Hae Anna.fi-sivustolta

froteepyyhkeen silitys ?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä merkillistä sanon, 09.10.2007.

1. merkillistä sanon Vierailija

Uusissa froteepyyhkeissäni on pesumerkkien joukossa silitysraudan merkki, siis onko suositeltavaa, että pyyhkeet silitetään ? En ole moista merkkiä ennen huomannut froteepyyhkeissä,mitä pyyhkeille "tapahtuu" silityksessä, luulisi että nukka litistyy. Kertokaapa miten toimia ja mikä teistä suositeltavaa.

2. Minä silitän aina myös froteepyyhkeet, tulevat ihanan pehmeäksi.
    " mitä pyyhkeille "tapahtuu" silityksessä" kysyit. No, ainakin siliää ;-)

Jotkut froteepyyhkeet ovat niin karkeita ilman silittämistä, että niillä menee iho melkein naarmuille.
    Ei se nukka litisty, kun ei liian kuumalla silitä.

3. manklaaja Vierailija

Minä mankeloin froteepyyhkeet. Ei se nukka kärsi, pyyhe imee kuten ennenkin ja reipas ravistelu saa nukan pörhölleen.

4. Vauvoille Vierailija

silitän aina kaikki vaatteet, myös froteepyyhkeet.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enpä ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi silittää pyyhkeitä.

6. ?? Vierailija

Minä silitän myös, koska pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä. Nopeaahan niiden silittäminen on, kun ei tarvitse kuin pyyhkäistä raudalla molemmin puolin.

7. Minäkin silitän Vierailija

Minäkin silitän pyyhkeet, ne saa kaappiin pienempään tilaan litteinä ja jotenkin "viimeistellyn" olemuksen pesun ja kuivauksen päätteeksi. Silitän kyllä vain toiselta puolelta, mutta niin kuumalla kuin raudasta lähtee ja täydellä höyryllä.

8. laiskimus´ko Vierailija

Koulussa sanoi kotitalousopettaja: Hullu työtä tekee viisas pääsee vähemmällä. On toi hullun hommaa silittää pyyhkeet, alushousut, sukat ym. Onhan sitä paljon hauskempaakin tekemistä :cool:

9. No en Vierailija

En taatusti silitä ihanan pehmeitä ja kuohkeita froteepyyhkeitä kuivausrummun jäljiltä. Onneksi on iso kodinhoitohuone ja siellä tilavat liinavaate-ja pyyheliinakaapit!

10. Hullun touhua silittää frotee pyyhkeet....? kenellä on oikein aikaa? Jos ne pesee tarpeeksi kuumassa, kaikki bakteerit kuolevat ja ainakin omat pyyhkeeni ovat kauniin sileinä kaapissa ihan käsitaittelulla. Joitakin vanhempia pyyhkeitä olen mankeloinut, mutta ne ovatkin siirtyneet jo keittiökäyttöön ja keittiökaapissa on muutoinkin vähemmän tilaa. Niiden ei tarvitsekaa olla pehmeitä vaan mieluummin karheita.

11. Meitä on moneksi Vierailija

Hih ;)
    Minä en silitä lakanoita mutta kyllä pyyhkeet. Lakanat siliävät tarpeeksi itsekseen kun ovat hyvänlaatuisia ja rullataan mutta pyyhkeistä tulee vielä pehmeämpiä silittäen. En erityisemmin silityksestä pidä, mutta pyyhevaivan näen.

12. on tehtävää Vierailija

Jokainen tyylillään, ilman muuta. Mutta en enää ihmettele, että perheenäideillä riittää tekemistä. Lakanoiden silittäminen, mankeloiminen, froteepyyhkeiden silittäminen...outoja kotitöitä.

13. kahden kauppa Vierailija

No riippuu kai siitäkin, kuinka tiheään vaihtelee tekstiilejä. Luin ihan tukka pystyssä että jotkut vaihtavat käsi- ja kylpypyyhkeet parin käytön jälkeen. Meillä vaihdetaan kahden viikon välein ja meitä on vain kaksi, joten siitä tulee yhteensä neljä pyyhettä silitettäväksi kerran kahdessa viikossa. Kauhee homma, kestää ehkä 10 min!

14. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    pyyhkeet koska ne vievät litistettyinä vähemmän kaappitilaa. Joskus silitän pikkupyyhkeitä ja jompi kumpi tapa on aivan välttämätön.
    Te silitys/mankelointivastustajat - käytättekö myös ryppyistä pöytäliinaa ??

15. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä taas en silitä mitään, jota ei ole ns. pakko... Yksi ystävättäreni taas silittää ihan kaikki eli kukin tavallaan :)

16. en silitä froteeta Vierailija

Se silitysmerkkin on siis vain ohje eli jos joku haluaa pyyhkeen silittää niin se pitää tehdä merkin ohjeistamassa lämpötilassa. Taitaa olla joku "sääntö" että pesuohjeessa pitää olla tuokin merkintä ja siksi se on pyyhkeissäkin.

