Foolihappo

  • Viestiketjun aloittaja ok?
  • Ensimmäinen viesti
ok?
Otan päivittäin yhden multitabs special 2+:n ja yhden foliren 300 mcg.
Onko tuo riittävä vitamiinilisä raskauden aikana?

Miten te muut, syöttekö vitskuja vai ette?

Rv5+?
 
Tp
Mun muistaakseni raskausajan minimisuositus foolihapossa on 400mcg eli on ihan sallittua ylittääkin tuo määrä. Minäkin syön Multivitan (foolihappoa 100mcg) lisäksi erikseen peräti 500 mcg vahvuisia foolihappotabletteja. Joinakin päivinä otan niiden sijasta Berexin, jossa on sitä 400mcg.
Alan ihmisenä tiedän mihin elimistö ja sikiö vitamiineja tarvitsee, ja tiedän etten ruoasta kaikkia saa, siksipä syön tabletteja.
 
Giana
En syö muuta kuin kalkkitabletteja, jotka sisältävät kalkin lisäksi jotain sen imeytymistä parantavia aineita, mm. d-vitamiinia. Tuo multitabs on varmasti ihan hyvä, mutta itse koitan mieluummin pillereiden sijaan syödä monipuolisesti tavallista ruokaa. (Kalkkitabletteja syön, koska en voi käyttää maitoa.)
 
***
Samaa ajattelen myös minä, kuin edellinen eli normaali ruokavalio on kaiken lähtökohta ja sitten jos sitä ei ole mahdollista pitää normaalina (kasvissyöjät, intolerantikot, allergiat jne), niin otetaan sitten mukaan pillerit. Myös foolihappoa saa ihan riittävästi normaalistakin ruokavaliosta, kun vaan syö riittävästi leipää ja kasviksia, sama pätee vitamiineihin (hedelmät) ja kalsiumiin (maitotuotteet). Ja ne ei edes lihota tai sisällä sokeria eli niitä voi syödä melko suuriakin määriä...
Normaali ruokavalio auttaa vatsaa toimimaan normaalisti. (Pillerit eivät sisällä kuituja) ja muutenkin virkistää mieltä kun syö jotain tuoretta ja raikasta sen sijaan että nappaa pillerin purkista...
 
tinu
Minä syön päivittäin myös yhden multitabs special 2+:n ja sen lisäksi vielä yhden foolitabun (400mq) päälle. Foolihapon päivittäinen annostelusuositus on raskausaikana väh. 400 mq eli yksi multitabs ei kattaisi sitä, koska yhdessä tabletissa on ""vain"" 200 mq. Foolihappo on vesiliukoista eli ei haittaa jos sitä syö ""ylimääräistä"". Minunkin foolihappoannokseni on päivittäin 600 mq.
 

Yhteistyössä