flunssainen lapsi ulos nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eva_82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eva_82

Vieras
Voiko flunssaisen lapsen (toinen 3kk, toinen 1v8kk) laittaa parvekkeelle nukkumaan nyt talvella jos on flunssassa? Kummallakaan ei ole kuumetta mutta nuhaa ja pientä yskää on. Sisällä eivät oikein kumpikaan nuku päivällä kuin lyhyen pätkän ja sitten ovat kiukkuisia...
Kiitos vastauksista! neuvolassa on koko ajan varattua...

Meillä on aina nukkunut ulkona ja nukkuu vieläkin kun ikää 2v... oli siis flunssaa tai ei. Onneksi mitään tosi kovia pakkasia ei ole ollut... Ulkona on raikasta ja kosteampaa, hyväksi vain.

Meidän 5vk. pojalla on ollut 3vk. nuhaisuutta yö-aikaan. Minä kysyin neuvolasta kanssa ja siellä sanoi, että ei ulkoilemaan ennen kuin on kunnolla tervehtynyt. Saas nähdä päästäänkö ulos vielä moneen kuukauteen.

Ihan pienellä onkin eri asia, eli tuommoista 1kk ikäistä en laittaisi ulos jos on nuhainen (tämä edelliselle).
Meillä on 1 v 3 kk ikäinen tyttö ja hän on nukkunut aina ulkona päikkärit. Paukkupakkasiakaan täällä ei ole ollut. 10-15 pakkasasteessa voi vielä hyvin nukkua ulkona kun on kunnolla puettu ja rattaiden suuaukko suojattu harsolla tms. Nyt tyttö on oikeastaan ekaa kertaa sen verran kipeä, että hän on nukkunut sisällä (kova nuha ja vähän kuumetta). Ulkona nukkuu kyllä paremmin. Kun kuume laskee niin laitan kyllä ulos, vaikka nuhaa vielä olisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhanenä:
Meidän 5vk. pojalla on ollut 3vk. nuhaisuutta yö-aikaan. Minä kysyin neuvolasta kanssa ja siellä sanoi, että ei ulkoilemaan ennen kuin on kunnolla tervehtynyt. Saas nähdä päästäänkö ulos vielä moneen kuukauteen.

Onkohan kyseessä oikeasti nuha? Meidän muksu ainakin tuhisi öisin ekat kuukaudet, eikä tosiaankaan ollut nuhainen. Mä veikkaan, että röörit vaan olivat kovin kapoiset ja puklailijana poika sai maitoa nenäänsä.

Myös meidän tytöllä oli varmaan ensimmäiset 2kk nuhaisen kuuloinen nenä ja neuvolassa aina sanottiin ettei se mitään varsinaista nuhaa ole, vauvoilla on usein tukkoisen oloinen nenä, aivastelee paljon kun nenua pitää avata ja myös suositeltiin natriumkloridilla huuhdeltavaksi jos tuntui häiritsevän kovastikin.

Juu, meillä sanottiin jo laitoksella, että pikkuvauvan "nuha" ei ole välttämättä tosiaankaan nuhaa vaan se vaan sattuu olemaan monien pikkuvauvojen ominaisuus, että tukkoisuutta on.

Itse sain myös neuvolasta ohjeet ekan flunssan kohdalla (4,5kk), että ulos voi viedä ellei ole kuumetta. Nyt 8 kk tokassa flunssassa olen vienyt ulos muuten paitsi parina ekana kuumeisena iltapäivänä ja hyvin on nukkunut. Pieni pakkasilma kummasti kuivattaa nenän limakalvot, jolloin vauvan on helpompi hengittää ja vielä kun voi pitää rattaiden selkänojaa hieman koholla, niin unet ovat olleet 2-3 tunnin mittaisia flunssasta huolimatta. Ja tosiaan lämpöisesti päälle, sadesuoja vaunujen päälle ja harso suuaukolle, niin siellä on mukavan lämmintä ja helppoa hengittää:)

Pakkassää ei ole paras mahdollinen nukutuskeli; ihanteellisin on kostea sää,eli nollassa tai pöusasteita! Pakkasen kuivuus on itseasiassa pahasta nuhaiselle,etenkin yskäiselle.

Yhteistyössä