Hae Anna.fi-sivustolta

FSH 28, ikä 40. Onko mitään toivoa???

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Pernilla W, 30.12.2011.

1. Pernilla W Vierailija

Hyvät Sisaret!
    Onko kaikki toivo mennyttä? Olen 40 v, ja sain tänään tuomion lääkäriltä. FSHni on 28. Vuonna 2007 se oli 9. Siis tarkoittaako että elimistöni on alkanut vaihdevuosiin? Join testiaamulla kahvia (vaikuttikohan???) ja kiertopäivä oli 5 sattuen viikonlopusta ja testi otettiin n kl 11... Olin niin tyrmistynut ja romahdin täysin kun lääkäri huonolla suomen kielellä sanoi, etten voi saad enää lapsia...en osannut kysyä mitään järkevää...itkin silmittömästi autossani. Minulle tehtiin entisen mieheni kanssa koeputki vuonna 2007, mutta se ei tuottanut raskauteen. Minusta saatiin tosin silloin 6 munasolua.
    Onko kenelläkään kokemuksia, että FSH olisi korkea mutta raskaus alkanut. Miten luovutettu munasolu? Miten kaikki tapahtuu?
    Auttakaa surullista tietämätöntä...ehkä huomenna ajattelen selvemmin...

Terveisin Pernilla W

2. Realisti Vierailija

Ikvä todeta mutta kyllä tuo fsh on niin korkea että mahdollisuudet taitavat olla aika olemattomat. Harva paikka edes antaisi hoitoja noilla arvoilla. Tai voi olla, ettei mikään hoida.
    Vaikka fsh ei juurikaan vaihtele eikä sitä voi millään alentaa kannattaa toki oman mielenrauhankin vuoksi otattaa testi uudestaan ja keskustella sen tuloksesta jonkun lapsettomuuden hoitoon erikoistuneen gynen kanssa. Saisit varmuuden ja vastauksia kysymyksiisi.

3. fd f fdsv Vierailija

Mulla oli fsh 12 ja olin 32 v, enkä voinut saada omaa lasta. Munasoluja tuli, mutteivat koskaan alkaneet kasvaa kohdussa. Sen sijaan lahjoitetulla munasolulla tehdyssä hoidossa tärppäsi heti, ja tuossa se nyt sängyssä tuhisee...

4. Kokemusta Vierailija

FSH vaihtelee kuukausittain aika reilustikin. Sen puoleen sinulla ei ehkä ole hätää. On vaikea sanoa, mitä voisit tehdä, mutta netti on pullollaan ohjeita FSH:n alentamiseksi. Uskon kylläkin, että se on vaihteleva arvo eikä sitä tuossa iässä pysty pysyvästi stabilisoimaan tiettyyn arvoon. FSH ei sinänsä kaiketi mittaa kuin vastetta pistoksiin.

Hoidot läpikäyneenä Suomessa ja ulkomailla voin vain sanoa, että jos harkitset hoitoja niin varmista verikokeella etukäteen kierron 2.pv (muistaakseni), että sen kuun arvot näyttävät hyvältä. Tätä testausta ei tehdä Suomessa ja itse olen käynyt aivan turhaan rahaa tuhlaamassa hoitoihin. Jos FSH on siinä pistoskuussa korkea, ei hoitoja kannata lähteä tekemään. Vaste olisi huono ja saisit vähemmän soluja kypsymään lääkkeillä. En ymmärrä miksi tästä ei Suomessa tehdä mitään testejä. Jos FSH seuraavassa kuussa näyttää paremmalta, alle 10 joka tapauksessa, kannattaa se kuukausi hyödyntää..

Pelkkä FSH ei ennusta onnistumista tai epäonnistumista. Siihen liittyy niin monta muutakin testiä ja koetta sekä viime kädessä se minkälaatuisia alkioita munasoluillasi saadaan aikaan. Kaksi vuotta aiemmin tehdyissä hoidoissa vasteesi saattoi olla hyvä, mutta 40v on se rajapyykki, jonka jälkeen todennäköisyydet laskevat rajusti. Kannattaa siis tarkkaan miettiä lähteäkö enää hoitoihin tai kuinka monta hoitoa yritätte.

En sanoisi, että kannattaa jo luovuttaa, mutta realiteetit ovat mitä ne nyt ovat. Munarakkuloita ja -soluja tulee vähemmän, laatu on huonompaa. Mutta eihän sitä tiedä ennen kuin näkee millaisia alkioita tuottaisitte yhdessä, lähteekö solut jakaantumaan, jääkö siirrettävää. Voimia ja paljon onnea matkaan, jos haluatte yrittää!

5. jlpjiopihhklhkl Vierailija

Mulle kerrottiin aikoinaan, että FSH on huonoin tulos. Eli vaikka heittelisi kuukausittain, se huonoin merkitsee. En tiedä onko niin, mutta en tosiaankaan saanut omaa lasta hoidoista huolimatta.

6. ukon äippä Vierailija

Mulla on pahin fsh arvo ollut hieman yli 19. Lääkäri kyllä sanoi, että toivoa on koska olen vielä nuori (alle 30v.) eli ilmeiseti ikä vaikuttaa onnistumiseen paljon. Ivf:ssä saatiin kuusi solua joista kolme hyvää alkiota. Tuore siirrosta plussa mutta meni kesken.

Onko ap edennyt asiassa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari