkia omistamiasi kukkia kolmen kuukauden sisään ostamisesta.

Ensimmäinen (ja melkein ainut) tämän hetkisistä kukkaongelmistani koskee flamingonkukkaa, jota en ilmeisesti osaa hoitaa kasvin vaatimalla tavalla.

Ostaessa kukka näytti tietysti mahdollisimman upealta ja se kukkikin. Nyt muutaman kuukauden jälkeen olen joutunut leikkaamaan yhden toisensa perään kasvin lehdistä ja kukista, sillä niihin on muodostunut tummanruskeat alueet (liian vähän vettä?)

Tällä hetkellä kasvi näyttää melko säälittävältä, vaikkakaan en ole vielä aivan täysin menettänyt toivoani sen suhteen. Luultavasti oikeilla hoitomenetelmillä saisin kukan taas loistoonsa.

Tässä siis muutama kuva kasvin rippeistä:

DSCF9097.jpg

DSCF9099.jpg

Nyt siis kaipaisin kipeästi neuvoja ja hoito-ohjeita. Olen yrittänyt jo googlettaa jotakin, mutta tiedot ovat olleet vähän ristiriitaisia.

Kiitoksia jo etukäteen!

Ne osittain ruskeat lehdet johtuu liian kuivasta huoneilmasta. Ts. suihkutteöe lehtiä / pyyhi kostealla. Se vaatii paljon valoa voidakseen hyvin.Kastelu onkin sitten kinkkisempi juttu: se tykkää, että multa on pikkusen kosteeta koko ajan, mutta ei toisaalta liian märkään, ettei juuret mätäne... Veto tappaa sen ihan varmasti.

Tuo sun kukka. Mä aloittaisin siitä, et vaihtaisin sille uuden mullan, ja alkaisin lannottaa sitä. Valoisaan paikkaan, vaikka kasvilampun alle, jos ei muuten onnistu. ja säännöllistä sumutusta sille.

Vaihda sille kunnon multa (ei mustaa multaa koska liian tiivistä!) ja pistä kunnolla valoisaan paikkaan. Talvisin niitä ruskeita lehtiä tulee helposti ilman kuivuuden vuoksi. Kukka pois patterin läheltä ja vaikka vesiastia missä kiviä siihen viereen/alle (kaunis vettä haihduttava sisustusratkaisu).

Huh! Kyllä taitaa olla nyt liian vaativa kasvi minulle hoidettavaksi! Taitaa epäusko iskeä.

Asuntona on tosiaan kerrostalo ja tuntuu, että pimeää on aina kaikkialla (tykkäämme pitää verhoja olohuoneen ikkunassa, jotta naapurit eivät kyyläisi). Huoneilma on varmastikin melko kuivaa, kuten kerrostaloissa yleensäkin - etenkin talvella.

Täytyy kai tyytyä vain kasvin säännölliseen suihkutteluun. Olisikohan 1-2 kertaa viikossa sopiva?

Mitenkäs tuo lannoitus? Kuinka usein ja millä värkeillä?

Yhteistyössä