Toki jokainen voi harrastaa mitä haluaa, mutta froteepyyhkeiden silitys alkaa olla friikkien hommaa :)

17. Liisa O Vierailija

Meillä kotitalouskoulussa nimenomaan korostettiin ettei froteepyyhkeitä saa silittää eikä mankeloida. Nukka menee litteäksi eikä kuivausteho ole niin hyvä. Miksi muuten edes silittää niitä, kun ovat juuri kauniita kun nukka on pystyssä. Lakanat kyllä mankeloin ja tyynyliinat silitän, koska ne ovat kauniimpia sileinä.

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En laittaisi pöydälleni ryppyitä pöytäliinaa, jos sellaista käyttäisin. Olkkarin pöydällä virkattu liina ja se pitää prässätä pesun jälkeen muuten on rumannäköinen. Muuten en silitä mitään mikä välttää silittämättäkin. Mankelointia en harrasta missään olosuhteissa, kun minulla ei sellaista ole.

19. ?? Vierailija

Minä mankeloin lakanat - aikaa kuluu kahden ihmisen lakanoihin joka toinen viikko noin viisi minuuttia (laitan lakanan mankeliin ja sillä aikaa kerään muita pyykkejä, vaihdan lakanan ja jatkan jälleen muilla pyykeillä).

Silitän froteepyyhkeet sillä lailla pyyhkäisemällä toiselta puolen ja vaikka meillä todella kylpypyyhkeetkin vaihdetaan pari kertaa viikossa (johan niille pyyhkimiskertoja tulee useita sitenkin) ja käsi/kasvopyyhkeet useamminkin, ei niissä mene kuin muutama minuutti viikossa.

Ei minun elämäni todellakaan ole kiinni noin vartista viikossa. Silti minulle jää aikaa laittaa ruokaa, seurustella perheeni kanssa, käydä kuntosalilla ja lenkillä, lukea, käydä elokuvissa, teatterissa ja konserteissa ja harrastaa muitakin asioita.

Jokainen tekee kuitenkin omien tapojensa mukaan. Yksilönvapaus on hieno asia!

20. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ?? - minä en silitä siksi, että INHOAN sitä yli kaiken - niinpä jätän mieluummin täysin vastenmielisen homman väliin, en siksi, ettenkö siihen löytäisi muutamaa varttia silloin tällöin... Kotona (siis lapsuudenkodissani) silitettiin ja mankeloitiin kaikki, joten kai sain yliannostuksen moisesta puuhasta kotona vielä asuessani ;-) Toki kauluspaidat yms. "pakolliset" asiat silitän, mutta tosiaan vain ne, jotka on ns. pakko. Mutta kuten sanoit, yksilönvapaus on hieno asia ja kukin tapojensa mukaan!

21. Teillä sitä kosteusvoidetta sitten kuluukin aika paljon per kuukausi, kun "asutte" lähes siellä suihkussa päätellen siitä miten usein pyyhkeet pitää vaihtaa, kun ovat mukamas likaantuneet. Minun ihoni ei kestäisi päivättäistä suihkussa lotrausta. Peseytyä kun voi ilman suihkussa käyntiäkin tarpeellisista paikoista. Näin ollen ei pyyhkeitäkään taritse joka viikko vaihtaa eikä pyykkiä tule kone kaupalla per. viikko. Helppoa

22. on tehtävää Vierailija

Emme käytä pöytäliinaa. Pöydässämme ei ole mitään piiloteltavaa. Ruokapöydässä pöytäliina olisi tosi hankala, pitäisi muun muassa ravistella murenia. Pelkän pöydän pitää siistinä helpommin.

23. pöytäliinoista Vierailija

Pöytäliinan on tarkoitus SUOJATA pöydän pintaa naarmuilta ja lialta, ei varsinaisesti piilottaa. Sama funktio kuin matoilla, sekä tietysti tuoda sisustukseen väriä ja tyyliä haluttuun suuntaan. Enää ihmiset eivät tätä tajua kun muutenkin huonekaluja vaihdetaan niin usein ettei kulumisella ole väliä. Jokunen sata vuotta sitten pöytäliinat otettiin pois vain suurissa juhlissa ja pöydän hienoa pintaa sitten näyteltiin vieraille.

24. liinaton Vierailija

Meillä ei pöytäliinoja edes voi pitää, kun kissat makoilee pöydillä ja liinat olisivat lattialla.. Enkä kyllä erityisemmin pidäkään liinoista. Miksi peittää kaunis pöytä? Kuten sanottu, jokainen tavallaan.

25. ellie. Vierailija

En käytä pöytäliinaa. Käytössä tällä hetkellä ruokailun aikana puiset alustat, tabletin tapaiset.
    En halua kätkeä pöytää - eikä sitä tarvitse myöskään säästää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri